تهدید ریزگردی ۱۰ میلیارد تن نمک بر سر ۱۴ میلیون انسان + تصاویر

تهدید ریزگردی 10 میلیارد تن نمک بر سر 14 میلیون انسان + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: تا کنون انواع جلسات، مصوبات، کنگره ها و همایش ها نتوانسته بحران دریاچه ارومیه را حل کند و اینک ۱۰ میلیارد تن نمک از بستر این دریاچه سر برآورده و آماده ریزگردی بر سر ۱۴ میلیون نفر انسان در پیرامون این دریاچه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، امروز که دریاچه ارومیه تقریباً خشک شده، روشن گشته که با کاغذبازی و مصوبه در حل بحران دریاچه ارومیه به جایی نمی رسیم و روندی که طی شد نشان داد دریاچه ارومیه هر روز بی آب تر از دیروز گشت و هم اینک آنچه از دریاچه ارومیه باقی مانده 5 درصد آب و 95 درصد نمک است.

تجربه دریاچه ارومیه نشان داد که طبیعت با کسی شوخی ندارد و  اگر انسان طبیعت را در نیابد زیستگاه انسانی به قتلگاه انسانی تبدیل می شود.

با خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی میلیونها نفر از انسانها در این منطقه به خطر می افتد که کشاورزان نخستین گروه از خسارت دیدگان هستند.

چه بخواهیم و چه نخواهیم پهنه بیش از 5 هزار کیلومتری دریاچه ارومیه که اینک به کویر نمکی بیشتر شبیه است تا به یک دریاچه، ریزگردهایی را تولید می کند که آثار مرگبار آن در کشته شدن جانواران مختلف این زیست بوم تاریخی و طبیعی از مدتها پیش دیده شده است.

ریزگردهای نمکی نه فقط یک تهدید، بلکه حادثه ای ویران کننده برای محیط زیست اطراف دریاچه ارومیه محسوب می شوند و می توانند روستاهای زیادی را از سکنه خالی کرده و شهرنشینان بسیاری را مجبور به کوچ از سرزمین آذربایجان کنند همچنانکه تاکنون نیز عده ای به همین بلا در روستاهای اطراف دریاچه ارومیه مبتلا شده اند.

به اذعان کارشناسان با خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از 10 میلیارد تن نمک به صورت گردوغبار و طوفان بر سر مردم این ناحیه فرو خواهد ریخت و این بحران تنها گریبان آذربایجان را نمی گیرد بلکه بسیاری از مناطق کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

اهالی فن معتقدند پدیده های زیست محیطی پدیده هایی تدریجی هستند به گونه ایکه اکنون 10 سال است که روند خشک شدن دریاچه ارومیه  آغاز شده بنابراین همچنانکه برای احیایش باید سالها زمان صرف کرد برای تحمل ریزگردها نیز باید عنصر زمان را در همه محاسبات به شمار آورد چراکه با کتمان آن یا وارونه نمایی این حقیقت و یا کوچک شماری آن، در واقعیت محرز این تهدید بالقوه تغییری پیدا نمی شود، بلکه غفلت هایی را در پی می آورد که بعدها پشیمانی برایش چاره ساز نخواهد بود.

دیروز اگر کاری نکردیم که دریاچه ارومیه خشک شود و آیندگان ما را به خاطر این کم کاری نفرین خواهند کرد امروز نیز با سهل انگاری در تهدید ریزگردهای نمکی نباید زمینه سار تشدید نفرین نسل های آینده باشیم.

روزگاری دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه ایران بود و مساحت آن بیش از 5 هزار کیلومتر مربع، اما امروز همین دریاچه نمکزاری شده که 10 میلیارد تن نمک که برای مصرف 7 میلیارد نفر انسان برای 250 سال آینده کافی است در آن خود نمایی می کند و با هر تند بادی بر خواهد خواست و سرزمین های پیرامون خود را در خواهد نوردید.

همانگونه که آرتمیا تنها موجود زنده این دریاچه دیگر در بستر آن منقرض شده و اثری از آن در دریاچه ارومیه باقی نیست، بعید هم نیست چند سال دیگر موجودات و انسانها و زیستگاه های اطراف آن نیز فقط یک خاطره باشند در ذهنها یا یک عکسی قاب شده باشند بر سینه دیوار.

  عکس و گزارش: محمّد آقایی پر

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon