خداحافظی با کتاب کالیفرنیا/۳۰۰ خدمت پزشکی بیمه می‌شود

خداحافظی با کتاب کالیفرنیا/300 خدمت پزشکی بیمه می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر بهداشت با تشریح فواید کدینگ ملی ۶ رقمی در حوزه سلامت از خداحافظی با کتاب قدیمی تعرفه گذاری خدمات پزشکی کالیفرنیا،خبر داد و گفت: ۱۷۰۰ خدمت جدید پزشکی فاقد تعرفه، تعیین تکلیف می‌شوند و ۳۰۰ خدمت پزشکی نیز بیمه می‌شود.

به گزارش حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، محمد حاجی آقاجانی در حاشیه اجلاس روسا و معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: اجرای کتاب جدید تعرفه گذاری خدمات پزشکی زیرساخت بسیاری از تحولات است و گامی به سوی تحول در نظام سلامت خواهد بود.

وی با بیان اینکه حمایت‌های شخص ریاست جمهوری و هیات وزیران ضامن اجرای این کتاب است، بیان کرد: سالهاست که پرداختن به اصلاح تعرفه‌های پزشکی در دستور کار وزارت بهداشت، نظام پزشکی، سازمان‌های بیمه گر و وزارت رفاه قرار دارد ولی تاکنون این اقدام میسر نشده بود.براین اساس از شروع کار، دولت یازدهم مصمم شد برای واقعی کردن تعرفه‌های پزشکی دست به اقدامات مهمی بزند.

حاجی آقاجانی با بیان این که کتاب تعرفه گذاری خدمات پزشکی کالیفرنیا که در کشور آمریکا منسوخ شده، 20 سال است در کشور ما اجرا می‌شود، ادامه داد: در طی این مدت و در عرصه خدمات پزشکی تغییرات زیادی ایجاد شده و این در حالی است که کتاب کالیفرنیا همچنان به سبک قدیمی اجرا شده است.

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت در راستای اصلاح تعرفه خدمات پزشکی، در دولت یازدهم دو کتاب جدید ترجمه شده ارزش گذاری خدمات پزشکی به انجمن‌های تخصصی معرفی شدند.

وی افزود: در نهایت قرار شد کتاب ارزش گذاری خدمات نسبی 84 مبنای اصلاح تعرفه‌ها باشد. تایید این کتاب بر اساس خرد جمعی و بعد از گذراندن جلسات مختلف با روسای انجمن‌های تخصصی و فوق تخصصی بود به طوری که بعد از بازنگری اصول این کتاب در شورای عالی بیمه و ایجاد تغییراتی در آن، مجدد مورد بررسی نهایی قرار گرفت و به تایید انجمن‌های تخصصی سراسر کشور رسید.

آقاجانی اضافه کرد: در واقع وزارت بهداشت تصمیم گرفت بر خلاف گذشته که تعرفه‌های پزشکی مطابق با نرخ تورم افزایش می یافت، یک فرایند اساسی ایجاد کند و نسبت ارزش خدمات پزشکی را تغییر دهد.

وی با اشاره به ضرورت تغییر در تعرفه گذاری خدمات پزشکی گفت: عمده هدف تغییر در این روند، متوقف کردن دریافت‌های غیر رسمی و جلوگیری از خدشه دار شدن قداست جامعه پزشکی بود. ضرورت داشت یک بار این بازنگری به صورت همه جانبه صورت پذیرد و یک میثاق نامه برای تک تک افراد در جامعه پزشکی باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به این که نامتناسب بودن وزن خدمات هم درون رشته‌ها و بین رشته‌های پزشکی از دلایل دیگر ضرورت این تغییر بود، بیان کرد: گاهی این عدم تناسب به حدی بود که تعرفه‌ها عملاً اجرایی نبوده و مشکلاتی را برای پزشک و بیمار به وجود می‌آورد.

آقاجانی بیان داشت: علاوه بر این حدود هزار و 700 خدمت جدید در حوزه پزشکی ایجاد شده که همگی فاقد تعرفه بودند و این وضعیت آشفته بازاری را هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی ایجاد کرده بود.

به گفته وی بزرگترین دستاورد کتاب جدید تعرفه گذاری خدمات پزشکی واقعی شدن تعرفه ها به منظور حذف پرداخت‌های غیر رسمی در بخش‌های دولتی و خصوصی است. به طوری که جامعه پزشکی با کمک هم می‌تواند حول محور این میثاق پدیده نامیمون دریافت‌های غیر متعارف را برای همیشه جمع آوری کند.

آقاجانی با بیان این که سه ماه بعد از اجرای این کتاب، روسای انجمن‌های تخصصی می‌توانند برای بازنگری در اصول و نحوه اجرای آن نظرات خود را مجددا ارائه دهند، ادامه داد: تا قبل از این، پرداخت‌های مردم به‌خصوص در بخش‌های پاراکلینیک در خیلی از موارد بسیار زیاد بود به گونه ای که گاهی ارائه دفترچه بیمه در میزان پرداخت‌های مردم تفاوتی ایجاد نمی‌کرد. با اجرای این کتاب پرداخت‌های مردم در این بخش‌ها شکل معقول تری به خود می‌گیرد ضمن اینکه در مورد هزار و 700 خدمت جدید پزشکی که فاقد تعرفه بودند، تعیین تکلیف می‌شود. ضمن اینکه 300 خدمت پزشکی نیز تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: این کتاب گامی بزرگ در جهت ارائه خدمات مطلوب پزشکی در بخش‌های خصوصی و دولتی به بیماران است. علاوه بر این افزایش مشارکت‌های دولتی در هزینه‌های سلامت از طریق اعتبارات سازمان‌های بیمه گر و وزارت بهداشت میسر خواهد شد.

به گفته وی انضباط مالی در بازار سلامت و ایجاد عدالت بین رشته ای از دستاوردهای دیگر اجرای کتاب جدید تعرفه گذاری خدمات پزشکی خواهد بود. ضمناً در حوزه آموزش نیز گرایش به سمت رشته‌های پایه به ویژه رشته های داخلی بیشتر خواهد شد.

آقاجانی تصریح کرد: توجه خاص به ویزیت و مشاوره بستری برای تقویت طب بالینی، جلوگیری از دو شغله بودن پزشکان در مراکز دولتی و خصوصی و تمام وقت شدن آنها و توجه ویژه به مناطق محروم از دستاوردهای دیگر اجرای این کتاب است.

وی در ادامه گفت: ضمناً کارکنان غیرپزشک بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز از منافع این کتاب بهره مند خواهند شد.

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت سیستم کدینگ ملی 6 رقمی برای همه خدمات سلامت در این کتاب تعریف شده است که امکان نظم بخشیدن به خدمات پزشکی را بیشتر کرده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon