اولین نشست جبهه اعتدال‌گرایان با حضور ۱۴ حزب و تشکل سیاسی تشکیل شد

اولین نشست جبهه اعتدال‌گرایان با حضور 14 حزب و تشکل سیاسی تشکیل شد

خبرگزاری تسنیم: اولین نشست جبهه اعتدال‌گرایان با حضور ۱۴ حزب و تشکل سیاسی برگزار و در این نشست آئین‌نامه داخلی و منشور اولیه این جبهه تصویب شد.

محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب همکاری و وحدت ملی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه گفتمان اعتدال ربطی به گفتمان اصلاح طلبی ندارد بلکه اطلاح طلبی می‌تواند بخشی از اعتدال‌خواهی باشد، گفت: اعتدال یعنی اینکه از همه سلایق سیاسی که مشی معتدلی دارند، استفاده شود، ازاین‌رو اعتدال شامل جناح اصلاح‌طلب، طیف اصولگرا و حتی نیروهایی که وابسته به این دو جناح نیستند، می‌شود. به‌عبارت دیگر اعتدال را می‌توان بین دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب تعریف کرد. اعتدال می‌خواهد توازنی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان ایجاد کند به همین جهت نباید اعتدال را فقط در گفتمان اصلاح طلبی دانست.

وی افزود: در جریان و گفتمان اعتدال باید همه نیروهای شایسته که به‌فکر حل مشکلات کشور و ارتقای نظام هستند، حضور داشته باشند پس می‌توان از دریچه بهبود زندگی مردم و پیشرفت کشور به گفتمان اعتدال نگاه کرد چرا که اعتدال در چارچوب نظام تلقی می‌شود.

دبیرکل حزب همکاری و وحدت ملی با تأکید بر اینکه اعتدال محدود به یک سلیقه سیاسی نیست، افزود: اگر بخواهیم اعتدال را در یک سلیقه معرفی کنیم، با ویژگی بارز آن که همان مخالفت با انحصار طلبی است، مغایرت پیدا می‌کند؛ نباید بگوییم اعتدال مخصوص اصولگرایان یا اصلاح طلبان است.

"البته گفتمان اعتدال از قبل نیز همواره مورد تأکید افرادی بوده و در جریان انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر شد؛ گفتمان اعتدال می‌خواهد از نظام، قانون‌ اساسی و حقوق اساسی دفاع کند، پس یک سلیقه سیاسی نمی‌تواند این انتظارات را برآورده کند".

راه‌چمنی تصریح کرد: انتظار داریم نیروهای معتدل هر دو جناح برای پیشبرد اهداف نظام و کمک به دولت یازدهم وارد صحنه شوند تا دولت تدبیر و امید بتواند با حضور همه سلایق در جهت تعالی کشور حرکت کند. بنده اعتدال را همکاری ملی با حضور قشرهای سیاسی در درون نظام می‌دانم.

وی با اشاره به ایده تشکیل جبهه اعتدال نیز اظهار داشت: ما به‌همراه آقای نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه به‌دنبال تشکیل جبهه اعتدال‌گرایان در میان احزاب و تشکل‌های سیاسی هستیم، چرا که هر جبهه‌ای باید از سوی چند حزب و تشکل  تشکیل شود و افراد به‌تنهایی نمی‌توانند جبهه تشکیل دهند، البته می‌توانند مجوز حزب دریافت کنند.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی اضافه کرد: جبهه اعتدال‌گرایان از مجموعه چند حزب و تشکل سیاسی که از وزارت کشور مجوز گرفته‌اند، تشکیل خواهد شد چون این احزاب و تشکل‌ها در بسیاری از فعالیت‌ها دیدگاه‌های مشترکی دارند و می‌توانند فعالیت مشترکی انجام دهند.

راه‌چمنی با بیان اینکه شاید برخی از افراد و تشکل‌های دیگر هم اعتدال‌گرا باشند، گفت: ماهم اعتدال‌گرا هستیم، آنها هم دنبال اعتدال هستند پس باید دنبال جذب باشیم، نه دفع.

وی ادامه داد: برای تشکیل جبهه اعتدال‌گرایان اولین جلسه آن در دفتر آقای نوبخت برگزار و آئین‌نامه داخلی و منشور اولیه این جبهه تصویب و مقرر شده که در جلسات آتی درباره منشور تهیه شده، بحث و بررسی شود و ان‌شاءالله این جبهه به‌زودی شکل خود را پیدا خواهد کرد.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی با بیان اینکه 14 حزب در جلسه اول شرکت کرده بودند، افزود: البته اصولگرایان معتدل، اصلاح طلبان معتدل و حتی افرادی که در این دو جبهه حضور ندارند، اما خط اعتدال را قبول دارند می‌توانند در جبهه اعتدال‌گرایان حضور داشته باشند.

راه‌چمنی گفت: منتظریم تا آقای نوبخت در اول فرصت با تشکیل جلسه، شکل‌گیری جبهه اعتدال‌گرایان را ادامه دهیم؛ آنچه مسلم است این است که ما دنبال تشکیل جبهه اعتدال‌گرایان احزاب و تشکل‌های سیاسی هستیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon