بروجردی: تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ششم "تسلیم در برابر آمریکا" بود

بروجردی: تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ششم "تسلیم در برابر آمریکا" بود

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: تصویب طرح پذیرش پروتکل الحاقی در مجلس ششم "تسلیم در برابر آمریکا" بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه این هفته شناسنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به‌عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از مذاکرات 1+5 دلواپس هستید یا دل‌آرام، گفت: مقطع فعلی عمر نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در مقایسه با سختی‌های بیش از 3دهه گذشته قابل‌مقایسه نیست.

بروجردی افزود: ما به تعبیر قرآن کریم از این بابت نگران هستیم که کسانی‌ که در مقابل ما هستند دشمن ما به شمار می‌روند و تغییری در دشمنی آمریکا علیه ایران حاصل نشده نه اینکه اتفاق ناگواری می‌خواهد بیفتد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که این مذاکرات چه به نتیجه برسد و چه نرسد ما برنده‌ایم، خاطرنشان کرد: اگر به نتیجه نرسد به دنیا ثابت شده که جمهوری اسلامی ایران در اوج صداقت و شفافیت عمل کرد و همه گام‌هایی که باید برمی‌داشت را برداشته است اما ‌آمریکا بازی را به‌هم زد و اگر هم به نتیجه برسد که مشخص است.

وی در پاسخ به این سوال که مذاکرات تیم قبلی و همچنین مذاکراتی که در حال حاضر صورت می‌گیرد را چه‌طور ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: 10 سال پیش وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران بودند و جک‌استراو یکی از این 3 وزیر بود؛ پیشنهاد دادیم که اجازه دهند 20 دستگاه سانتریفیوژ برای  کار تحقیقاتی دانشمندان داشته باشیم اما وی با تکبر گفت که دوتا را هم  اجازه نمی‌دهیم.

بروجردی با اشاره به پاسخ سال‌های بعد خود به جک‌استراو تصریح کرد: من خطاب به وی گفتم که آیا به خاطر می‌آورید آن زمان چه گفتید؟ ما امروز 19 هزار دستگاه نصب‌شده داریم. حالا برنده و بازنده که بود؟ که وی پاسخی نداشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که در آن شرایط حاضر نبودند چنین اجازه‌ای را بدهند، گفت: اما تحولات اتفاق افتاد و شرایط اکنون به‌گونه‌ای است که می‌گویند 20 درصد را نداشته باشید که در واقع تعبیر ساده این مفهوم آن است که اصل غنی‌سازی را پذیرفته‌اند از این رو شرایط نسبت به گذشته تغییر یافته است.

وی در خصوص محول شدن کار مذاکرات از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه نیز اظهار داشت: اینها اجراکننده مصوبات شورای عالی امنیت ملی هستند و در واقع باید هنر دیپلماسی داشته باشند که این مصوبات را خوب یا با نمره پایین‌تر اجرا کند.

بروجردی به جلسات متعدد کارشناسی حلقه اول، دوم و سوم و در نهایت فصل‌الخطاب قانون اساسی و رهبری اشاره کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مجلس و کمیسیون سیاست خارجی تا چه اندازه از درون مذاکرات مطلع هستند، تاکید کرد: یک اصل همیشه از زمانی که آقای لاریجانی هم دبیر شورا بودند تا زمانی‌که آقای جلیلی بود و امروز همیشه جاری و ساری بوده و آن اینکه همه مطالب مذاکرات را نمی‌گفتند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان آقای جلیلی هم که عضو کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی بودم حتی در آن جلسات هم همه چیز گفته نمی‌شد، افزود: باید این اصل را در ساختار نظام پذیرفت.

وی با تاکید بر این‌که حضور آقای لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی به‌‌عنوان حلقه اول ارتباطی و حضور بنده در کمیته هسته‌ای به عنوان حلقه دوم به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: جلسات متعددی برگزار شد که بیشترین حجم در کمیسیون امنیت ملی به بحث هسته‌ای اختصاص داشته است و تعداد زیادی از اعضای غیر عضو کمیسیون هم در آنها حضور دارند.

بروجردی با بیان این‌که دانستن حق مسلم نمایندگان است، ادامه داد: طبیعی است که ساز و کار انتقال اطلاعات زمانبر است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص گلایه‌ها و نارضایتی‌های برخی از نمایندگان در این زمینه، تصریح کرد: تمام نمایندگان نسبت به این مسئله مهم ملی حتما حساس هستند؛ تا اطلاعات به وسیله بولتن در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و در واقع از وین به تهران منتقل شود یک هفته طول می‌کشد و این از گلایه‌های نمایندگان است.

وی در خصوص یکی از جلسات کمیسیون امنیت ملی و مسائلی که درباره انتشار صحبت‌های ظریف صورت گرفت اظهار داشت: آقای ظریف گفت که دوستان مقید به طبقه‌بندی باشند و من به‌عنوان مسئول جلسه این جمع‌بندی را داشتم که حتما رعایت شود اما یکی از همکاران گفت این جمع‌بندی را قبول نداریم و در موضع‌گیری‌ها استفاده شود که دلخوری‌ها از آنجا آغاز شد اما در حال حاضر این مسائل تقریبا حل شده و وضعیت نسبت به گذشته بهتر است.

بروجردی درباره مجلس ششم، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مسائل هسته‌ای برای نخستین بار در آن مجلس مطرح شد توصیف شما از آن زمان به چه شکلی است، تصریح کرد: در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی 28 نفر عضویت دارند اما در مجلس ششم 23 عضو در آن بود که بنده، آقای قشقاوی، حاجی‌بابایی و جلالی از نظر طیف سیاسی و رای‌گیری در یک سو و 19 نفر در طرف دیگر قرار داشتند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در بحث هسته‌ای شرایط خیلی سخت بود، ادامه داد: روزی به آقای محتشمی‌پور گفتم شما کمک کنید طرحی را در مجلس ارائه کنیم که دولت موظف شود در هر شرایطی حق مسلم ملی ما را ادامه دهد که وی لبخندی زد و گفت شما مطلع نیستید دیشب آقایان جلسه داشتند که طرح سه فوریتی را مبنی بر الزام دولت به اجرای پروتکل الحاقی مجلس مصوب کنند.

وی تصریح کرد: این مصوبه در واقع تسلیم در برابر آمریکا به شمار می‌رفت و شرایط اصلا جور نبود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دوره فعالیت مجلس هفتم اظهار داشت: الزام دولت به تولید 20 هزار مگاوات‌برق هسته‌ای در این مجلس شکل گرفت و دولت را مکلف کردیم اگر این موضوع ما را شورای حکام به شورای امنیت ملی منتقل کند ظرف حداقل یک ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. همه این مسائل اتفاق افتاد و ما در سال بعد که در خدمت رهبری بودیم ایشان فرمودند این مصوبه از همه مصوبات مجالس بعد از انقلاب مهمتر بود و جاده را برای حرکت پرشتابی که دوستان در چارچوب صلح‌آمیز هسته‌ای کارهای خود را انجام دهند هموار کرد.

بروجردی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شد در کمیسیون برخی از اطلاعات کشور به خارج می‌رفت گفت: از این باب درست است که رئیس کمیسیون در کمیته هسته‌ای شرکت می‌کرد اما بعد از مدتی منع برای این حضور ایجاد شد. به این دلیل که مطالب محافل سیاسی می‌رود از این رو از رئیس جمهور خواستند این حضور استمرار نیابد.

وی در خصوص مجلس ششم نیز خاطرنشان کرد: ما در آن زمان 50 الی 60 نفر بودیم که ریاست فراکسیون برعهده آقای حدادعادل بود که انصافا فراکسیون فعالی به شمار می‌رفت؛ بارها می‌دیدیم که می‌خواهند حرکت ضد منافع ملی انجام دهند، ما آبستراکسیون می‌کردیم و از اکثریت می‌انداختیم تا آن مسئله محقق نشود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آن زمان با یکی از افراد شاخص مجلس بحث می‌کردم و وی می‌گفت دوره پیرمردها که در حاکمیت هستند تمام شده و باید بروند و وقتی این موضوع را به رئیس مجلس وقت گفتم که دوستان شما از این حرف‌ها می‌زنند پاسخ داد شما مطلع نیستید ما از جلسات شبانه آقایان اطلاع داریم که آنجا مطرح می‌کنند حکومت دینی قادر به مدیریت جامعه نیست و اصلا اصل قضیه را قبول ندارند. در واقع همین افراد آنجا تحصن کردند؛ روزی نبود که در آن جلسه منتظر حادثه‌آفرینی نباشیم؛ از نطق‌های قبل از دستور تا موضع‌گیری‌هایی که صورت می‌گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که انتخابات سال 84 چه تاثیر بر عرصه سیاست خارجی ما گذاشت، ادامه داد: در دوره قبل  از سال 84 دشمن طمع یافته بود که نمونه‌اش طرح سه فوریتی مجلس بود که در دولت همین  وضعیت مشابه وجود داشت اما بعد از سال 84 حداقل این وضعیت کاملا تغییر کرد و بیگانگان احساس کردند از اصول انقلاب اسلامی دفاع می‌شود.

بروجردی گفت: اگر قرار است روزی با آمریکا مذاکره کنیم - که به دلایل متعدد شرایط ما اینگونه نیست - حتما باید عزت‌، حکمت و مصلحت را در نظر داشته باشیم و بر پایه این باشد؛ حال آثار بیرونی سیاست تقابل و ستیز چگونه بود و چه نکات نقیضی هم در آن مثل نامه تبریک به رئیس‌جمهور آمریکا دیده می‌شد سر جای خود است اما دشمن نباید در هیچ مقطعی به دولتمردان و مجلسیان طمع یابد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص برکناری منوچهر متکی وزیر امور خارجه دولت‌های نهم و دهم و این‌که آیا احتمال چنین برکناری را داشتید اظهار داشت: جسته و گریخته اخبار رسیده بود که آقای احمدی‌نژاد علاقمند به ادامه کار وی نیست. اما این حرکت دون همه شئونات نظام به شمار می‌رفت. البته چنین موضوعاتی در آن زمان کم نبود و یک شبه تصمیم‌گیری‌هایی صورت می‌گرفت مثلا چند وزیر مقید به چارچوب به خاطر نوشتن یک نامه کنار گذاشته شدند.

وی در خصوص دوره عضویت در کمیته رایزنی در موضوعات مربوط به فتنه 88 نیز گفت: ما در هیات رئیسه کمیسیون نزد همه افراد مطرح رفتیم حتی از زندان اوین هم بازدید کردیم و بسیاری از اتهاماتی و شکنجه‌هایی که گفته می‌شد صحت نداشت.

بروجردی تصریح کرد: خانم تاج‌زاده و چند نفر دیگر به کمیسیون آمدند و گفتند وی کشته شده اما وقتی ما رفتیم، تاج‌زاده و دیگران گفتند که حالمان خوب است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مهمترین ملاقات ما با آقای موسوی بود خاطرنشان کرد: در این دیدار 50 دقیقه صحبت و استدلال کردیم مبنی بر اینکه نظام ما نظامی یک روزه نیست که بخواهد چنین اتفاقاتی در آن رخ دهد، اما موسوی می‌گفت اگر تمام سیزده میلیون هم بگویند نشده، من می‌گویم تقلب شده است و ما دیدیم که هیچ منطقی در صحبت‌های وی وجود ندارد. با آقای کروبی هم صحبت‌هایی در این خصوص انجام دادیم.

وی در خصوص برخی ادعاها مبنی بر شکنجه و تجاوز در وقایع انتخابات 88 تاکید کرد: کمیته ویژه‌ای را شورای امنیت ملی تشکیل داد و آقای سروری از طرف کمیسیون امنیت ملی در آن عضویت داشت شاید بیش از 50 نفر از افرادی که چنین ادعایی درباره آنها بود با آنها صحبت کردند اما حتی یک مورد این مسئله را تائید نکرده بودند و در واقع ظلم بدی نسبت به نظام صورت گرفت.

بروجردی درباره تجربه سال 88 و نمود این تجربه در سال 92 گفت: دشمنی که همه امکانات خود را در سال 88 به کار گرفته بود و از ماه‌ها قبل می‌خواست در این آتش بدمد و به زعم خود موفق شده بود اما در سال 92 با تکیه بر این اصل که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود مسئولان ذیربط و امنیتی با هوشیاری کامل در صحنه حضور داشتند و انتخابات به خوبی برگزار شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص حضور هیات‌های اروپایی در ایران و برخی آثار مثبت و همچنین برخی دیدارهای غیر اخلاقی و خارج از چارچوب آنان، در پاسخ به این سوال که آیا در این دیدارها وزارت خارجه یا وزارت اطلاعات نقش داشته‌اند گفت: این موضوع "کی بود کی بود من نبودم" همیشه وجود داشته است؛ سفرهای صورت گرفته برنامه مدون دارد در برنامه آنها چنین دیدارهایی نبود و این که آقای لاریجانی هم گفت دزدکی به همین جهت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون امنیت ملی به سرعت وارد گود شد و کمیته‌ای در این راستا شکل گرفت اظهار داشت: این امر موجب شد ساختار جدی تصمیم‌گیری شود تا تکرار آن را شاهد نباشیم و برخی‌ها سفر خود را به این دلیل لغو کردند.

بروجردی در پاسخ به این سوال که شما و خانم اشرف بروجردی خواهر و برادر هستید، اما ممکن است از نظر دیدگاه‌های سیاسی با یکدیگر تفاوت داشته باشید، تصریح کرد: این از مصادیق بارز دموکراسی جمهوری اسلامی است. وی در دوران آقای خاتمی معاون وزیر بود و بنده در اقلیت مجلس ششم، اما ما همواره سعی می‌کنیم ارتباط خانوادگی را با این تفاوت دیدگاه‌ها تلخ نکنیم، گرچه در برخی جلسات، این تفاوت دیدگاه‌ها وجود دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دوره حضور خود در وزارت خارجه، به بیان خاطره‌ای از سفر مقام معظم رهبری به چین پرداخت و گفت: در آن سفر ما به همراه ایشان به کشور چین رفتیم که رهبر چین بنا به دستور پزشکان امکان ملاقات را نداشت. بنده هر چقدر تلاش و رایزنی کردم برای امکان دیدار ایشان با رهبر چین به جایی نرسیدم که آیت‌الله خامنه‌ای به آقای ولایتی فرمودند تلاشتان را ادامه دهید، اما باز هم نتیجه‌ای به دست نیامد و وزیر خارجه چین گفت: پزشکان وی را منع کرده‌اند.

وی افزود: گفته شد که بازدید از شهر ممنوعه چین که یک شهر تاریخی است برای عدم رضایت از این حرکت صورت نگیرد، اما ایشان گفتند بنده مذاکرات ساعت 6 بعدازظهر را شرکت نمی‌کنم که بسیار حساس بود که ساعت 6:30 نخست وزیر چین آمد و گفت: کوچکتر به دیدار بزرگتر آمده است که آیت‌الله خامنه‌ای نیز گفتند عیادت جزء آموزه‌های اسلامی ماست که ملاقات انجام شد و پزشکان ده دقیقه وقت داده بودند.

بروجردی تصریح کرد: رهبر چین در آن زمان 94 سال داشت که این دیدار ده‌دقیقه‌ای بیست دقیقه به طول انجامید و در ساعت 7 مذاکرات هم انجام شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که نسبت به مسائل سوریه در داخل کشور چه دیدگاه‌هایی وجود داشت گفت: یکی از دیدگاه‌ها این بود که ممکن است بشار اسد سقوط هم کند و دنبال بدیل باشیم، اما در تصمیم‌گیری سیاسی، تردید خطرناک‌ترین آفت است؛ تصمیم نظام این بود که بشار اسد باشد و اوباما و بقیه هم‌پیمانان اروپایی‌اش بروند و علت تصمیم نظام هم روشن بود؛ چرا که سوریه خط مقدم جبهه مقاومت به شمار می‌رفت.

وی افزود: آنها وقتی دیدند مصر را از دست داده‌اند دنبال جایگزین بودند که بهترین گزینه سوریه بود.

بروجردی در خصوص اتفاقات اخیر عراق نیز اظهار داشت: من تصورم این است بعد از اینکه در سوریه شکست شدیدی خوردند تصمیم گرفتند که این ظرفیت را به عراق منتقل کنند آنها خواستند با طراحی چند ماهه خود انتقام شکست سوریه را نیز در عراق جبران کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا ما این پیش‌بینی‌ها را داشتیم تصریح کرد: برخی از ارگان‌های ما گزارش‌های مکتوب نسبت به این احتمال را داشتند اما گزارش یک طرفه قضیه است و این که باور ایجاد شود که یک حاکمیت علیرغم همه چالش‌های امنیتی این اتفاق در آن رخ دهد.

وی با بیان این‌که داعشی‌ها، 5 هزار نفر هستند که شبیه طالبان هستند اظهار داشت: در واقع تعدادشان زیاد نبود اما زمینه از طریق برخی اقدامات همچون ترساندن و یا گرایش به اینکه آنها منجی هستند و از طریق آنها مشکلات حل خواهد شد بالا بود؛ همچنین خیانت عناصر تاثیر‌گذار نیز وجود داشت مثلا در موصل تعداد قابل توجهی از سران ارتش را خریده بودند.

بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا ایرانیان ربوده‌شده در سوریه آزاد شدند و آیا کس دیگری باقی مانده است یا خیر گفت: آن 48 نفر که از دوستان سپاه، وزارت خارجه و سفیر ما در دمشق همه تلاش کردند و در واقع اتفاق مهمی روی داد که آزاد شدند اما درباره سه نفر از مهندسین که سوال یکی از نمایندگان از وزیر نیرو هم بود بارها با سفیر و خود وزارت خارجه و سپاه و کسانی که به گونه‌ای می‌توانند تاثیرگذار باشند صحبت کرده‌ایم، اما خبر درست یا قابل اعتمادی به دست نیامده است که سرنوشت چه شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص سرنوشت جمشید دانایی‌فر نیز گفت:‌ هاله‌ای از ابهام بهترین تعبیر است که می‌شود گفت؛ خبرهای جسته گریخته وجود داشت اما تائید شده نبود و فرض بر اینکه توسط آنها که خودشان گفتند که ما کشته‌ایم، ضعیف‌ترین فرضیه‌ای بود که می‌تواند باشد.

وی در پاسخ به این سوال که شما از مخالفان عادی شدن روابط ایران و انگلیس بودید آیا قضیه ورود به سفارت انگلیس با مواضع شما ارتباطی داشت اظهار داشت: کاملا مغایر بود و بنده در صحن گفتم که آقای صالحی که سکان‌دار وزارت خارجه بود، سفیر انگلیس‌ها را از ایران بیرون کند؛ بدون تردید آن یک حرکت خودسر غیر سازمان‌یافته بود که باید پیش‌بینی چنین وضعیتی را می‌کردند اما نکردند.

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا شما فعالیت اقتصادی دارید اظهار داشت: به هیچ‌وجه؛ یکی از درس‌هایی که آقای ولایتی به ما داد و جزء محرمات بود ممنوعیت ورود به هر گونه کار اقتصادی بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا فرزندان شما نیز به همین صورت هستند و چرا نام شما در قضیه 3 هزار میلیارد تومان برده شد تصریح کرد: فرزندان من نیز اصلا کار اقتصادی نمی‌کنند و آن از ظلم‌های بینی بود که آدم مظلومیت را احساس می‌کرد؛ پسران من هر دو بسیجی و دانشجو و بیگانه با فعالیت اقتصادی هستند.

وی افزود: بنده به رئیس قوه قضاییه گفتم چرا این ظلم اتفاق می‌افتد و ایشان گفت شکایت کنید. من هم شکایت کردم که مدت شش ماه به فرد اتهام‌زده شده محکومیت حبس داده شد. به هر حال از ظلم‌هایی بود که انجام شد، اما با یکی از بزرگان مشورت کردم و او گفت که به خدا واگذار کنید.

بروجردی در پایان این گفت‌وگوی تلویزیونی نظر خود را در خصوص برخی چهره‌های سیاسی که از سوی مجری برنامه مورد سوال قرار گرفت، بیان کرد.

ابراهیم یزدی: نماد عدم سنخیت با انقلاب

میرحسین موسوی: حداقل عدم عاقبت به خیری

ولایتی: مرد مقاومت در عرصه سیاست خارجی

کمال خرازی: وزیر خارجه دوره اصلاحات

منوچهر متکی: وزیر خارجه مظلوم

علی‌اکبر صالحی: دانشمندی که در عرصه هسته‌ای زحمت کشیده است

حاج قاسم سلیمانی: افتخار ملت ایران به همه رزمندگان

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon