طلا: در دوران اصلاحات افراد رک و راست می‌گفتند ما آقا بالاسر نمی‌خواهیم

طلا: در دوران اصلاحات افراد رک و راست می‌گفتند ما آقا بالاسر نمی‌خواهیم

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران با اشاره به دوران اصلاحات و دوم خرداد گفت: در دوران اصلاحات افراد رک و راست می‌گفتند ما آقا بالاسر نمی‌خواهیم و ولایت فقیه را وکالت فقیه تفسیر می‌کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حسین طلا نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نهم و فرماندار سابق تهران در دولت دهم است که سوابق اجرایی و مدیریتی مختلفی در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

طلا متولد سال 1348 در محله عباس‌آباد سابق خیابان شهید بهشتی کنونی است. وی دارای مدرک دکتری در رشته پزشکی عمومی و دانشجوی اقتصاد گرایش مدیریت است و در دوره‌ دفاع مقدس نیز حضور فعالی در جبهه داشته و در این زمینه به مقام جانبازی نائل شده است.

سوابقی مانند جانشینی معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه ثارالله تهران، مسئولیت دفتر تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر شورای نگهبان طی سال‌های 83 و 84، مدیر کلی حراست وزارت کار و ریاست دانشکده حفاظت و بهداشت کار را در کارنامه خود دارد. طلا پس از فرمانداری تهران رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت دخانیات ایران شد و بعد از آن با اخذ 268 هزار و 272 رأی به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس نهم راه یافت و اکنون نیز عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و دبیر اجرایی و سخنگوی مجمع نمایندگان تهران است.

حسین طلا چندی پیش از خبرگزاری تسنیم بازدید و در جریان این بازدید درباره توصیه‌های مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس در دوره سوم مجلس نهم، فساد سه هزار میلیاردی و نقش دستگا‌های دولتی و اجرایی در جلوگیری از این فساد و چگونگی انجام وظایف نمایندگی مجلس با خبرنگاران تسنیم به گفت‌وگو نشست.

مشروح  گفت‌و‌گوی خبرنگاران سیاسی خبرگزاری تسنیم با حسین طلا  را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: ابتدا از حضور جنابعالی در خبرگزاری تسنیم کمال تشکر را داریم. به‌عنوان سؤال اول از شما درخواست داریم بفرمایید که دیدار مسئولان، سفیران کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم با مقام معظم رهبری به مناسبت مبعث رسول اکرم(ص) در برگیرنده چه نکاتی بود؟

- طلا: ابتدا از دعوت شما و خبرگزاری تسنیم کمال تشکر را دارم؛ رهبر معظم انقلاب در قسمت انتهایی فرمایشات خود در جمع مسئولان، سفیران کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم فرمودند که بالاخره مسئولان در اداره کشورها به مشکلاتی برخورد می‌کنند؛ برخی از این مشکلات را با عزت پشت سر می‌گذارند و برخی‌ها این مشکل را با ذلت پشت سر می‌گذارند. البته این نکته قابل ذکر است که اخیراً برخی از مسئولان فرمایشات رهبر انقلاب را می‌شنوند و آن را تأیید می‌کنند، ولی در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار یا صحبت می‌کنند که این نوع روش شبیه نفاق است. آنقدر که ما در قرآن خطر منافقان را برجسته می‌بینیم خطر مشرکان را نمی‌بینیم. برخی از مسئولان به قدری دم از رهبری و ولایت می‌زنند که گاه تصور می‌شود ولایی‌تر از آنها کسی نیست، اما در عمل و بیان نظرات تناقضات برجسته می‌شود.

در دوران اصلاحات افراد رک و راست می‌گفتند ما آقا بالاسر نمی‌خواهیم

زمانی در دوران اصلاحات رک و راست نظرشان را در مورد ولایت فقیه می‌گفتند و صریح مطالب خود را مطرح می‌کردند و می‌گفتند مثلاً ما آقا بالاسر نمی‌خواهیم و یا ولایت فقیه را وکالت فقیه تفسیر می‌کردند. برخی امروز به شدت در صحبت‌ها و اظهارات خود تبعیت از مقام معظم رهبری، پیروی از منویات ایشان را برجسته می‌کنند، ولی در عمل دیده می‌شود خیلی این گونه نیست و تناقض‌هایی در بعضی از قرینه‌هایی حتی بعد از فرمایشات رهبری به عنوان مثال خوش‌بینی به مذاکرات یا بدبینی، آیا علوم انسانی باید اسلامی شود یا خیر؟، باید نهی از منکر کرد یا مردم نیاز به ارشاد ندارند، حاکمیت اسلامی باید جلوی مطالب ناصحیح که دین مردم را هدف قرار داده است را بگیرد یا نیازی به ممیزی نیست؟، حاکم اسلامی آیا باید در مقابل بهشت و جهنم امت حساس باشد یا خیر، آیا منبرها یا مجالس وعظ همچنان می‌تواند اثر خود را داشته باشد یا دوران منبرهای یکطرفه و سنتی گذشته است؟

این مسائلی است که در آینده باز خواهد شد، البته هوشیاری می‌طلبد و شما که در عرصه قلم و خبر و اندیشه هستید می‌توانید راحت‌تر این موضوعات را جستجو کنید. البته ضرورتی ندارد هم‌اکنون این موضوعات در جامعه باز شود فقط ضرورتش این است که در میان افراد و نخبگان و خواص مطرح شود.

علت وقوع حماسه 9 دی 1388

مقام معظم رهبری در سال 1375 در دیدار با رزمندگان لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) موضوع عوام و خواص و عبرت‌های واقعه عاشورا را مطرح کردند و فرمودند مردم دو دسته‌اند: عوام و خواص؛ خواص کسانی هستند که صاحب تحلیل هستند ولی عوام تحلیل ندارند.

ایشان فرمودند "ما به عوام کاری نداریم. لزوماً خواص آدم‌هایی نیستند که با سواد یا صاحب پست و مقام باشند." گاهی اوقات وزیر یا معاون وزیر قدرت تحلیل ندارد ولی یک مغازه‌دار و فرد عادی تحلیل خوبی دارد. شاید یکی از محسنات نظام ما این است که مردم (عامه) دارای تحلیل هستند و عامه مردم ما خواص هستند؛ یکی از دلایلی که 9 دی پیش می‌آید به دلیل  عامه دارای تحلیل است.

حضرت آقا فرمودند "ما با عوام کاری نداریم ولی خواص دو دسته‌اند؛ خواص طرفدار حق و خواص طرفدار باطل؛ فرمودند ما با خواص باطل کاری نداریم. خواص طرفدار حق هم دو دسته‌اند: خواص طرفدار حقی که دنیا زده شده‌اند و خواص طرفدار حقی که دنیا زده نشده‌اند." عاشورا محصول به صحنه نیامدن خواص طرفدار حقی است که دنیا زده شده‌اند؛ آنهایی که آبرو، عنوان، جایگاه، پول و ثروت از نظام گرفته‌اند و در لحظه خطر مانند سال 1388 به جای آنکه آنها سرباز شوند و وسط میدان حضور داشته باشند و آقا فرمانده شوند، رهبر وسط میدان آمدند و اینها در حاشیه.

دقیقاً همان وقایعی که در کربلا اتفاق افتاد؛ بالای تپه ایستادند و گفتند ما نمی‌توانیم بین حق و باطل را تشخیص دهیم و نمی‌فهمیم که آیا حسین بن علی (ع) درست می‌گوید یا یزید؛ حالا برخی‌هایشان می‌دانستند ولی محبتشان به پست و مقام و دنیا اجازه نداد اما حبیب این گونه بود.


نیازمند حلقوم‌ها و حنجره‌های فرهنگی سیاسی دارای تحلیل خودی هستیم

ماحصل داستان این است که ما نیازمند حلقوم‌ها و حنجره‌های فرهنگی سیاسی دارای تحلیل خودی هستیم و نیازمند این هستیم که در محفلی نیروهای علاقه‌مند به نظام و صاحب تحلیلی داشته باشیم که وقایع را تحلیل کنند لذا حضرت آقا اخیراً فرمودند جوانان در سراسر کشور فعالیت‌های فرهنگی را به صورت خودجوش با اراده خودشان و با انگیزه خودشان انجام می‌دهند. البته این جای سؤال دارد که اینهمه دستگاه فرهنگی که باید کار فرهنگی انجام دهند، اثر فعالیت‌هایشان در جامعه چیست؟

شما می‌توانید در این حرکت به این دسته از جوانان مطالب و موضوعات لازم را ارائه نمایید. نمی‌گویم لزوماً همه چیز را تحلیل کنید و ارائه بدهید؛ گاهی اوقات ما به خبر نیاز داریم و به تحلیل نیازی نداریم چراکه برخی از مردم نسبت به تحلیل واکنش نشان می‌دهند و از رسانه‌ها می‌خواهند بجای آنان تحلیل نکنند؛ اما اگر شما از طریق خبر واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنید مناسب است. و به طور مثال اظهار نظر برخی مسئولان قبل از انتخابات و بعد از انتخابات را منتشر کنید و وعده‌هایی که داده‌اند.

نظر رهبری انقلاب کمک به دولت است

مثلاً آقایان قبل از انتخابات می‌گفتند 80 درصد مشکلات ما در کشور به سوء مدیریت باز می‌گردد و 20 درصد مربوط به تحریم است. ولی پس از انتخابات در صحبت‌ها اثری از سوء مدیریت نیست و صددرصد آن را به تحریم‌ها نسبت می‌دهند. بنابراین اینگونه مسائل اصلاً نیازی به حرف ندارد و به هر کسی بگویید خودش آن را تحلیل می‌کند. البته باید واقعیت‌ها را هم بیان کنیم و بپذیریم که در تحریم هستیم. انتظارات را بالا نبریم و با نگاه کمک به دولت، مطالب، نقایص و نقاط قوت را بیان کنیم. نظر رهبری انقلاب کمک به دولت است.

ماحصل داستان این است که شما باید برای قشری از جامعه که می‌تواند باری که آقا فرمودند در گعده‌های مختلف، متدینین و حزب اللهی‌ها، یعنی کسانی که واقعاً پیرو نگاه آقا هستند،‌ ایجاد کنید تا آنها بتوانند واقعیت‌های جامعه را بگویند یکی از کارهای شما است که کمک کنید لذا در صورت هدفمند شدن تشکیلات شما در این راه خواهید توانست به نظام و کشور کمک کنید.

**تسنیم: درباره دیداری که نمایندگان با امام خامنه‌ای داشتند، آیا موضوع ناگفته‌ای نمانده بود که مطرح کنید.

-طلا: ما در چند جلسه که خدمت حضرت آقا رسیدیم ایشان نکات مهمی را بیان فرمودند. تعدادی از این نکات به حوزه قانون‌گذاری باز می‌گردد. برخی اوقات مشکلاتی در سیستم اجرایی و اداری برای ما پیش می‌آید که برخی از این مشکلات به حوزه قانون‌گذاری باز می‌گردد. البته هیچ قانونی نمی‌تواند همه جانبه باشد و هیچ قانونگذاری نداریم که بتواند قانونی تنظیم کند که جهان شمول باشد و همه را در برگیرد.

اما می‌توانیم قوانینی بگذاریم که موارد استثنای آن کمتر باشد. هرچه قدر کار دقیق‌تر، منسجم‌تر و مشورتی‌تر انجام شود آن قانون خوب‌تر می‌شود. ولی اگر این گونه نباشد و عده‌ای به من نماینده بگویند با این قانون این مشکل را داریم و من نیز فرآیند سازوکار این مشکل را در مجلس انجام می‌دهم و به قانون تبدیل کنم، یک دفعه متوجه می‌شوم که مشکل از جای دیگر بروز کرد؛ آن زمان نقش کمیسیون‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیته‌ها و کارگروه‌های زیر مجموعه کمیسیون‌ها که می‌تواند مسئولان مختلف را دعوت کند و مسایل را به بحث بگذارد، معلوم می‌شود و این نکته‌ای بود که بارها حضرت آقا فرمودند؛ لذا این موضوع نیز با حضور بیشتر در مجلس و وقت‌گذاری در بحث قانون‌گذاری ایجاد می‌شود.


فرهنگ و نوع انتظار جامعه از نماینده متفاوت شده است

اما به نظر می‌رسد فرهنگ و نوع انتظار جامعه از نماینده متفاوت شده است. مثلاً زمانی که مردم یک شهرستانی به دلیل نقص فاضلاب دچار مشکل می‌شود، مردم می‌گویند پس نماینده‌اش کجاست تا این مشکل را برطرف کند یا اگر میلیون‌ها ماهی در شهرستان دیگر تلف شود، باز هم مردم سراغ نماینده‌اش را می‌گیرند. در حالیکه وظیفه نماینده در حوزه نظارت و قانون‌گذاری است، ضمن اینکه نماینده وظیفه نظارتی نیز دارد که آن تا حدودی بر گردن دیوان محاسبات است، اما اغلب اوقات نمایندگان درگیر کار اجرایی می‌شوند و زمانی که درگیر مطالبات مردم نظیر آب، برق و گاز شد طبیعی است که به بقیه کارها کمتر می‌رسد.

البته پیگیری و حل مشکلات مردم، وظیفه مهمی است که برعهده نماینده است چراکه اگر مردم احساس کنند که مشکل‌شان حل شد به نظام امیدوار می‌شوند. اما واقعیت این است که وقتی کارهای حوزه اجرایی به مشکل می‌خورد یا امکانات لازم فراهم نمی‌شود و با انتظارات مردم فاصله دارد، مردم انتظار دارند که این نقص را نماینده پیگیری کند که این انتظار به حقی است.

این نکته اولی بود که مقام معظم رهبری در حوزه قانون‌گذاری، توصیه به کنکاش، دقت و وقت‌گذاری فرمودند؛ این بار نیز حضرت آقا غیر از این نکات بحثی در مورد برخورد با فساد مطرح فرمودند. گاهی ما علاقه‌مند هستیم کارهای اکشن انجام دهیم و برویم یقه یک مسئول یا یقه سفید را بگیریم که البته این یک راه است ولی بحث دیگر این است که ما می‌توانیم با شناسایی نقایص قانونی و یا ابهامات حوزه قانون‌گذاری، دالان‌های قانونی فساد را ببندیم. من تصور می‌کنم وظیفه ما این است.

فرض کنید اگر شخصی مانند امیر منصور آریا دچار مشکل شد هر چند باید مجازات می‌شد به دلیل اینکه آبروی نظام را برد و مشکل ایجاد کرد، ولی از سوی دیگر باید به او جایزه داد نه از بابت کاری که انجام داده است بلکه از بابت اینکه دالان قانونی فساد را در سیستم نشان داد و کشف کرد؛ شاید این دالانی بوده که خیلی‌ها از آن سوء استفاده می‌کردند ولی کسی اطلاع نداشته است. البته ما از این مشکلات زیاد داریم.

به طور مثال زمانی که به این اختلاس سه هزار میلیاردی نگاهی می‌اندازید، مشکل اصلی برگه‌های اعتبار اسنادی LC کپی بود. هنگامی که شما چکی را می‌گیرید بر روی آن پرفراژ و شماره درج شده است و اسم و شماره صاحب حساب نیز روی آن نوشته می‌شود اما ال سی اینگونه نبوده است؛ یعنی برگه‌ای که فرمی ثابت داشت و از آن کپی می‌گیرند و بعد از آن روی برگه شماره و تاریخ ثبت می‌شد.

اشکال ال سی 2 سال در کارگروهی که مسئول آن کارگروه از بانک ملی مربوطه بودند، مطرح بود

به مدت 2 سال اشکال ال سی(برگه‌های اعتبار اسنادی) در کارگروهی که مسئول آن کارگروه اتفاقاً از خود بانک ملی مربوطه بودند، مطرح بود که اصلاح شود. ولی مشاهده می‌کنید که در این جریان نسبت به این موضوع کوتاهی می‌شود و این آسیب در سیستم بانکی کشور رخ می‌دهد. لذا وظیفه ما و کارشناسان و قانون‌گذاران این است که دالان‌های قانونی فساد که آسیب، خلأ و ضعف در آن وجود دارد را پیدا کرده و برای آن قانون ایجاد کنیم.

*تسنیم: به نظر می‌رسد مجلس برای بستن دالان‌های فساد کم کار بوده است؛ بسیاری از قوانین تجارت کشور سال 20 یا 40 مصوب شده است و براساس شرایط زمان و مکان تغییر نکرده است. یعنی نمایندگان به جای اینگونه مسائل، کار مدیران اجرایی شهرستان خود را انجام می‌دهند یا تصور می‌کنند مجلس تریبونی است که فقط می‌توان اعلام موضع سیاسی کرد. لذا در مسائل مهم کشور کار تخصصی دیده نمی‌شود حال این سؤال پیش می‌آید که آیا پارلمان‌ ما به همان میزان که در سیاست نقش ایفا کردند به اینگونه موارد نیز ورود کرده‌اند؟ آیا نمی‌شد مشکل ال سی را با یک قانون اصلاح کرد تا فساد سه هزار میلیاردی رخ ندهد؟

-طلا: من به این نکته باز می‌گردم که انتظار از یک نماینده خیلی بالا است؛ مثلاً یکی از وظایف من حضور در مجلس است و اگر بخواهم یک قانون را آماده کنم باید با متخصص صحبت کنم تا شناخت و مهارتم نسبت به آن موضوع بالاتر برود و بتوانم قانونی را برای تصویب تدوین کنم. از طرف دیگر اگر بخواهم به حوزه‌های انتخابیه‌ام سرکشی کنم وقتم کم است چراکه 10 میلیون نفر به صورت مستقیم در حوزه انتخابیه من هستند غیر از اینکه من نماینده کل کشور نیز هستم. یعنی اگر معدنی در کرمان منفجر شود به عنوان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی موظف هستم برای صیانت از نیروی کار در حوزه اجتماعی از وزیر کار و صنعت توضیحات بخواهم.

حالا این سؤال پیش می‌آید که من به عنوان یک نماینده چه تشکیلاتی دارم؟ ما در این موارد تنها می‌توانیم به مرکز پژوهش‌های مجلس سفارش بررسی موضوعی را بدهیم ولی تا این موضوع در کارگروه مرکز تصویب و گزارش آن آماده شود، موضوع زمانش گذشته است. لذا انتظاری که مردم از نمایندگان دارند به‌جا و خوب است اما بار اصلی آن در لایحه‌های دولتی است.


حجم بررسی طرح‌ها در مجلس بیش از لایحه‌هاست

یکی از موضوعاتی که حضرت آقا این بار در دیدار با نمایندگان اشاره فرمودند همین نکته بود؛ نکته مهم این است که از یک سال آخر عمر دولت دهم و در حال حاضر دولت یازدهم به نظر می‌رسد دولت‌ها تمایلی به ارائه لایحه ندارد و به همین دلیل حجم بررسی طرح‌ها در مجلس بیش از لایحه‌هاست. لذا اگر می‌خواهیم در این حوزه موفق عمل کنیم باید دستگاه‌ها لایحه بدهند. در این زمینه سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات دستگاه‌های تخصصی این موضوع هستند که می‌توانند با وقت‌گذاری آسیب‌ها را شناسایی و مشکلات را پیدا کنند یا وزارت اطلاعات می‌تواند از طریق دستگاه‌های زیربط خود می‌تواند مشکلات را شناسایی و از طریق لایحه آن را به مجلس ارائه کند.

حال این سؤال پیش می‌آید که چه کسی می‌تواند در رفع این مشکلات مؤثر باشد؟ از دید من دستگاه‌های نظارتی؛ آنها باید آسیب‌ها را تشخیص داده و برای حل آن به کارگروه‌ها و کمیسیو‌ن‌ها پیشنهاد دهند تا به صحن آورده شود و به قانون تبدیل شود. البته در عین حال که خوب است مردم انتظار را از مجلس داشته باشید ولی باید انتظارات از نمایندگان را متعادل کنیم.

مگر یک نماینده چقدر توان دارد؟ باری که می‌خواهیم بر سر یک نماینده به عنوان انتظار سوار کنیم باید با واقعیت یک نماینده متناسب باشد و اگر نشود، شاید این ادعا شود که یک نماینده کار خود را خوب انجام نمی‌دهد لذا ناامیدی در مردم ایجاد می‌کند که هر کسی نماینده می‌شود کار خودش را پیگیری می‌کند.

* تسنیم: از وقتی که در اختیار ما گذاشتید متشکریم.

- طلا: خواهش می‌کنم. من هم از شما ممنونم.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon