جای خالی سفر رسمی ایران به سوریه پس از پیروزی اسد


جای خالی سفر رسمی ایران به سوریه پس از پیروزی اسد

خبرگزاری تسنیم: شیخ‌الاسلام گفت: سفر کری به لبنان در حالی بود که کری پیش از این حزب‌الله را تروریست می‌دانست و هیچ مذاکره‌ای با او انجام نمی‌داد و حتی موافق نبود ایران در گفت‌و‌گوهای ژنو شرکت کند.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، حسین شیخ‌الاسلام، سفیر اسبق ایران در سوریه در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاین» با اشاره به پیروزی بشار اسد در انتخابات سوریه اظهار داشت: مهم‌ترین اتفاقی که در صحنه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در رابطه با بحران سوریه رخ داده این است که با این انتخابات مردم وارد معادله شدند.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه پیش از برگزاری این انتخابات در سوریه جایگاهی نداشتند، گفت: غربی‌ها به دروغ می‌گفتند به دلیل اینکه در سوریه دموکراسی وجود ندارد و مردم خواهان دموکراسی هستند، جنجال، جنایت و خونریزی در این کشور را پشتیبانی و راه‌اندازی کردند، اما با این انتخابات مشخص شد که مردم حضور دارند، به نظام اعتماد دارند و این انتخابات را راه خروج از بحران می‌بینند.
وی ادامه داد: بلاشک این حضور مردمی تاثیر جدی در معادلات داخل سوریه، منطقه و بین‌الملل خواهد گذاشت. به عبارت دیگر آمریکایی‌‌هایی نمی‌توانند از نارضایتی مردم سوریه صحبت کنند، گرچه در حال حاضر که مردم صحبت از انتخابات و گفت‌و‌گوی راه‌حل سیاسی می‌کنند اما آمریکایی‌ها از جنگ حرف می‌زنند و می‌گویند به تروریست‌ها سلاح پیشرفته‌تر و آموزش بهتر می‌دهیم که چگونه آدم بکشند، این معادله‌ای نیست که غرب بتواند به آن ادامه دهد.

به گفته شیخ‌الاسلام با حضور گسترده مردم سوریه در انتخابات، پایه‌گذاری شرایط جدیدی خواهد بود. چند میلیون رای سوری‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. مشخص شده که در سوریه تقابل دولت با مردم وجود ندارد بلکه کسانی که در امور این کشور دخالت می‌کنند با مردم و رای آنها می‌جنگند. این انتخابات نشان داد که معارضه خارج نشین اصلا جایگاهی ندارد.
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس اضافه کرد: برخی از مردم سوریه به دلیل علاقه‌مندی به بشار به او رای دادند و عده‌ای به خاطر اینکه مقابل بشار آدم‌های جنایت‌ کاری حضور داشتند و در این مدت جنایات بسیاری انجام دادند، در انتخابات شرکت کردند اما در اینکه مردم پای صندوق‌های رای حضور داشتند هیچ شکی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: حضور گسترده مردم در انتخابات سوریه موفقیت بسیار بزرگی است اما متاسفانه ما در ایران متوجه این قضیه نیستیم، چرا که این فقط موفقیت سوریه نیست بلکه موفقیت ایران هم نیز است. مسئولان سوریه این حضور مردمی را به ما تبریک می‌گفتند به دلیل اینکه از ابتدا این خطی بود که ایران در پیش گرفت.
شیخ‌الاسلام معتقد است، جای یک سفر رسمی توسط مسئولان کشور به سوریه خالی است و باید هر چه زودتر به آنجا بروند و این پیروزی را تبریک بگویند.

وی تصریح کرد: این پدپده‌ای که ما در سوریه شاهد بودیم علی‌الخصوص سوری‌هایی که در لبنان بودند و تصور می‌شد آنها با نظام سوریه مسئله دارند که از کشور خارج شدند اما دیدم که آنها با چه شور و شوقی در لبنان پای صندوق‌های رای حاضر شدند، به گونه‌ای که نه تحلیل‌های 14 مارس انتظارش را داشتند، نه تحلیل‌گران 8 مارس، نه اصحاب رسانه لبنان که متبحرترین تحلیل‌گران سیاسی هستند و نه حتی خود سفارت سوریه.
مشاور امور بین‌الملل مجلس اظهار ادامه داد: درست عکس آنچه که غربی ‌ها تبلیغ می‌کردند، در داخل سوریه کسی از ترس و اجبار رای نمی‌داد اما در خارج از سوریه فشار روی مردم بود که رای ندهند، در بسیاری از سفارتخانه‌ها که می‌توانستند رای‌گیری انجام دهند مثل امارات که از قبل 30 هزار نفر برای رای‌گیری ثبت‌نام کرده بودند اجازه ندادند رای دهند. در پاریس،‌ آلمان، بلژیک و بلغارستان نگذاشتند رای دهند و در بسیاری از کشورها هم مثل آمریکا سفارتخانه‌ سوریه را بسته بودند.

شیخ‌الاسلام عنوان کرد: در لبنان برای روز رای‌گیری در داخل سوریه، تعدادی صندوق‌ رای در نزدیک‌ترین نقطه‌ای مرزی بردند که آوارگان هم بتوانند در آنجا رای دهند. وزیر کشور لبنان که از 14 مارسی‌هاست اعلام کرد اگر پناهنده‌ها بروند نمی‌توانند برگردند در حالی که 15 هزار پناهنده برای رای دادن حاضر شدند.
وی با بیان اینکه حضور مردمی در انتخابات، برای سوریه مشروعیت داخلی و خارجی می‌آورد، یادآور شد: پیش از انتخابات، آمریکایی‌ها و اخضر ابراهیمی به سوریه نماینده فرستادند تا طبق قانون اساسی، بشار دو سال حکومت را تمدید کند اما رای‌گیر انجام نشود و در واقع می‌خواستند به حکومت سوریه مشروعیت خارجی دهند اما بشار اسد به دنبال مشروعیت داخلی بود و این رای‌گیری باعث شد بشار و حکومت سوریه در داخل مشروع شود که به طبع آن مشورعیت خارجی هم خواهد آمد.

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: در حال حاضر دشمنان سوریه تلاش می‌کنند که اجازه ندهند این مشروعیت خارجی حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه تروریست‌ها رای‌گیری را حرام می‌دانند و نگذاشتند مردم پای صندوق‌های رای حاضر شوند و برخلاف تبلیغات غرب مردم برای رای ندادن تحت فشار بودند نه برای رای دادن، گفت: در بیش از 80 درصد خاک سوریه، رای‌گیری انجام شد و عملیات تروریستی در این مناطق غیر مشروع و ضد رای مردم محسوب می‌شود. البته ما آمادگی داریم همچنان که در حمص فعالیت کردیم و ما واسطه شدیم که سوری‌ها با سوری‌ها مذاکره کردند و بدون خونریزی به نتیجه رسیدند، حاضریم از طریق کمیته‌های مصالحه محلی برای دیگر قسمت‌های سوریه نیز فعالیت کنیم تا کم‌کم آرامش در کل سوریه گسترده شود.  

شیخ‌الاسلام با تاکید بر اینکه انتخابات سوریه دارای مشروعیت است، اظهار داشت: این انتخابات در محور مقاومت انسجام خوبی ایجاد کرده و باعث ناامیدی خارجی‌ها شده است و نشان می‌دهد معارضه در بین مردم جایگاهی ندارد و غرب نمی‌داند چه باید انجام دهد. انتخابات سردی مثل انتخابات مصر که بیشترین رای آورنده آن عدم مشارکت است در اکراین هم به همین صورت بود چگونه است که همه انتخابات در دنیا مشروعیت دارد اما انتخابات در سوریه مشروعیت ندارد، در این کشورها دولت غیرقانونی سرکار آمده بود انتخابات برگزار کرد اما در سوریه دولت مشروع انتخابات برگزار کرد.
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس با اشاره به حملات تروریستی گروهک داعش در سامرا همزمان با انتخابات گسترده سوریه گفت: راهبردهای این گروه‌های تروریستی با شکست مواجه شده است؛ آنها می‌خواستند سوریه را تجزیه کنند، نتوانستند، می‌خواستند جنگ فرقه‌ای راه‌اندازی کنند، نتوانستند و با این انتخابات سوریه شکست مفتضحانه‌ای خوردند و می‌خواستند کارهایی را که نتوانستند انجام دهند با این جنایت در سامرا جبران کنند و باخت‌شان را در سوریه تحت شعاع قرار دهند و جنگ فرقه‌ای به پا کنند که خوشبختانه به اهداف‌شان نرسیدند.

شیخ‌الاسلام عنوان کرد: در انتخابات سوریه از 10 کشور هیئت رسمی از مجالس برای نظارت آمده بود؛ کشورهایی چون ایران، روسیه، فیلیپین، برزیل، اوگاندا و ونزوئلا همه در آنجا حضور داشتند و مهم‌ترین موضوع این است که هیچ‌کس نمی‌تواند حضور مردم را زیر سوال ببرد.
وی ادامه داد: در زمان انتخابات سوریه جان کری به لبنان آمد و از ایران، حزب‌الله و روسیه برای حل بحران سوریه دعوت کرد. روز انتخابات کری به لبنان آمد و زمانی که خبرنگاری در خصوص انتخابات سوریه از او سوال پرسید، کاملا گنگ بود و وقتی خبرنگار سوالش را تکرار کرد، کری در پاسخ گفت: سوال خوبی است، بعد هم از پشت تریبون رفت.
شیخ‌الاسلام یادآور شد: سفر کری به لبنان در حالی بود که کری پیش از این حزب‌الله را تروریست می‌دانست و هیچ مذاکره‌ای با او انجام نمی‌داد و حتی موافق نبود ایران در گفت‌و‌گوهای ژنو شرکت کند و البته آقای سید حسن نصرالله خیلی سیاسی پاسخش را داد و گفت اگر آنها به این رای چند میلیونی اعتراف کنند،‌حزب‌الله هم با آنها کار می‌کند.
وی در پایان گفت: انتخابات سوریه پدیده میمون و مبارکی بود که اگر به خوبی اداره شود منجر به ایجاد آرامش در سوریه می‌شود. 
          
منبع : جوان آنلاین


انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon