وزیر خارجه چک: اگر با ایران همکاری نکنیم منطقه خاورمیانه پرآشوب باقی خواهد ماند

وزیر خارجه چک: اگر با ایران همکاری نکنیم منطقه خاورمیانه پرآشوب باقی خواهد ماند

وزیر خارجه چک می‌گوید اگر با ایران همکاری نکنیم منطقه خاورمیانه منطقه پرآشوبی باقی خواهد ماند. ایران می‌تواند در این مسأله سخت یک نقش خیلی اساسی ایفاء کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، «محمودجواد ظریف» و «لوبومیر زائورالک» همتای وی از کشور چک پس از دیدار دوجانبه در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان این که ایران و چک روابطی نزدیک به 90 سال دارند ادامه داد: "این روابط می‌تواند همکاری های دو کشور را در همه حوزه ها تسهیل کند."

ظریف گفت: "در حوزه نگرانی از گسترش پدیده خطرناک افراط و  تروریسم، نگرانی از وضعیت مهاجرین ... و همینطور معضل مواد مخدر و جنایت‌های سازمان‌ یافته نیاز به همکاری و هماهنگی در همه این حوزه داریم."

وی افزود: "زمینه برای گسترش روابط اقتصادی بالاخص پس از پایان تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده بود وجود دارد."

ظریف: امروز متحدین این کشور در منطقه از خشونت و افراط به صورت مستقیم و غیرمستقیم حمایت می‌کنند

ظریف در ادامه این کنفرانس خبری گفت: "جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده دولتی است که به صورت مستمر با خشونت، افراط و تروریسم مبارزه کرده است. اما سیاست‌های ایالات متحده در این منطقه منجر به دامن زدن به این خشونت‌ها شده و امروز متحدین این کشور در منطقه از خشونت و افراط به صورت مستقیم و غیرمستقیم حمایت می‌کنند و هیچکس بهتر از وزیر خارجه ایالات متحده به این امر واقف نیست. و لذا فکر می کنم زمان آن رسیده که مسوولین ایالات متحده و سایر کنشگران بین المللی به جای این که برای خوش آمد گروه های فشار سیاسی حرف های نامربوط بزنند واقعیات منطقه را درک و براساس آن عمل کنند و بیش از این منطقه ما را دچار آشوب و گرفتاری نکنند."

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: "این موج آوارگان از وحشت افراطی‌گری و تروریسم به سمت مناطق مختلف دنیا سرازیر شده و متاسفانه برخورد انسانی هم با آن صورت نگرفته است. در حالی که جمهوری اسلامی ایران در سی سال گذشته میزبان بیش از چند میلیون آواره بوده که از کشورهای همسایه به اینجا پناه می آوردند بعضی کشورها به خاطر چند ده نفر جنجال به راه می‌اندازند و سر و صدا به پا می کنند."

وی افزود: "زمان آن رسیده است که همه دنیا یکپارچه با این معضل برخورد کند و به خاطر برخی مسایل سیاسی از سیاست هایی که به آوارگی، خشونت و افراط می انجامد خودداری کنند."

ظریف تاکید کرد: "جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگر جدی ثبات خواه، صلح خواه در منطقه آماده است با همسایگان و جامعه بین‌الملل برای مبارزه با خشونت و افراط در منطقه همکاری کند و از همسایگان هم می‌خواهیم همین سیاست را دنبال کنند."

ظریف: لازم است گفتگو بین مردم و دولت سوریه و همه گروه‌هایی که به آینده سوریه علاقه مند هستند، شکل بگیرد

ظریف در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به بحران سوریه گفت: "جمهوری اسلامی ایران همواره در احترام به حق مردم هر کشور برای تعیین سرنوشت خود، مبارزه با خشونت و جلوگیری از کشتار انسان های بیگناه تاکید کرده است و در مورد سوریه هم نگاه ما همواره این بوده که باید به خشونت ها پایان داده شود. لازم است گفت وگو بین مردم و دولت سوریه و همچنین همه گروه هایی که به آینده سوریه علاقه مند هستند، شکل بگیرد و همچنین آشتی ملی محقق شود و حکومت با حضور همه بازیگران سوری با نظر مردم سوریه کار سازندگی در سوریه را پیش ببرد."

وی ادامه داد: "امیدواریم جامعه بین الملل این واقعیت را درک کند که کمک به افراط گری و متزلزل کردن پایه های جوامع منطقه ما خدمت به منافع هیچ کشوری نیست و هرچه سریعتر از اقداماتی که کمک می کند به گسترش ناامنی در منطقه، بپرهیزد."

ظریف تصریح کرد: "جمهوری اسلامی در مبارزه با داعش و افراطی‌گری پیشگام بوده و سایر کسانی که تمایل دارند به مبارزه بپیوندند می‌توانند با جلوگیری از کمک به این گروه ها و اقداماتی که نهایتا به نفع گروه های افراطی تمام می شود، به این مبارزه بپیوندند. این مبارزه لزوما و صرفا نظامی نخواهد بود بلکه باید در حوزه های فرهنگی و اقتصادی هم گسترش داشته باشد."

ظریف: همسایگان واقعیات را درک کرده و فصل جدیدی در این زمینه باز کنند

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سفر ملک سلمان به آمریکا اظهار داشت: "ما برخلاف دیگران در روابط دوجانبه سایر کشورها دخالت نمی کنیم و به همسایگان توصیه می کنیم به جای دنبال کردن سیاست‌هایی که خشونت و ناامنی را در منطقه دامن زده به ندای جمهوری اسلامی ایران که ندای صلح، آرامش، ثبات و گفت وگو در منطقه است، بپیوندند."

وی تصریح کرد: "ما با خطرات مشابهی روبه رو هستیم. خطر افراط همه دولت های منطقه را تهدید می‌کند و حتما نیاز است همسایگان واقعیات را درک کرده و آثار سیاست های غلط گذشته خود را به خوبی مشاهده کنند و فصل جدیدی در این زمینه باز کنند. هیچ وقت برای روش درست و صحیح دیر نیست."

زائورالک: اگر با ایران همکاری نکنیم منطقه خاورمیانه منطقه پرآشوبی باقی خواهد ماند

لوبومیر زائورالک، وزیر خارجه چک، نیز در این کنفرانس خبری ضمن تشکر از وزیر امور خارجه کشورمان به دلیل دعوت به ایران، گفت: "حجم تبادل بین ایران و چک تقریبا نزدیک به صفر بوده و اصلا جوابگوی پتانسیل و ظرفیت دو کشور نیست."

زائوراک در ادامه سخنانش افزود: "این سفر فوق‌العاده‌ای هم از نظر تعداد کارآفرینان و تجار و هم از نظر مقاماتی که در این سفر شرکت  کرده‌اند است."

وی تأکید کرد که دو کشور در بخش‌های مختلف شامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دارای فرصت‌های مناسبی برای همکاری هستند.

زائورالک ضمن بیان اینکه هیأت همراه وی دارای نمایندگان صنایع مختلف چک است، افزود: "چک کشوری است که امروز می‌توانید در نوسازی و احیای بخش های مختلف اقتصاد ایران کمک کند."

وی ادامه داد: در طول مذاکرات با جناب آقای وزیر درباره فرصت‌های  درباره فرصت های مشترک صحبت کردیم چون جمهوری چک ایران را کشوری خیلی مهم و قوی در حوزه نیروی انسانی می‌داند."

وزیر خارجه چک همچنین گفت: جمهوری چک از امضای توافق هسته‌ای در وین استقبال کرد، چون این توافق زمینه‌ای برای روابط بهتر بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی فراهم می‌کند. معتقدم هستم که گام‌های ضروری دیگر هم موفقیت‌آمیز خواهند بود، تا شورای وزیران اتحادیه اروپا بتواند تا اوایل سال آینده [میلادی] تحریم‌ها، برای مثال تحریم مالی، را بر طرف کند."

وی گفت: "در جمهوری چک معتقدیم که موفقیت این توافق می‌تواند به افزایش امنیت خاورمیانه و همچنین کشورهای منطقه اروپا. اجرای این تفاهمنامه می‌تواند به عوض کردن روابط با برخی کشورهای منطقه."

 زائورالک با تأکید بر اینکه "استقرار روابط بین ایران و جامعه بین الملل بسیار مهم است" گفت:" اگر با ایران همکاری نکنیم منطقه خاورمیانه منطقه پرآشوبی باقی خواهد ماند. ایران می‌تواند در این مسأله سخت یک نقش خیلی اساسی ایفاء کند."

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان