مخالفت‌هایی که در بخش سیاست خارجی می‌شود، بیش‌تر از روی حسادت است

مخالفت‌هایی که در بخش سیاست خارجی می‌شود، بیش‌تر از روی حسادت است

خبرگزاری تسنیم: معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در بخش سیاست خارجی گام‌های مهمی برداشتیم و مخالفت‌هایی که در حال حاضر می‌شود بیش‌تر از روی حسادت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: اصرار دولت بود که از آقای نجفی استفاده کنیم و تصور می‌کنم در سازمان میراث فرهنگی با برنامه‌ای که وی طراحی کرده و سلطانی‌فر نهایی می‌کند رسالت این سازمان را انجام داده‌ایم. 

وی اضافه کرد: در بخش میراث فرهنگی کشوری هستیم که از سابقه فرهنگی بسیاری برخوردار است و ساماندهی این میراث در گرو فعالیت‌های این سازمان است. این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماست. همچنین صنایع دستی هم از دغدغه‌های اصلی ما بوده است و به نوعی هویت فرهنگی ما محسوب می‌شود که بیانگر تاریخ و تمدن کشور ماست و باید بازار داخلی و خارجی مناسبی برای آن‌ها پیدا کنیم. متأسفانه در برخی رشته‌های صنایع دستی افراد کارشناس محدود است و باید کاری کنیم که آینده این رشته‌ها به خاطر نیفتد. 

جهانگیری تصریح کرد: در بخش گردشگری به لحاظ اقتصادی باید کارهای جدی‌تری انجام دهیم و سهم بالایی در گردشگران دنیا داشته باشیم چرا که می‌تواند در بالا بردن معیشت اقتصادی کمک زیادی کند. البته در بخش‌هایی که محدودیت داریم ارزش‌هایمان را  پاسداری می‌کنیم اما می‌توانیم بهتر از این کار کنیم. 

وی ادامه داد: زیرساخت‌ها در بخش گردشگری باید ساماندهی شود و بخش خصوصی به کمک بیاید. در دیداری که با نخست‌‌وزیر ترکیه داشتیم به وی گفتم که شما در همسایگی ما هستید و 36 میلیون گردشگر در سال دارید در حالی که ما از این ظرفیت استفاده نکردیم. وی در جواب نکات مهمی را گوشزد کرد و باید برای آن‌ها فکری کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی استفاده کرد و به خصوص از گردشگرانی که در شرق آسیا حضور دارند به ایران دعوت کرد. همچنین شهرداری‌ها برای تملک زمین‌ها به سازمان میراث فرهنگی باید کمک کنند. این برای ایران صورتی خوشی ندارد که همسایه ما که هویت تاریخی زیادی ندارد در رده اولین‌های گردشگری دنیاست اما ایران که که علاقه‌مندان زیادی در دنیا دارد هنوز نتوانسته گام مهمی در این زمینه بردارد. 

جهانگیری اضافه کرد:‌گردشگری مذهبی یکی از انواع گردشگری‌های مهم است برخی زائران مانند عراقی‌ها خوب خرج می‌کنند لذا باید به این حوزه توجه بهتری داشت. 

وی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید امید فراوانی در بین مردم ایجاد کرده است، یادآور شد: در چند روز گذشته به قم سفر کردم که با توجه به این‌که نظرات مراجع تجمیع از نظرات مردم است باید گفت که ایشان از این‌که دولت در این مدت گره‌های بزرگی را باز کرده و مردم امیدوارند که مشکلات حل شود، تقدیر کردند. 

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دیروز هم سفری به محروم‌ترین نقاط کشور یعنی چابهار، جاسک و زاهدان داشتم و در آنجا علمای شیعه و سنی به این نوید را دادند که مردم به این دولت امید بسته‌اند که می‌تواند مشکلاتشان را حل کند. لذا مسئولیت ما بزرگ‌تر شده است و امیدواریم بتوانیم از امید مردم محافظت کنیم.

وی ادامه داد: رکود تورمی، طرح هدفمندی و مسکن مهر و مشکلاتی دیگر از جمله موضوعاتی بود که شرایط را برای ابتدای دولت دشوار کرده بود به طوری که به عنوان مثال تورم موجود 40 درصدی بود اما تورم موجود در مواد غذایی که در سبد هزینه خانوار است بالای 60 درصد بود.

جهانگیری اضافه کرد: با شروع توافق هسته‌ای بخش‌هایی از تحریم‌ها به هم ریخت و بعید می‌دانم دیگر بتوانند تحریم‌ها را احیا کنند. لذا بخش خصوصی باید وارد شود و تحریم‌ها را به هم بریزد.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی ثبات ایجاد شد در حالی که تا چند روز قبل از انتخابات از صبح تا ظهر نمی‌توانستیم قیمت دلار و ارز را پیش‌بینی کنیم. اما الآن خوشبختانه شرایط با ثبات شده است و نرخ تورم که ماه به ماه افزایش داشت از مرداد امسال که 40 درصد بود به 35 درصد در حال حاضر رسیده است. 

وی افزود: در بخش مسکن مهر هم به عنوان نقطه کور اقتصادی کشور محسوب می‌شود، چرا که بر مبنای پایه پولی کشور قرار داده شده بود و برای آن فقط 40 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته بودند هم راهکارهایی در نظر گرفته‌ایم و تأمین هزینه مسکن مهر از این حوزه را متوقف کردیم. 

جهانگیری با بیان این‌که هدفمند یارانه‌ها را آسیب‌شناسی کردیم، تصریح کرد: اصلا هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد برای این‌که جلوی بالا رفتن استفاده از حامل‌های انرژی را بگیرد اما انگار فراموش شد و تبدیل به پرداخت یارانه شد. آن‌ها اصلا 4 مورد اصلی را در نظر نگرفتند که با این وجود میزان پرداخت به مردم 45 هزار تومان شد در حالی که کل منابع دریافتی از حامل‌های انرژی 30 هزار میلیارد تومان و به عبارتی به هر نفر 15 هزار تومان می‌رسید.

وی افزود: البته به راهکار خوبی رسیده‌ایم اما فکر می‌کنم ادامه آن نیازمند عزم‌های جدی‌تری از سوی مردم، مجلس، ائمه جمعه و قوه قضائیه است. تصور می‌کنم ممکن است دولت در برخی کارها به علت زمان محدود تصمیم‌گیری اشکالاتی داشته باشد اما برخی‌ها فکر می‌کنند باید همیشه مخالفت کنند که مخالفان حرفه‌ای بدانند دولت با ایجاد امید در بین مردم کاری کرده که حتی مخالفت آن‌ها در خانواده خودشان هم کارساز نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: ستادی به نام ستاد هماهنگی امور اقتصادی ایجاد کردیم که اعضای آن رئیس‌جمهور، بنده، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و افراد دیگر هستند و بحث‌های اصلی اقتصادی از جمله هدفمندی در هفته‌ای دو روز در این ستاد مطرح می‌شود. این جلسه نیازمند دبیری داشت که آقای نجفی به عنوان دبیر آن انتخاب شد. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon