مجموعه‌ای از تناقضات شخصیتی یک دندان‌پزشک سیگاری در رمان جدید جاشوآ فریس

مجموعه‌ای از تناقضات شخصیتی یک دندان‌پزشک سیگاری در رمان جدید جاشوآ فریس

خبرگزاری تسنیم: در اولین بررسی نامزدهای جایزه بزرگ کتاب بوکر به سراغ کتاب جدید جاشوآ فریس یعنی رمان «برخاستن دوباره در ساعتی مناسب» رفته‌ایم که امسال جزو ۱۳ نامزد اولیه جایزه کتاب سال موسسه بوکر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب جدید جاشوآ فریس امسال جزو 13 نامزد اولیه جایزه کتاب سال موسسه بوکر است. این یک رمان بزرگ و عالی در مورد شگفتی‌های زندگی مدرن است. به گفته بسیاری جاشوآ یکی از شگفت‌انگیزترین نویسنده‌های عصر خود است.

داستان کتاب جدید او یعنی رمان «برخاستن دوباره در ساعتی مناسب» یا به انگلیسی "to rise again at a decent hour" در مورد مردی به نام «پائول و روکه» است که از مجموعه‌ای از تناقضات بوجود آمده است. او دنیا را دوست دارد اما نمی‌داند که چگونه در آن زندگی کند.

او بشدت معتاد به گوشی آیفون خود است؛ دندان پزشکی است که سرگرمی‌ او نیکوتین سیگار است؛ یک طرفدار متعصب تیم Red Sox است که با پیروزی‌های آن تیم خراب می‌شود و یک کافر است در حالی که به طور کامل خود را از خدا جدا نمی‌داند.

یک نفر خود را در فضای مجازی به جای او جا می‌زند و وضعیت به شکلی می‌شود که وحشتی اینترنتی پائول را فرا می‌گیرد. به نام او صفحات توئیر و فیس بوک بوجود می‌آید. چیزی که شاید در ابتدا نقض فجیع زندگی خصوصی او بود به وحشتی ترسناک می‌رسد. کار به جایی می‌رسد که تصور می‌شود پائول در نقش مجازی، از واقعیت آن بهتر بوده است.

در ادامه کتاب، برای پائول این مسئله ایجاد می‌شود که چرا هویت او عمیقا دزدیده شده است؟ او تلاش می‌کند که از مشکلات خود یعنی آینده نامشخص خود در بین دنیای مجازی و واقعی عبور کند.

در یک نگاه کلی این کتاب قهقهه‌ای ناگهانی و بلند در مورد پوچی‌های دنیای مدرن و سوال‌های بنیادین معنی زندگی، عشق و درستی است. کتاب رمان «برخاستن دوباره در ساعتی مناسب» آنچنان جذاب است که همانند مسابقات ناتمام و طولانی استقامت دوچرخه سواری فرانسه شما را با خود تا انتهای کتاب می‌کشد.

چندی پیش نیویورکر لیستی از 20 نویسنده زیر 40 سال آمریکایی منتشر کرد و این افراد را آینده ادبیات داستانی آمریکا معرفی کرد. جاشوآ فریس یکی از این نام‌ها است. فریس متولد 1974 است و تا کنون 3 رمان و چندین داستان کوتاه از او منتشر شده است. «آنگاه به پایان رسیدیم» و «بی نام» دو کتاب اول او بوده است؛ کتاب اول برای فریس شهرتی جهانی را آورد و به مرحله پایانی کتاب سال راه پیدا کرد. «آنگاه به پایان رسیدیم» تاکنون به 25 زبان از جمله فارسی ترجمه شده است، کتاب را علی فامیان برای نشر نیستان ترجمه کرده است.

دیگر اطلاعات کتاب رمان «برخاستن دوباره در ساعتی مناسب»:

انتشارات: Little, Brown and Company
قیمت: $26.00 US/$29.00 CAN
تعداد صفحات: 352
ISBN-13: 9780316033978

لیست نامزدهای اولیه جایزه کتاب سال موسسه بوکر به شرح ذیل است:

1- برخاستن در ساعت مناسب نوشته جاشوآ فریس از انتشارات وایکینگز
2- جاده باریکی به عمق شمال نوشته ریچارد فلانگان از انتشارات شاتو اند ویندوس
3- همگی پشتیبان خودمان هستیم نوشته کارن جوی فاولر از انتشارات سپرنتس تیل
4- دنیای مشتعل نوشته سیری هوستوت از انتشارات اسکپتر
5- جی نوشته هاوارد یاکوبسن از انتشارات جاناتان کیپ
6- بیداری نوشته پل کینگزنورث از انتشارات آنبوند
7- ساعت های استخوان نوشته دیوید میشل از انتشارات اسکپتر
8- زندگی دیگران نوشته نیل مخرجی از انتشارات شاتو اند ویندوس
9- ما نوشته دیوید نیکولز از انتشارات هودر اند سوتون
10- سگ نوشته جوزف اونیل از انتشارات فورث استیت
11- اورفئو نوشته ریچارد پاورز از انتشارات آتلانتیک بوکس
12- چگونه بوث باشیم؟ نوشته الی اسمیت از انتشارات همیش همیلتون
13- تاریخ باران نوشته نیال ویلیامز از انتشارات بلومزبری

این لیست توسط هیئتی به ریاست آنتونی گریلینگ انتخاب شده است که در آن نام چهار نویسنده آمریکایی، شش بریتانیایی، دو ایرلندی و یک استرالیایی دیده می‌شود. در این لیست فقط هاوارد یاکوبسن سابقه بردن جایزه بوکر را دارد. الی اسمیت به همراهی دیوید میشل پیش از این نیز سابقه حضور در این فهرست را داشته‌اند.

این لیست روز 9 سپتامبر به 6 کتاب کاهش پیدا می‎کند و در نهایت روز 14 اکتبر برنده جایزه 50000 دلاری بوکر مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران