اخلاط چهارگانه از دیدگاه طب سنتی


اخلاط چهارگانه از دیدگاه طب سنتی

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس طب سنتی گفت: غذایی که خورده می‌شود پس از هضم در معده و روده کوچک از طریق عروق بسیار ریز به کبد منتقل می‌شود و پس از پالایش در کبد به ۴ بخش صفرا، بلغم، دم (خون) و سودا تقسیم می‌شود و منظور از اخلاط اربعه همین ۴ خلط است.

سید جواد علوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره اخلاط در طب سنتی اظهار داشت: غذایی که خورده می‌شود پس از هضم در معده و روده کوچک از طریق عروق بسیار ریز به کبد منتقل می‌شود و پس از پالایش در کبد به 4 بخش صفرا، بلغم، دم(خون) و سودا تقسیم می‌شود و منظور از اخلاط اربعه همین 4 خلط است.

به گفته وی بلغم عمدتاً در معده و روده تولید می‌شود و مقدار کمتری از آن در کبد تولید می‌شود. این بخش از طریق روق لنفاتیک روده جذب می‌شود و بر خلاف بقیه غذاها وارد کبد نمی‌شود، امروزه به این بخش جذب شده تری گلیسرید که نوعی چربی خون است می‌گوییم.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: اگر مقداری خون را در یک لوله آزمایشگاهی بریزیم 4 بخش در آن دیده می‌شود که بخش فوقانی آن که در واقع کف خون است، صفرا نیز به زردی گرایش دارد. بخش زیرین آن به رنگ قرمز است که دم و زیر آن بلغم قرار دارد و در ته لوله که یک لایه تیره رنگ رسوب می‌کند سودا نام دارد.

علوی بیان کرد: در بدن انسان برای صفرا و سودا جایگاه مشخصی وجود دارد که محل قرارگیری صفرا کبد و محل قرارگیری سودا طحال است؛ بلغم در عروق لنفاوی و دم در عروق خونی در حال حرکتند و اگر به میزان لازم و در مواقع نیاز در بدن انتشار پیدا کنند، مانع ابتلا به بیماری‌های گوناگون می‌شوند.

وی عنوان کرد: وجود هر 4 خلط در بدن ضروری است و آنچه که موجب بیماری می‌شود به هم خوردن تعادل میان این اخلاط است و تغییر در میزان کمیت و کیفیت آن است.

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: به همین دلیل اکثر بیماری‌ها به دنبال غلبه یکی از اخلاط است که به آن سوء مزاج می‌گوییم یعنی تغییری در ماده ایجاد شده است و یکی از اخلاط افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon