وین۳، رسیدن به درک مشترک و آمادگی برای تدوین پیش‌نویس توافق نهایی

وین3، رسیدن به درک مشترک و آمادگی برای تدوین پیش‌نویس توافق نهایی

خبرگزاری تسنیم: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با حضور در وین و شرکت در سومین دور نشست با گروه ۱+۵ به‌دنبال کاهش اختلافات در موضوعات اصلی و تدوین پیش‌نویس توافق نهایی در گام بعدی است.

به گزارش خبرنگاران اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین؛ ‬تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به‌سرپرستی محمدجواد ظریف روز دوشنبه در حالی وارد وین اتریش شد تا دور سوم مذاکرات درباره گام پایانی توافق ژنو را با نمایندگان شش قدرت دنیا آغاز کند که سخن از ورود به مرحله اصلی و دشوار یعنی تدوین پیش‌نویس توافق جامع نهایی در گام بعدی در میان است.

دور قبلی این مذاکرات در وین و درست پیش از سال نو برگزار شده بود و طرفین بعد از مذاکرات کارشناسی اولیه درباره موضوعات مطرح‌شده به‌سرپرستی وزیر امور خارجه ایران و رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا، کاترین اشتون، به تبادل نظر درباره آن موضوعات پرداختند.

به‌گفته مقامات مذاکره کننده، هدف از این دیدارها علاوه بر تبادل نظر، «نزدیک کردن دیدگاه‌ها و کاهش اختلافات» بود. این دور نیز که از سه‌شنبه به‌طور رسمی و با دیدار مقدماتی ظریف و اشتون برگزار می‌شود نیز همان هدف را دنبال می‌کند. به‌گفته منابع مذاکره کننده در دو طرف، بخش دشوار و اصلی کار بعد از این گفت‌وگوهای مقدماتی رسیدن به درک مشترک برای تدوین متن توافق نهایی است.

آقای ظریف به‌عنوان مقام ارشد مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز این‌گونه عنوان کرده است: این دور از مذاکرات قرار است که «آخرین مرحله در بررسی موضوعات و محورهای مورد بحث باشد» و طرفین مذاکرات در دو روز آینده، بحثها را تمام خواهند کرد تا در مرحله بعدی که در اردیبهشت ماه خواهد بود وارد تدوین متن مشترک شویم.

وی در ادامه گفت: در این دور از مذاکرات همه موضوعات باقی‌مانده را مورد تبادل نظر قرار خواهیم داد تا دیدگاه‌های دو طرف به یکدیگر نزدیک شود. وزیر خارجه کشورمان در پایان ابراز امیدواری کرد تا پایان مهلت تعیین شده 6ماهه طرفین به توافق نهایی دست یابند، اما در عین حال گفت که این هدف نیازمند کار سخت و اتخاذ تصمیمات مهم است.

پیش از این مذاکرات نیز مانند دوره‌های قبلی، نشست کارشناسی در چند روز گذشته برگزار شد که مقامات ایرانی در پایان، آن نشست‌ها را مفید خواندند. ساعاتی دیگر نیز ضیافت شامی برگزار خواهد شد که مقامات ارشد مذاکره کننده دو طرف در آن  حضور خواهند داشت.

عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان و از اعضای ارشد مذاکره کننده پیش از این ابراز امیدواری کرد که ایران و شش قدرت جهانی بتوانند با کاهش اختلافات در موضوعات اصلی وارد جزئیات شده و نگارش متن توافق نهایی را آغاز کنند. دستور جلسه وین3 بنا بر گزارش‌ها، مباحث باقی‌مانده از نشست وین2 و مبحث مربوط به زمان دوره نهایی مذاکرات خواهد بود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان