استفاده از بیتکوین به جای دلار هزینه کشورهای صادرکننده نفت را کاهش می‌دهد

استفاده از بیتکوین به جای دلار هزینه کشورهای صادرکننده نفت را کاهش می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: درحالی که چین قصد دارد برای پول ملی خود جایگاهی در مبادلات تجاری جهان باز کند نتایج یک تحقیق نشان داد استفاده از بیتکوین نیز هزینه های پرداخت ها را برای کشورهای صادر کننده نفت کاهش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری گالف تایمز، پیشنهاداتی در گذشته برای تجارت نفت و گاز به ارزهای غیر از دلار به دلایل سیاسی و پولی مطرح شده است. برخی از اعضای اوپک که روابط دوستانه ای با آمریکا ندارند، در زمان بروز بحران های مختلف،  اظهاراتی را در مورد قیمت گذاری محموله های هیدروکربنی خود به ارزی غیر از دلار مطرح می کنند، اما به صورت کامل بر سر یک جایگزین مشخص اتفاق نظر ندارند.
فعال ترین کشورها در این زمینه که امروز تلاش دارند معاملات نفتی با ارزهای غیردلاری را جا بیندازند، ایران و روسیه هستند که تمام شرکای تجاری شان را به پرداخت پول نفت به ارزی غیر از دلار تشویق می کنند. روسیه که شرکت گازپرم آن، بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی در جهان است، اخیرا به واردکنندگان نفت از کشورهای چین و ژاپن اعلام کرده است که باید پول محموله های خریداری شده را نه به دلار، بلکه به ین، یوان یا حتی روبل بپردازند.
اما نتایج گزارشی جدید که اخیرا توسط یک موسسه تحقیقاتی کویتی منتشر شده است نشان می دهد که کشورهای تولید کننده نفت و به خصوص کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در صورت استفاده از بیتکوین ممکن است از این اقدام منتفع شود.
این ایده جدیدی نیست. یک سال قبل یک مناظره اینترنتی در این زمینه مطرح شد. سوال اصلی این بود که اگر اوپک بیتکوین را در معاملات نفتی خود بپذیرد چه اتفاقی رخ خواهد داد. نتیجه این مناظره چنین بود: اولا آمریکا مطمئنا بیکار نخواهد نشست تا از دست رفتن جایگاه ارز خود را تماشا کند و هر کاری که نیاز باشد برای دفاع از دلار انجام خواهد داد. ثانیا، چین اجازه چنین کاری را نخواهد داد، زیرا قصد دارد یوان را به عنوان یک ارز جایگزین دلار مطرح سازد. ثالثا، در حال حاضر، نفت و گاز قیمت گذاری نفت و گاز به بیتکوین موجب بروز نوساناتی با تبعات فراوان برای کشورهای صادرکننده نفت خواهد شد.
بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، استفاده از بیتکوین هزینه های پرداخت ها را برای کشورهای صادر کننده نفت کاهش خواهد داد، زیرا ارسال و دریافت بیتکوین به عنوان یک ارز مجازی به هر مقصدی تنها چند ثانیه زمان می برد و هیچ هزینه ای نیز در پی ندارد. این در حالی است که برای انجام پرداخت ها از طریق بانک های بین قاره ای، کشورهای صادرکننده نفت باید یک تا سه روز منتظر بمانند و هزینه خدمات بانکی را نیز بپردازند.
اما آیا تنها برای صرفه جویی در زمان و هزینه، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حاضر خواهند بود این مبادلات ملی عظیم را از طریق بیتکوین انجام دهند؟ این موضوعی است که می توان در مورد آن به بحث و گفت و گو پرداخت.
پیش از آنکه بیتکوین بتواند در معاملات نفتی مورد استفاده قرار گیرد، یوان چین به رقیبی برای دلار تبدیل شده است. چین مدتی است پول نفت خریداری شده از ایران و روسیه را به یوان پرداخت می کند و مشغول ایجاد بانک هایی برای انجام نقل و انتقال یوان در مراکز مالی اصلی در سراسر جهان است. بنابراین احتمالا یوان گزینه ای بهتر از بیتکوین برای جایگزین شدن با دلار است.
انتهای پیام/ 158

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه