آل اسحاق: از عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای نگرانی نداریم


آل اسحاق: از عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای نگرانی نداریم

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: حداکثر تاثیراتی که تحریم ها بر علیه اقتصاد ایران داشته اند، اثر خود را نمایان کرده است و اگر مذاکرات هم به نتیجه نرسد، جای نگرانی نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بولتن نیوز، پیش بینی اقتصادیون از نتیجه مذاکرات گروه اقتصادی، اگرچه یک هفته به دور جدید مذاکرات ایران با گروه 1+5 باقی است، اما اقتصاد ایران منتظر رخدادی بزرگ است که بتواند راه کهکشان شکوفایی را در پیش گیرد و به نوعی جایگاه بهتری را در عرصه اقتصاد دنیا کسب کند.

اگرچه در سال های اخیر که تحریم ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران شدت گرفته، باز هم پیشرفت های بسیاری برای اقتصاد ایران حاصل شده اما تعامل با اقتصاد جهانی، راهی است که فعالان اقتصادی آن را بی تردید اولین گام برای شکوفایی اقتصاد ایران می دانند.

به گزارش بولتن نیوز، در این میان باید پذیرفت که فعالان اقتصادی از جمله ذی نفعان اصلی به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران با 1+5 هستند، چراکه هم اکنون بسیاری از شرکای فعال تجاری آنها در کشورهای اروپایی و آسیایی، منتظر اعلام نتیجه مذاکرات هستند تا همکاری برد-بردی را با طرف های تجاری خود در ایران آغاز کنند.

گفتگوها با فعالان اقتصادی، چشم اندازی از امید را پیش روی مذاکرات آتی ایران با 1+5 ترسیم می کند و البته آنان خواستار به ثمر رسیدن مذاکرات با حفظ تمامی شرایط و مصالح عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران هستند.

احتمال توافق ایران با 1+5 کم نیست

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، احتمال توافق ایران با 1+5 را بسیار بالا می داند و می گوید: مسائلی که هم اکنون در رابطه با تحریم از سوی غرب و آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده، برای اولین بار رخ نداده و سی سال است که ایران با غربی ها جر و بحث کرده و البته بر مواضع عزت مندانه خود نیز پافشاری کرده است.

وی می افزاید: طی این سی سال، غربی ها و آمریکا هرچه توان داشته اند بر علیه ایران به کار برده اند و و چنانچه نتیجه مذاکرات پیش رو، مثبت هم نباشد، وضعیت بدتر از این نخواهد بود و ضمن اینکه احتمال توافق نیز بسیار بالا است.

به اعتقاد آل اسحاق، حداکثر تاثیراتی که تحریم ها بر علیه اقتصاد ایران داشته اند، اثر خود را نمایان کرده است و اگر مذاکرات هم به نتیجه نرسد، جای نگرانی نیست.

فضای آتی اقتصاد در صورت مثبت بودن مذاکرات

محمدحسین زهتابچیان، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان کالاهای صنعتی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است: تیم مذاکره کننده با حوصله زیاد وزیر امور خارجه و درایت رئیس جمهور، توانسته مذاکرات را به نقطه مطلوب برساند و به طور قطع، این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.

وی می افزاید: البته شمشیر داموکلیوس همچنان بر سر ملت و دولت ایران سایه افکن خواهد ماند اما وضعیت اقتصادی ایران همچنان راکد باقی می ماند و اگر دولت زیرکانه عمل نکند، درهای مملکت به روی کالاهای متنوع باز شده و این امر، وضعیت تولید را بدتر از قبل خواهد کرد.

به اعتقاد زهتابچیان، رکود بازار جهانی و کاهش مداوم قیمت ها، بازار ایران را برای غرب جذاب تر خواهد کرد و البته رفع تحریم ها کمک زیادی به تولید ملی نخواهد کرد.

ایران باید به صحنه اقتصاد بین الملل بازگردد

مجیدرضا حریری، رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: ظاهرا طرفین مذاکره توافق کرده اند که اخبار مربوط به مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 به بیرون درز پیدا نکند و بر این اساس، تمامی نظراتی که در این زمینه ابراز می شود، براساس حدس و گمان است.

وی می افزاید: اگرچه ایران باید مشکلات خود با دنیا را حل کند تا به صحنه اقتصاد بین المللی باز گردد، ولی به ثمر رسیدن مذاکرات باید همراه با عزت و سرافرازی ملت ایران باشد و نتیجه را به نفع آنها رقم زنیم.

حریری می گوید: فعالان اقتصادی منهای تمام مسائل، معتقدند که با مثبت شدن نتیجه مذاکرات، می توان اقتصاد را شکوفا کرد و بازیگر فعال اقتصاد جهانی باشیم، البته باز هم باید تاکید کرد که آنچه که در مقابل مثبت بودن نتیجه مذاکرات، می پردازیم باید با حفظ عزت و منافع ملی باشد.

وی معتقد است: فعالان اقتصادی علاقه مند هستند که هرچه زودتر کنش و واکنش ایران در عرصه اقتصادی به سرانجام رسد و باید تاکید کرد که جنگ های سیاسی نباید ملت ها را محاصره اقتصادی کند در حالی که در طول سال های گذشته، با تشدید تحریم ها این کار در رابطه با ایران صورت گرفت.

تمدید مذاکرات برای دوره دو ماهه

محمد لاهوتی، نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می گوید: به نظر می رسد که مذاکرات ایران با 1+5 برای یک دوره کوتاه مدت دو ماهه تمدید خواهد شد و در این دوره، مذاکرات ادامه خواهد یافت، اما در مجموع با شکست مواجه نخواهد شد و پیش بینی می شود که پس از آن، مذاکرات به نتیجه مثبت برسد.

وی می افزاید: متاسفانه وضعیت کنونی اقتصاد ایران در سایه عدم توافق نهایی مذاکرات، نشانگر این است که اجازه خروج از رکود به اقتصاد کشور داده نشد و دلیل آن هم، مشکلات داخلی نیست، بلکه تمام افرادی که در اقتصاد نقش داشته اند و یا می خواستند خرید و فروشی انجام دهند، منتظر نتیجه مذاکرات هستند.

به گفته لاهوتی، پیش بینی خریداران این است که بعد از مثبت شدن نتیجه مذاکرات، قیمت ها کاهش می یابد و آنها می توانند خرید به صرفه تری داشته باشند و از سوی دیگر، فروشندگان کالا نیز با این چشم انداز که ممکن است مذاکرات به نتیجه نرسد، از فروش کالاهای خود امتناع می کنند تا شاید بتوانند گران تر بفروشند.

وی تصریح می کند: فعالان اقتصادی هم اکنون در برزخ قرار گرفته اند و نمی دانند که باید به خرید و فروش بپردازند یا منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات باشند. از سوی دیگر، سرمایه گذاران نیز منتظر مشخص شدن شرایط با کاهش ریسک سرمایه گذاری خود هستند.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می گوید: جذب سرمایه های خارجی در شرایط باثبات اقتصادی رخ خواهد داد و امروز اقتصاد ایران نیازمند حضور سرمایه گذاران خارجی است که تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسد، این موضوع محقق نخواهد شد؛ بنابراین اگر مذاکرات تمدید شود، باز هم فضای مه آلودی اقتصاد ایران را فرا می گیرد.

مذاکرات گیت صفر و یک نیست

محمدحسین برخوردار، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه نتایج مذاکرات ایران با 1+5 مثبت باشد، می گوید: گیت مذاکرات ایران با 1+5، گیت صفر و یک و دیجیتال نیست که به صورت یک موج بیاید و یا نیاید، به این معنا که اگر نتایج مذاکرات مثبت باشد، به مفهوم این نیست که از فردای روز توافق، همه مشکلات اقتصادی ایران با دنیا حل شود، بلکه به نظر می رسد که بعد از توافق احتمالی، راهی 5 ساله برای برداشتن کامل تحریم ها پیش رو خواهیم داشت.

وی می افزاید: در عین حال، در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات، آنها به دلیل توانمندی های جمهوری اسلامی ایران، به طور قطع اجازه نخواهند داد که ما به ایده آل خود در ارتباط با اقتصاد جهانی دست یابیم، چراکه تهدیدی برای آنها به شمار خواهیم رفت.

برخوردار می گوید: البته باید از تجارب ارزنده گذشته نیز استفاده شود، چراکه هزینه این تجربیات را ملت داده اند و دولت و ملت باید دست به دست هم داده و در جهت ایجاد زیرساخت های مناسب برای توسعه کشور، همکاری کنند؛ به طور قطع دولت به تنهایی نمی تواند به اندازه نیم درصد جمعیت، اقدام مثبت انجام دهد.

وی تصریح می کند: متاسفانه غربی ها علیرغم شعارهای حقوق بشر که هر انسانی باید از امکانات زندگی به صورت کامل بهره مند شود، اما با تحریم ها، اجازه ندادند که ایرانیان طی سال های گذشته، از امکانات مناسبی برخوردار باشند. ضمن اینکه آنها نمی خواهند به کشورهای توانمندی همچون ایران اجازه رشد و پیشرفت بدهند.

رئیس مجمع عالی واردات در پایان خاطرنشان کرد: البته نباید حصاری نیز به دور خود بکشیم و کشور را بی نیاز از تعامل با اقتصاد جهانی بدانیم، بلکه باید تعامل خود را به حداکثر برسانیم و در یک شرایط برد- برد، وارد گود اقتصاد دنیا شویم.

اراده لازم برای توافق به چشم می خورد

جمشید عدالتیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: فعالان اقتصادی به مثبت بودن نتایج مذاکرات خوشبین هستند و دولت تدبیر و امید این فضا را به وجود آورده است که تمام تلاش خود را برای به ثمر رسیدن مذاکرات ایران با 1+5 با حفظ منافع ملی صورت می دهد.

وی می افزاید: به نظر می رسد که تمام افراد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ، می دانند که به نتیجه رسیدن مذاکرات چه میزان اهمیت دارد، ضمن اینکه به نظر می رسد که اراده لازم برای توافق دو طرف وجود دارد.

عدالتیان می گوید: البته بعد از به ثمر رسیدن مذاکرات، به نظر می رسد سناریوهای مختلفی در رابطه با لغو تحریم ها وجود دارد، اما خوشبین ترین افراد معتقد هستند که تحریم ها گام به گام برداشته می شود و تا آخر سال آینده نیز به طول می انجامد.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، لغو تمام تحریم ها، نیاز به تصویب کنگره دارد و البته با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری امریکا ، به نظر می رسد راه چندان راحتی پیش رو نباشد.

وی معتقد است: دولت باید در کنار رفع تحریم ها، در هر شرایط گام های مثبتی را برای بهبود شرایط اقتصادی بردارد و بهبود فضای کسب و کار را رقم زند، ضمن اینکه مردم از دولت توقع دارند حتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، اما خدمات مناسب و نیازمندی های آنها را تامین کند.

به نتیجه بخش بودن مذاکرات آتی خوشبین نیستم

همچنین حسین حسینقلی، رئیس هیئت مدیره انجمن سرب و روی نیز می گوید: شخصا نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات آتی خوشبین نیستم، اما اگر فرض را بر به ثمر رسیدن مذاکرات بگذاریم، به طور قطع خوشحال خواهیم شویم که مشکلی از مملکت حل شود.

وی می افزاید: در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات، به طور قطع شرایط قیمتی ارز بهبود می یابد و ارز با کاهش نرخ در بازار مواجه خواهد شد، ضمن اینکه صادرکنندگان با تورم 20 درصدی و ارز 3200 تومانی که از سال گذشته تاکنون در بازار به چشم می خورد، باید تولیدات خود را 30 درصد گران تر به بازارهای جهانی عرضه کند.

به گفته حسینقلی، وقتی که توافق در مذاکرات هسته ای حاصل شود، به طور قطع ارتباط ایران با بانک های دنیا راحت تر شده و تولیدکنندگان به سهولت می توانند به مواد اولیه، ماشین آلات و تکنولوژی خارجی دست یابند، ضمن اینکه می توانند با شرکت های خارجی نیز مذاکره کرده و نمایندگی های مستقیم آنها را در ایران تاسیس کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon