حمله به سوریه فاقد هرگونه مبنای حقوقی است

حمله به سوریه فاقد هرگونه مبنای حقوقی است

خبرگزاری تسنیم:استاد حقوق عمومی دانشگاه لیل در لوموند نوشت:دمشق ضمن حفظ حاکمیت خود به هیچ دولت دیگری حمله نکرده و شورای امنیت نیز مجوز هیچگونه حمله ائتلافی به سوریه را صادر نکرده است و بعلاوه هنوز گزینه‌های غیر نظامی برای حل بحران وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دکتر ژولین فرناندز،  استاد حقوق عمومی دانشگاه لیل فرانسه در لوموند نوشت: درحالی که کشورهای غربی آماده حمله به سوریه می شوند، دخالت نظامی در سوریه فاقد هرگونه مبنای حقوقی است.

 این حقوقدان براین باور است که به هیچ وجه نمی توان به بهانه استفاده از سلاح های شیمیایی حاکمیت سوریه را مورد نقض قرار داد. بنابراین آیا باید حقوق بین الملل موضوعه را به خاطر تایید نکردن این دخالت نظامی زیر سوال برد؟ باید تجربه عراق  و تبعات آن را خاطر نشان کرد. اگر ادبیات مشترک و مورد اجماعی در این زمینه وجود نداشته باشد، هر دولتی به خود حق می دهد بر اساس منافع خود به کشور دیگری تعرض کند. برای اجتناب از این هرج و مرج، منشور سازمان ملل متحد، در کنار حقوق بین الملل چند اصل را در مورد توسل به زور تدوین کرده است.

فرناندز افزود: تنها در 2 حالت، دفاع مشروع و امنیت دسته‌جمعی می‌توان به قوه قهریه توسل جست. امنیت دسته جمعی مربوط به شورای سازمان ملل است که نقش پلیس جهانی برای خود تعیین کرده است. گزینه دیگری  وجود ندارد. حق دخالت نظامی در نظریه "مسئولیت حمایت" که در سال 2005 در سازمان ملل تدوین شد ایجاد شده است.

به نوشته این حقوقدان دولت سوریه همچنان دارای حاکمیت بر سرزمین خود است و با دخالت نظامی نیز مخالف است. همچنین به هیچ دولت دیگری نیز حمله نکرده است که موجب حق دفاع مشروع طرف مقابل شود. از سوی دیگر شورای امنیت نیز در حال حاضر مجوز هیچ‌گونه حمله ائتلافی به سوریه را صادر نکرده است.

وی افزود: بنابراین چه چیزی باقی می‌ماند؟ بهانه کاربرد سلاح شیمیایی! زمانی که فرانسوا اولانداعلام کرد قصد تنبیه سوریه را دارد هیچ مدرکی ارائه نکرد. بعلاوه سوریه عضو کنوانسیون های اخیر درباره ممنوعیت استفاده از این سلاح ها نیست. دمشق نه کنوانسیون 1993 پاریس را پذیرفته است و نه حق قضاوت دیوان کیفری بین المللی را . بنابراین هیچ دولتی حق دخالت نظامی در سوریه را ندارد.

فرناندز به تبعات گسترده حمله به سوریه نیز اشاره کرد: جغرافیا،‌پراکندگی جمعیت، مبهم بودن خطوط نبرد، حمایت دوستان دمشق، حضور موثر گروه‌های تروریستی همچون جبهه النصره، مجاورت با لبنان و... عواملی است که تبعات گسترده پس از حمله به این کشور را هشدار می‌دهد. بعلاوه آیا اکنون تمامی راه‌های غیر نظامی برای حل مشکل سوریه استفاده شده است؟

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی