پاسخ عملی دولت آمریکا مهم است نه بیانیه‌ها/از حقوق هسته‌ای مردم کوتاه نمی‌آییم

پاسخ عملی دولت آمریکا مهم است نه بیانیه‌ها/از حقوق هسته‌ای مردم کوتاه نمی‌آییم

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور تاکید کرد: برنامه صلح آمیز هسته ای ایران موضوعی ملی و فراجناحی است و ما از این حق مردم کوتاه نخواهیم آمد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المیادین لبنان مبنی بر اینکه برنامه شما برای بهبودی روابط فیمابین ایران و کشورهای عرب و بخصوص منطقه چیست، گفت:دولت آینده نسبت به روابط با همسایگان خود و کشورهای منطقه اولویت اول را قائل است. توسعه روابط با همسایگان جزو دستور کار دولت فعلی خواهد بود. تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و کاهش تنش‌هایی که امروز منطقه ما با آن مواجه است، با کمک کشورهای دوست در این منطقه جزو برنامه ها و اولویت های این دولت خواهد بود.

وی افزود: در ملاقات های یکی دو روز اخیر با کشورهای منطقه، یکی از مواردی که مورد تاکید کشورهای منطقه هم بود، حضور فعال‌تر ایران برای ثبات منطقه و در نهایت توسعه در این منطقه بود که دولت این راه و مسیر را آغاز کرده و ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه به عنوان یک رئیس جمهور حقوقدان در راستای احیای اصول معطل مانده قانون اساسی بخصوص حقوق مردم چه خواهید کرد؟ دولت شما چقدر به مطالبات دانشجویان اهمیت می‌دهد و برای بازگشت شور و شوق به دانشگاه‌ها چه برنامه‌ای دارید، اخیرا تفکیک جنسیتی و حذف برخی رشته ها را برای دانشجویان دختر شاهد بودیم و رشته علوم سیاسی از دانشگاه علامه حذف شد و در سالهای اخیر با پدیده خروج دانشجویان هم روبرو بودیم، اظهار داشت: ظاهرش یک سوال، ولی باطنش چند سوال بود. تدوین حقوق شهروندی جزو وعده‌های این دولت است. این کار با شروع کار دولت در بخش مربوطه شروع خواهد شد.

روحانی تاکید کرد: مبنای اصلی ما در تدوین حقوق شهروندی فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت است. قانون اساسی ما بسیار مترقی و پویاست. اصول قانون اساسی می تواند به خوبی حقوق شهروندی مردم را تامین کند به شرط اینکه در کنار این قانون اساسی قوانین موضوعه مورد نیاز تدوین شود. بنابراین دولت این کار را خواهد کرد که اگر اصولی از قانون اساسی در این بخش معطل مانده، اجرایی و عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: فضای دانشگاه باید فضای بازتر با احساس امنیت بیشتر، با آزادی بیشتر برای بیان اظهارنظر و با نشاط بیشتر و توام با فضای علمی و فرهنگی پررنگ و در کنارش فضای سیاسی مورد لزوم جامعه و کشور ما باید باشد. بر همین چارچوب با بخش فرهنگی دولت صحبت شده است. مقصودم از بخش فرهنگی کاندیداهایی هستند که پیشنهاد شدند به مجلس برای این بخش و با فردی که به عنوان وزیر آینده علوم در نظر گرفته شده به طور مفصل صحبت شده. امیدوارم دولت قادر باشد با کمک  همگان و همه فعالان دانشجویی، در دانشگاه فضای بهتری را برای تضارب آرا و گفتگو و علم و دانش و بحث و بررسی و انتقادهای سازنده بوجود بیاوریم.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ان‌بی‌سی آمریکا مبنی بر اینکه کاخ سفید می‌گوید اگر ایران بخواهد به طور جدی وارد تعامل شود آمریکا آمادگی و تمایل دارد. برای شما چقدر مهم است با آمریکا مستقیما مذاکره کنید و تاثیر اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در رفتار شما چقدر بوده است؟ اظهار داشت: رای مردم ایران در حماسه 24 خرداد، خود یک اقدام جدی و معنادار بود که هنوز پاسخ عملی و متناسب با این حماسه از سوی مقامات آمریکا داده نشده است.

روحانی تاکید کرد: بیانیه اخیر کاخ سفید نشانگر ‌آن است که برخی از مسئولان آمریکایی هنوز درک صحیح و کاملی از واقعیت‌های کشور و از این انتخابات و پیام ملت بزرگ ایران را ندارند. رفتارها متناقض و پیام‌ها هم در گفتار و عمل ناهمسو هستند. متاسفانه در آمریکا گروه فشار که گروه جنگ‌طلب و مخالف گفتگوهای سازنده است و در پی منافع یک کشور خارجی است و بیشتر هم از او دستور می‌گیرد، منافع یک کشور خارجی و یک گروه تحمیل شده بر نمایندگان مجلس آمریکا و ما می بینیم که حتی در این اقدامات، منافع آمریکا هم مدنظر قرار نمیگیرد.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید مبنایش اجماع ملی داخلی با عزم راسخ ملت ایران برای حراست از حقوق ملت، از مسیر تعامل سازنده، فعال و متناسب با اقدامات عملی طرف‌های گفت‌وگوست. برای ما آنچه مهم است، پاسخ عملی دولت آمریکاست و نه بیانیه‌ها. ما همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد خواهیم کرد، به اقدامات عملی سازنده و معناداری اگر وجود داشته باشد قطعا پاسخ مشابه و متناسب از طرف دولت ایران داده خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه مهمترین انتظار داخلی و بین المللی از شما، حل مساله هسته ای و خروج از بن بست هسته ای است ولی از طرفی تندروهای داخلی و خارجی می‌خواهند بگویند شما تصمیم گیرنده نهایی در این زمینه نیستید و از طرف دیگر تحریم های ظالمانه تری نسبت به ایران تصویب شده است. شما چه تمهید عملی دارید برای خروج از بن بست غیر از دعوت دنیا به تغییر ادبیات نسبت به ایران؟ وجه ممیز دولت تدبیر و امید با دولت های قبلی چیست؟ گفت: سوال مهمی است و به ناچار باید مفصل تر پاسخ داده شود. اولا برنامه صلح آمیز هسته ای ایران موضوعی ملی و فراجناحی است. اصولی که در این زمینه هست حفظ خواهد شد. به این معنا که حقوق هسته‌ای ایران بر اساس مقررات بین المللی مورد تاکید دولت خواهد بود و ما از حق مردم کوتاه نخواهیم آمد، اما در عین حال اهل تعامل و گفت‌وگو هستیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرف‌هایمان وارد مذاکرات جدی و محتوایی بشویم. اگر طرف مقابل ما هم همین آمادگی را داشته باشد، من مطمئن هستم که نگرانی های دو طرف از طریق گفتگو در زمانی نه چندان بلند رفع خواهد شد. اما درخواست های فراقانونی یا غیرمعقول و تاریخ مصرف گذشته، راه به جایی نخواهد برد.

وی تصریح کرد: باید با واقع‌بینی با مساله برخورد کنیم. سرلوحه کار باید گفتگو باشد و نه تهدید. این کلید مساله است. اگر طرف مقابل ما در مقام عمل بداند که راه حل صرفا و صرفا گفتگو است و تهدید جز اینکه مشکل را افزوده کند، هیچ راه حلی نخواهد بود و اگر کسی فکر میکند از طریق تهدید میتواند خواسته هایش را بر ملت ایران تحمیل کند، دچار خطا و اشتباهی بس عمیق شده است. راه حل هسته ای نیاز به اراده سیاسی دارد. بحث های مطول و کلی و طولانی مورد نیاز نیست. مساله از دیدگاه من کاملا روشن است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من به عنوان رئیس جمهور ایران اعلام می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی جدی برای حل این مساله با حفظ حقوق مردم ایران را دارد و همزمان رفع نگرانی‌های طرف مقابل را هم مدنظر قرار خواهد داد. امید ما این است که طرف مقابل هم دارای این اراده سیاسی باشد که اگر این چنین باشد نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد، نه در بلند مدت بلکه در کوتاه مدت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon