چشم‌انداز فعالیت‌های دهه چهارم «رادیو قرآن» از زبان محمدزاده

چشم‌انداز فعالیت‌های دهه چهارم «رادیو قرآن» از زبان محمدزاده

خبرگزاری تسنیم: محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه رادیویی قرآن شب گذشته ۲۶ بهمن‌ماه مهمان گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود که به تشریح چشم‌انداز فعالیت‌های دهه چهارم رادیو قرآن پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مدیر شبکه رادیویی قرآن در ابتدای این برنامه گفت: رادیو قرآن مولود اندیشه ناب قرآن رهبری است که در 22 بهمن سال 62 به تأکید ایشان و در راستای گسترش فرهنگ ناب قرآنی تأسیس شد. رادیو قرآن اولین شبکه تأسیسی پس از انقلاب جمهوری اسلامی و اولین گام توسعه رسانه‌ای بوده است که فضای قرآنی مناسبی از طریق امواج رادیویی به مردم اهدا شد. از سال 62 برنامه‌ها با محورهای تلاوت قرآن و مقداری هم مفاهیم همراه بود. رادیو قرآن در دهه اول فعالیت خود سه ساعت در صبح از ساعت 5 تا 8 و سه ساعت در شب که تکرار برنامه‌های صبح را پخش می‌کرد، به فعالیت می‌پرداخت. در اواخر دهه اول حیات خود گسترش موضوعی پیدا کرد. 
 
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های رادیو قرآن این است که دارای ذخایر بزرگی از ناب‌ترین تلاوت‌های قاریان جهان اسلام و بزرگ‌ترین آرشیو قراء با 20 هزار قطعه است که توانسته سهم خود را در گسترش فرهنگ تلاوت ایفا کند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این نهال در بستر رسانه‌ای رشد و نمو کرد و به تدریج به درخت تنومندی تبدیل شد که در عرصه تفسیر، تلاوت، آموزش، اطلاع رسانی، معارف، سبک زندگی و... پیشرفت کرد. 
 
محمدزاده تصریح کرد: در دهه دوم فعالیت خود شبکه‌ای که فقط 6 ساعت برنامه پخش می‌کرد و توانست در سال 77 به شبکه سراسری 24 ساعته تبدیل شود. ویژگی دیگر رادیو قرآن این است که توانست رویکرد مخاطب عام را در خود جای دهد تا قبل از آن بیشتر مخاطبان رادیو قرآن خواص جامعه قرآنی بودند اما از آن به بعد این گستره وسیع‌تر شده و شامل افراد بیشتری شد. همچنین اتفاقات مهمی در دهه سوم حیات رادیو قرآن افتاد. رویکرد عام مخاطبان باعث شد تا طرح‌های فراگیر در اوقات فراغت تابستان جوانان و نوجوانان آغاز شود. چندین سال است که برنامه «آیه‌های زندگی» موضوعاتی مربوط به آموزه‌های قرآنی را به مخاطبان ارائه می‌کند و مخاطبان چند میلیونی را به خود اختصاص داده است. 
 
مدیرشبکه رادیویی قرآن در ادامه سخنانش گفت: رادیو قرآن وارد فضای تعاملی با مخاطب شد تا مخاطب بتواند به نوعی در انتقال پیام موثر باشد. همچنین از جمله فعالیت‌هایی که در دهه سوم اتفاق افتاد جشنواره بین المللی «تلاوت من» بود که هر کس سه دقیقه از تلاوت خود را به دبیرخانه جشنواره می‌فرستاد. این جشنواره با خروجی و ثمرات مطلوبی به پایان رسید و تجربه خوبی برای رادیو قرآن فراهم کرد. این نشان دهنده این بود که رادیو قرآن می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی نیز ورود موفقی داشته باشد. 
 
وی در پاسخ به این سوال که سهم رادیو قرآن برای تربیت 10 میلیون حافظ و تحقق فرمایش مقام معظم رهبری چقدر است گفت: مهم‌ترین رویداد قرآنی هرسال شرف‌یابی جامعه قرآنی به محضر مقام معظم رهبری است که خود ایشان بالا‌ترین عنصر قرآنی زمان هستند. رادیو قرآن جزء پیشگامان عمل به دستور رهبری بود. مقام معظم رهبری در مرداد سال 90 به تربیت 10 میلیون حافظ تأکید کردند و رادیو قرآن ویژه برنامه تربیت 10 میلیون حافظ را با یک برنامه زمان بندی شده از مهرماه سال 90 آغاز کرد. همچنین برنامه «نورباران» در سال دوم فعالیت خود یعنی سال 91 از مقام معظم رهبری مدال افتخار گرفت. ایشان برنامه را استماع کرده بودند و فرمودند عالی بود که این برنامه مواردی همچون آموزش قرآن، طریقه ورود به حفظ و کشف استعدادهای جوانان و نوجوانان را در این عرصه به مخاطبین ارائه می‌کند. 
 
محمدزاده در مورد نحوه ورود مخاطبان به ویژه برنامه تربیت حافظان رادیو قرآن، عنوان کرد: این برنامه کار خود را در ابتدا از جزء 30 آغاز کرد و پس از جزء 20 به سراغ جزء اول رفت. وضعیت فعلی برنامه آموزش جزء چهارم را پشت سر می‌گذارد که توانسته است طی این مدت علاقه مندان و همراهان بسیاری را در حفظ قرآن کریم به خود اختصاص دهد. علاقمندان می‌توانند از طریق ارتباط‌گیری با برنامه عضو جدید تربیت حافظان رادیو قرآن شوند این برنامه از ساعت 16: 30 تا 18 پخش می‌شود و افراد می‌توانند با کار‌شناسان برنامه در مورد موقعیت محفوظات خود نظرخواهی کنند و اگر هنوز در ابتدای راه باشند نکاتی را دریافت کنند. 
 
مدیر شبکه رادیویی قرآن در پاسخ به این سوال که نحوه تعامل رادیو قرآن با نهادهایی همچون اوقاف و وزارت ارشاد چگونه است، تصریح کرد: ما در فضای اطلاع رسانی رادیویی خود از نحوه عملکرد دستگاه‌های دیگر گزارش تهیه کرده و به مردم ارائه می‌دهیم. جدولی را در نظر گرفته‌ایم تا فعالیت‌های سازمان‌ها را در راستای گسترش فرهنگ قرآنی نشان دهیم. همچنین برنامه «افق» فضایی را برای مطالبات قرآنی رهبری و جامعه قرآنی از مسئولان در برنامه‌های مختلف ترسیم می‌کند. 
 
وی در واکنش به این سوال که جای خالی خبرهای ثابت قرآنی چطور در رادیو قرآن پر می شود؟ پاسخ داد: ما در دو بخش ویژه اخبار قرآنی پخش می‌کنیم ساعت 11 و 16 هر روز دو بخش خبری 15 دقیقه‌ای به اطلاع رسانی رویدادهای قرآنی می‌پردازد. برای آشنایی بیشتر جوانان با مفاهیم قرآنی سعی کرده‌ایم ادبیات مشترکی با آن‌ها پیدا کنیم و در دستور کار گروه‌های برنامه ساز قرار دهیم تا ارائه مباحث معرفتی و پاسخگویی به سوالات جوانان و رفع شبهه با ارائه استدلال‌های اغنایی گسترش یابد. همچنین در راستای موضوع سبک زندگی جزء پیشگامان این عرصه بودیم. پنج سال است برنامه «آیه‌های زندگی» با محوریت سبک زندگی پخش می‌شود و با ارائه آموزه‌های قرآنی سعی داشته زندگی قرآنی را به مخاطبان ارائه کند و استقبال خوبی را به خود اختصاص داده است. این برنامه از ساعت 9 تا 10 صبح به مواردی همچون چگونگی تربیت فرزند، رفتار با همسر، تعامل زوجین در خانواده و... می‌پردازد که با استناد به آیات قرآن کریم ارائه می‌شود. 
 
انتهای پیام/
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران