طرح تحول سلامت, تحول نیست؛ جبران محرومیت‌های گذشته است

طرح تحول سلامت, تحول نیست؛ جبران محرومیت‌های گذشته است

خبرگزاری تسنیم: رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: آن‌چه در حال حاضر به‌عنوان برنامه‌ تحول سلامت مطرح است، نه تحول؛ بلکه تنها جبران بخشی از محرومیت‌های گذشته است.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، عباس کامیابی در پنجمین گردهمایی شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی با اشاره به اینکه 70 هزار پزشک عمومی در کشور داریم، اظهار داشت: پزشکان عمومی در بخش‌های مختلفی چون پزشک خانواده، درمان اعتیاد، طب کار، مراقبت‌های پوست و... ارائه‌ خدمت می‌کنند که حتی بیش از نیازهای وزارت بهداشت است. در واقع‌ برنامه‌ریزی مناسبی وجود ندارد وگرنه برای تامین نیازهای حوزه‌ی سلامت، پزشک عمومی به اندازه‌ی کافی داریم. رمز ماندگاری همکاران ما در مناطق جغرافیایی متفاوت، اختصاص جایگاه تشکیلاتی و درآمدی مناسب، تعریف هویت ملموس، امیدبخش و قابل ارتقا برای طب عمومی و نیز ارایه‌ی برنامه‌ی جامع و پایدار است.

کامیابی با بیان اینکه اعلام موضع درباره‌ی جایگاه طب عمومی نخستین گام برای بازآفرینی هویت پزشکان عمومی است، عنوان کرد: تنها راه برای احیای جایگاه طب عمومی را اجرای طرح پزشک خانواده در سراسر کشور می‌دانیم و البته برای اجرای پزشک خانواده به‌دنبال الگویی هستیم که دارای استانداردهای لازم برای ارتقای سلامت مردم باشد.

کامیابی رویکرد انجمن پزشکان عمومی برای تحقق این هدف را، انسجام درونی انجمن، مشارکت فعال همه‌ اعضای آن و ائتلاف و تعامل با سایر نهادهای ذی‌نفع دانست و گفت: آن‌چه در حال حاضر به‌عنوان برنامه‌ تحول سلامت مطرح است، نه تحول بلکه تنها جبران بخشی از محرومیت‌های گذشته است. ما برای اینکه جایگاه پزشکان عمومی را در این برنامه و در نظام سلامت مشخص کنیم، نیاز به آگاه‌سازی درباره‌ فرصت‌ها و تهدیدها، توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی، نقد برنامه‌ها، مطالعه و تحقیقات کاربردی و ارائه‌ الگوهای جایگزین داریم تا نظامی کارآمد در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اجرای نظام ارجاع و برنامه‌ پزشک خانواده در سراسر کشور، نه فقط درخواست پزشکان عمومی بلکه تکلیف قانونی، نیاز مردم و عرف نظام‌های پیشرفته‌ی سلامت‌ است، بیان داشت: حداقل انتظار هیات مدیره‌ انجمن پزشکان عمومی از این گردهمایی، تمرکز جدی بر تبیین رویکرد انجمن در مورد برنامه‌ پزشک خانواده و نظام ارجاع و ارائه‌ الگوی مورد توافق برای آن و نیز برنامه‌ریزی برای ساماندهی کامل شعب انجمن است.

در پنجمین گردهمایی شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی مهران قسمتی‌زاده رئیس این شورا نیز در سخنرانی افتتاحیه با اشاره به اینکه کمیته‌ها و کارگروه‌های پزشکان عمومی شاغل در بیمارستان‌ها، مراقبت‌های پوست، طب‌ کار و طب مکمل برای نخستین بار در این گردهمایی تشکیل جلسه می‌دهند، عنوان کرد: پزشکان عمومی ارائه‌ خدمات پایه‌ سلامت را تضمین می‌کنند و سایر خدمات از جمله درمان اعتیاد و مراقبت‌های پوست بر بستر‌ طب پایه ارایه خواهد شد.

به گزارش تسنیم، پنجمین گردهمایی شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی با حضور حدود 100 نفر از نمایندگان و روسای انجمن‌های پزشکان عمومی سراسر کشور در مجتمع آدینه‌ تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon