پیش‌بینی سود ۴۹ هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها در بورس/ تقسیم سود در بورس ایران ۲ برابر نرم جهانی است

پیش‌بینی سود 49 هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها در بورس/ تقسیم سود در بورس ایران 2 برابر نرم جهانی است

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه شورای عالی بورس که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد از پیش بینی رقم ۴۹ هزار میلیارد تومانی سود خالص شرکت ها در بورس خبر داد و گفت این رقم نسبت به دوره گذشته ۶۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شادا، در این نشست،  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ضوابط انتخاب نماینده کانون ها در شورای عالی بورس، انتخاب آقای حقیقی مهمانداری به عنوان نماینده معرفی شده از سوی آنان، پیشنهاد افزایش حداقل سرمایه صندوقها و درخواست نقل و انتقال خارج از ساعت شرکت تجارت الکترونیک پارسیان از بانک پارسیان به شرکت سرمایه گذاری پارسیان بعنوان عناوین دستور جلسه، مباحثی را مطرح کرد.

وی گفت: طبق مقررات بازار سرمایه، معاملات در بورس همواره باید به شکل حراج انجام شود و اگر موردی استثنائاً بخواهد خارج از ساعت معاملات و به اصطلاح توافقی انجام شود باید به تصویب شورا برسد.
صالح آبادی در خصوص واگذاری شرکت تجارت الکترونیک پارسیان گفت: این شرکت اکنون متعلق به بانک پارسیان است که درخواست انتقال آن به شرکت سرمایه گذاری پارسیان را دارد.
در ادامه این جلسه، در مورد ضوابط انتخاب نماینده کانون در شورای عالی تخصصی، معرفی شده از سوی آنان و همچنین حداقل سرمایه صندوقها موضوع بند (ب) ماده (4) قانون توسعه نیز اتخاذ تصمیم شد.
صالح آبادی با اعلام آمارهایی، گزارش تحلیلی از بازار سرمایه ارائه کرد.
وی شاخص کل بازار سرمایه را در پایان سال 1391 عدد 38 هزار واحد اعلام کرد و افزود: این روند تا زمان انتخابات به 45 هزار، از انتخابات تا تحلیف به 57 هزار، از تحلیف تا رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به 59 هزار و بعد از آن تا به امروز به 86 هزار واحد رسیده است.
رئیس سازمان بورس، تاثیر بر شاخص صنایع از طریق محصولات شیمیایی را با 11 هزار واحد، بانک ها 7 هزار، فرآورده های نفتی 4800 ، فلزات اساسی 4 هزار ، هلدینگ 4 هزار ، کانه های فلزی 3200 ، مخابرات 2257 و خودرو 1700 واحد عنوان کرد.
وی تصریح کرد: صنایع شیمیایی 24 درصد، بانکها 12 درصد، فلزات اساسی 12 درصد و فرآورده های نفتی 10 درصد بورس را تشکیل می دهد.
صالح آبادی بر پیش بینی رقم 49 هزار میلیارد تومانی سود خالص شرکت ها در بورس تأکید کرد و گفت: این رقم نسبت به دوره گذشته 61 درصد رشد داشته است.
وی رقم سود تقسیم شده را 70 درصد اعلام کرد و این در حالیست که در نرم بین المللی این رقم کمتر از 30 درصد می باشد.
صالح آبادی در خصوص پذیره نویسی ابزارهای نوین در بورس گفت: این ابزارها شامل صکوک، اوراق مشارکت و ETF می باشد و تاکنون 926 میلیارد تومان پذیره نویسی انجام شده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مهمترین دلایل رشد بورس را برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و نتایج حاصل از آن به ویژه توافقات انجام شده درباره مسائل هسته ای عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: با کاهش مشکلات سیاسی خارجی طی سال 92 شاهد کاهش نرخ ارز و قیمت طلا بودیم و رکود معاملاتی بخش مسکن منجر به هدایت جریان نقدینگی به بازار سرمایه و افزایش استقبال از سرمایه گذاری در این بازار شده است.
صالح آبادی مهمترین اقدامات در حوزه بازار را حذف معاملات گروهی، راه اندازی سامانه معاملات توافقی، راه اندازی سامانه نامک و جایگزینی با سامانه پم و ساماندهی معاملات اعتباری و راه اندازی سامانه سکنا برشمرد.
صالح آبادی همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی ارائه کرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهادات حوزه تأمین مالی را شامل فروش سهام مازاد بر کنترل سهامداران عمده و سرمایه گذاری مجدد بانکها ، انتشار اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام، انتشار اوراق مشارکت و انواع صکوک در بازار سرمایه با نرخ شناور، ایجاد هلدینگ های تخصصی و صندوقهای سرمایه گذاری در پروژه، افزایش سرمایه شرکت ها از محل منابع خارج از شرکت، انتشار اوراق خزانه اسلامی و انتشار اوراق سلف کالایی عنوان کرد.
وی در مورد پیشنهادات حوزه صنایع خاص اظهار داشت: با رفع ابهام در خصوص برخی از اخبار تاثیر گذار بر صنایع خاص می توان تا حد زیادی از جو روانی حاصل از این ابهامات کاست، از جمله این موارد می توان به نگرانی از افزایش نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی و عطف به ماسبق شدن آن، وجود شایعاتی مبنی بر حذف مالیات بر ارزش افزوده شرکت های پالایشی، نگرانی از افزایش نرخ بهره مالکانه استخراج کانه های فلزی و وضع عوارض صادرات آن اشاره کرد.
در پایان این جلسه اعضای شورا خواستار حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت شدند تا تصمیمات با حضور آنان اتخاذ گردد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه