باید توجه جدی به تربیت نسل جدید ایران شناسان داشت/ غرب آسیا اولویت اصلی برای تبادل علمی

باید توجه جدی به تربیت نسل جدید ایران شناسان داشت/ غرب آسیا اولویت اصلی برای تبادل علمی

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وابسته به وزارت امور خارجه‬ گفت: کشورهای غرب آسیا و مجاور اولویت اصلی وزارت امور خارجه برای تبادل فعالیت‌های علمی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سلیمان‌پور رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وابسته به وزارت امور خارجه‬ در پنجمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران همکاری‌های علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری اظهار داشت: ما در  جمهوری اسلامی ایران توان تولید گفتمان تازه را در سطح جهان داریم و از مظاهر آن ایده ریاست جمهوری در مورد ایجاد گفتمان جهان عاری از خشونت است.

وی افزود: مظهر دیگر این توان، قدرت علم و فناوری کشور است که می‌توانیم از آن به‌عنوان نقشه راه دقیقی بهره گیریم.

وی همچنین‬ با اشاره به دورانی که جهان در حال عبور از آن است، گفت: آموزش عالی در این جهان ابزاری برای تحقق چرخش اطلاعات و تأثیرگذاری آن بر منافع ملی است که به چند طریق می‌توان این ایده را ترسیم کرد.

سلیمان‌پور با اشاره به همکاری حوزه سیاست خارجه با دانشگاه‌ها و وزارت امور خارجه، گفت: این مسئله از دو طریق قابل تحقق است که یکی در حوزه‌‌ کشورهای هدف و دیگری در استفاده از ظرفیت سایر کشورها در چرخش اطلاعات و افزایش علمی در کشور است.

وی افزود: در وزارت امور خارجه اولویت اصلی در این زمینه، کشورهای پیرامونی است، کشورهایی که عمدتاً در غرب آسیا یا در همسایگی ایران و یا مجاور ایران قرار دارند و با ما دارای منافع مشترک هستند.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی به اَشکال مختلف این همکاری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: مبادله دانشجو، استاد و انجام پروژه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف از جمله اَشکال این همکاری‌هاست که می‌توان آن را پیگیری کرد.

سلیمان‌پور تأکید کرد: توزیع متناسب جغرافیایی برای فرصت‌های مطالعاتی در کشورهای هدف، باید صورت گیرد و اولویت آن نیز باید حوزه کشورهای پیرامونی باشند.

وی گفت: چنانچه فرصت‌های مطالعاتی مورد نیاز قرار است در کشور وجود داشته باشد، اولویت ما باید کشورهای غرب آسیا باشد، چنانچه در بحث جذب دانشجو و استاد و همچنین اجرای پروژه‌های مشترک این حوزه بیشتر مورد توجه است.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی‬ تصریح کرد: حوزه فعالیت‌های مشترک علم و فناوری را می‌توان با کشورهای غرب آسیا تعریف کرد تا هم در جهت موقعیت کل منطقه و کشور مؤثر بوده و هم اینکه به بسط و توسعه جایگاه بین المللی ایران توجه شود.

سلیمان‌پور گفت: اگر به مجموعه آسیا توجه کنیم ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای برای تبادل وجود دارد که هم می‌تواند به افزایش حوزه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران کمک کند و هم ارتباطات علمی و بین‌المللی را بیشتر از پیش مورد توجه قرار دهد.

وی در ادامه با ذکر چند مسئله به برخی از مشکلات و نگرانی‌ها در حوزه علم و فناوری کشور که نیازمند اخذ سیاست‌های مناسب است اشاره کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر ایران‌شناسی در غرب توسط مهاجرین ایران درحال شکل‌گیری است و غرب هم‌اکنون، ایران و منطقه ما را از منظر این افراد می‌شناسد. زیرا ایران شناسان گذشته و قدیم یا بازنشسته شده‌اند و یا کارایی لازم را در این زمینه ندارند، البته این مسئله نسبت به کشورهای شرق آسیا نیز دیده می‌شود لذا باید توجه جدی به تربیت نسل جدید ایران شناسان در دانشگاه‌های کشور داشت تا بتوانند با ظرفیت خود منطقه و آسیا و به‌تدریج جهان را تحت تأثیر قرار دهند.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وابسته به وزارت امور خارجه‬ اضافه کرد: هر ایده‌ای که در این زمینه مطرح شود باید به‌شکل یک ابزار حقوقی و اداری دیده شده و در این حیطه شکل بگیرد لذا بهترین راه برای تبدیل کردن این ایده به بخش عملیاتی، همکاری مشترک وزارت علوم و خارجه در تخصیص بخشی از بودجه خود به مسئله کمک‌های توسعه‌ای است تا بر این اساس، اهداف آموزش عالی و تبادل دانشجو و استاد در سطح بین‌المللی در بهترین شکل ایجاد شود.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon