گزینه‌های عربستان برای مقابله با هزینه و پیامدهای ادامه حمله به یمن


گزینه‌های عربستان برای مقابله با هزینه و پیامدهای ادامه حمله به یمن

خبرگزاری تسنیم: یک نویسنده و تحلیلگر یمنی در مقاله ای به تشریح وضعیت کنونی یمن و گزینه های پیش روی عربستان برای مرحله آینده و هزینه های آن پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اسامه ساری سردبیر روزنامه المسار یمن در مقاله خود نوشت: عربستان به تجاوزگری نظامی خود علیه یمن پایان نداده است. اعلام تجاوزگران سعودی – آمریکایی برای متوقف کردن عملیات نظامی خود علیه یمن شبیه به "عقب نشینی تاکتیکی" برای گذر به مرحله دیگر از جنگ به شیوه های مختلف است.

دوشب پیش، عربستان زیر فشارهای شدید بین المللی قرار گرفت زیرا بعد از استفاده از سلاح های ممنوع شده در سطح بین الملل علیه محله های مسکونی در منطقه حی عطان – حده در جنوب شهر صنعا قوانین و منشورهای بین المللی را نقض کرد. سعودیها در این حمله از بمب های خلا مجهز به اورانیوم رقیق شده استفاده کردند که به گفته کارشناسان، از نظر قدرت تخریب بعد از سلاح هسته ای در رتبه دوم قرار دارد.

این بمب پیام روشنی بود که عربستان خواست به طرف های داخل و خارج از یمن بفرستد. عربستان از این طریق این جنایت که بزرگترین جنایت از آغاز تجاوزگری بود و باعث شهادت بیش از 39 غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 50 نفر شد می خواست یک پیام به مردم یمن و یک پیام دیگر به روسیه و ایران بفرستد.

* حرکت اجباری عربستان به سمت گزینه های برنامه ریزی نشده و حتی شکست خورده

درپی فشارهای بین المللی شدید، متجاوزان بیانیه اعلام "تحقق اهداف" را صادر کرده و در آن به "از بین رفتن تهدیدها و تضمین امنیت عربستان و کشورهای همجوار از موشک های بالستیک و اسکاد" اشاره کردند؛ باوجود اینکه آل سعود درک می کند که اهداف واقعی کسب نکرده اند و موشک ها و نظایر آنها را منفجر نکرده اند بلکه به طور عمدی غیرنظامیان را هدف قرار داده اند تا عطش خونریزی خود را برطرف کنند. حملات هوایی 26 روز به استان های مختلف یمن به یک هدف واقعی از اهدافی که آنها تعیین و اعلام کرده بودند، نرسید.

در پی پایداری ملت یمن و تداوم بسیج عمومی خود بویژه بعد از سخنرانی یکشنبه گذشته عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله، عربستان مجبور شد به سمت گزینه های برنامه ریزی نشده و حتی شکست خورده حرکت کند.

عبدالملک الحوثی با کلام آرام خود به عربستان چند پیام فرستاد. مهمترین پیام این بود که جبهه ملت یمن همان "جبهه داخلی" است؛ بدون اینکه اشاره ای به واکنش نظامی درارتباط با جبهه خارجی با دشمن بکند.

تمرکز عبدالملک الحوثی در سخنرانی خود بر جبهه داخلی از زاویه دیدگاه خردمندانه نسبت به ماهیت حوادث و سمت و سوی آنها بود. جای مبالغه نیست اگر بگوییم که این سخنرانی موازنه نبرد را تغییر داد و جهت قطب نمای سعودیها را 180 درجه تغییر داد و بازی را به زیان ائتلاف متجاوز برهم زد. وی تاکید کرد که این ملت یمن است - که از شب سخنرانی – نه تنها نبرد را اداره و سمت و سوی آن را تعیین خواهد کرد بلکه گزینه ها و مسیر آینده را به متجاوزان تحمیل خواهد کرد.

دشمن همه تکیه خود را برای دستیابی به اهدافش روی جبهه داخلی گذاشته بود چرا که درک کرد ماجراجویی و مداخله زمینی ارتش های اشغالگر بدون وجود یک عامل داخلی که راه را برای آنها بازکند، یک حرکت کاملا شکست خورده خواهد بود و همچنین تداوم تجاوزگری هوایی گزینه ای فرسایشی و هزینه بر است و به علل زیر دشمن تاب و توان ادامه دادن به آن را ندارد.

نخست اینکه هزینه جنگ اعم از انسانی یا مالی و لجستیکی بسیار بالا خواهد بود. هراندازه چاههای نفت کشورهای عرب خلیج فارس پول پمپاژ کند باز تاب تحمل این هزینه را نخواهد داشت؛ بویژه که حوثی ها به آنها گفتند که آینده فرسایشی خواهد بود و نمی توانند با آن مقابله کنند.

دوم اینکه هر اندازه دشمن به جنایت های جنگی علیه غیرنظامیان ادامه دهد، طرفداران خود در داخل را از دست خواهد داد. گواه این مدعا نیز جنایت پلید دوشنبه گذشته در جریان دشمن علیه غیرنظامیان و محله های مسکونی در منطقه فج عطان بود چرا که همگان احساس کردند که دشمن بسیاری از کسانی را که از تجاوزگری او حمایت می کردند، از دست داد.

در سایه این مسائل، دشمن به سمت گزینه های جدیدی رفت که بی پرواتر نیست و هزینه آن کمتر نمی باشد اما گمان می کند که سرنوشت ساز و قطعی است و نتایج و اهداف سیطره و سلطه گری بر یمن را محقق خواهد کرد.

گذر عربستان از مرحله ای به مرحله دیگر از تغییر اسم عملیات خود از "طوفان قاطعیت" به "بازگرداندن امید" گرته برداری از تجربه زمینی آمریکا در سومالی است که شامل چندین احتمال قابل پیش بینی است که ممکن است مرحله آینده ماجراجویی عربستان شاهد آن باشد. ممکن است این احتمالات به شرح زیر باشد.

- اجرای عملیات ترور افراد و شخصیت های رده بالا در ارتش و محافل جنبش انصار الله.

- افزایش پشتیبانی از عناصر القاعده در استان حضر موت و اعزام عناصر مسلح جدید برای کنترل بر مسافت وسیع تر و مقابله با هرگونه مقاومت داخلی با حضور آنها؛ هرچند با قدرت موقت برای چند هفته استقامت بیشتر.

- ادامه تقویت جایگاه طرفداران سعودیها و بالابردن روحیه آنها در چند جبهه مثل عدن و تعز – حتی از طریق پایین آورن چتربازان مسلح- به منظور کسب پیروزی در آنجا در سایه اهمیت موقعیت جغرافیایی این مناطق راهبردی.

- تلاش برای فرسایش ارتش یمن مورد حمایت کمیته های انقلابی در مارب از طریق کشاندن آنها به درگیری در صحرا مثل جنگ چریکی.

- ترور مسئولان ارشد جنبش انصار الله از طریق حملات هوایی با کمک مزدوران داخلی خود؛ همانطور که سعودیها گفتند "در صورت نیاز" آن را انجام خواهند داد.

اما با وجود این احتمال ها، یورش زمینی عربستان همچنان بعید به نظر می رسد. شاید ریاض برای کاهش فشار از جبهه داخلی خود عملیات زمینی در مرز شمالی یمن و برخی سواحل آن مثل سواحل ابین و خلیج عدن آغاز کند و علاوه بر آن تحت حمایت گروه القاعده در استان حضر موت یمن از گذرگاه مرزی الودیعه پیشروی زمینی کند. اما عربستان – در صورت انجام این اقدامات- باید از تجربه جنگی که در سال 2009 و 2010 در مرز استان صعده به راه انداخت، عبرت بگیرد؛ بویژه که قدرت جنبش انصار الله و سلاح و مبارزان این جنبش در آن زمان معادل 10 درصد قدرت و سلاح و مبارزان کنونی جنبش انصار الله بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان