توافق ایران با ۱+۵ تأثیرات مثبتی بر تحولات عراق دارد

توافق ایران با 1+5 تأثیرات مثبتی بر تحولات عراق دارد

خبرگزاری تسنیم: نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران گفت: توافق ایران با ۱+۵ و بهبودی مناسبات تهران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس تأثیرات مثبتی روی تحولات عراق به جای خواهد گذاشت.

"ماجد غماس" در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران پس از امضای توافق ایران با 1+5 گفت: این توافقنامه نه‌تنها تأثیر مثبت زیادی بر ایران بلکه بر عراق و تمام کشورهای منطقه به جای خواهد گذاشت و تحولات آن را به‌سمت آرامش و ایجاد تفاهم بین کشورهای منطقه هدایت خواهد کرد. یعنی دولت‌های خاورمیانه تلاش می‌کنند تا نسبت به حل اختلافات موجود، به یک توافق دست پیدا کنند. البته بیشتر این اختلافات بر اثر مداخله بیگانگان ایجاد شده است. به‌هرحال، پرونده این اختلافات باید بسته شود. پایان دادن به این اختلافات به‌سود ملت‌های منطقه است.

سود بردن عراق
نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران تصریح کرد: عراق مهمترین کشوری است که از توافق ایران با 1+5 سود خواهد برد. عراق طی 10 سال گذشته محلی برای نفوذ تروریست‌ها و انجام عملیات تروریستی بوده است. برخی کشورهای منطقه با حمایت از تروریست‌ها تلاش کردند، روند سیاسی‌ای که پس از سقوط رژیم صدام در عراق ایجاد شد، نابود سازند. لذا ما باید از ظرفیت‌های موجود در منطقه استفاده کنیم که بیشترین ظرفیت را در این منطقه جمهوری اسلامی ایران دارد و ما شاهد هستیم که دولت‌های حوزه خلیج فارس تلاش کردند  پس از امضای توافق ایران با 1+5 مواضع خود را با تهران تحکیم بخشند. خوب، این یک گام است که گام دوم احتمالاً متوجه عراق خواهد بود. اگر مناسبات ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بهبود پیدا کند پیامد آن برای عراق و شیعیان منطقه مثبت خواهد بود.

بهبودی مناسبات
ماجد غماس تصریح کرد: توافق ایران با 1+5 و بهبودی مناسبات تهران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس تأثیرات مثبتی روی تحولات عراق به جای خواهد گذاشت. تأثیرات این توافقنامه محدود به بغداد نمی‌شود و حتی روی عربستان نیز تأثیرگذار است. اکنون در این کشور دو دسته وجود دارد، یک دسته گروهی هستند که می‌خواهند سلطه خود را حتی با همکاری با اسرائیل ادامه بدهند و گروه دیگر، خواهان برقراری مناسبات آرام بین عربستان و کشورهای منطقه به‌ویژه ایران و عراق هستند. اکنون در سطح منطقه نگاه ایجابی به مهمترین مسائل و تحولات آن وجود دارد.

استفاده از فرصت
این فعال سیاسی عراقی اظهار داشت: چنانچه دولت‌مردان عراقی از فرصت به وجود آمده پس از امضای توافق ایران با 1+5 خوب استفاده بکنند، این توافقنامه تأثیر مثبت خود را بر عراق به جای خواهد گذاشت. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که بین سیاست‌مداران و دولت‌مردان عراقی یک نوع عدم‌تفاهم وجود دارد. البته به‌منظور برطرف ساختن این اختلافات اقداماتی انجام شده است. با وجود این، اختلافات مذکور همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد که این مسئله به ضعیف شدن روند سیاسی موجود در عراق منجر شده و در صورت تداوم، این اختلافات در آینده بیشتر نیز خواهد شد. این موضوعی است که گروه‌های سیاسی بدان اعتراف دارند.

حاکمیت ملتها
غماس در پایان در پاسخ به این سؤال "آیا سفر نوری مالکی به تهران با هدف نزدیک شدن به تهران و محورمقاومت انجام شده است؟" گفت: از دیرزمان مردم عراق ملتی مقاوم بودند. نمونه بارز این مقاومت را می‌توان در عصر رژیم صدام مشاهده کرد که مردم درجهت مبارزه با این رژیم متحمل سختی زیادی شدند و شهدای زیادی را تقدیم کردند. ما معتقدیم که ملتها باید بر سرنوشت کشور خودشان چه در عراق، چه در سوریه، لبنان، عربستان، بحرین و سایر کشورها حاکم باشند و آزادی‌های خویش را به دست آورند و همه‌چیز به‌سود ملت‌ها باشد. بدیهی است که محور مقاومت و تفکر مقاومت به این مسئله ایمان دارد که ملتها باید به حق خودشان دست پیدا کنند. این هم یکی از اصول ملت عراق محسوب می‌شود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان