تعیین ۱۰ محور برای پرداخت حق آموزش وپرورش از محل عوارض شهرداری‌؛‌ جبران کسری بودجه

تعیین 10 محور برای پرداخت حق آموزش وپرورش از محل عوارض شهرداری‌؛‌ جبران کسری بودجه

خبرگزاری تسنیم: مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش گفت:‌ رایزنی‌هایی با سازمان شهرداری‌های کشور برای تحقق سهم ۵درصدی آموزش‌وپرورش از محل عوارض شهرداری‌ها صورت گرفته و هم‌اکنون در حال تدوین آئین نامه‌های اجرایی هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، توسعه مشارکت‌ها در آموزش‌وپرورش یکی از سیاست‌های اصلی این وزارتخانه است.

هدفی که مسئولان آموزش و پرورش از اجرای سیاست توسعه مشارکت‌ها دنبال می‌کنند، صرفا به استفاده از ظرفیت خانواده‌ها و استفاده از مشارکت آنها در اداره امور مدارس محدود نمی‌شود بلکه این سیاست دایره‌ای بسیار وسیعتر را در برمی‌گیرد که نوک پیکان آن متوجه استفاده از ظرفیت سایر نهادها برای اداره آموزش و پرورش و احیای ظرفیت‌‌های مغفول مانده در قانون شوراهای آموزش و پرورش است.

برای آگاهی بیشتر از اقدامات آموزش وپرورش درخصوص استفاده از ظرفیت‌های قانون شوراهای آموزش وپرورش و استفاده از ظرفیت سایر نهادها برای اداره با کیفیت‌تر وزارت آموزش وپرورش که بیش از 12 میلیون دانش‌آموز و خانواده‌هایشان، مخاطبان آن هستند با علی عباسپور مدیرامور شوراهای وزارت آموزش‌وپرورش به گفت‌‌وگو نشستیم.

علی عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت:‌ قانون شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت بالایی را در بحث توسعه مشارکت‌ها دارد در حقیقت، می‌توان این قانون را سند جامع مشارکت نامید چرا که ابعاد مختلفی از مشارکت در قانون شوراهای آموزش‌وپرورش دیده شده است.

وی افزود: بیش از 20 سال است که از تصویب قانون شوراهای آموزش وپرورش می‌گذرد و این قانون هم‌اکنون نیاز به بازنگری دارد و بسیاری از ظرفیت‌های موجود آن نیز مورد استفاده قرار نگرفته است. هم‌‌اکنون در حال آسیب شناسی هستیم تا مشخص شود که چرا قانون شوراهای آموزش‌وپرورش به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است.این قانون ظرفیت‌های بسیاری دارد که بخش قابل توجهی از آن محقق نشده است.

مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش گفت:‌در آسیب شناسی که تاکنون انجام داده‌ایم،‌متوجه شدیم، بخشی از مشکلات موجود به دلیل نارسایی قوانین بوده که نیاز به بازنگری و اصلاح دارند برهمین اساس کارگروه ویژه‌‌ای از افراد صاحب تجربه تشکیل داده‌ایم تا قوانین را بازنگری کنند و یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سال 94 فعالیت این کارگروه است.

** رایزنی با سازمان شهرداری‌های کشور برای تحقق سهم آموزش‌وپرورش

عباسپور بیان کرد:‌ برخی از مواد قانون شوراهای آموزش و پرورش نیاز به تدورین آئین نامه‌ دارند به عنوان مثال در بحث مواد مربوط به اختصاص 5 درصد از سهم عوارض شهرداری‌ها به آموز‌ش‌وپرورش نیاز به تدوین آئین نامه داریم. سال گذشته در این خصوص رایزنی‌هایی را با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام دادیم.

**‌مواد قانونی پرداخت سهم آموزش‌وپرورش برای شهرداری‌ها شفاف نیست

وی تصریح کرد:‌ آسیب شناسی را در این خصوص انجام داده‌ایم که چرا در استان‌های مختلف میزان اختصاص 5 درصد از سهم عوارض شهرداری‌ها به آموزش و پرورش متفاوت است. در این بررسی‌ها متوجه شدیم که به هم‌ریختگی در وصول حقوق آموزش و پرورش از محل عوارض شهرداری‌ها وجود دارد و قرائت مشترکی بر روی مواد قانونی وجود ندارد. در حقیقت این مواد قانونی برای شهرداری‌های کشور شفاف نیستند و راه پرداخت نکردن عوارض باز گذاشته شده است.

مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ به دلیل اینکه قوانین مربوطه در این زمینه شفاف نیست زمانی که شهرداری عوارضی را دریافت می‌کند اعلام می‌کند در صدور پروانه اولیه عوارض آموزش و پرورش را پرداخت کرده‌ایم اما در سایر موارد سهم آموزش و پرورش را لحاظ نمی‌کنند بر همین اساس  با سازمان شهرداری‌ها وارد مذاکرده شده و اعلام کردیم که این وضعیت باید سامان یابد و فهم مشترکی از قانون در سطح کشور ایجاد شود.

عباسپور بیان کرد:‌ در مذاکره با سازمان شهرداری‌ها به این نتیجه رسیدیم که در قالب یک تفاهم نامه این کار را انجام دهیم اما آموزش و پرورش با وزارت کشور تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده است و  یک بند از این تفاهم نامه بر تحقق مواد مالی شوراهای آموزش و پرورش تاکید کرده است بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا آئین نامه مربوطه را تدوین کنیم.

وی گفت:‌مواد 13،‌16 و 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش باید شفاف سازی و به سطح کشور ابلاغ شود در همین رابطه دو جلسه با مسئولان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برگزار کردیم.

** سازوکار اختصاص سهم 5 درصدی آموزش‌وپرورش از محل عوارض شهرداری‌ها

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش بیان کرد: هم‌اکنون سهم آموزش‌وپرورش از محل عوارض شهرداری‌ها تا 5 درصد است و مرجع تعیین تا 5 درصد شورای آموزش و پرورش استان است. یعنی شورا مصوبه‌ای را می‌گذارد که شهرداری‌ها متناسب با درآمدهایی که دارند سهم عوارض آموزش‌وپرورش را پرداخت کنند به عنوان مثال در شهرهایی که رونق اقتصادی خوب است سهم 5 درصدی به آموزش و پرورش پرداخت می‌شود که معمولا مراکز استان‌ها 5 درصد است.

** احصای 10 محور برای دریافت سهم آموزش وپرورش از محل عوارض شهرداری‌ها

عباسپور اداکه داد:‌کارگروه درآمدهای آموزش و پرورش فعال شده است و عمدتا کارشناسان در حوزه مالی و بودجه عضو این کارگروه هستند. سازوکار اختصاص سهم آموزش و پرورش از محل عوارض شهرداری‌ها در این کارگروه در حال بررسی است و پیش نویس مربوطه تهیه شده است و 10 محور برای دریافت عوارض از شهرداری احصاء شده است.این پیش نویس را به سازمان شهرداری‌ها فرستاده‌ایم تا پس از نهایی شدن به شهرداری‌های کشور ابلاغ شود.

وی اظهار داشت:‌بررسی‌هایی را درخصوص عوارض دریافتی از سوی شهرداری‌ها انجام داده‌ایم و مشخص کرده‌ایم در این 10 چه سهمی باید به آموزش‌وپرورش اختصاص یابد. با سازمان شهرداری‌ها در این زمینه اختلافی نداریم و هم‌اکنون در حال شفاف سازی این موارد هستیم .تاکنون از این 10 محور صرفا برای دو تا سه محور سهم عوارض به آموزش و پرورش پرداخت می شد.

** ماده 16 قانون شوراهای آموزش وپرورش و تامین فضاهای آموزشی در شهرها

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش با اشاره به ماده 16 قانون شوراهای آموزش و پرورش گفت:  سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور موظفند با همکاری سازمان مدارس غیردولتی ظرف مدت سه ماه دستورالعمل اجرایی شدن ماده 16 را اعلام کنند. ماده 16 قانون شوراهای آموزش و پرورش بسیار مهم است و به این موضوع اشاره دارد که تمام شهرداری‌ها موظفند با توجه به نیازهای پیش بینی شده در طرح‌ تفصیلی شهرها با استفاده از امکانات و مجوزهای قانونی خود زمینه احراز مالکیت‌ زمین‌های پیش بینی شده جهت توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی را برای ادارات آموزش‌وپرورش فراهم سازند.

عباسپور ادامه داد:‌ در نقشه تفصیلی شهرها،  لکه‌های آموزشی وجود دارد یعنی فضاهایی که کاربری آنها آموزشی است . در هر شهری این فضاهای آموزشی وجود دارد یعنی به تناسب ساخت و ساز در شهرها باید فضای آموزشی پیش بینی شود. هم‌اکنون در حال شفاف سازی این ماده قانونی هستیم که تا امروز به آن توجهی نمی‌شد.

** شورای آموزش‌وپرورش و تامین بخشی از هزینه‌های خرید زمین فضاهای آموزشی

وی گفت:‌هر شهر یک نقشه تفصیلی دارد که فضای آموزشی در این نقشه گنجانده شده است. آموزش و پرورش می‌گوید ما پول نداریم این زمین‌ها را بخریم و این زمین‌ها را باید شهرداری یا مالک بخرد اما اعتبارات لازم در این خصوص از کجا باید تامین شود. در قانون آمده است،‌شورای آموزش‌وپرورش هر استان می‌تواند  با پیشنهاد و تصویب شورای استان بخشی از هزینه‌های خرید زمین و ساخت فضاهای آموزشی و پرورشی را از سازندگان واحدهای جدید تجاری دریافت کند.

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش ادامه داد:‌از محل ساخت واحدهای تجاری باید عوارضی دریافت شود تا فضاهای آموزشی که در نقشه تفصیلی شهرها پیش بینی شده، خریداری شود. این ماده قانونی برای آموزش و پرورش بسیار حیاتی است بنابراین در بازنگری قانون شوراهای آموزش و پرورش بندی را آورده‌ایم مبنی بر اینکه سازمان شهرداری‌ها موظف است طی چند ماه آینده دستورالعمل اجرایی شدن ماده 16 را تهیه و ابلاغ کند.

عباسپور گفت:‌اگر نقشه تفصیلی منطقه 5 تهران را بررسی کنیم، فضاهای آموزشی به صورت رنگی مشخص شدهاست و معمولا فضاهای خالی هستند که ساخت و سازی در آنها صورت نگرفته است. آموزش و پرورش تا 18 ماه فرصت دارد که در خصوص این فضاها اقدام کند، در غیر این صورت شهرداری کاربری این زمین‌ها را تغییر می دهد و آنها را به فروش می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش می‌تواند بخش غیردولتی را برای خرید این زمین‌های آموزشی معرفی کند،‌بیان کرد: ممکن است به این نتیجه برسیم که موسسان مدارس غیردولتی را برای خریداری این فضاهای آموزشی معرفی کنیم  و ماده 16 قانون شوراهای آموزش‌وپرورش یکی از مواردی که به تامین منابع مالی این وزارتخانه کمک می‌کند.

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش افزود:‌تا جایی که بتوانیم با آئین نامه‌‌ها مشکلات را حل کنیم به سمت تهیه آن می‌رویم اما معتقدیم بحث تمرکز زدایی در آموزش‌وپرورش از طریق شوراها امکان پذیر است. توزیع سرانه‌ در میان مدارس جزو وظایف شوراهای آموزش و پرورش است.

عباسپور ادامه داد: هم‌اکنون رئیس شوراهای آموزش و پرورش،  استانداران هستند که در حوزه وزارت کشور تعریف شده است در آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای را با وزارت کشور امضا کردیم و شورای راهبری در این وزارتخانه تشکیل شده که نمایندگانی از حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش و معاونت‌های مختلف وزارت کشور حضور دارند و الزامات مورد نیاز برای پررنگ شدن نقش شوراهای آموزش و پرورش در اینجا بررسی می‌شود.

وی بیان کرد:‌سه تفاهم نامه را با وزارت کشور، شورای عالی استان‌ها و مناطق آزاد امضا کرده‌ایم که دوشادوش ما به آموزش و پرورش کمک می‌کنند.شوراهای آموزش و پرورش مهمترین پشتیبان مالی المپیادهای ورزشی مدارس بودند که در سال گذشته اجرا شد . در حقیقت شوراهای آموزش و پرورش یک تقسیم کار میان سازمان‌هاست برای اینکه وظایف آموزش و پرورش به بهترین نحو انجام شود.مثلا در این شورا بررسی می‌شود که اداره گاز برای آموزش‌وپرورش چه کاری می‌تواند انجام دهد.

عباسپور ادامه داد:‌شورای آموزش و پرورش مانع از ایجاد مشکل برای آموزش و پرورش می‌شود به عنوان مثال اگر مدرسه‌ای بدهی دارد،‌ در این شورا بررسی شده و اجازه نمی‌دهند که برق یا گاز مدرسه را قطع کنند درحقیقت مناسبات درون استانی باعث می‌شود تا روال کار برای آموزش و پرورش راحت شود و وجود استاندار یا فرماندار به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش باعث می‌شود تا بخشی از مشکلات حل شود.

**مطالبات قابل توجه آموزش و پرورش از محل قانون شوراها

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش بیان کرد:‌ مطالبات آموزش و پرورش از محل قانون شوراها قابل توجه است مثلا استانی مانند خوزستان 230 میلیارد تومان مطالبه دارد و از طریق استاندار به دنبال پیگیری و تحقق آن هستند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در شورای آموزش و پرورش استان ها با یک مشکل جدی مواجه هستیم، گفت: برخی مسائلی که در جلسات شورا مطرح می‌شود اصولا ارزش طرح در این جلسات را ندارند. در جلسات شورای آموزش و پرورش استان که مسئولان تصمیم گیر حضور دارند باید مسائلی اعلام شود که قابلیت اجرایی داشته و مسئله مهم و نیازهای اصلی آموزش و پرورش است.بر همین اساس دستور جلسات  مطرح شده در جلسات شورای آموزش و پرورش استان‌ها را طی ماه‌های اخیر بررسی کردیم تا بتوانیم به الگویی برای طرح مسائل و نیازهای مهم آموزش و پرورش در این جلسات دست یابیم. به عنوان مثال با آمدن فصل تابستان باید بحث اوقات فراغت دانش‌آموزان در جلسات شورای آموزش و پرورش استان‌ها مطرح شود تا بتوان از ظرفیت سایر نهادها برای غنی سازی اوقات فراغت استفاده کرد.

** اقدامات موفق شورای آموزش و پرورش تهران در تحقق سهم 5 درصدی از محل عوارض شهرداری

عباسپور با اشاره به فعالیت شورای آموزش و پرورش استان تهران گفت:‌شورای آموزش و پرورش تهران در بخش درآمدی اقدامات خوبی را در انجام داده‌ است به گونه‌ای که با شهرداری وارد مذاکره شده و توانسته‌اند برای سهم آموزش و پرورش از محل عوارض شهرداری شناسه‌ای را تعریف کنند و بر همین اساس پرداخت سهم آموزش و پرورش از محل عوارض شهرداری‌ها تا حدودی محقق شده است.

وی افزود:‌شواری آموزش و پرورش استان تهران مدتی است که با شهرداری وارد مذاکره شده است که چگونه به صورت همزمان با پرداخت عوارض شهرداری سهم آموزش و پرورش نیز اختصاص یابد بر همین اساس در شهر تهران زمانی که فردای عوارض شهرداری را پرداخت می‌کند، سهم آموزش و پرورش نیز بلافاصله پرداخت می‌شود اما تمام عوارض پرداخت نمی‌شود یعنی از 10مورد طراحی شده صرفا برای چند مورد سهم آموزش و پرورش محقق می‌شود.

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش بیان کرد:‌هم‌اکنون برای استان تهران صرفا یک شورای آموزش و پرورش داریم که در اصلاح قانون شوراها در نظر داریم تا تعداد شوراهای آموزش و پرورش استان تهران را افزایش دهیم. هم‌اکنون شمیرانات برای خود یک فرمانداری دارد که درخصوص شوراهای آموزش و پرورش نیز می‌توان این گونه عمل کرد.

عباسپور گفت:‌شوراهای آموزش و پرورش در مناطقی مانند تهران بدون اتکا به وزارت آموزش‌وپرورش به راحتی می‌توانند مدارس را با استفاده از ظرفیت شوراها سامان دهد.

وی ادامه داد:‌عوارض دیگری نیز باید توسط شهرداری‌ها پرداخت شود و براین اساس باید از محل عوارض خدمات عمومی سهمی به آموزش‌وپرورش اختصاص یابد.کسری بودجه آموزش و پرورش را می‌توان از طریق قانون شوراها تامین کرد. تمرکزی که هم‌اکنون در آ وجود دارد باید حذف شود و یکی از سیاست‌های وزیر تمرکز زدایی است ساختار آموزش و پرورش به شدت متمرکز است و همه منتظرند تا ببینند ستاد چه می‌گوید. سال گذشته بحث هیئت امنایی شدن ادارات آموزش و پرورش مطرح شد در حقیقت باید تلاش کرد تا وظایف حاکمیتی مانند تالیف کتب درسی بر اختیار ستاد باشد و مدیریت مدرسه و دخل و خرج آن در هر استان تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/پ

 

 

 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon