داعش طرح عراق برای دور زدن تنگه هرمز را به تاخیر انداخت

داعش طرح عراق برای دور زدن تنگه هرمز را به تاخیر انداخت

خبرگزاری تسنیم: تحرکات گروه تروریستی داعش در عراق، این کشور عضو اوپک را ناگزیر ساخت قرارداد احداث خط لوله انتقال نفت به دریای سرخ از طریق اردن را که تنگه هرمز در خلیج فارس را دور خواهد زد، به تاخیر بیندازد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری بیزینس ویک، پیشروی های گروه تروریستی داعش در عراق، این کشور عضو اوپک را ناگزیر ساخته است تا اولین قرارداد احداث خط لوله انتقال نفت به دریای سرخ از طریق اردن را که گذرگاه مهم تنگه هرمز در خلیج فارس را دور خواهد زد، به تاخیر بیندازد.
ناطق بلاسم، معاون مدیر کل شرکت پروژه های نفتی عراق گفت، با توجه به درگیری ها بین داعش و نیروهای عراقی و کرد برای بیرون راندن تروریست ها از مناطق شرقی این کشور، عراق موافقت کرده است تا مناقصه ساخت این خط لوله صادرات نفت را به تاخیر بیندازد. داعش در بخش هایی از عراق و سوریه خلافت اسلامی تشکیل داده است و اقدام به کشتار اقلیت های مذهبی و جنایات سبعانه می کند.
به گفته فلورنس عید  اوکدن،  مسئول بخش اقتصادی عربیا مانیتور، که شرکت متبوع وی به سرمایه گذاران در زمینه ریسک های کسب و کار در خاورمیانه، خدمات مشاوره ارائه می دهد، این گروه تروریستی، «تردیدهایی را در زمینه طرح های عراق برای ایجاد یک مسیر کلیدی منتهی به بازارهای جهانی برای اصلی ترین کالای صادراتی این کشور مطرح کرده است.»

وی افزود: «در بقیه منطقه حاشیه خلیج فارس، کشورها به رغم تهدیدات تروریستی در نزدیکی مرزهایشان، به توسعه طرح های اینچنینی ادامه می دهند، مگر اینکه تلاش های ائتلاف بین المللی برای مهار داعش شکست بخورد و درگیری ها به این کشورها نیز سرایت کند.»

عراق، که پنجمین ذخایر بزرگ نفتی اثبات شده جهان را در اختیار دارد، در حال بازسازی اقتصاد و بخش انرژی خود پس از دهه ها جنگ و تحریم های بین المللی است. ایران، همسایه شرقی عراق در گذشته و در واکنش به تحریم های آمریکا و تهدیدات نظامی رژیم صهیونیستی، گاها تهدیداتی را برای بستن تنگه هرمز مطرح کرده است. بیش از 20 درصد نفت معامله شده در بازارهای جهانی روزانه از مسیر تنگه هرمز عبور می کند.
انتهای پیام/ 61

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین