اعتبار تخصیص یافته به سازمان دارالقرآن‌، به اندازه جابجایی یک بازیکن فوتبال نیست

اعتبار تخصیص یافته به سازمان دارالقرآن‌، به اندازه جابجایی یک بازیکن فوتبال نیست

خبرگزاری تسنیم: معاون طرح و برنامه سازمان دارالقرآن‌ گفت: درد ما این است که اعتبار تخصیص یافته به این سازمان که باید حامی شبکه عظیمی با ۶ هزار تشکل، موسسه و دارالقرآن‌های متعدد در شهرستان‌ها باشد، به اندازه جابجایی یک بازیکن فوتبال نیست.

داوود تک‌فلاح، معاون طرح و برنامه سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، درمورد ارزیابی وضعیت فعلی و آینده بودجه فعالیت‌های قرآنی گفت: متاسفانه وضعیت بودجه قرآنی روال مثبتی ندارد. سال‌های قبل هم وضعیت رو به افول بوده و پیشرفت چندانی کسب نشده است. فقط در برهه‌ای از زمان یعنی سال 90 تصویب بودجه نیم درصد قرآنی روزنه‌ای از امید بود که آن هم در سال 91 تخصیص یافت. در سال 90  تنها 67 درصد، در سال 91 فقط 30 درصد و امسال هم تنها 50 درصد از بودجه مصوب شده سازمان دارالقرآن‌الکریم تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه وقتی قانونی مصوب می‌شود اگر به اجرا نرسد، تمامی برنامه‌ریزی‌های اجرایی آن قانون هم بهم می‌ریزد، ادامه داد: فعالیت‌های پیش‌بینی شده طی ماه‌ها توسط مراکز استانی، مؤسسات و معاونت‌های مختلف بررسی می‌شود تا با توجه به اولویت‌بندی و شرایط در نظر گرفته شده به انجام برسد. اما متاسفانه بعد از گذر از پیچیدگی این مراحل، اعتباری که به دست ما می‌رسد با چیزی که پیش بینی شده اختلاف بسیاری دارد. گاهی اختلاف در حد 10 درصد است، سازمان‌ها با این درصد‌های جزئی را مشکل چندانی پیدا نمی‌کنند،‌ اما افت شدید مثل سال گذشته که فقط 30 درصد تخصیص یافت و 70 درصد آن حذف شد، پیکره اصلی کارها را زخمی‌ می‌کند، تعیین تکلیف نمی‌شود و برنامه‌ریزی‌ها ابتر می‌ماند.

معاون طرح و برنامه سازمان دارالقرآن‌الکریم تصریح کرد: در بسیاری از مواقع نمی‌توانیم به سازمان‌ها و مراکز دیگر بگوییم چه طرح و برنامه‌ای را پیش بینی کرده‌ایم. چون هیچ اعتباری ندارد بودجه‌ای که باید برای طرح مورد نظر ما بسته شود، تخصیص می‌یابد یا خیر. چرخه و سیستم تخصیص اعتبار دچار نقصان است. متاسفانه همیشه بودجه‌ فعالیت‌های قرآنی به نسبت حوزه‌های دیگر مظلوم است. همیشه اعتبارات ضعیفی برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته می‌شود و همان اعتبارات ضعیف در تخصیص نیز به تأخیر می‌خورند.

تک‌فلاح در ادامه سخنانش اظهار داشت: امسال هم با توجه به اعتباراتی که دارد برای سال آینده بسته می‌شود با توجه به پیش‌بینی‌هایی مانند تورم و... در بهترین شرایط دولت دارد اوضاع را مانند امسال در نظر می‌گیرد. در بسیاری از بخش‌ها اعتبارات کاهش پیدا کرده در قانون امسال نیز دو 300 میلیارد دیده شده بود که فقط حدود 15 میلیارد تومان از آن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی داده شد و از آن یک ریال هم به سازمان دارالقرآن داده نشده است. فقط درصد بسیار محدودی برای برگزاری مسابقات سراسری قرآنی تسنیم داده شد که بین نهادهای فرهنگی کشور برگزار می‌شد و سازمان دارالقرآن مجری آن است. هنوز برای مرحله کشوری این مسابقات که در 30 بهمن‌ و اول اسفند ماه برگزار می‌شود  اعتباری تعلق نگرفته است.

وی با بیان اینکه برای بودجه سال آینده صحبت‌های خوبی مطرح شده، اضافه کرد: متاسفانه به خاطر سوابق سال‌های گذشته به بودجه سال 93 خوش بین نیستم. روند تخصیص اعتبارات قرآنی باید در نقاطی حداقل ظهور مثبتی داشته باشد تا نهادها و سازمان‌ها را امیدوار مند اما متاسفانه وضعیت نامناسب اعتبارات قرآنی این امیدواری را از ما سلب کرده است. امیدواریم دولت جدید اقدامات جدی‌تری در این راستا صورت دهد.

جایگاه قرآن بالاتر از آن است که بخواهیم آن را با چیزهای دیگر مقایسه کنیم. شاید قیاس قرآن با ورزش ظلم باشد، اما درد ما این است که سازمانی مانند دارالقرآن‌الکریم در طول یک سال که باید حامی شبکه عظیمی با شش‌هزار تشکل قرآنی، خانه و موسسه قرآنی و دارالقرآن‌های متعدد در استان‌ها و شهرستان‌ها باشد، به اندازه جابجایی یک بازیکن فوتبال 5 میلیاردی برایش اعتبار تخصیص نیافته و این نهایت ضعف یک کشور است که قرآن با چنین مهجوریت و ضعف مفرطی روبه‌رو باشد و امیدواریم به همت مسئولان این مشکل هرچه زودتر برطرف شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران