تبلت دانش‌آموزی پروژه‌ای رو به شکست یا موفقیت؟مدارس روستایی چشم انتظار عدالت آموزشی

تبلت دانش‌آموزی پروژه‌ای رو به شکست یا موفقیت؟مدارس روستایی چشم انتظار عدالت آموزشی

خبرگزاری تسنیم: تبلت دانش‌آموزی طرح جدید دیگری در راستای مدارس هوشمند است اما به اذعان کارشناسان در شرایطی که عدالت آموزشی در مناطق محروم معنا نیافته است، اجرای چنین طرح‌هایی بلندپروازانه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، طرح تبلت دانش‌‌آموزی قرار است تا از مهر 92 به صورت پایلوت در برخی از مدارس شهر تهران اجرا شود و اگر این طرح با موفقیت همراه شد تبلت دانش‌آموزی با بومی سازی به مدارس سراسر کشور حتی مناطق محروم راه می‌یابد.

یوسف نوری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درخصوص طرح تبلت دانش‌آموزی می‌گوید: طرح تبلت دانش‌آموزی مهر 92 در برخی از مدارس شهر تهران به صورت پایلوت اجرایی می‌شود و اعتبار لازم در اختیار بخشی از مناطق قرار داده شده است که در تمام مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به صورت پایلوت این طرح اجرا شود،‌ با توجه به حساسیت موضوع باید دقت بیشتری در اجرای طرح تبلت دانش‌آموزی داشت یعنی باید معلمان را آموزش داد و این قابلیت را در میان معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای استفاده از تبلت ایجاد کرد، از نظر آموزش و توانمندسازی باید کار را جدی‌تر پیگیری کنیم، این طرح به تسریع فرآیندهای آموزشی کمک کرده و باعث می‌شود تا دانش‌آموزان مهارت‌های لازم برای زندگی امروز را یاد بگیرند همچنین در الگوی جهانی مدارس هوشمند، در اختیار داشتن یک رایانه برای هر دانش‌آموز به منظور مشارکت فعال وی در کلاس درس موضوع مهمی است.

صرف نظر از اینکه آموزش و پرورش هزینه تامین این تبلت‌ها را چگونه تامین خواهد کرد و آیا بازهم قرار است مانند قضیه هوشمندسازی مدارس برای این تبلت‌ها نیز به اجبار از خانواده‌ها پول گرفته شود؟ طرح تبلت دانش‌آموزی موافقان و مخالفانی را از همین بدو اجرا به همراه دارد.

مخالفان این طرح معتقدند که نیاز کنونی آموزش و پرورش ما تبلت نیست و در شرایطی که هنوز در مناطق محروم، امکانات اولیه تحصیل برای دانش‌‌آموزان فراهم نیست نباید به فکر این طرح‌های بلند پروازانه بود.

صرف نظر از مدارس کپری که در مناطق عشایری و محروم شاهد آن هستیم این روزها امکانات آموزشی عادلانه در مناطق محروم کشور توزیع نشده است، مدارس خشتی و گلی، بخاری‌های نفتی،طی کردن فرسنگ‌ها راه برای رسیدن به مدرسه، نبود دبیرستان در محل زندگی و نبود تنوع رشته در دبیرستان‌های موجود برای انتخاب رشته آزادانه شاید تنها بخش کوچکی از مصائب روستا نشینان باشد.

عبدالوحید فیاضی،‌عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جمله مخالفان طرح تبلت دانش‌آموزی است که در توضیح دلایل مخالفتش می‌گوید:‌ اجرای طرح تبلت در برخی از مناطق شهر تهران آن هم مناطق خوش نشین شهر نیاز امروز دانش آموزان نیست چرا که دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم و عشایری خواسته‌های مهمتری هم دارند،هم‌اکنون اگر به مناطق محروم شهر تهران برویم مشاهده می‌شود که ساختمان مدرسه فرسوده و حتی تخته سیاه آن رنگ و رو رفته بوده و قابلیت استفاده را ندارد.

وی معتقد است که طرح تبلت دانش‌آموزی نمی‌تواند با موفقیت همراه شود چرا که اجرای چنین طرحی امکان پذیر نیست، اولویت امروز آموزش و پرورش باید جمع آوری مدارس کپری، دو شیفته و تامین حداقل نیازهای دانش‌آموزان مناطق محروم باشد و صرفا شهرهای بزرگ و تهران را در لیست اقدامات خود قرار ندهند، درحقیقت تامین ساختمان‌های استاندارد و نوساز باید اولویت باشد یا ورود تبلت به مدارس؟ مدارسی را که ادعا می‌شود، هوشمند شده‌اند، بررسی کنید، چند درصد آنها به واقع هوشمند هستند، با نصب یک تخته الکترونیک در کلاس درس ادعا می‌شود که این مدارس هوشمند شده‌اند در حالیکه پول همین میزان هوشمندسازی ناقص را از والدین دریافت کرده‌اند که این موضوع خلاف عدالت آموزشی است.

به اعتقاد منتقدان این طرح عدالت آموزشی که در قانون اساسی کشور بر آن تاکید شده است باید برای تمام دانش‌آموزان در سراسر ایران تامین شود، اما هم‌اکنون در مناطق محروم کشور این عدالت به خوبی محقق نشده است.

عدم آمادگی روانی معلمان برای پذیرش طرح‌های جدید از جمله دلایل دیگری است که ممکن است پروژه تبلت دانش آموزی را با شکست مواجه سازد، محمد آتشک کارشناس آموزشی در این خصوص می‌گوید: در بحث تکنولوژی‌های جدید آموزشی بحث روانی موضوع مورد اهمیت است،باید توجه داشت که دانش‌آموز، معلم و خانواده به لحاظ روانی تا چه اندازه آمادگی پذیرش تکنولوژی را دارند چرا که ممکن است بحث ترس از ورود تکنولوژی مطرح شود یعنی مدیران و معلمان واهمه دارند که فناوری وارد فضای مدرسه آنها شود، معلم تصور می‌کند که با ورود تکنولوژی قدرتش را از دست می‌دهد بنابراین در بحث ورود تکنولوژی به مدارس مسائل مهمی مطرح است که از بحث سخت‌افزاری مهمتر است و این روزها در وزارت آموزش و پرورش درخصوص پذیرش مباحث تکنولوژی به مدارس تاملی نمی‌شود و ناگهان ورود یک تکنولوژی را به مدارس را مطرح می‌کنند در حالیکه بررسی نمی‌شود که اگر این اتفاقات در سیستم آموزش و پرورش بیفتد چه تبعات روانی را به همراه دارد.

اما طرح تبلت دانش‌آموزی علاوه بر مخالفان سرسخت، موافقانی را نیز به همراه دارد، آتشک معتقد است که در مناطق عشایری آموزش‌های مجازی ارزان‌تر از آموزش‌های سنتی است به عنوان مثال نیجریه تجربه موفقی را در‌خصوص ارائه تبلت به دانش‌‌آموزان دارد، فناوری و تکنولوژی می‌تواند در مناطق محروم برای جذب افراد موفق باشد.

به گزارش تسنیم، ورود تبلت به مدارس اگر چه می‌تواند پروژه موفق و قابل قبولی برای ساکنان شهرهای بزرگ باشد اما در مناطق محروم و روستایی دانش‌آموزانی وجود دارند که نیازهای جدی‌تری دارند، کلاس درس استاندارد، رفت و آمد آسان به مدرسه و در یک کلام تحقق عدالت آموزشی نیاز اصلی آنهاست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon