دولت با خزانه خالی و با انبوهی از بدهکاری مواجه است/ بر شعار "تعامل سازنده با جهان" می‌ایستیم

دولت با خزانه خالی و با انبوهی از بدهکاری مواجه است/ بر شعار "تعامل سازنده با جهان" می‌ایستیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت با یک خزانه خالی و با انبوهی از بدهکاری مواجه است، اظهار داشت: بر شعار "تعامل سازنده با جهان" خواهیم ایستاد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز طی سخنانی در مراسمی که  به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های سراسر کشور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان "احساس من در این جمع شکوهمند یک احساس رسمی به‌عنوان رئیس‌جمهور ملت بزرگ ایران نیست"، گفت: احساس من همچنان احساس یک دانشجو از این دانشگاه است و جا دارد در آغاز کلامم بر همه اساتید بزرگ این دانشگاه، بر همه شهیدان این دانشگاه و مبارزین این دانشگاه در دوران نهضت اسلامی درود و سلام بفرستم و نثار کنیم بر امام بزرگوار که راه نهضت، استقلال و آزادی را به ما آموخت و همچنین بر رهبر معظم انقلاب که مسیر امام و هدایت‌های آن امام بزرگوار را برای هدایت جامعه ادامه دادند.

وی افزود: دانشگاه تهران حلقه وصف سنت آموزشی گذشته و جدید است. همان‌طور که می‌دانید در آغاز کار این دانشگاه به‌ویژه در علوم انسانی اساتید بزرگی بودند که از حوزه‌های علمیه به این مرکز علمی هجرت گزیدند و در نسل‌های بعدی همچون شهید مطهری و در نسل‌های بعدی طلابی همچون بنده در این مرکز علمی بهره و استفاده بردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دانشگاه تهران امروز به‌عنوان مرکزی که نه‌تنها تولید علم کرد بلکه احساس مسئولیت سیاسی و اجتماعی را نیز در جامعه دیروز و حتی در جامعه امروز نشر داده و خواهد داد، گفت: حضور در این جمع برای من افتخارآمیز است که "دمی پیش دانا به از عالمی است".

روحانی با اشاره به اینکه مراسم آغاز سال تحصیلی امسال کمی با تأخیر آغاز شد، اظهار داشت: امیدوار هستیم که در سالهای آینده و در زمان مناسب‌تری چنین مراسم ارزشمندی برگزار شود تا بتواند آغازگر پربرکتی برای مسیر علم و دانش باشد.

وی با اشاره به قرائت 2 بیانیه از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و انجمن اسلامی دانشگاه تهران در این مراسم تصریح کرد: برای من بسیار زیبا بود که 2 بیانیه از سوی 2 گروه دانشجو اینجا قرائت شد. هر 2 زیبا بود چون هر 2 حرف دل خود را در نوشتاری اعلام کردند و این جزو افتخارات کشور و دانشگاه‌های ما است. چنین ‌آزادی برای اظهار نظر در همه کشورها و دیارها نیست، این جزو آثار و افتخارات انقلاب اسلامی است.

روحانی تأکید کرد: درست است که دانشگاه مرکز حزب نیست و فعالیت یک دانشجو در دانشگاه ولو فعالیت سیاسی و اجتماعی که حق او هست، به‌عنوان عضو یک حزب نخواهد بود. همان‌طور که در یکی از نوشتارها آمد، دانشجو از منظر یک سیاست‌مدار نمی‌خواهد به مسائل بنگرد. دانشگاه و دانشجو به‌مثابه یک روشنفکر و دانشمند به مسائل سیاسی و اجتماعی نگاه می‌کند.

رئیس جمهور، گفت: البته نه تنها آشنایی دانشجویان به مسائل سیاسی کشور، منطقه و جهان مفید است، بلکه ضروری و لازم است. اما یادمان نرود که رسالت اصلی دانشگاه، تولید علم و فناوری است. البته همانطور که دانشگاه شهروند متخصص را می‌سازد و تحویل جامعه می‌دهد، شهروند مشارکت جوی آگاه را نیز تحویل جامعه می‌دهد و از این منظر است که باید دانشجویان عزیزمان به مسائل سیاسی و اجتماعی به معنای عام کلمه، آگاه و آشنا باشند. مقصود از سیاست، تنها بحث‌های مهم سیاست داخلی یا خارجی نیست. مقصود من از حضور دانشگاه و دانشجو و اساتید در مسائل سیاسی و اجتماعی به معنای اعم کلمه است یعنی حتی حضور و فعالیت در بخث محیط زیست. حضور و فعالیت در مسائل فرهنگی جامعه و البته در زمینه سیاست داخلی و خارجی و بویژه در شرایط حاضر، در مسائل اقتصادی.

روحانی ادامه داد: همانطور که ما می گوییم، اقتصاد دانش‌بنیان و رهبری معظم بر این تم تاکید و اصرار دارد، امروز مرکب پیشرفت جهان، علم و دانش است. که توانا بود، هرکه دانا بود. به همان تعبیر که knowledge is power و بی تردید دانشگاه و دانشجو باید مدیریت آینده ما را بر دوش گیرد.

باعث سرشکستی دولت است که دانشجو و استادش بخاطر بهانه‌جویی‌های عده‌ای دم فروبندد

وی تاکید کرد: سیاست و فرهنگ هم باید دانش‌بنیان باشد. سیاست داخلی ما هم باید دانش‌بنیان باشد. دولت مدرن یعنی دولت دانش‌بنیان. در تمام رشته‌ها و در تمام بخش‌ها، علم و دانش باید حاکم باشد. این وضعیت وقتی می‌تواند باشد که دانشگاه ما محیط نقد و اندیشه و اظهارنظر باشد. این باعث سرشکستی یک دولت است که دانشجویش و یا استادش بخاطر بهانه‌جویی‌های عده‌ای دم فروبندد و نتواند اظهارنظر کند. در دانشگاه جای بیان اظهارنظر است. در دانشگاه یک زبان را ما بیشتر نمی‌پذیریم و آن زبان علم و خرد و عقلانیت است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در دانشگاه باید آزادی آکادمیک در کنار اجرای قانون آکادمیک باشد و بتوانیم به تولید علم و دانش و حکمت بپردازیم. تنها هم علم و دانش برای کاربرد و ساخت‌وساز نیست. علم و دانش باید بتواند خلاقیت، تحلیل و فکر علمی را درجامعه به ارمغان بیاورد. آثار تحلیل علمی و فکر علمی برای آینده کشور حتی گاهی از فناوری هم بیشتر است.

چرخه علم و دانش و تولید و فناوری فقط مقاله ISI نیست

روحانی ادامه داد: سخن گفته شد که دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی در کشورمان در مسیر پیشرفت قرار دارد که البته این موجب افتخار همه ماست. اما میخواهم بر این نکته تاکید کنم که چرخه علم و دانش و تولید و فناوری فقط مقاله ISI نیست. حتی اگر همه این مقالات را نویسنده با خون دل و بیدار ماندن شب نوشته باشد. تا چه رسد به آنکه دلار و پولی و مسائلی به مقاله‌ای منتهی گردد. حتی اگر همه مقالات دقیق باشد که انشاءالله اینطور است، بدانید مقاله علمی یک حلقه کوچک از حلقه علم و فناوری است. ما باید همه حلقات علم و فناوری را تکمیل کنیم، بعد خودمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم.

برخی مقالات به جای حل مشکلات داخلی، مشکل کشورهای خارجی را حل می‌کند

به گزارش تسنیم، وی افزود: حلقه علم و فناوری از ایده شروع و به تحقیق منتهی می‌شود. تحقیقات به نمونه فناوری منتهی می‌شود. آن نمونه به توسعه فناوری منتهی می‌شود. توسعه فناوری به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند. بازار می‌یابد و بالاخره تبدیل به ثروت ملی یا قدرت ملی می‌شود. دل خوش نکنیم تنها به مقالاتی که گاهی برخی از آن مقالات مشکل فناوری و دانش کشور ما را نیز حل نمیکند، بلکه مشکل دیگران را حل میکند. البته این سخنان به این معنا نیست که بخواهم بگویم مقاله نوشتن بی ارزش است یا بگویم به همین زنجیره واحدی که به آن افتخار میکنیم کنار بگذاریم. من میگویم در همه حوزه ها باید دانش ما به استاندارد جهانی برسد.

فشارهای محفلی بر دانشگاه‌ها را نخواهیم پذیرفت

رئیس جمهور تاکید کرد: دانشگاه های ما از لحاظ کمیت رشد بسیار خوبی داشته است. بگذریم از اینکه ترکیب رشته ها آیا با نیاز کشور متناسب است یا خیر؟ بگذریم از اینکه دانشجویی با خون دل وارد دانشگاه شده و با زحمت صاحب مدرک می‌شود، اما متاسفانه صاحب شغل و گاهی صاحب منزلت اجتماعی هم نمی‌شود. ما باید رشته‌های تحصیلی‌مان، تعداد دانشجویان‌مان، برنامه ریزی دانشگاه‌هایمان با نیاز جامعه منطبق باشد. 

وی ادامه داد: ما جامعه استوانه نمی‌خواهیم. ما نیاز به هرم داریم و برای این کار باید ببینیم در قله چه کسانی باشند و در قاعده چه کسانی. باید در دانشگاه‌هایمان زبان علم و تحقیق به عنوان زبان رسمی باشد. در دانشگاه در کنار این زبان، فقط قانون باید حکمفرما باشد. این دولت فشارهای محفلی را بر دانشگاه نخواهد پذیرفت.

در روند معیوب و نابجای بازنشستگی زودهنگام اساتید گرفتار نمی‌شویم

روحانی با بیان اینکه در دانشگاه اسلامی یک گروه باید ملامت شوند و آن کسانی که در تولید علم و دانش و فناوری کاهلی کرده‌اند. تاکید کرد: ما نباید در روند معیوب نابجای بازنشستگی زودهنگام اساتید گرفتار شویم، امیرالمومنین می فرمایند با تضارب آرا و نقد و انتقاد و مباحثه می‌توانیم به صواب و رای درست و واقعی برسیم.

برخی می‌خواهد مردم"دوچهره" باشند و با نفاق زندگی کنند

وی تاکید کرد: مگر دانشگاهی می‌تواند به مراتب والای علمی خود دست یابد، اما استاد کلاس در بیان عقاید خود آزاد نباشد؟ بعضی تلاش می‌کنند 75 یا 76 میلیون جمعیت کشور را ضرب در 2  کنند. یعنی همه دو چهره داشته باشند. یک جا که بحث نمره و ارتقا و شغل است با یک چهره. آنجا که زندگی آزاد است با چهره دیگر. این را ما نمی‌خواهیم. عزیزان من، دانشجویان عزیز و بزرگوار، اساتید، مسئولان، وزرا، نمایندگان مجلس، فرهیختگان؛ شما بدانید اگر جو را امنیتی کردید، نفاق را توسعه دادید.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به دانشگاه آزاد و منتقد و فرهنگ‌دوست و اندیشه‌ورز و تعلیم‌دهنده شهروند متخصص و مشارکت‌جوی آگاه افتخار می‌‌کند و از دانشگاه می‌خواهد در همه زمینه‌ها به کمک دولت بشتابد. شما بودید که 24 خرداد 92 را آفریدید. شما بودید که تدبیر و امید و اعتدال را بر ناامیدی و افراط و تفریط پیروز ساختید. این ندای دانشگاهیان و فرهیختگان بود که ملت عزیز ما به گوش جان آن را خرید و در انتخاباتی شکوهمند شرکت کرد. و آن حماسه سیاسی مورد نظر رهبری معظم انقلاب را آفرید. و انشاءالله همین مردم، دانشگاه و فرهیختگان حماسه اقتصادی را نیز می‌آفرینند.

روحانی ادامه داد: یک نکته بگویم و بر آن تاکید کنم، راست است و درست است که باید تکیه ما بر ملت خودمان باشد، درست است که سرمایه انسانی و اجتماعی خود ما هست که افتخارات را خواهد آفرید. راست است و درست است که در برابر بیگانگان این ملت ماست که استوار خواهد ایستاد، اما یک نکته را از یاد نبرید و آن اینکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که دروازه‌ها به صورت سابقه، دیوارها به صورت سابق، مرزبندی‌ها به صورت سابق وجود ندارد.ما جهانی شدن را باور کنیم. برخود تکیه کنیم. هیچگاه بر دیگری تکیه نکنیم اما یادمان باشد ما باید همبستگی و همزیستی مسالمت‌آمیز با همه‌ی کشورهای دوست و یا حتی با همه‌ی کشورهای جهان به صورتی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: شما می‌گویید روی پای خود بایستیم و خود و خود. قبول. شما در اولین درآمد بودجه‌ای متکی به نفت و درآمد گازی هستید که باید به دیگران بفروشید. آیا در دنیای امروز درون‌نگر بودن و درون‌گرا بودن به آن مفهوم گذشته، دیگر معنایی دارد؟ مشکل در سالهای گذشته این بود که در اقتصاد و سیاست خارجی دانش بنیان نبودیم. از متخصصین و صاحب‌نظران بهره نبردیم.

دنیا و جهان سیاست، در برابر 24 خرداد سر فرود آورد

رئیس جمهور ادامه داد: دولت تدبیر و امید همانطور که از ابتدا اعلام کرده است در پی تعامل سازنده با جهان است. در این شعار استوار می‌ایستد. دولت می‌داند‌که با دنیای سیاست بسیار پیچیده‌ای روبروست، اما در عین حال باورمان شود که دنیا و جهان سیاست، در برابر 24 خرداد سر فرود آورده است. من در سفر نیویورک این عظمت ملت ایران را از دید جهانیان بهتر لمس کردم. من به شما می‌گویم تمام کشورهای پیشرفته بدون استثنا طالب ملاقات با رئیس جمهور منتخب ملت بزرگ ایران بودند. روسای جمهور و مقامات عالیرتبه در ملاقات با مسئولین شما مثل گذشته نصیحت نمی‌کردند. بیشتر از مسئولین کشور شما سوال می‌کردند. برای همکاری در مسائل منطقه‌ای و جهانی اعلام آمادگی برای تعامل و گفتگو داشتند. هیچکس نبود در این ملاقات‌ها که به عظمت انتخابات 73 درصدی ملت بزرگ ایران در 24 خرداد 92 به صراحت اشاره نکند.

با یک خزانه خالی و با انبوهی از بدهکاری مواجهیم

روحانی تصریح کرد: دولت از این فضا برای حل معضلات کشور استفاده خواهد کرد. دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و با انبوهی از بدهکاری مواجه بوده است.

وی تاکید کرد: در‌ گزارش هفته گذشته، یک صندوق در دولت اعلام کرد که بیش از 50 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. این فقط یک صندوق است و همانجا مسئول صندوق دیگری گفت‌که صندوق ما بیش از این از دولت طلب دارد. این 100 هزار میلیارد گوشه‌ای از بدهکاری‌های دولت است. اما این دولت با امید کامل و با اعتماد به  مردم، با عقلانیت، با تدبیر و با کلید همت شما فرهیختگان، اندیشمندان، با استقامت ملت ایران به تعبیر مقام معظم رهبری، از این پیچ به خوبی عبور  خواهد کرد.

رئیس جمهور خطاب به دانشگاهیان و دانشجویان خاطرنشان کرد: ما نیاز به دیپلماسی علم داریم. شما عالمان و فرهیختگان باید از طریق علم و دانش، مقاله و تحقیق و حضور در مجامع علمی جهان، و در همین جا در پرانتز، به همه مسئولان امنیتی و از جمله وزارت اطلاعات اعلام می‌کنم راه را برای این دیپلماسی باز کنید. به دانشگاه اعتماد کنید. به اساتید بزرگ این دانشگاه‌ها اعتماد کنید. به دانشجویان عزیز اعتماد کنید. همه‌ی این عزیزان ایران را دوست دارند و توسعه این کشور را می‌خواهند.

روحانی در پایان سخنان خود سال تحصیلی جدید 92-93 به همه دانشگاهیان تبریک گفت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon