فعالیت حدود ۴ هزار رابط سلامت در سیستان و بلوچستان

فعالیت حدود 4 هزار رابط سلامت در سیستان و بلوچستان

خبرگزاری تسنیم: رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در استان سیستان و بلوچستان بالغ بر ۴ هزار نفر رابط سلامت که آموزش‌های لازم را از سوی دانشگاه علوم پزشکی فراگرفته‌اند در طرح‌های ملی به طور رایگان همکاری دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، منصور شکیبا در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: با توجه به اینکه در دولت تصویب و مقرر شد در رابطه با وضعیت سلامت اقدامات لازم در کشور انجام شود و رئیس جمهور هم همواره این مسئله را در سخنرانی‌های خود به طور محوری عنوان کرده است و مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده‌‌اند که تلاش شود بیمار جز درد بیماری، درد دیگری نداشته باشد عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی با بیان اینکه این طرح در سه حیطه درمان، بهداشت و آموزش اجرا خواهد شد، افزود: هر 15 روز تا یک‌ماه بسته‌ای برای اجرا از سوی وزارتخانه اعلام می‌شود که نخستین آن در نیمه اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: در گام نخست اجرای این طرح تمامی افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند تنها 10 درصد کل خدماتی که دانشگاه هزینه می‌کند را پرداخت و بیمار برای هیچ چیز به خارج از مکان بیمارستان ارجاع نمی‌شود.

شکیبا گفت: در صورتی که بیمارستانی تجهیزات مورد نظر بیماران را نداشته باشد با انعقاد قرارداد با مکان‌های بهداشتی و درمانی برخوردار از خدمات بیمارستانی با نرخ دولتی بهره‌مند می‌شود و افرادی که بیمه نیستند نیز با شناسایی مشخص و کار بیمه آنان در استان آغاز شده است.

وی با اشاره به اعلام رضایتمندی مردم از ابتدای اجرای طرح تاکنون، اضافه کرد: تلاش شد ظرفیت‌های دارویی استان افزایش یافته و داروهایی را از خارج استان تهیه و تامین شود تا خدمات به نحو مطلوب و شایسته‌ای به بیماران ارائه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: در این راستا تمامی بیمارستان های استان سیستم اچ آی اس آنها فعال و وزارتخانه مراکز ما را اعم از ورود، درمان و ترخیص کنترل کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

شکیبا تصریح کرد: با تقویت شاخصه‌های باروری و زایمان‌های طبیعی، دستورالعمل‌ها به بیمارستان‌ها ابلاغ که بیماران از ورود و ترخیص رایگان خدمات دریافت می‌کنند و از زمان اجرا 40 درصد مراجعان افزوده شده است و تعداد سزارین‌ها نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.

وی گفت: اجرای این طرح سبب کاهش مرگ و میر مادران شده است و همچنین قانونی که از همراه بیمار هزینه بالاسری دریافت می‌کردند به برخی از بیمارستان‌ها اعلام که از دریافت این رقم صرفنظر تا تشویقی برای حضور بیشتر بیماران باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: در زمینه افزایش هتلینگ که از نیمه ماه قبل ابلاغ شده، تمامی امکانات اعم از غذا، سرمایش، گرمایش، فضای فیزیکی، رنگ، ملحفه و برخورد پرسنل بیمارستان‌ها در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

شکیبا افزود: طی ماه گذشته بدهی به بیمارستان‌ها کاهش یافته و پرداخت به پرسنل بیمارستان امام علی (ع) و خاتم‌الانبیاء زاهدان به روز شده است و متخصصان نیز مزایای خود را به روز دریافت تا کار در بخش دولتی با کیفیت بهتری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه به بیمارستان‌ها برای خرید تجهیزات لازم تاکید شده است، گفت: از ابتدای امسال 41 میلیارد تومان به بیمارستان‌های استان کمک شده است که 18 میلیارد از محل درآمدهای خود بیمارستان‌ها، 9 میلیارد وزارت بهداشت و درمان و مابقی از منابع دانشگاه علوم پزشکی پرداخت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: به دنبال سفر رئیس جمهور و تاکید وزیر بهداشت در تجهیز و پر کردن خلاء‌های کمبود امکانات بیمارستانی، تجهیزات مصرفی لازم خریداری شده و دستگاه‌هایی از جمله ام آر آی، سونوگرافی و رادیوتراپی از کمبودهایی بوده که جبران و در مدار درمان استان قرار می‌گیرد.

شکیبا گفت: تمام داروهای بیماران خاص خریداری و در اختیار بیماران مرتبط قرار گرفته است و تمامی این خدمات به صورت رایگان در بیمارستان‌های امام علی (ع) و خاتم‌الانبیاء زاهدان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: وجود اتباع بیگانه بدون هیچ گونه حمایت از جمله مشکلات و معضلاتی هستند که سیستان و بلوچستان را با مشکل مواجه کرده‌اند به طوری که هزینه بیماران افاغنه طی سال گذشته و در منطقه سراوان 2 میلیارد تومان شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: جا دارد از طریق وزارت کشور پیگیری شود که با عدم حمایت مجامع بین‌المللی حضور این گونه اتباع غیر قانونی و توجیه نداشته و پیگیری‌های لازم برای کنترل و مهار این جمعیت ناخوانده بشود و تنها انگیزه‌های انسانی است که با توجه به ماهیت نظام ما را ناگزیر به ارائه خدمات می‌کند.

شکیبا خاطرنشان کرد: وضعیت ما از نظر شاخصه‌ها در بخش تراکم جمعیتی دانشگاه، 12 نفر در هر کیلومتر مربع است که با توجه به اینکه 50 درصد جمعیت شهری، 42 درصد روستایی و 8 درصد جمعیت سیاری است، کار خدمات رسانی را به ویژه برای امر واکسیناسیون مشکل کرده است.

وی بیان کرد: همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان که بیشتر بیماری‌های واگیردار وارد کشور می‌شود و دو بیماری «وبا» و «مالاریا» 60 تا 70 درصد آن در کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان است که 64 درصد مالاریای نوع خطرناک «فالسی‌پاروم» وارداتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در بحث نیروی انسانی 50 درصد چارت سازمانی ما خالی است و 50 درصد مراکز خدمات بهداشتی و درمانی ما نیز فاقد پزشک و تعداد 260 کسری داشته که با وجود افزایش پرداختی‌ها از سال گذشته کماکان این مشکل پا برجاست.

شکیبا بیان کرد: تعداد 120 نفر از بومیان برای تخصص به نقاط مختلف فرستاده شده‌اند که سال بعد فارغ‌التحصیل و به جمع پزشکان متخصص بومی استان اضافه خواهند شد، سال گذشته آمار این پزشکان 10 درصد بوده و امسال به 35 درصد افزایش می‌یابند.

وی با اشاره به وضعیت دسترسی به آب‌های آشامیدنی گفت: از مجموع 6 هزار و 200 روستای استان تنها 200 روستا لوله‌کشی و مابقی با مشکل مواجه هستند و دسترسی بانوان به دستشویی‌های بهداشتی نیز از دیگر مشکلات بهداشتی استان سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon