روشنفکران غرب‌زده داخلی نمی‌توانند از تمدن غرب دفاع کنند/ عضویت ۳۰هزار استاد در طرح دانش‌افزایی

روشنفکران غرب‌زده داخلی نمی‌توانند از تمدن غرب دفاع کنند/ عضویت 30هزار استاد در طرح دانش‌افزایی

خبرگزاری تسنیم: رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه روشنفکران غرب‌زده داخلی نمی‌توانند از تمدن غرب دفاع کنند، گفت: موج انقلاب اسلامی تمدن غرب را به انزوا برده و نتیجه نتیجه آن فروپاشی غرب از درون خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها صبح امروز چهارشنبه در گردهمایی سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنانی گفت: پیام اربعین، صبر و استقامت و ایستادگی است که همواره نتیجه آن این است که باید در سایه آن به فتح و پیروزی دست یابد.

وی افزود: اربعین به معنای مغلوب دشمن نشدن، زیر سازش با دشمن نرفتن و نهراسیدن از دشمن و جوسازی‌های آن. نتیجه اینها هم چیزی جز عقب‌نشینی و انفعال دشمن نخواهد بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه به 27 آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه و نیز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح اشاره کرد و گفت: امروز 27 آذر روز شهادت شهید بزرگوار استاد مفتح است که به نام وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است. امروزه فصل نویی در وحدت حوزه و دانشگاه پدیده آمده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: ارتباط وحدت حوزه و دانشگاه به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب باز می‌گردد. در آن دوران، سایه سوء ظن و بدبینی بر این دو نهاد سنگینی می‌کرد. در واقع، دوران متحجران ارتباط بین حوزه و دانشگاه را قطع می‌کردند و هیچ فرصتی به خیراندیشان دوطرف برای برقراری روابط نمی‌دادند.

وی در ادامه به مرحله دوم ارتباط حوزه و دانشگاه در کشور اشاره کرد و گفت: مرحله دوم این ارتباط در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و سپس در آغازین روزهای پس از انقلاب اتفاق افتاد که این مرحله، مرحله برطرف شدن سوء تفاهمات و نگاه‌های محبت‌آمیز بین این دو نهاد بود.

محمدیان در همین زمینه تاکید کرد: در این دوران، نفس مسیحایی امام خمینی(ره) باعث ارتباط بیشتر حوزه و دانشگاه شد و ایشان این جدایی‌ها را به صمیمیت تبدیل کرده و توانستند یخ روابط بین حوزه و دانشگاه را با نفس گرم‌شان آب کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه به مرحله سوم ارتباط بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: مرحله سوم در دهه اول انقلاب اتفاق افتاد و در عرصه دفاع از کیان انقلاب و نظام که اوج آن را هم در میدان جنگ تحمیلی مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: در دوران 8 سال دفاع مقدس، دانشجو و طلبه لباس رزم پوشیدند و جانانه از آرمان‌های انقلاب و نظام دفاع کردند و برای سالیان متمادی این انقلاب و کشور را از گزند دشمنان مصون نگه داشتند.

محمدیان اضافه کرد: مرحله چهارم ارتباط بین حوزه و دانشگاه، تعمیق شناخت این دو مجموعه از یکدیگر و گسترش همکاری‌های حوزه و دانشگاه بود که در دهه‌های 70 و 80 اتفاق افتاد که ما در این دوره شاهد نقش‌آفرینی حوزویان در دانشگاه‌ها بودیم. به جرات می‌توان ادعا کرد که در این مرحله ارتباط حوزه و دانشگاه نهادینه شد.

وی با بیان اینکه در دهه‌های 70 و 80 پژوهشگاه‌های متعددی در حوزه‌های علمیه شکل گرفت، افزود: این پژوهشگاه‌ها نقش عمده‌ای در توجه به علوم دانشگاهی داشتند از طرفی نیز توجه به متون دینی و بهره‌برداری از ذخایر موجود در دانشگاه‌ها در این دوره پررنگ شد و مورد اهتمام جدی قرار گرفت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: البته در برهه‌هایی نیز نغمه‌های جدایی دین از سیاست نیز در آن سال‌ها شنیده شد اما نتوانست به ارتباط حوزه و دانشگاه لطمه وارد کند.

محمدیان در بخش دیگری از سخنانش به مرحله پنجم ارتباط حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: مرحله پنجم مربوط به دهه 80 است که این، ضرورت ارتباط حوزه و دانشگاه را ایجاد کرده است.

وی افزود: امروزه سخنی از ضرورت این وحدت برای هر دو مجموعه در میان است و دلسوزان هر دو نهاد، ارتباط حوزه و دانشگاه را برای کشور و نظام سرنوشت‌ساز می‌دانند و برای اعتلای نظام و انقلاب این ارتباط را یک فصل نو تلقی می‌کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: امروز ارتباط میان حوزه و دانشگاه اثبات شده و همه خواهان استفاده از ظرفیت‌های آنها هستند.

محمدیان با اشاره به اینکه موجی که با ظهور انقلاب اسلامی در کشور و جهان پدید آمد، توانست تمدن غرب را به انزوا ببرد، افزود: موج انقلاب اسلامی تمدن غرب را به انزوا برده و این تمدن امروز با یک جریان غیر قابل نفوذ مواجه شده است و نتیجه آن فروپاشی غرب از درون خواهد بود.

وی در همین زمینه تاکید کرد: امروزه روشنفکران غرب‌زده داخلی نمی‌توانند از تمدن غرب دفاع کنند که این وضعیت به دلیل بن‌بست‌هایی است که تمدن غرب با آن مواجه شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: تنها جایگزین برای تمدن غرب الگوی مردمسالاری دینی است که توسط انقلاب اسلامی مطرح شده است و در واقع پیوند علم و دین، جوهره اصلی انقلاب اسلامی است.

محمدیان با بیان اینکه حضور مقتدرانه انقلاب اسلامی در جغرافیای فرهنگی و سیاسی جهان مدرن خرافه‌گویی‌ها را از افکار عمومی زدوده است، گفت: افکار کهنه‌ای که دین و مذهب را خرافه می‌دانست، امروزه مندرس شده و آنهایی که اینگونه فکر می‌کردند به زباله‌دان تاریخ پیوسته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: غربی‌ها برای نجات خودشان از امواج انقلاب اسلامی به جریان‌های تند و افراطی مانند طالبان و وهابی‌ها روی آوردند و می‌خواهند از این طریق به مردم دنیا بفهمانند که اسلام یعنی طالبان و اقدامات تندروانه.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه عقلانیت موجود در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را مانع خوبی در مقابل تلاش غربی‌ها برای نشان دادن چهره غیرواقعی از اسلام دانست و گفت: عقلانیت موجود در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مانع از آن شده که غربی‌ها در تلاش‌هایی که برای نشان دادن چهره غیرواقعی از اسلام انجام می‌دهند، نشان دهند و چهره جهانی دین، توسط انقلاب اسلامی به شایستگی و وضوح در دنیا معرفی شود.

محمدیان افزود: امروزه انقلاب اسلامی دوران تثبیتش را پشت سرگذاشته و در مرحله پیشرفت و اعتلای انقلاب قرار گرفته است.

وی در همین زمینه اظهار داشت: امروزه بیش از گذشته نیازمند نظام سازی در عرصه‌های مختلف و به خصوص عرصه مدیریت هستیم. البته الگوهای غربی، الگوی مناسبی در جهت نظام‌سازی برای ما نیستند، این الگوسازی بدون همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه میسر نیست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه اظهار داشت: امروزه بیشتر اساتید دانشگاه بر ضرورت تولید علوم انسانی بومی و با مبانی اسلامی اذعان دارند و بسیاری از آنها در تولید نقشه راه علوم انسانی اسلامی اهتمام کرده‌اند.

محمدیان با بیان اینکه تولید علوم انسانی اسلامی بومی نقطه عطف وحدت حوزه و دانشگاه است، گفت: در هیچ میدانی مانند میدان تولید علوم انسانی اسلامی ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه احساس نمی‌شود.

وی در ادامه به فعالیت‌ها و اقدامات کارگروه‌های تحول در علوم انسانی اشاره کرد و افزود: اساتید دانشگاه و حوزه این کارگروه پیگیری می‌کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: یکی از ابعاد مهم ارتباط بین حوزه و دانشگاه در زمینه تولید علوم انسانی با رویکرد علوم اسلامی است که این امر نیز در حال تحقق است.

محمدیان افزود: امروزه برای همگان ثابت شده که بین علم و دین هماهنگی وجود دارد. در این دوره سخن از این است که ما اصلاً علم غیردینی نداریم. همه علوم منشاء الهی دارند و می‌توانند موجب تقرب و نزدیکی به خدا باشند.

وی ادامه داد: علم به دلیل اینکه منشاء الهی دارد، می‌تواند عالم را به خدا نزدیک کند. اگر علم و عالم مقدس شد، تولید علم هم در جهت مصالح انسان‌ها قرار می‌گیرد که این همان مصالح مورد نظر انبیاء الهی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: امروزه با رسیدن به نظریه وحدت میان علم و دین، وحدت حوزه و دانشگاه به طور اساسی شکل گرفته است به طوری که نیاز به وحدت در میان نخبگان حوزه و دانشگاه به شدت احساس می‌شود.

محمدیان در ادامه اظهار داشت: امروز بر اثر شناخت واقع‌بینانه و متقابل حوزه و دانشگاه از یکدیگر، هیچ کس نمی‌تواند فاصله،‌ فراغ و دشمنی بین آنها ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه رشته‌های دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها ایجاد شده است، تاکید کرد: آشنایی دانشگاه‌ها با علوم دینی بسیار گسترش یافته و مانند گذشته نیست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: توجه به مصالح اجتماعی و ضرورت‌های زندگی جدید و نوآوری در رشته‌های پژوهشی و مطالعاتی در بین حوزویان، نهادینه شده به طوری که پیشرفت و تعالی کشور با مشارکت حوزه و دانشگاه در حال شکل‌گیری است و هیچ کدام احساس غنی بودن از دیگری را ندارند.

محمدیان ادامه داد: دانشگاهیانی که وارد حوزه شده‌اند و یا بالعکس به قدری فراوانند که این تعامل و وحدت را محقق کرده‌اند. امروز با قاطعیت ادعا می‌کنیم که در هیچ کجای دنیا از لحاظ کمی و کیفی حوزویانی که با زبان و ادبیات دانشگاهی آشنا باشند، مانند حوزه‌های علمیه ما وجود ندارد البته این امر برای دانشگاه‌ها نیز صدق می‌کند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه برخی عامدانه و یا از روی ناآگاهی چهره غیرواقعی از حوزه و دانشگاه نشان می‌دهند. هیچ کجای دنیا به اندازه دانشگاه‌های ما اساتید متعهد و پایبند به ارزش‌های دینی وجود ندارد البته ما کمبودها، کاستی‌ها و گلایه‌ها را نیز نادیده نگرفته‌ایم و راه‌های نرفته بسیاری نیز برای ما وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش دیگری از سخنانش به ماموریت حوزه و دانشگاه در پیچ تاریخی جدیدی که پدید آمده اشاره کرد و گفت: حوزه و دانشگاه در این پیچ تاریخی باید با هر پژوهشی، نقطه تاریکی را روشن کنند. ارائه سبک زندگی اسلامی از سیاست‌های حوزه و دانشگاه است.

محمدیان در ادامه به برخی اقدامات و دستاوردهای حوزه و دانشگاه در زمینه‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: عرصه‌های هنر، علوم انسانی، رسانه، مدیریت، پیشرفت، عدالت، خانواده و حریم‌های خصوصی و عمومی و نیز ده‌ها موضوع دیگر، زمینه‌هایی است که انتظار می‌رود حوزه و دانشگاه با همکاری یکدیگر کار ارائه داده و در آنها نظریه‌پردازی کنند.

وی تاکید کرد: امروزه وحدت حوزه و دانشگاه در بالاترین سطح اتفاق افتاده و همگان از میوه‌های شیرین آن بهره می‌بریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش دیگری از سخنانش به اهداف تشکیل این گردهمایی اشاره کرد و گفت: ما با تشکیل این گردهمایی به دنبال تبیین اهداف نهاد در عرصه‌های مختلف فکری و فرهنگی در دانشگاه‌ها هستیم. اساتید دانشگاه‌ها تاثیرگذارترین عناصر در منظومه فکری دانشگاهیان هستند.

محمدیان افزود: در 3 سال گذشته طرح دانش‌افزایی اساتید به دفاتر نهاد واگذار شده که بازخوردهای خوبی هم داشته است. این طرح یک طرح موفق بوده که با استقبال خوب مخاطبان ارزیابی می‌شود و بیش از 30 هزار تن از اساتید در این طرح فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در طرح دانش‌افزایی اساتید 500 دوره دانش‌افزایی در 174 مرکز و با تحت پوشش قرار دادن بیش از 16 هزار استاد در سال 92 برگزار شده که نشان‌دهنده اهتمام در این زمینه است که این دوره‌ها با نگاه جهادی برگزار شده است.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها همچنین افزود: امیدواریم در دولت جدید به مراکز هم‌اندیشی استادان توجه بیشتری شود و به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ساختار و وظایف این دفاتر که مدت‌ها در دفتر رئیس جمهور سابق معطل ماند و در نهایت هم علی‌رغم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را ابلاغ نکرد، توجه شده و دولت جدید این مصوبه را ابلاغ کند.

محمدیان افزود: اگرچه دوستان ما در دانشگاه‌ها نیز بدون مصوبه رسمی کارشان را انجام داده‌اند و جایگاه دفاتر هم‌اندیشی در دانشگاه‌ها تثبیت شده اما انتظار داریم از لحاظ قانونی، قانون این کار ابلاغ شود تا جایگا‌ه‌شان بیشتر تثبیت شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با همکاری مسئولان دفاتر نهاد بتوانیم بانک اطلاعاتی جامعی از اساتید داشته باشیم و از طرفی نیز بتوانیم به طور مستمر با اساتید ارتباط برقرار کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها ادامه داد: فرصت خدمت‌گذاری و تبلیغ رسالت‌های الهی در فاخرترین مجموعه‌هایی است که در کشور ما وجود دارد و ما باید آن را قدر بدانیم.

محمدیان خطاب به حوزویان و اساتید دانشگاه‌ها گفت: مخاطبان شما در دانشگاه‌ها جزو فاخرترین مخاطبان هستند. این فرصت، فرصتی است که می‌توانیم ادعا کنیم که در طول تاریخ هیچ‌گاه در اختیار موحدان نبوده و یا حتی بسیار کم بوده است.

وی در ادامه به تحصیل 4 میلیون دانشجو و حضور بیش از 70 هزار استاد در هیئت‌های علمی و دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: آغوش دانشگاه و دانشگاهیان برای پاسخ‌های اندیشمندان و علمای دینی باز است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در ادامه تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا دانشجویان و جوانانی بهتر از جوانان این مرز و بوم پیدا نخواهیم کرد. دانشگاه‌ها افتخارات فراوانی برای کشور کسب کرده‌اند البته اگر انتظارات برآورده نشده‌ای وجود دارد باید به سمت برآورده شدن آنها پیش رویم.

محمدیان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری همواره بر شتاب حرکت علمی تاکید کرده‌اند که این شتاب در حرکت‌های علمی در سایه ایجاد فضای معنوی در دانشگاه‌ها محقق می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon