شرکت‌های بیمه ایرانی ۳ هفته قبل معرفی شده بود/ هند بیمه‌ها را قبول کرد

شرکت‌های بیمه ایرانی 3 هفته قبل معرفی شده بود/ هند بیمه‌ها را قبول کرد

خبرگزاری تسنیم: معاون امور بین‌الملل بیمه مرکزی از معرفی شرکت‌های بیمه کیش و قشم برای مبادلات تجاری به هند خبر داد و گفت: طرف هندی این شرکت‌ها را مورد تأیید قرار داده است.

مینا صدیق نوحی معاون بیمه‌های اتکایی و امور بین الملل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت پرونده بیمه‌های ایرانی در مبادلات تجاری ایران و هند، اظهار داشت: شرکت‌های بیمه ایرانی 3 هفته قبل به طرف هندی معرفی شده و آنها هم این شرکت‌ها را مورد تأیید قرار داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه مشکل بیمه‌ای در این مبادلات کاملاً رفع شده است، افزود: شرکت‌های کیش و قشم مورد تأیید وزارت دریانوردی هند قرار گرفته‌اند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

معاون بیمه‌های اتکایی و امور بین الملل بیمه مرکزی با بیان اینکه بیمه معلم در قرارداد جدید به طرف هندی معرفی نشده است، تصریح کرد: هم‌اکنون تأییدیه‌های وزارت دریانوردی هند در اختیار بیمه مرکزی قرار دارد.

وی در واکنش به خبرسازی رویترز گفت: خبرنگاران رویترز اخباری را که مربوط به چند ماه قبل بود منتشر کردند چراکه ایران 3 هفته قبل و پیش از اتمام مهلت قانونی شرکت‌های بیمه ایرانی را به طرف هندی معرفی کرده بود.

به گزارش تسنیم، دیروز خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع هندی از تأخیر 11روزه دولت هند در تمدید مجوز دو شرکت بیمه ایرانی برای پوشش مبادلات بین دو کشور خبر داده و اعلام کرده بود در نتیجه این امر صادرات و واردات بین ایران و هند دچار وقفه شده است.

پیگیری خبرنگار تسنیم از مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت مشخص کرد که علت اصلی بروز مشکل در مبادلات تجاری ایران و هند ناشی از عدم معرفی شرکت بیمه ایرانی به طرف هندی است؛ رضا عباس‌قلی به خبرنگار ما گفت: وزیر اقتصاد باید با ارسال نامه‌ای به طرف هندی شرکت بیمه مذکور را معرفی کند.

طبق آنچه از سوی این مقام مسئول اعلام شده کشور هند از چندماه گذشته درخواست‌هایی را مبنی بر ورود چند شرکت خارجی برای بیمه نمودن شناورهایی که بین دو کشور در حال رفت و آمد هستند مطرح کرده بود که در نهایت ایران این پیشنهاد را نپذیرفت و سه ماه از هند فرصت گرفت تا شرکت بیمه ایرانی مورد نظر خود را به آنها معرفی نماید.

به گزارش تسنیم، پیش از اتمام مهلت مجوز قانونی، دو شرکت بیمه کیش و معلم به‌عنوان شرکت‌های بیمه ایرانی به‌جای شرکت‌های خارجی به شناورهایی که بین دو کشور رفت و آمد دارند خدمات بیمه ارائه می‌دادند.

خبرنگار تسنیم از وزارت اقتصاد کسب اطلاع کرد و باخبر شد که محسن پاریزی معاون امور بانک و بیمه وزیر اقتصاد در نامه‌ای شرکت‌های بیمه کیش، قشم و معلم را به طرف هندی معرفی کرده است.

در عین حال روز گذشته رویترز گزارش داده که دو شرکت بیمه کیش و معلم ایران به‌جای شرکت‌های اروپایی به شناورهایی که بین دو کشور رفت و آمد دارند خدمات بیمه ارائه می‌دهند. دولت هند در دوره‌های سه‌ماهه مجوز فعالیت این دو شرکت را تمدید می‌کند. مجوز فعالیت این شرکت‌ها 27 سپتامبر [5 مهر ماه] تمام شده و دهلی‌نو تاکنون از تمدید دوباره این مجوز خودداری کرده است.

به‌گفته منابع آگاه سه محموله نفتی ایران در بنادر هند برای دریافت مجوز معطل مانده‌اند و این در حالی است که چند کشتی کانتینربر در بندرعباس ایران معطل مانده‌اند.
نفت ایران توسط نفتکش‌های ایرانی به هند صادر می‌شود و کالاهای غیرنفتی و صنعتی هند نیز توسط کشتی‌های شرکت ایرانی حافظ به ایران صادر می‌شود.

بر اساس این گزارش دو نفتکش ایرانی که حامل نفت خام برای شرکت اسار هستند در یکی از بنادر هند منتظر مانده‌اند. یک نفتکش بزرگ دیگر نیز که حامل نفت برای مانگالور است در یک بندر دیگر هند معطل مانده است.

شرکت مانگالور که قصد دارد در ماه جاری 5 محموله نفتی از ایران وارد کند به وزارت نفت هند بابت تأخیر در دریافت محموله‌های نفت ایران و صدور مجوز برای این محموله‌ها شکایت کرده است.

مقامات شرکت‌های مانگالور و اسار با ارسال نامه‌ای برای وزارت کشتیرانی هند خواستار تمدید مجوز ورود نفتکش‌های ایرانی به بنادر این کشور شده‌اند. مشخص نیست چرا وزارت کشتیرانی هند از تمدید این مجوز خودداری می‌کند.

هند خواستار دریافت نامه‌ای از سوی وزارت اقتصاد ایران برای تأیید نامه‌های اعتباری صادرشده توسط وزرای سابق نفت و صنعت ایران شده است. محمد پاریزی معاون وزیر در امور بانکی و بیمه ایران در روز 20 سپتامبر [29 شهریور ماه] با ارسال نامه‌ای برای هندی‌ها حمایت دولت ایران از بیمه معلم، بیمه قشم و بیمه کیش را اعلام داشته است.

بر اساس این گزارش 1000 کانتینر در بندری در غرب هند معطل مانده‌اند تا مجوز ارسال به‌سمت ایران را به دست بیاورند. به‌علاوه سه کشتی فله‌بر در بندرعباس ایران قرار دارند که باید برای بارگیری برنج و کنجاله سویا به هند فرستاده شوند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه