بازرسی‌ از زندان‌ها با قوت ادامه می‌یابد

بازرسی‌ از زندان‌ها با قوت ادامه می‌یابد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان زندان‌ها گفت: بازرسی‌ها نیز با قوت ادامه خواهد یافت. بازرسی نباید به‌عنوان پدیده‌ای اتفاقی تلقی شود. باید چنان مستمر انجام شود که هرگاه افرادی به‌دنبال ایجاد ناامنی برای کارکنان و زندانیان باشند، فضا برایشان ناامن شود.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، علی‌اصغر جهانگیر رئیس جدید سازمان زندان‌ها در مراسم معارفه خود با بیان اینکه بخش عمده اجرای عدالت مدیون زندان است، اظهار داشت: اگر زندان نتواند به وظیفه خود عمل کند فرآیند دادرسی و اجرای عدالت دچار معضلات عدیده‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود همه کاستی‌ها، زندان در همه‌جای دنیا به‌عنوان یک واقعیت انکارناپذیر شناخته شده است و کنار سایر تشکیلات حکومتی، امر اجرای احکام کیفری را به دوش می‌کشند. نگاه به زندان در وهله اول نباید نگاهی خوش‌بینانه باشد زیرا با وجود افرادی بزهکار در زندان، در نگاه اول باید با نگاه‌های بدبینانه به آنها نگریست. در مقابل نظر برخی که می‌گویند نگاه بدبینانه به زندان و زندانی نداریم، باید گفت در مراکزی که مجرمین و افراد خطرناک حضور دارند نگاه بدبینانه نگاه واقع‌بینانه است و این نگاه می‌تواند سرلوحه برنامه‌های بعدی ما برای اصلاح و تربیت باشد، هرچند منظور از نگاه بدبینانه این نیست که با زندانی برخورد بد و توأم با فشار داشته باشیم.

جهانگیر خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر به‌دنبال جابه‌جایی صورت گرفته، محافل معاند و ضدانقلاب تلاش کردند آن را به‌عنوان جابه‌جایی مبتنی بر اتفاقات زندان اوین تعبیر کنند که کاملاً غلط است. در مقابل باید مراقب بود که برای پاسخ به بیگانگان و دشمنان، ارزش‌های دستگاهی دیگر دچار خدشه نشود و قطعاً عزیزانی هم که در این زمینه اظهار نظر کردند قصد کاستن منزلت سازمان زندان‌ها را نداشتند بلکه برای پاسخگویی به یاوه‌گویان این‌گونه حرف زدند.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان "اگر وظایف نظارتی را درست اجرا نکنیم ممکن است این وظیفه تربیتی، به وظیفه‌ای ویرانگر تبدیل شود" گفت: زندان یک نظام فرهنگ‌ساز است و وقتی زندانی، بین جامعه و زندان در حال تردد است، آن‌گاه خرده‌فرهنگ‌های جامعه زندان به فرهنگ غالب زندانی تبدیل می‌شود. ما با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته، باید از وضعیت موجود ناراضی باشیم و این نارضایتی را ابراز کنیم تا بتوانیم اهداف خود را محقق کنیم.

وی ادامه داد: امروز آموزش، نظارت، انضباط و امنیت در زندان با هم مرتبط هستند و نمی‌توان هرکدام را جداگانه تقویت کرد. آیین‌نامه‌ها باید فعال‌تر شوند و بازرسی‌هایی که زمان آقای اسماعیلی با شدت انجام می‌شد، نیز با قوت ادامه خواهد یافت. باید کاری کنیم که بازرسی به‌عنوان پدیده‌ای اتفاقی تلقی نشود و چنان مستمر و کامل انجام شود که هر زمان افرادی که به‌دنبال ایجاد ناامنی برای کارکنان و زندانیان باشند، فضا برایشان ناامن شود.

جهانگیر گفت: یکی از مسائلی که مطرح است این است که بزهکاران همچنان تلاش می‌کنند مدیریت بزهکاری خود را از داخل زندان بر جامعه همدستان خود در بیرون از زندان ادامه دهند و برخی را هدایت کنند که ما با قدرت جلوی فعالیت آنها را می‌گیریم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon