آیا «پادشاهی موروثی» تا ابد در عربستان دوام خواهد داشت؟

آیا «پادشاهی موروثی» تا ابد در عربستان دوام خواهد داشت؟

خبرگزاری تسنیم:هر چند پادشاه سالخورده عربستان با تعیین جانشین ولیعهد زمینه انتقال آرام قدرت را فراهم کرد اما از آنجا که انتقال موروثی قدرت تا ابد باقی نمی ماند تحولات این کشور آبستن اختلافاتی است که امیران سعودی در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر آن هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری صوت لبنان، در پرتو ناآرامی‌های بی سابقه در منطقه خاورمیانه انتقال راحت و منظم قدرت در عربستان سعودی که ملک عبدالله 90 ساله پادشاه آن است، به موضوعی بسیار حساس تر از قبل  تبدیل شده است و اینکه چه کسی در سالهای آینده قدرت را در این کشور به دست خواهد گرفت، موضوعی پیچیده ای است که هنوز حل و فصل نشده است.

پادشاهی موروثی تا ابد در عربستان ادامه نمی یابد

امیر مقرن که روزهای پایانی دهه شصت عمر خود را سپری می کند، کوچکترین فرزند ذکور ابن سعود است و بعضی از برادران ناتنی او از جمله امیر احمد که برادر تنی امیر سلمان است، هنوز در قید حیات هستند.

امیر احمد و سلمان دو تن از هفت برادران معروف به سدیری ها هستند که به فرزندان ملک عبدالعزیز از همسرش حصه بنت احمد السدیری گفته می شود و تا چندی پیش در بین فرزندان ذکور عبدالعزیز پرقدرت ترین ائتلاف را در اختیار داشتند.

اکنون فرضیه ولیعهدی امیر مقرن به این معنی است که روزی می رسد که او آخرین پسر موسس عربستان خواهد بود که تخت پادشاهی را در اختیار خواهد گرفت، اما چه بسا امیر احمد هنوز بر اینکه از نظر سنی بر او مقدم تر است، تاکید داشته باشد.

اما اقدام بی سابقه ملک عبدالله یا همان تعیین جانشین ولیعهد در راستای تضمین انتقال آرام و آسان قدرت در آینده صورت گرفت.

در این میان تاکنون دو ولیعهد سعودی یعنی امیر سلطان و نایف بن عبدالعزیز فوت کردند پیش از اینکه به پادشاهی برسند و ملک عبدالله سالخورده نیز از ضعف و بیماری رنج می برد در حالی که امیر سلمان 78ساله نیز با مشکلات جسمانی روبه رو است.

اما اگر اندکی به گذشته بازگردیم به یاد می آوریم که هیئت بیعت در مارس 2014 به منظور حل و فصل مشکل مربوط به جانشینی پادشاه، نشستی را با مشارکت فرزندان و نوادگان ابن سعود برگزار کرده و ولیعهدی ولیعهد مقرن بن عبدالعزیز را به این شرط که این پست نهایی نباشد، تصویب کرد.

ولیعهدی امیر مقرن زنگ خطر اختلافات گسترده است

هرچند همه امیران حاضر در نشست هیئت بیعت به نفع امیر مقرن رای دادند اما  به احتمال زیاد اختلافات زمانی برملا خواهد شد که مقرن ارتقا پیدا کند و به ولیعهدی برسد زیرا کوچکترین فرزند ذکور ابن سعود به شمار می آید آن هم در حالی که اکنون نامزدهای قدرتمندی وجود دارند که بسیاری از آنان وزارت های مهم راتصدی کرده اند.

اما موضوع حساس دیگر اینکه کسانی که در راس قدرت هستند، مایلند فرزندان خود را در پست هایی قرار دهند که فرصت ارتقا و پیشرفت برایشان فراهم باشد و روشن است هنگامی که پادشاه و ولیعهد تغییر می کند یا بخت با فرزندانشان یار خواهد بود یا بدشانسی خواهند آورد.

نکته قابل ملاحظه اینکه از بین چهار پسر ملک عبدالله کسی که بیشترین شانس را برای ارتقا سریع دارد، امیر متعب است که 60 سال دارد و سال گذشته به عنوان فرمانده گارد ملی انتخاب شده و از نفوذ بسیاری برخوردار بوده و وزارتی را تصدی کرد که مخصوص او ایجاد شد.

امیرمحمد، رقیبی که نامش بر سرزبان ها است

اما به نظر می‌رسد رقیبی که این روزها زیاد در مورد او صحبت می شود، محمد بن نایف وزیر کشور است و این پستی است که پدرش یا همان ولیعهد نایف و یکی از هفت برادران سدیری نیز سالهای طولانی آن را تصدی کرد.

امیر محمد که مناصب دولتی زیادی را در پرونده خود دارد در جریان سفر به آمریکا و سایر کشورها توانست توجه مثبت را به خود جلب کند.

به هر حال عربستان اکنون با چالش های داخلی متعددی دست به گریبان است که  افزایش نرخ بیکاری در بین جوانان و بازگشت جهادی ها از عراق و سوریه که افزایش انتقاد از آل سعود در رسانه ها و صفحات اجتماعی را به دنبال داشته بخش مهمی از چالش های پیش روی آن است به اضافه اینکه آتش نارضایتی در منطقه الشرقیه که بیشتر جمعیت آن شیعه هستند، شعله ور شده است.

در بحبوحه این مشکلات، امیران سعودی در تلاش هستند از هرگونه رفتار و نشانی که از نظر دشمنان به معنی شکاف و اختلاف در بین آل سعود است، جلوگیری کنند، از همین رو با وجود اینکه پیش بینی می شود بحث و جدل داغی بر سر اینکه چه کسی در نهایت قدرت را در دست خواهد گرفت، به وجود بیاید اما این احتمال نیز وجود دارد که چنین مسائلی در کاخ پادشاهی و در خفا حل و فصل شود.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان