برگزاری ۲ هزار برنامه قرآنی در دهه فجر/۲۵۰ خانواده شهید قرآنی تجلیل می‌شوند

برگزاری 2 هزار برنامه قرآنی در دهه فجر/250 خانواده شهید قرآنی تجلیل می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: مسئول کمیته قرآن ستاد دهه فجر گفت: دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف فرهنگی مجموعاً ۲۰۰۰ عنوان برنامه قرآنی در دهه فجر برگزار می‌کنند. تجلیل و تکریم ۲۵۰ خانواده شهید قرآنی از جمله برنامه‌هایی است که توسط کمیته در ایام دهه فجر صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری کمیته قرآن ستاد دهه فجر با حضور مهدی قره‌شیخلو مسئول کمیته و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم امروز دوشنبه هفتم بهمن‌ماه برگزار شد.

قره شیخلو در ابتدای این نشست خبری گفت:  کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی فعالیت خود را با تشکیل ستاد مرکزی و کمیته‌های استانی و شهرستانی آغاز کرد. کمیته‌های قرآنی در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف فعالیت می‌کند. ما با حضور دستگاه‌های قرآنی و فرهنگی برنامه‌ریزی‌های بسیاری را ترتیب داده‌ایم تا در دهه فجر برنامه‌های خوبی صورت گیرد. به دلیل تعداد بالای برنامه‌های تعیین شده؛ بخشی از این برنامه‌ها در ایام دهه فجر برگزار می‌شود و بخشی دیگر از آن خارج از ایام دهه فجر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اولین برگزاری کمیته، برگزاری مسابقات تفسیر قرآن کریم بود که در چهارم بهمن‌ماه با شرکت 15 هزار نفر در سطح کشور برگزار شد. این مسابقه هر ساله برگزار می‌شود و امسال اولین سالی بود که در ایامی نزدیک به دهه فجر صورت گرفت. جوائز نیز در دهه فجر به منتخبین داده می‌شود. دیدار از شهدای قرآنی در دهه فجر نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است که بر این اساس، از 250 خانواده شهید قرآنی تکریم و تجلیل به عمل می‌آید.

مسئول کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب  اسلامی به برنامه‌های دیگر این کمیته اشاره کرد و افزود: تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل فردا هشتم بهمن‌ماه ساعت 10 صبح با حضور جامعه قرآنی کشور برگزار می‌شود. همچنین 60 نمایشگاه قرآن در مدارس و مساجد با محوریت دستاوردهای قرآنی جمهوری اسلامی برگزار می‌شود که یکی از این نمایشگاه‌ها، ملی بود که روز گذشته با عنوان دستاوردهای مؤسسات قرآنی-مردمی در لانه جاسوسی افتتاح شد.

قره‌شیخ‌لو با بیان اینکه در این ایام 60 مراسم تجلیل از فعالان قرآنی را برگزار خواهیم کرد، اظهار داشت: یکی از این مراسم‌ها به صورت ملی در دوم  اسفند ماه برگزار می‌شود و در این مراسم از چهار گروه تقدیر می‌شود. گروه اول کسانی هستند که 25 سال سابقه مستمر تدریس قرآن کریم داشته‌اند. گروه دوم دریافت‌کنندگان مدارک درجه اول و دوم حفظ قرآن کریم هستند، گروه سوم افرادی هستند که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جائز رتبه اول تا سوم شده‌اند و گروه چهارم مؤسسات قرآنی برتر کشور هستند که مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: 50 هزار پوستر با مضامین قرآنی و لوح‌های فشرده در کل کشور توزیع خواهد شد. 200 برنامه حمایت از مراکز، مؤسسات و جلسات قرآنی در دهه فجر برگزار می‌شود. همچنین 50 مؤسسه و خانه قرآن روستایی مقارن با دهه فجر در سطح کشور افتتاح می‌شود. الان نزدیک به 10 هزار تشکل مردمی و خانه قرآنی شهری و روستایی وحود دارد که محور کار آن با خود مردم اداره می‌شود.

مسئول کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب  اسلامی ادامه داد: 90 گردهمایی و همایش قرآنی در سطح کشور در مساجد، شهرستان‌ها و مؤسسات قرآنی برپا خواهد شد. 300 مسابقه و 100 جشنواره قرآنی در ایامدهه فجر در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود که چند مورد از این‌ها ملی خواهد بود. مرحله ملی مسابقات تسنیم ویژه دستگاه‌های فرهنگی کشور، مرحله ملی مسابقات تلاوت ویژه قاریان و حافظانی که با رویکرد جدید اجرا شد از این دست مسابقات ملی است که علاوه بر توسعه انس با قرآن کریم موضوع حفظ و مفاهیم در این مسابقات طراحی شد.

قره‌شیخلو در ادامه سخنانش بیان کرد: اعزام‌ گروه‌های تواشیح، قاریان و حافظان قرآن کریم به 100 مراسم مذهبی از جمله برنامه‌های دهه فجر است. همچنین 500 محفل انس با قرآن کریم در سراسر کشور برگزار می‌شود. رسانه ملی نیز در این ایام برنامه‌های مختلف و متعددی را برگزار می‌کند. رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیمای جمهوری اسلامی در این راستا اقدامات متفاوتی را صورت خواهند داد. برنامه افق از جمله برنامه‌هایی است که رادیو قرآن برای معرفی دستاوردهای قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران در طول 35 سال عمر انقلاب اسلامی تهیه شده و پخش می‌شود.

وی مجموع برنامه‌های قرآنی در نظر گرفته شده در ایام دهه فجر را 2000 عنوان دانست و گفت این برنامه‌ها با همت بخش‌های مختلف و ارگان‌های متعدد فرهنگی برگزار می‌شود.

مسئول کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب  اسلامی به برگزاری مرحله دوم اردوی استعداد درخشان قرآن اشاره کرد و افزود: مرحله دوم این برنامه حدود 100 نوجوان زیر 18 سال را که عمدتاً از مناطق محروم کشور هستند پوشش می‌دهد و از 22 تا 25 بهمن‌ماه در مشهد برگزار می‌شود.

قره‌شیخ‌لو در ادامه سخنانش به بودجه قرآنی اشاره کرد و توضیح داد: همیشه قرآن در حوزه فرهنگ از موارد دیگر مظلوم‌تر واقع می‌شود. بودجه قرآنی همیشه محدود و اندک است و همین بودجه اندک حتی، به طور کامل اختصاص پیدا نمی‌کند. در لایحه بودجه 92 بودجه خاصی برای توسعه قرآن با رویکرد حفظ قرآن کریم تصویب شد که تا الان ریالی از آن اختصاص نیافته و سازمان دارالقرآن کریم ریالی از آن را دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: خواهش ما این است که بخشی از بودجه 92 در دو ماه باقی مانده از سال اختصاص یابد و بودجه تصویب شده برای سال 93 نیز با مشکلات و گرفتاری‌های بودجه سال 92 روبه‌رو نشود و به صورتی اختصاص یابد که دستگاه‌ها بتوانند از آن استفاده کرده تا از لحاظ کیفی کار خود را ارتقاء بخشند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران