برنامه‌های بهینه سازی مصرف سوخت ساختمان‌ها متوازن اجرا شود

برنامه‌های بهینه سازی مصرف سوخت ساختمان‌ها متوازن اجرا شود

خبرگزاری تسنیم:عضوسازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با تاکید بر این‌که باید برای بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها روش‌های فعال و غیرفعال به‌طور همزمان اجرا شود،گفت: یکی از اولویت‌های این بخش اجرای متوازن برنامه‌های ملی بهینه‌سازی مصرف است.

علیرضا مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان این‌که نقش صرفه جوئی منفعل در مصرف انرژی نباید موجب غفلت از اتخاذ تدابیری برای صرفه جوئی فعال در تولید گرما و سرما در ساختمان شود، اظهار کرد: صرفه جوئی منفعل از طریق عایق حرارتی پوسته خارجی ساختمان و ایزوله کردن حرارتی بخش های کنترل شده حرارتی از بخش های کنترل نشده در ساختمان و استفاده از درب، پنجره و نورگیر های خاص تأمین می‌شود.

وی با بیان این‌که رعایت این موارد در صرفه‌جویی مصرف در ساختمان‌ها موثر است اجرای این مولفه‌ها را فوق العاده حساس دانست و افزود: بکار گیری روش های فوق در ساختمان نیازمند دانش، آموزش و مهارت در معماری ، اقلیم شناسی و بوم شناسی ، مصالح شناسی و تجربه ساختمانی فراوان دارد. در عین حال باید آگاهی لازم نیز به مردم و سازندگان و سرمایه گذاران ساختمانی داده شود، چراکه در اکثر اوقات غلبه بر سلیقه و فرهنگ های مقاوم در برابر این تدابیر در همه جا کار آسانی نیست.

عضوسازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران  با تاکید بر این‌که در برنامه‌ریزی‌های ملی برای بهینه سازی مصرف سوخت اکتفای صرف به توسعه روش های منفعل، کافی نیست، بیان کرد: نباید از روش‌های فعال غفلت کرد، خصوصیت روش های فعال مانند استفاده از سلول های خورشیدی یا پکیج ها و بویلر های چگالشی یا شیر های ترمواستاتیک این  است که به حداقل آموزش و فرهنگ سازی نیاز دارند و کاربرد آن ها بسیار ساده است، اثر آن ها محسوس بوده و بهره بردار به راحتی تأثیر آن ها را لمس می کند و به دیگران انتقال می‌دهد.

مولایی ادامه داد: به این ترتیب روش های اکتیو (فعال) خیلی سریع اثر می‌کنند اما  در عین حال جایگزین کامل روش های پسیو(غیرفعال) نیستند و باید هردو به‌صورت همزمان مورد استفاده طراحان و اجرا کنندگان ساختمان قرار گیرند و برنامه های ملی ترویج بهینه سازی و صرفه جوئی در مصرف سوخت نیز بطور متوازن هردو را به پیش ببرند .

او یادآور شد: بر اساس اعلام وزیر نفت افرادی که بتوانند با اتخاذ تدابیر و انجام تغییراتی در سیستم های تولید و انتقال گرما و سرمای ساختمان ها در مصرف سوخت آن ها صرفه جوئی کنند بخشی از بهای سوخت صرفه جوئی شده به عنوان جایزه به آن ها پرداخت می‌شود. برخوردار شدن از این درآمد بوسیله شرکت ها و اشخاص طراح و اجرا کننده سیستم های تأسیساتی مستلزم بکار گیری روش های فعال مانند جایگزینی بویلر ها و پکیج های چگالشی به جای دیگ های قدیمی است که برخی موارد باعث افزایش 15 در صدی بازده سیستم و کاهش مصرف سوخت به همین میزان می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت مبنا، اگر این روش توأم با بکارگیری شیرهای ترموستاتیک و مولد های انرژی خانگی شود صرفه جوئی تا 30 درصد را هم می‌توان انتظار داشت که رقم مهمی است.

مولایی با تاکید بر به‌وجود آوردن زمینه‌های معرفی این سیستم ها به جامعه مهندسی و سازندگان کشور ، افزود: به منظور دستیابی به این هدف نسبت به عرضه سیستم موتورخانه چگالشی هوشمند با فناوری روز اروپا (ولف آلمان) به عنوان یکی از جدیدترین روش های گرما آفرینی کار آمد روز یعنی موتورخانه های چگالشی معرفی اقدام کرده‌ایم.

وی افزود: صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان ازجمله شاخص‌ترین مزیت این محصول است و کنترل پذیری آسان به جهت هوشمند بودن دستگاه و هماهنگی کامل با سیستم‌های هوشمند مدیریت ساختمان، انعطاف بالای دستگاه به جهت نصب در هر نقطه ای از ساختمان به علت کوچک بودن ابعاد و وزن کم، الزامی نبودن افزایش دمای آب برگشت به سیستم و برقراری جریان حداقل گردش آب، تعمیر و نگهداری بسیار آسان به دلیل دسترسی آسان به تمامی اجزای دستگاه و نوع کارکرد آنها از جمله شاخص ترین مزیت‌های این محصول است.

انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین