افخم: پیش‌نویس توافق نهایی هنوز تدوین نشده است

افخم: پیش‌نویس توافق نهایی هنوز تدوین نشده است

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: در دور چهارم مذاکرات در ۲۳ اردیبهشت گروه‌های مذاکره کننده وارد مرحله تنظیم و نوشتن متن توافق می‌شوند که مرحله سخت، پیچیده و شاید سخت‌ترین کار از این به بعد است.

به گزارش خبرنگار تسنیم؛ مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره آماده سازی پیش‌نویس توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و کشورهای گروه 1+5 با رد تهیه چنین پیش‌نویسی تصریح کرد: پیش‌نویسی که اکنون روی میز باشد و بر آن اساس مذاکره صورت گیرد، هنوز شکل نگرفته است.

افخم که در نشست خبری با خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: اینکه هر طرف مذاکره کننده نقشه راهی دارد و پیش‌نویسی دارد که مبتنی بر موضوعات و حقوقی که در حال دنبال کردن است امری طبیعی است. تیم مذاکره کننده ایرانی هم بر این مبنا  چارچوبی را مورد نظر دارند. گروه حقوقی و مشورتی و تیم مذاکره کننده جلسات مستمری دارند که بتوانند در مباحثی که در جلسات پس از این خواهد بود بحثها و نکات و موضوعات مورد نظر ایران را به‌طور دقیق پیش ببرند. لذا در این جهت که هر گروهی پیش‌نویسی دارد بحث کارشناسی و طبیعی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تهیه پیش‌نویس توافق نهایی را رد کرد و افزود: دور چهارم مذاکرات در 23 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و طبق اعلانی که شده قرار است بعد از مذاکراتی که در دورهای قبلی به عمل آمد در این دور گروه‌های مذاکره کننده وارد مرحله تنظیم و نوشتن متن توافق شوند که مرحله سخت، پیچیده و شاید سخت‌ترین کار از این به بعد است. برای ورود به این مرحله یک چارچوب و نقشه راهی را تیم مذاکراتی مورد نظر دارد که آن پیش‌نویس مورد نظر خود ایران است. پیش‌نویسی که اکنون روی میز باشد و بر آن اساس مذاکره صورت گیرد، هنوز شکل نگرفته است.

 ایران تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه را محکوم می‌کند 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص اعمال تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه تأکید کرد: تحریم‌ها را محکوم می‌کنیم، اروپا و آمریکا باید متوجه باشند که این روشها ناکارآمد بوده و نباید از موضع برتری‌جویی با کشورها برخورد کنند. تحریم یک تجربه ناکارآمد مبتنی بر روحیه برتری‌جویی است و معتقدیم بحران‌ها باید از طریق گفت‌وگو و راههای مسالمت آمیز حل و فصل شود.

مسئولین آمریکا فاقد مشروعیت برای اظهار نظر درباره منطقه هستند

افخم همچنین در واکنش به اظهارات اخیر دستیار معاون وزیر آمریکا اظهار داشت: این‌گونه اظهارات برای منحرف کردن افکار عمومی نسبت به طیفی از اشتباهات، تهدیدات و اقدامات دوگانه آمریکا در منطقه است. مسئولین آمریکا با توجه به اینکه آمریکا دو جنگ با هزینه‌های انسانی را در این منطقه به راه انداخته فاقد مشروعیت برای هرگونه اظهار نظر هستند. تقویت روابط و اعتماد متقابل با همسایگان اولویت دولت است و همسایگان ما هم اهمیت حسن همجواری و لزوم همکاری سازنده را به‌خوبی درک می‌کنند. پیشرفت نظامی و موشکی ایران هیچ‌گونه تهدیدی برای همسایگان و منطقه نیست، راهبرد دفاعی ما تضمین صلح و امنیت و ثبات است.

مشارکت سیاسی مردم عراق جریان افراطی را به انزوا می‌کشاند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص انتخابات عراق خاطرنشان کرد: ضمن آرزوی برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی عراق (10 اردیبهشت) امیدواریم نتایج این انتخابات موجب تحکیم حرکت مستقل مردم عراق در مسیر ساختن و پیشرفت این کشور دوست و برادر باشد. تحکیم روند دموکراتیک کنونی عراق گزینه کلیه جریان‌های سیاسی برای حل و فصل مشکلات است و راهکاری برای خروج از مشکلات امنیتی عراق است، معتقدیم انتخابات وحضور هرچه بیشتر مردم عراق در صحنه و مشارکت سیاسی، جریان  افراطی را به انزوا خواهد کشانید.

صدور حکم اعدام برای اعضای اخوان مصر تبعات سیاسی و اجتماعی دارد

افخم در پاسخ به سؤالی درباره صدور حکم اعدام از سوی دادگاه مصر برای 37 نفر از اعضای اخوان المسلمین گفت: جمهوری اسلامی تحولات مصر را به‌دقت دنبال می‌کند و ما برای دستاورد بزرگ انقلاب مردم مصر احترام ویژه‌ای قائلیم و حفظ دستاوردهای این انقلاب را منوط به تحقق مطالبات مردم مصر و رفتار مبتنی بر مساوات و ایجاد وحدت ملی میان جریان‌ها و نهادهای مدنی برای حفظ شکوه و عظمت تاریخی  و تمدنی و اقتدار منطقه‌ای مصر می‌دانیم.

وی تصریح کرد: صدور چنین احکام قضایی که می‌تواند تبعات اجتماعی و سیاسی داشته باشد دشمنان مصر را مستعد دامن زدن به شرایط کنونی مصر می‌کند و فکر می‌کنیم صدور چنین احکامی مغایر اصل تسامح و تساهل تاریخی، سیاسی و فرهنگی مصر است.

سفر سایمون گس به تهران؛ بهبود گام به گام روابط ایران و انگلیس

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر روز گذشته مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس به تهران گفت: با شروع کار دولت یازدهم شاهد رفت و آ‌مدهای سیاسی از کشورهای مختلف و در سطوح متفاوت بوده‌ایم. در حوزه اروپا نیز این ترددها را در حوزه‌های روابط پارلمانی و سیاسی شاهد هستیم. مدیران کل سیاسی کشورهای مختلف اروپایی با همتایان خودشان رایزنی‌هایی را داشته‌اند. سفر مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس به تهران نیز در همین چارچوب بود. در عین حال تهران و لندن در روند گام به گام و تدریجی بهبود روابط دوجانبه قرار دارند که این سفر و رایزنی‌های انجام شده علاوه بر گفت‌وگو درباره روند گام به گام روابط دوجانبه فرصتی برای گفت‌وگو درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای نیز فراهم کرد. دیدگاه ایران درباره تحولات منطقه و بین‌الملل و جایگاه ایران برای بسیاری از کشورها مهم است و این رایزنی‌ها کمک می‌کند که بحران‌های موجود منطقه و روندهای بین المللی شکل واقعی‌تر را به خود بگیرد.

وی همچنین درباره  سفر رییس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: این سفر در چارچوب توافقات میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران انجام گرفته است و مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی که میان آژانس و سازمان است در جریان است و  گفت‌وگوهای فنی و تخصصی ادامه دارد و در این باره جزییات خاصی که بتوان منتشر کرد وجود ندارد.

انتخابات سوریه را فرصتی برای برقراری صلح و ثبات ارزیابی می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتخابات در سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که آماده کمک به حل بحران سوریه است و ما آماده هستیم تا جنگ در این کشور متوقف شود و به این مسیر کمک کنیم.  از همه گروه‌ها و جریان‌ها هم خواسته‌ایم که در این مسیر کمک کنند. فکر می‌کنیم در این مسیر و بر پایه این نگاه برگزاری انتخابات در سوریه نقش مهمی دارد و زمان آن است که با برگزاری انتخابات فرصتی برای برقراری صلح و ثبات در این کشور فراهم شود. ضمن اینکه برگزاری انتخابات را جزو حقوق اساسی مردم منطقه می‌دانیم و قطعاً سوریه هم از این قاعده مستثنی نیست.

افخم افزود: فکر می‌کنیم مناسب است جامعه جهانی به این حق اساسی و اراده ملتهای منطقه و از جمله مردم سوریه احترام بگزارد. این رویدادی را که در پیش است گامی برای پایان دادن به بحران، توقف جنگ و کمک به صلح و ثبات در سوریه ارزیابی می‌کنیم.

پیگیری احکام اعدام اتباع ایرانی در مالزی

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره صدور حکم اعدام برای تعدادی از ایرانی‌ها در مالزی نیز اظهار کرد: متأسفانه طی سالهای گذشته به‌دلیل اینکه برخی از هموطنان ما مقررات کشور مقصد را رعایت نکردند دچار مشکلاتی شده‌اند و تعدادی دستگیر شدند و برخی از این افراد به‌طور خاص به‌دلیل در اختیار داشتن مواد مخدر و  نقض قوانین داخلی مالزی دستگیر شدند که برای آنها احکامی صادر شده است. احکام اعدامی را که در این چند سال بوده است متأسفانه شاهد هستیم و شش نفر از آنها هم خانم‌ها هستند.

وی اضافه کرد: به‌دلیل روابط خوب و حسن مناسباتی که با مالزی داریم در تلاش هستیم که از اجرای این احکام جلوگیری کنیم و از طریق امضای موافقت‌نامه انتقال محکومین، این افراد به  داخل کشور منتقل شوند. البته قوانین داخلی مالزی امکان شکل‌گیری چنین موافقت‌نامه‌ای را فراهم نمی‌کرد. سفارت ما در مالزی پیگیری‌هایی را انجام دادند. مسئولان مالزیایی هم به‌دلیل اینکه چنین موافقت‌نامه‌هایی را با سایر کشورها نداشتند عملاً محمل قانونی برای شکل‌گیری چنین موافقتنامه‌ای نبود که با برخی از اصلاحات که در قوانین داخلی مالزی در سال گذشته صورت گرفت امکان اولیه برای ارائه پیش‌نویس انتقال محکومین بین دو کشور فراهم شده است. سفارت ما پیش‌نویس مورد نظر را به مقامات مسئول مالزیایی ارائه کرده است، نیازمند این است که در آن طرف هم بررسی‌هایی از سوی مسئولان مالزیایی مناسب با قوانین و مقررات خود انجام دهند. ما پیگیر این موضوع هستیم که ایرانی‌هایی که حکم اعدام گرفته‌اند به کشور برگردانده شوند و ادامه دوران محکومیتشان را در کشور بگذرانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از همه هموطنانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند درخواست داریم که اطلاعات کاملی را از کشور مقصد خود کسب کنند. وزارت امور خارجه در بخش کنسولی آمادگی دارد که چنین اطلاعاتی را به شهروندان درباره جزییات قوانین و مقررات سایر کشورها ارائه کند.

افخم با تأکید بر نقش اطلاع‌رسانی رسانه‌ها برای اطلاع رسانی در این موضوع گفت: در عین حال که حساسیت رسانه‌ها نسبت به ایرانیان در خارج از کشور بسیار بالاست لازم است همکاران رسانه‌ای این حساسیت ‌را به‌عنوان اقدامی پیش‌گیرانه بیشتر مورد توجه قرار دهند. در هر حال قوانین در کشورها در چارچوب حاکمیتی آنهاست و اصلاح این قوانین نیازمند روندهای طولانی است.

وی افزود:  در بحث مالزی سفارت ما اقدام کافی را از دسترسی به ایرانیانی که بازداشت شده‌اند و مشورت‌های حقوقی که در زندان دارند؛ در اختیار داشتن وکیل و مترجم و امکانات بهداشتی کرده است و دیگر موارد از طریق بخشهای کنسولی دنبال می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد در زمان منطقی و مناسب و از طریق ساز و کارهای حقوقی این موضوع حل و فصل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین پیگیری‌های ایران در قبال دادن ویزا به نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل گفت: از طریق ساز و کارهای بین‌المللی موجود در سازمان ملل که کمیته روابط با میزبان است در حال پیگیری موضوع هستیم و رایزنی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

نشست کارشناسی ایران و 1+5 در نیویورک

افخم درباره سفر حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نیویورک برای شرکت در کنفرانس مقدماتی بازنگری ان‌پی‌تی تصریح کرد: این سفر در قالب یک گروه سیاسی و بین‌المللی برای شرکت در کنفرانس مقدماتی بازنگری معاهده ان‌پی‌تی است. این معاهده هر 5 سال بازنگری می‌شود و کنفرانس مقدماتی آن در اردیبهشت در نیویورک برگزار می‌شود.

مرضیه افخم افزود: گروه‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 از فرصت برگزاری این کنفرانس در نیویوک استفاده و مذاکرات کارشناسی را در حاشیه این نشست برگزار می‌کنند. بنابراین در حاشیه این نشست گروه‌های کارشناسی ایران و 1+5 گفت‌وگوها و دیدارهایی خواهند داشت.

آخرین پیگیری‌ها در خصوص وضعیت نوراحمد نیکبخت

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن  گفت: پیگیری‌ها در این باره ادامه دارد، کمیته پیگیری با انجام سفر از محل ربایش بازدید کرد و حوز‌ه‌های اطلاعاتی مرتبط با محیط تقویت شده و اطلاعات بیشتری در اختیار داریم. قرار بود در همین زمینه سفر آقای امیرعبداللهیان انجام شود که در دستور کار است و هر زمان که زمینه‌های مناسب بر انجام آن وجود داشته باشد که بتوانیم وضعیت قطعی‌تری در این زمینه به دست آوریم انجام خواهد شد. امیدواریم که  اخبار خوبی داشته باشیم. وزارت خارجه از طریق ارتباطاتش با مسئولان یمن این پرونده را پیگیری می‌کند. در عین حال از پیچیدگی و حساسیت این‌گونه پرونده‌ها هم آگاه هستیم و امیدواریم با نتایج خوبی دنبال شود ودر مسیری باشد که به سلامت بازگردانده شدن دیپلمات کشورمان کمک کند.

افخم درباره اخبار منتشر شده درخصوص سفر امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه به جده نیز گفت: معاون وزیر خارجه سفرهایی به منطقه داشته است، سفر به عربستان سعودی کماکان در دستور کار قرار دارد، در عین حال لازم است برخی مقدمات برای انجام این سفر فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با بازداشت 272 ایرانی در ترکمنستان گفت: در حال پیگیری این موضوع هستیم و در این باره به‌دنبال اخبار و اطلاعات دقیق‌تری در این رابطه هستیم.

محتوای مذاکرات هسته‌ای تا قبل از حصول نتیجه نهایی قابل اعلام نیست

مرضیه افخم در ارتباط با انتشار برخی اخبار نادرست از جزییات مذاکرات ایران و 1+5  در برخی رسانه‌ها پاسخ داد: متأسفانه برخی اطلاعات ناقص و خبرسازی‌ با منابع نامشخص و یا بعضاً مشخص و با اطلاعات ناقص در افکار عمومی مطرح می‌شود، ما هم به‌طور متناوب درباره صحت این گزارش‌ها اعلام نظر کرده‌ایم مبنی بر اینکه آنچه فعلاً در مذاکرات جاری است تا پیش از حصول نتیجه نهایی قابل اعلام نیست، بنابراین آنچه در این باره از سوی تحلیلگران و یا منابع رسانه‌ای و غیره مطرح می‌شود صرفاً گمانه‌زنی است. افخم تصریح کرد: موضوع نهایی غنی‌سازی، سطح و ابعاد آن، بحث سایت‌های هسته‌ای، همه موضوعاتی است  که در مذاکرات جامع مورد گفت‌وگو است و تا زمانی که مذاکرات به پایان نرسیده است و توافق نهایی حاصل نشده است تمام این بحثها و اظهار نظرها گمانه‌زنی است.

بنیاد علوی هیچ وابستگی به جمهوری اسلامی ایران ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اقدام محاکم دولت آمریکا در مصادره بنیاد علوی نیز گفت: پیش از این تأکید کرده بودیم که بنیاد علوی بنیاد خیریه‌ مستقل در آمریکا است و هیچ وابستگی به جمهوری اسلامی ایران ندارد و آنچه را در این مسئله گفتیم این بود که این‌گونه اقدامات که علیه یک بنیاد مستقل صورت می‌گیرد و نقض حریم و حقوق شهروندان آمریکایی است موجب نگرانی است. بنابراین این پرونده مسیر خود را دارد و از نظر ما بنیاد علوی یک بنیاد مستقل است و حساسیت‌های ما نسبت به اینکه بخش زیادی از کسانی که مرتبط با آن بودند مسلمانان و شهروندان ساکن آمریکا بوده است و برخورد این‌چنینی در واقع محروم کردن شهروندان و مسلمانان داخل آمریکا از دسترسی به چنین امکاناتی در داخل کشورشان است.

نواز شریف در راه تهران

افخم در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سفر وزیر مشاور در امور خارجه پاکستان گفت: این سفر در چارچوب گفت‌وگوهای دو کشور بود و طی هفته‌های آینده شاهد سفر نخست وزیر پاکستان به تهران خواهیم بود. تهران و اسلام‌آباد همکاری‌های خوب و دیرینه‌ای با یکدیگر دارند و روابط ما به‌دلیل همسایگی، در حوزه‌ها و ابعاد متنوع و وسیع برقرار است. سفر روز گذشته سرتاج عزیز  در این چارچوب بود و گفت‌وگوهای خوبی در حوزه‌های دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای صورت گرفت.

وی اضافه کرد: درباره وضعیت مرزبان کشورمان نیز اطلاعات اولیه ما این است که این موضوع سازوکار خود را دنبال می‌کند و ما در عین حال بحث امنیت مرزی، لزوم احترام و توجه بیشتر مسئولان پاکستانی به مقررات و موضوعات امنیت مرزی را مورد توجه قرار دادیم. همکاری‌هایی در حوزه کمیته امنیت مرزی دو کشور برقرار شده؛ اهتمام طرفین بر داشتن مرزهای امن و استفاده از ظرفیت‌ها برای اینکه مرزهای این کشور امن باشد بیش از گذشته شده است و این از سوی طرف ایرانی هم مورد تأکید و توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.

ابراز تمایل کانادا به ازسر‌گیری روابط با ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خبر منتشر شده درباره ابراز علاقه وزیر خارجه کانادا در نقش میانجی‌گرانه عمان در روابط با ایران نیز گفت: خبر منتشر شده درباره این اظهارات را در یکی از رسانه‌های عمان دیده‌ایم؛ اگر چنین رویکرد و نگاهی ایجاد شده باشد نشانه این است که نوعی واقع‌نگری و واقع‌بینی باید به‌تدریج در مسئولان سیاسی کانادا حاکم شود. طبق اطلاعاتی که در برخی رسانه‌های منطقه منتشر شده حتی برخی نقدهایی نسبت به نوع تعامل دولت کانادا با ایران هم در داخل کانادا شکل گرفته است. در عین حال رویکرد کانادا باید مبتنی بر مقررات و قوانین بین‌المللی و احترام به رأی و جایگاه ملت ایران شکل بگیرد و این چیزی نیست جز بازگشت واقع‌بینی به سیاست خارجی کانادا.

توافق فتح  و حماس 

افخم همچنین درباره توافق بین گروه‌های فلسطینیگفت: ما هرگونه توافق را که به قدرت گرفتن و تقویت جایگاه فلسطین منجر شود و نقش این کشور را در رایزنی‌ها و روند تحولات تقویت کند مبارک می‌دانیم و معتقدیم در وهله نخست حمایت از مردم فلسطین اولین گامی است که می‌تواند به حرکت روان و مستقل ملت فلسطین در صحنه بین‌المللی کمک کند، در عین حال این توافق و هرگونه حرکتی که منجر به وحدت فلسطینی ها شود دشمنانی هم دارد که درصدد هستند به اختلافات میان گروه‌های فلسطینی دامن بزنند و شاهد هستید که برخی گمانه‌زنی‌ها بر نقاط افتراق گروه‌های فلسطینی بیشتر دامن می‌زند. ما از تقویت گروه‌های فلسطینی حمایت می‌کنیم و معتقدیم وحدت میان فلسطینی‌ها باید هر چه سریعتر مستحکم شود تا قدرت فلسطین برای مبارزه با رژیم صهیونیستی و حضور در مجامع بین‌المللی و تنظیم گفت‌وگو با جامعه بین‌المللی به نمایش گذاشته شود و قوی‌تر از گذشته گام بردارند.

مرضیه افخم در ابتدای این نشست ضمن تبریک میلاد باسعادت امام محمد باقر(ع) به روز ملی خلیج فارس اشاره کرد و خلیج فارس را پهنه آبی و تاریخی برشمرد که همواره سمبل دوستی برای کشورهای ساحلی و حاشیه‌ای بوده و افزود: امیدواریم شاهد تحکیم و تقویت هرچه بیشتر پیوندها بین کشورهای منطقه باشیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان