بانویی که به خاطر حجاب در آلمان کشته شد

بانویی که به خاطر حجاب در آلمان کشته شد

خبرگزاری تسنیم: مروه شروینی بانوی محجبه مصری ابتدا در یک پارک در دردسن آلمان مورد توهین و ناسزاگویی قرار گرفت، سپس در دادگاهی که برای رسیدگی به این امر تشکیل شده بود توسط فرد مجرم و در برابر دیدگان فرزند و همسرش با ۱۸ ضربه چاقو شهید گشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در بخشی از بیانات‌شان که در مشهد مقدس داشتند فرمودند: "در خیابان های پایتخت های اروپایی الان نفری که اندکی حجابش را مراعات کرده مورد تهاجم قرار میگیرد و مجروح می‌کنند و می‌کشندش و کسی جرات نمی‌کند بگوید چرا". در گزارش حاضر پرونده قتل مروه شربینی، بانوی محجبه در آلمان، که به دلیل رعایت حجاب به شهادت رسید، مورد بازخوانی قرار می‌گیرد. 

مروه شربینی، یک زن مصری و ساکن آلمان در سال 2009 و در جریان دادگاهی در درسدن آلمان کشته شد. شربینی در دادگاه توسط یک آلمانی روس‌تبار به نام آلکس وینز، که قبلا از وی به دلیل توهین شکایت کرده بود کشته شد. 

مروه شربینی،‌ بانویی که به دلیل داشتن حجاب در برابر دیدگان فرزنش شهید شد

همسر شربینی که در زمان وقوع حادثه در دادگاه حضور داشت سعی کرد همسر خود را نجات دهد اما وینز به وی نیز چندین ضربه چاقو وارد کرد و سپس پلیسی که برای متوقف کردن متجاوز به داخل دادگاه خوانده شده بود به اشتباه او را هدف گلوله قرار داد. وینز متعاقب این جنایت دستگیر شده و به جرم قتل عمد به حبس ابد محکوم شد. 

آلکس وینز به دلیل توهین به شربینی در دادگاه حاضر شده بود. در سال 2008 وینز به مدت چندین دقیقه در پارکی که شربینی با پسرش به آنجا رفته بود به  وی توهین کرده و دشنام داده بود. شربینی متعاقب الفاظ رکیک و رفتار تهاجمی وینز از پلیس درخواست کمک کرده بود و در محاکمه متعاقب آن وینز به پرداخت جریمه مالی محکوم شده بود. وینز در یکی از دادگاه‌های تجدید نظر گفته بود: "اینها [مسلمانان] انسان نیستند و بنابراین نمی‌توانند مورد توهین قرار گیرند."

 

مراسم یادبود شربینی در دردسن

پوشش خبری این رویداد تکان‌دهنده توسط رسانه‌های آلمانی بسیار ضعیف بود تا جایی که نویسنده روزنامه گاردین انگلستان در مقاله‌ای نوشت: "رسانه‌های آلمانی در ابتدا در صفحات پشتی خود به این رویداد پرداختند و پس از اعتراضات شدید هزاران مصری در قاهره بود که دولت فدرال آلمان، که تقریبا به مدت یک هفته سکوت کرده بود، در بیانیه‌ای تأسف خود را از این حادثه اعلام کرد." 

رادر مروه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که وای به روزی که چنین حادثه‌ای برای یک اروپایی رخ می‌داد، در آن صورت بود که دولت آلمان و کشورهای اروپایی جنجالی بسیار بزرگ در سراسر دنیا به راه می‌انداختند، ولی در برابر این جنایت تروریستی مهر سکوت بر لب زدند.

عبدالعزیز حامد سردبیر روزنامه مستقل مصری الشروق در سرمقاله‌ای نوشت"اگر قربانی حادثه اخیر در آلمان یک یهودی بود در جهان غوغایی به پا می‌شد."

مراسم یادبود شربینی در کنار ساختمان شهرداری درسدن

شورای مرکزی مسلمانان در آلمان متعاقب این جنایت اعلام کرد که قتل شربینی نتیجه افزایش "اسلام‌هراسی" بوده که در اینترنت به وضوح قابل مشاهده است. در جریان تشییع شربینی 2 هزار مسلمان از شهر دردسن حضور داشتند. 

در جولای 2010، یک سال پس از قتل شربینی،‌ یکی از انجمن‌های شهری در دردسن مجسمه‌های 18 چاقو را به عنوان نماد 18 ضربه‌ای که به شربینی وارد آمد در اماکن مختلف شهر به صورت موقتی نصب کرد. حتی این نمادها نیز از هجوم نژادپرستان در امان نماندند و برخی از آنها تخریب شدند. 

وزارت امور خارجه ایران این واقعه را شهادت ناجوانمردانه خواند و ضمن محکوم کردن آن، آن را مخالف اصول و ارزش‌های انسانی و نشانه‌ای از گسترش فضای تنفر از اقلیت‌های نژادی در غرب خواند. دولت ایران در یک روز سفرای آلمان و ایتالیا را احضار کرد که احضار سفیر آلمان به دلیل همین واقعه و احضار سفیر ایتالیا به دلیل آنچه "سرکوب شدید تظاهر کنندگان" خوانده شده احضار شدند.

در نمازجمعه تهران مردم طی تظاهراتی، بطور نمادین پیکر شربینی را تشییع کردند. دانشجویان عدالتخواه نیز در این قبال به موضعگیری پرداختند. آنها ضمن محکوم کردن نقض حقوق بشر، آزادی‌های مذهبی و حقوق شهروندی در آلمان، قتل مسلمانان را ادامهٔ پروژه اسلام ستیزی در غرب دانسته و از مسئولان دولت آلمان خواستار پایان بخشی به رویه نقض ادعاهای حقوق بشری و آزادی‌های مذهبی را خواستار شده و خواهان محاکمهٔ عاملان قتل شهیده حجاب شدند. همچنین این دانشجویان تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت آلمان در ایران برگزار کردند.

در جولای 2010، یک سال پس از قتل شربینی،‌ یکی از انجمن‌های شهری در دردسن مجسمه‌های 18 چاقو را به عنوان نماد 18 ضربه‌ای که به شربینی وارد آمد در اماکن مختلف شهر به صورت موقتی نصب کرد. حتی این نمادها نیز از هجوم نژادپرستان در امان نماندند و برخی از آنها تخریب شدند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان