سپاه محافظه کار و انفعالی نیست/جریانات سیاسی باید از فهم و بصیرت سپاه تشکر کنند

سپاه محافظه کار و انفعالی نیست/جریانات سیاسی باید از فهم و بصیرت سپاه تشکر کنند

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران تاکید کرد: مهم ترین رسالت و وظیفه سپاه و بسیج در جریان فتنه ۸۸ بصیرت افزایی و اطلاع رسانی به هنگام بود و معتقدم جریانات سیاسی باید از سپاه پاسداران به خاطر این فهم سیاسی و بصیرت به هنگام تشکر کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران با حضور در برنامه دیروز، امروز، فردا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دنیا نمونه‌ای مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد، ظهار داشت: سپاه پاسداران همزاد انقلاب اسلامی است و همانطور که خود انقلاب اسلامی ما یک پدیده خاص و منحصر به فرد بود سپاه نیز همین ماهیت را دارد.

* سپاه پاسداران همانند انقلاب اسلامی پدیده‌ای بی‌نظیر است

وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پاره تن انقلاب محسوب می‌شود، مانند خود انقلاب اسلامی پدیده بی نظیری است. یعنی نوع شکل‌گیری این نهاد، کارکرد آن در طی این سه دهه و سرمایه‌هایی که در این مجموعه وجود دارد به ویژه سرمایه‌های انسانی، فضای معنوی و ایمان جاری در این مجموعه از او یک نهاد بی‌نظیر و بی‌بدیل در دنیا ساخته است.

* تشریح وظایف ذاتی و حمایتی سپاه/ آمادگی برای دفاع سرزمینی؛ وظیفه ذاتی نخست

مقدم‌فر با بیان اینکه با توجه به مسئولیت‌ها، وظایف و رسالت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو وظیفه برای این نهاد متصور است، تصریح کرد:  یک وظیفه سپاه پاسداران ذاتی است و یک وظیفه‌ دیگر این نهاد حمایتی، پشتیبانی و معین بودن است.

وی با تاکید بر اینکه 3 وظیفه ذاتی و مسلم برعهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، خاطر نشان کرد: یک وظیفه سپاه بعد نظامی و آمادگی برای دفاع سرزمینی است. در حال حاضر نیز در ایام سال روز تاسیس سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی سپاه پاسداران قرار داریم که این سه نیرو در واقع توان سخت سپاه را تشکیل می‌دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران افزود: یکی از وظایف سپاه این است که در جنبه‌های دفاعی اگر تعرضی به کشور صورت گرفت دفاع سرزمینی انجام دهد و به کمک ارتش بیاید و همچنین آمادگی رزمی آنها موجب بازدارندگی دشمن شود.

* سازماندهی نیروهای انقلابی و ارتباط با مردم، وظیفه دوم سپاه/سپاه در شرایط تهدید سخت یا نرم وارد میدان می‌شود

مقدم‌فر در بیان وظیفه دوم سپاه پاسداران در قالب ماموریت‌های سازمان بسیج مستضعفین گفت: وظیفه بسیج ده‌ها میلیونی، جذب، آموزش و سازماندهی نیروهای انقلابی و ارتباط با مردم یعنی سازماندهی میلیون‌ها نفر از مردم را برعهده دارد. یعنی آنجایی که انقلاب و اصل انقلاب مورد تهدید قرار می‌گیرد چه تهدید سخت یا تهدید نرم، سپاه و بسیج باید وارد میدان شوند. مثلا امروز ما تهدید سخت نداریم ولی در جنگ نرم هستیم و سازمان بسیج مستضعفین وظیفه مقابله با جنگ نرم را به عنوان یک نیروی مردمی به عهده دارد.

* عمق‌بخشی فرهنگی در بیرون مرزها، وظیفه سوم سپاه پاسداران/ سپاه قدس، مسئول حمایت و پشتیبانی از نهضت‌های آزادی بخش در دنیا

وی با تاکید بر اینکه وظیفه سوم سپاه پاسداران عمق بخشی فرهنگی در بیرون مرزهاست، گفت: این وظیفه بعد از سخنان امام خمینی (ره)  مبنی بر تشکیل هسته‌های حزب‌الله در دنیا به عهده سپاه گذاشته شد که امروز نیروی قدس سپاه پاسداران در قالب حمایت و پشتیبانی از نهضت‌های آزادی‌بخش و انتقال پیام انقلاب اسلامی به بیرون مرزها آن را انجام می‌دهد.

* حمایت و پشتیبانی سپاه از دستگاه‌های مختلف نظام برای اداره حکومت و خدمت به مردم

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران همچنین با بیان اینکه وظیفه دیگر سپاه، که به عنوان یک وظیفه کلان محسوب می‌شود حمایتی، پشتیبانی و معین است، اظهار داشت: دستگاه‌های مختلفی در نظام برای حفظ انقلاب، اداره حکومت، کمک و خدمت به مردم گاهی نیاز به کمک دارند و سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی انقلابی و سازمانی تجمیع شده از نیروهای مجرب آماده است که در حوزه‌های مختلف به این دستگاه‌ها کمک کند.

مقدم‌فر افزود: مثلا ارتش جمهوری اسلامی وظیفه سرزمینی دارد، سپاه در مواقع لازم به کمک او می‌رود یا نیروی انتظامی که برای تامین امنیت داخل کشور فعالیت می‌کند گاهی نیاز به کمک گرفتن از سپاه دارد که در این میان نقش سپاه معین است یا زمانی وزارت اطلاعات نیاز به کمک اطلاعاتی و امنیتی دارد. گاهی دولت کمک‌هایی در زمینه سازندگی، عمرانی و خدماتی می‌خواهد که سپاه پاسداران این کمک‌ها را ارائه می‌دهد.

* سپاه؛ گنجینه‌ای از نیروهای توانمند

وی با بیان اینکه گاهی هم از سپاه پاسداران کادرهای مدیریتی برای مسئولیت‌های حاکمیتی خواسته می‌شود، گفت: سپاه پاسداران گنجینه‌ای از نیروهای توانمند و کادرهای مجرب مدیریتی است و در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم در صحنه‌های مختلف از سپاه درخواست مدیر برای وزارت و استانداری شده است که این کمک‌ها از جنس سازندگی و کمک‌های مدیریتی به حاکمیت است.

* همیاری سپاه با دستگاه‌های فرهنگی برای مقابله با جنگ نرم دشمن

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران گاهی کمک‌های فرهنگی نیز انجام می‌دهد تصریح کرد: در حال حاضر دشمنان جنگ نرمی را علیه کشورمان آغاز کرده‌اند و دستگاه‌های فرهنگی کشور نیاز به کمک دارند و سپاه با انبوهی از نیروهای مومن و معتقد در بسیج مستضعفین و سپاه می‌تواند به مقابله با جنگ نرم که تهدید اول کشور و عمق‌بخشی به فضای فرهنگی، معنوی کشور است ،کمک می‌کند.

مقدم‌فر به وظیفه ذاتی و حمایتی سپاه اشاره کرد و گفت: نوع کارکرد سپاه در این بخش بر مبنای نیاز و ضرورت است.

* اشاره مقدم‌فر به برخی برداشت‌های اشتباه از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی می‌گویند سپاه به برخی از جناح‌های سیاسی نزدیک‌تر است و از برخی از جناح‌ها دورتر است و بعضی کلا سپاه را جزو قالب‌بندی‌های سیاسی و حزبی می‌بینند و حتی مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان سپاه فرمودند که بعضی از این اتفاقات سهل انگاری‌هایی است که انجام می‌شود گفت: البته اشاره حضرت آقا اینگونه نبود ، من در آن جلسه حضور داشتم و اینگونه برداشت نکردم.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران ادامه داد: شاید تعبیر مقام معظم رهبری سهل‌انگاری‌های کلانی است که در شناخت چالش‌ها توسط عده‌ای که معمولا این موضوع را مطرح می‌کنند بوده است.

* بازخوانی فرمان امام(ره) به سپاه درباره احزاب سیاسی

مقدم‌فر با تاکید بر اینکه موضوع دخالت سپاه در عرصه سیاسی و موضوعات این‌چنینی مربوط به امروز نیست، گفت:در سال 1361 امام (ره) فرمانی صادر کردند که نیروها یا باید در سپاه بمانند و یا در عضویت احزاب و جریان‌های سیاسی فعالیت کنند و به نوعی تکلیف را روشن کردند چرا که در آن زمان تفکیکی وجود نداشت و عده‌ای هم در برخی از احزاب فعالیت می‌کردند و هم در سپاه بودند که حضرت امام تاکید کردند باید این تفکیک انجام شود.

وی ادامه داد: بعد از ابلاغ حضرت امام (ره) خیلی از نیروهای فعال در جریان‌های سیاسی از سپاه رفتند. امام به آنها فرمودند که یکی را انتخاب کنید و این یک اصل شد اما بعد از ابلاغ حضرت امام ما هیچ‌گاه موضوع اساسی در سپاه نداشتیم اما متاسفانه شاهد بودیم هرگاه می‌خواستند لطمه‌ای نه به سپاه بلکه به انقلاب بزنند این موضوع را مطرح می‌کردند. 

* شأن سپاه ملی و همتراز انقلاب اسلامی است و به یک طیف و جریان سیاسی محدود نمی‌شود

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران ادامه داد: اینکه سپاه وارد جناح‌بندی‌ها، احزاب و جریان های سیاسی شود در واقع ظلم به خود سپاه است. چرا که شان سپاه یک شان ملی و در شان انقلاب اسلامی است و اینکه خود را محدود به یک جریان، طیف، تفکر خاص یا حزب خاص کند ظلم به خود سپاه است لذا باید تاکید کرد که سپاه فراتر از این بحث‌ها است.

* واژه فراجناحی بودن برای سپاه مناسب نیست/سپاه هم‌شأن و همزاد انقلاب اسلامی است

مقدم فر با بیان اینکه بعضی می‌گویند سپاه فراجناحی باشد، گفت: حتی سپاه در حوزه فراجناحی هم نیست و این قیاس که سپاه فراجناحی است درست نیست چرا که اصلا جناح‌ها ربطی به سپاه ندارند و هیچ ربطی وجود ندارد. شان سپاه به عنوان اصیل‌ترین نیروی انقلاب، هم‌شان با انقلاب اسلامی است و به نوعی سپاه پاسداران همزاد انقلاب اسلامی به حساب می‌آید و جدای از انقلاب معنا ندارد. مانند روحانیت که ما هیچ‌گاه روحانیت را جدای از اسلام نمی‌توانیم ببینیم و لباس روحانیت نشان‌دهنده روحانیت و ترویج دین است. لذا هویت سپاه یعنی ماهیت انقلاب اسلامی و با آن تعریف می‌شود.

* امام فرمودند: سپاه در عین نظامی بودن، سیاسی و فرهنگی هم هست

وی تاکید کرد: شان سپاه حزبی نیست و کاملا از این بحث‌ها جدا است. اما  بالاخره شان سپاه حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن است که این از وظایف حداقلی این نهاد به شمار می‌رود و این نیازمند شناخت کامل جریان‌ها است.آیا واقعا با توجه به وظیفه خطیر سپاه پاسداران در حفاظت از انقلاب این نهاد نباید جریان‌شناس و سیاسی باشد؟ امام خمینی (ره) به خوبی به این سوال پاسخ دادند. ایشان می‌فرمودند سپاه در عین نظامی بودن سیاسی و فرهنگی است و صرفا نظامی نیست. مقام معظم رهبری هم به این نکته تصریح دارند یعنی ماهیت سپاه نظامی بودن نیست و یک بُعد آن نظامی است.

* بدون شناخت جریانات و انحرافات، نمیتوان از انقلاب پاسداری کرد

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران گفت: سپاه باید خطوط و جریانات و انحرافات را بشناسد چرا که اگر به خوبی این جریانات را نشناسد نمی‌تواند از انقلاب و دستاوردهای انقلاب مراقبت و همچنین از انحراف و اعوجاجات در درون انقلاب جلوگیری کند.

* وجود بصیرت و فهم سیاسی در سپاه، یک ضرورت محتوم است

مقدم‌فر با تاکید بر اینکه سپاه و پاسدار باید بینش، نگرش و فهم سیاسی داشته باشند، خاطر نشان کرد:  آنها باید بصیرت سیاسی داشته باشد و در غیر این صورت نمی‌توانند از انقلاب حفاظت کنند بنابراین وجود بصیرت و فهم سیاسی در سپاه عقلانی و یک ضرورت محتوم است.

* منظور گوینده "مهندسی انتخابات" مشخص بود/ این سخنان را با قلب معنا، بهانه‌ای برای حمله به نظام و سپاه قرار دادند

وی ادامه داد: متاسفانه بازار داغ مطرح کردن اینگونه مباحث در ایام انتخابات است و جریاناتی که می‌خواهند به سپاه و انقلاب آسیب و هجمه‌ای وارد کنند این مسائل را در زمان انتخابات مطرح می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران در پاسخ به این سوال مجری برنامه دیروز، امروز فردا مبنی بر اینکه البته برخی در این میان بحث مهندسی انتخابات را مطرح کردند، اظهار داشت:  حال در این میان کلامی هم در جایی گفته شده است و همه می‌دانند که منظور آن فرد از مهندسی انتخابات چیست. منظور آن فرد شاخص‌ها و معیارها بود و آن را بهانه‌ای برای حمله به نظام و سپاه قرار می‌دهند.

* طراحان شایعات علیه سپاه، نگران نفوذ  معنوی این نهاد انقلابی در بین مردم هستند

در ادامه این برنامه مجری خطاب به معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران گفت که باید در موضع‌گیری‌های فرماندهان هم دقت کافی انجام شود که مقدم‌فر نیز در پاسخ گفت: بالاخره در ایام انتخابات بازار این موضوعات داغ است. مثلا در انتخابات یک فرمانده یا مسئولی نظری دارد، آیا او نباید نگرش نداشته باشد؟ نباید یک پاسدار رای داشته باشد؟

* یک پاسدار نمی‌تواند عضو حزب باشد یا در جریانات سیاسی دخالت کند

مقدم‌فر تصریح کرد: قطعا یک پاسدار نمی‌تواند عضو یک حزب باشد و در جریانات دخالت داشته باشد. اما آیا او نباید رای دهد؟ مثلا ما در انتخابات اخیر ریاست جمهوری فرد محترمی در جایی گفته بود که می‌دانم نظر یکی از سرداران بزرگ سپاه به فلانی است بالاخره همه افراد برای خود رای و نظری دارند اما اینکه سپاه به همه پاسداران ابلاغ کرده باشد که به فلان شخص رای دهید هیچ‌گاه چنین موضوعی در سپاه وجود نداشته است. ضمن اینکه افرادی که که این هجمه‌ها را وارد می‌کنند و شایعاتی درست می‌کنند، می‌دانند چه می‌کنندو در واقع نگران نفوذ معنوی سپاه پاسداران در میان مردم هستند.

* سپاه کشف‌کننده انحرافات منافقین و گروهک فرقان بود/ سپاه باید جریان‌شناس باشد

وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب اسلامی نیز نیرویی که زود انحرافات منافقین و گروه فرقان و امثال آن را کشف کرد پاسداران بودند و نیرویی که آن موقع مقابل منافقین و گروه‌های انحرافی ایستاد سپاه بود. بنابراین سپاه باید برای حفاظت از انقلاب جریان شناس باشد.

* سپاه دخالتی در انتخابات‌ها نداشته/ این ادعاها بهانه‌ای برای تهاجم به سپاه است

مقدم فر تاکید کرد: سپاه دخالتی در انتخابات‌ها نداشته و ما مصداقی در جهت دخالت سپاه  تاکنون نداشته‌ایم و مطرح کردن این موضوع بیشتر بهانه‌ای برای تهاجم به سپاه و نیروهای اصیل حامی انقلاب بوده است.

*سه رویکرد متفاوت سپاه

مقدم‌فر در بیان 3 رویکرد به سپاه پاسداران گفت: رویکرد اول رویکردی است که سپاه را صرفا نظامی می‌بیند؛ یعنی سپاه را فقط به عنوان یک ارتش و نیروی نظامی حرفه‌ای می‌بیند و از این مقوله خارج نمی‌شود البته این موضوع مغایر با نظر حضرت امام و اصل 150 قانون اساسی می‌‌باشد که صراحتا وظیفه سپاه را بیان کرده و تاکید شده که سپاه صرفا جنبه نظامی ندارد.

وی ادامه داد: البته رویکرد دیگری وجود دارد که به واقعیت نزدیک‌تر است یعنی این رویکرد سپاه را نیرویی می‌داند که باید بعد از انقلاب برای حفظ  ایجاد می‌شده است و این رویکرد معتقد است باید بعد از انقلاب عده‌ای از جوانان مومن بیایند دور هم جمع شوند و با یک سازماندهی از تهدیدات در برابر این انقلاب حفاظت کنند و البته این  رویکرد به واقعیت نزدیک تر است اما همه واقعیت نیست و سپاه در این هم خلاصه نمی‌شود چرا که ممکن است از دل این رویکرد محافظه کاری تصور شود و اینکه سپاه فقط باید بنشیند  و زمانی که تهدید و هجمه‌ای  علیه انقلاب بروز کرد از آن دفاع کند و اگر اتفاقی نیفتد در کناری بنشیند و کار دیگری ندارد،  بنابراین این نگاه در مجموع محافظه‌کارانه و تهدید محور است.

* سپاه نباید در برابر تهدیدها علیه انقلاب "منفعل" باشد

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران افزود: رویکرد سوم که به واقعیت خیلی نزدیک است رویکردی است که سپاه  را  یک موجود زنده و در حال حرکت و در حال رشد و پیشرفت می‌داند. ثانیا این سپاه را سپاه انقلاب اسلامی می‌داند انقلابی که پیش‌رونده و پیش‌برنده است بنابراین بر اساس این رویکرد سپاه نمی‌تواند فقط بنشیند و نگاه کند که اگر هجمه‌ای شد دفاع کند و جنبه کاملا دفاعی به خود بگیرد.

مقدم‌فر ادامه داد: سپاه انفعالی نیست ، یعنی در جایی که لازم است باید شانه‌هایش را آماده کند تا زیر بار خیلی از مسئولیت‌ها که پیش‌برنده انقلاب است برود البته  این حضور سپاه گاهی در حوزه‌های علمی، سازندگی، جنگ نرم و عرصه فرهنگی و امثال آن است و سپاه باید به این عرصه‌ها ورود داشته باشد.

*صادرات نیروی انسانی در سپاه

وی با تاکید بر اینکه یکی از خدمات سپاه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی صادرات نیروی انسانی بوده است، تصریح کرد:سپاه مجموعه‌ای از نیروهایی مومن و انقلابی برای کادرسازی ویژه انقلاب باشد و مدیران  موفقی برای نظام تربیت می‌کنند و خوشبختانه هر زمانی که مدیری از سپاه برای خدمت به نهاد دیگری رفته با موفقیت شایانی روبرو شده است. مثلا رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس مجلس شورای اسلامی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزرا عموما این نهاد را درک کرده و از سابقه حضور در سپاه برخوردارند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران با اشاره به ساخت مستندی در شبکه صدای آمریکا گفت: این شبکه با ساخت مستندی به نام "سرداران حکومت و حکومت سرداران" می‌خواست اثبات کند که حاکمیت دست سپاه بوده و سپاه قدرت‌طلب است و می‌بینیم که تلاش رسانه‌های غربی و آمریکایی‌ها همواره در جهت القای  موضوع بوده است. در این مستند دنبال این بوده‌اند که مسئولان دارای سابقه پاسداری را پیدا کنند در حالیکه حتی مقام معظم رهبری زمانی سپاهی بوده‌اند و می‌خواستند فضایی ایجاد کنند که هر کس روزی پاسدار بوده رویکرد نظامی دارد و بگویند که اگر این افراد قدرت بگیرند فضای نظامی را حاکم می‌کنند در حالیکه سپاه همواره دنبال خدمت بوده و اگر نیروی سپاه قصد این کار را داشت فریاد می‌زد.

مقدم‌فر تصریح کرد: امروز افتخار سپاه این است که اینکه مقام معظم رهبری به وجود مدیران هوشمند، موفق و با تدبیر در سپاه  اشاره فرمودند و آن را  جزو کارنامه موفق سپاه دانستند. بزرگان زیادی مانند شهید همت، باکری‌ها در سپاه بودند و بزرگانی نیز هستند که دوست دارند گمنام بمانند و حاضر نیستند جلوی دوربین بیایند.

وی در همین زمینه به شخصیت شهید تهرانی مقدم اشاره کرد و گفت: این شهید بزرگوار اگر شهید نشده بود و حضرت آقا پیام نمی‌دادند و در تشییع جنازه‌شان حاضر نمی‌شدند ایا کسی این شهید را می‌شناخت در حالیکه رهبر معظم انقلاب از این شهید با عناوینی مانند دانشمند برجسته و پارسای بی ادعا نام بردند.

* تمجید از مجاهدت‌های سرلشکر سلیمانی

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران گفت: شخصیت دیگری که می‌توانم در این زمینه مثال بزنم سرلشکر قاسم سلیمانی است. ایشان بیش از 20 سال است که فرماندهی و ماموریت انتقال پیام انقلاب به بیرون از مرزهای کشور را برعهده دارد اما می‌بینید که چند سال است که شناخته شده اند و آن هم توسط رسانه‌های خارجی با توجه به سابقه او در لشکر 41 ثارالله کرمان تصاویر ایشان را کشف کردند و اعلام نمودند.

*مهمترین اقدام سپاه در فتنه 88

مقدم‌فر همچنین در خصوص عملکرد سپاه پاسداران در مقابله با فتنه 88 گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات و چالش‌هایی که دشمنان توانستند فتنه 88 در بین برخی نخبگان و خواص ایجاد کنند، بی‌بصیرتی بود و در عین حال یکی از اصلی‌ترین راه‌های برون رفت از فتنه 88 موضوع داشتن بصیرت بود. یعنی بی‌بصیرتی عده‌ای این صحنه را فراهم کرد و بصیرت داشتن مردم غائله را ختم کرد.

وی تصریح کرد: مهم ترین رسالت و وظیفه سپاه و بسیج در جریان فتنه 88 بصیرت افزایی و اطلاع رسانی به هنگام بود و معتقدم جریانات سیاسی باید از سپاه پاسداران به خاطر این فهم سیاسی و بصیرت به هنگام تشکر کنند. چرا که در فتنه 88 صحنه نظامی نبود ، بلکه عرصه، عرصه انقلاب‌های مخملی و رنگین و اردوکشی‌های خیابانی بود و این مسائل ناشی از پروژه و عملیات فریب در فتنه 88 و مطرح کردن تهمت تقلب و مسائل اینچنینی بود.البته نقش متعالی و تعیین کننده مقام معظم رهبری به عنوان چراغ راه در بصیرت افزایی مردم مثال‌زدنی و بی بدیل بوده است.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران تاکید کرد: سپاه پاسداران و بسیج توانستند با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، بصیرت، دشمن شناسی و جریان شناسی را به لایه های مختلف جامعه انتقال دهند که این بزرگترین خدمت بود. یعنی با هدایت مقام معظم رهبری به عنوان راهنما و ارائه قطب نما و پیروی سپاه و بسیج از رهنمودهای ایشان ملت ایران توانست صحنه را عوض کند و به همین دلیل است که نظام سلطه و رسانه‌هایش ، سپاه و بسیج را همواره مورد هجمه قرار می‌دهند.نکته مهم این است که پیروی از ولایت اصلی ترین عنصر حاکم در بین نیروهای سپاه و سپاه پاسداران بود.

*سپاه و وضعیت فرهنگی کشور

مقدم در پاسخ به سوالی درباره دیگاه های فرهنگی سپاه پاسداران، اظهار داشت: با توجه به اینکه رسالت سپاه حافظ انقلاب بودن و پیش برندگی انقلاب است، قطعا نمی تواند نسبت به مسائل فرهنگی کشور بی تفاوت باشد، البته دستگاه‌هایی در نظام مسئولیت مستقیم درباره فرهنگ دارند ولی بالاخره ما در یک جنگ فرهنگی قرار داریم و در این جنگ فرهنگی قطعا سپاه نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. وظیفه سپاه این است که ابتدا خانواده خودش را حفظ کند و اولین تلاش سپاه متوجه این است.

وی با بیان اینکه سرمایه عظیمی در حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه وجود دارد، اظهار داشت: رئیس جمهور نکته جالبی را در اجلاس فرماندهان سپاه مطرح کرد و تاکید داشت که سرمایه معنوی سپاه او را  محبوب دل مردم کرده است، این معنویت مرهون تلاش روحانیت فرهیخته سپاه است.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران گفت: اصلی ترین سرمایه  سپاه؛ نیروی انسانی او است که این نیروی انسانی متکی به معنویت است. در حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه عناصر زیادی از قشر روحانیت وجود دارند که ضامن حفظ سرمایه عظیم معنوی و فرهنگی سپاه هستند. آن‌ها تلاش زیادی انجام میدهند و واقعا موثر هستند به گونه ای که فضای معنوی خاصی در سپاه  حاکم است.

وی در پایان این برنامه با بیان اینکه دغدغه دوم سپاه کمک به مردم است، گفت: دریای نیروهای بسیجی، وفادار و مومن به انقلاب و سپاهیان مومن و مقاوم می توانند کمک زیادی به فرهنگ و حفظ فضای معنوی و رشد فرهنگی جامعه کنند و برنامه‌ریزی هایی در این زمینه انجام شده که در واقع نوعی حمایت و کمک به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. در حال حاضر در مقابل ما یک جبهه وجود دارد و عناصر مختلفی در آن وجود دارند که به صورت جبهه‌ای در مقابل  انقلاب اسلامی عمل می‌کنند و ما باید حتما در مقابل آنها جبهه ای عمل کنیم. همچنین تشکیل حلقه های صالحین در بسیج نیز اقدام بزرگ فرهنگی و بی نظیری در کشور است که توانسته در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به مثابه استوانه‌ای مستحکم آغاز به کار کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon