تدوین آئین‌نامه‌ انتخاب مدیران گروه‌ها با رأی اساتید دانشگاه‌ها

تدوین آئین‌نامه‌ انتخاب مدیران گروه‌ها با رأی اساتید دانشگاه‌ها

خبرگزاری تسنیم: مشاور وزیر علوم گفت: درصدد تدوین آئین‌نامه‌ انتخاب مدیران گروه‌ها با رأی اساتید هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، عبدالحسین فریدون  مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه امروز در هر شهر کشورمان، دانشگاه‌هایی با ویژگی‌های خاص وجود دارد که به دنبال تولید علم در بخش‌های مختلف هستند، گفت: به دنبال حماسه بزرگی که مردم و دانشگاهیان در انتخابات 24 خرداد  آفریدند، هم‌اکنون انتظاراتی از دولت وجود دارد که بخشی از آن بر عهده وزارت علوم و دانشگاه‌هاست که به عنوان مجموعه‌ای که موتور پیشران توسعه علمی کشور هستند، در فضایی پرنشاط این انتظارات را تأمین کرده تا با حل مسائل مردم و به طور کلی بررسی و ارائه راه‌حل برای مسائل کشور این رسالت را انجام دهند.

مدیرکل حوزه وزارتی تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که باید سرلوحه کار ما باشد، حفظ کرامت و حرمت افراد اعم از اساتید، دانشجویان و کارکنان است که این امر باید همیشه مورد توجه باشد.

وی اظهار داشت: نکته دیگر وجود فضای آرام و به دور از تنش‌های سیاسی و سلیقه‌ای و حاکمیت ارکان اصلی دانشگاه یعنی هیئت‌امنا، هیئت‌رئیسه و شورای دانشگاه است که باید سعی کنیم با انتخاب افراد علمی، شایسته و شایسته‌سالاری جایگاه این ارکان را فراهم کنیم.

فریدون خاطرنشان کرد: افرادی که در این ارکان مشغول به کار می‌شوند باید محبوبیت، مدیریت و تجربه لازم را داشته و در راستای ارتقای علمی دانشگاه تلاش کنند. قانون‌مند کردن دانشگاه‌ها نکته مهم دیگری است که در احقاق حقوق اساتید و کارکنان موثر است و انشاالله به کمک مدیران و جایگزین کردن قوانین قدم های خوبی را در این راستا برداریم.

مشاور وزیر علوم با اشاره به اهمیت مدیریت مشارکتی، گفت: مدیریت مشارکتی می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کند و درصدد تدوین آئین‌نامه‌ای هستیم که مدیران گروه‌ها با نظر و رأی اساتید انتخاب شوند و اعتقاد ما این است که دانشگاه‌ها، مرکز فرهیختگان است و اداره محیط‌های دانشگاهی توسط فرهیختگان سخت نیست.

وی تصریح کرد: باید تشکل‌های صنفی، کارمندی و انجمن‌های علمی و صنفی ما بتوانند در چارچوب مقررات و قوانین تنظیم شده فعال باشند و دانشجویان و اساتید در محیطی شاداب فعالیت کنند.

 *مقررات باید در جهتی باشد که از تمام نیروها در محیط‌های دانشگاه استفاده کرد

 فریدون با بیان اینکه باید جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم، گفت: تمامی مقررات باید در جهتی باشد که تمام نیروها ضمن رعایت خطوط قرمز و اعتقاد به نظام در محیط های دانشگاهی مورد استفاده قرار گرفته و از توان علمی آنها استفاده شود.

وی با اشاره به جلوگیری از مهاجرت نخبگان و به کارگیری آنان در محیط های دانشگاهی، تصریح کرد: ارتباطات گسترده علمی و فناوری با دیگر کشورها از ضروریاتی است که باید در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور حاکم باشد و ان‌شاالله دانشگاهیان بتوانند از این فرصت استفاده کنند و شاهد افزایش  تبادلات علمی با سایر کشورها باشیم.

مدیرکل حوزه وزارتی با اشاره به لزوم منطقه‌ای شدن پژوهش‌ها، اظهار داشت: پژوهش‌ها باید جهت داده شود و از پراکندگی کارها جلوگیری کنیم و ما باید پژوهش ها را منطقه‌ای کرده و نیازهای کشور به صورت منطقه‌ای بررسی شوند و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها باید براساس نیازهای مناطق مختلف کشور تعریف شوند تا مردم از اثرات کارها و پژوهش‌های انجام گرفته در دانشگاه‌ها بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر بیش از 4 میلیون دانشجو و 60 هزار عضو هیئت‌علمی در کشور داریم و در این مقطع زمانی باید به ارتقا کیفیت فعالیت‌های آموزش عالی اندیشید و در این خصوص به طور مثال رشته‌های مورد نیاز در مراکز آموزش عالی هر منطقه باید به صورت هدفمند و براساس آمایش سرزمین صورت گیرد.

فریدون با بیان اینکه فعال کردن انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها می‌تواند زمینه فعالیت علمی دانشجویان را بیش از پیش  فراهم کند، گفت: دانشگاه‌های کشور اعم از دولتی و غیردولتی از نظر تعداد و ایجاد فضاهای آموزشی در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده‌اند و باید جهت‌دهی کرده و از امکانات به صورت بهینه استفاده کنیم.

وی یادآور شد: یکی از برنامه‌های دولت، تکمیل چرخه علم و در واقع تبدیل علم به ثروت است که نقش عمده این امر بر عهده دانشگاه‌هاست و ما باید برنامه ریزی کرده و بکوشیم هر دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی به صورت یک کارآفرین به جامعه تحویل داده شود.

مشاور وزیر علوم با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی، اظهار داشت: نقش دانشگاه‌ها در بُعد فرهنگی نیز مهم است و اگر گشایش فرهنگی در دانشگاه داشته باشیم اثرات و محسنات  این گشایش فرهنگی در همه اقشار جامعه نمایان می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon