‌احمدی‌نژاد می‌توانست سمبلی مثل "رجایی" باشد/ او در موارد زیادی به قانون تمکین نکرد

‌احمدی‌نژاد می‌توانست سمبلی مثل "رجایی" باشد/ او در موارد زیادی به قانون تمکین نکرد

خبرگزاری تسنیم: قدیری‌ابیانه می‌گوید: دعاهای ما برای اینکه احمدی‌نژاد از این مسیر انحرافی خارج شود، مستجاب نشد؛ هر‌چند هنوز هم دعا می‌کنیم ایشان عاقبت به خیر شود اما من به نوبه خودم، امید خودم را برای عاقبت به خیری او از دست داده‌ام.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم, محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس مسائل سیاسی ‌در دولت نهم و دهم مسئولیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در مکزیک، گواتمالا و بلیز را بر عهده داشت. او در سایت شخصی خود می‌نویسد که در آن ‌زمان در این کشورها 300 نفر مسلمان شدند.

قدیری ابیانه همچنین اولین دوست ایرانی ادواردو آنیلی است که پس از تشرف به تشیع بعد از مدتی توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسید. قدیری‌ابیانیه در فروردین 79 19در مناظره تلویزیونی با طرف‌های آمریکایی و عراقی در شبکه تلویزیونی ایتالیا شرکت می‌کند که با عبارت "به  نام خداوند قوی‌تر از ناوهای آمریکا" مناظره را شروع می‌کند. این مناظره مقدمه آشنایی وی با ادواردو بود.

از آنجا ‌قدیری‌ابیانه در دولت آقای احمدی‌نژاد به عنوان سفیر حضور داشته، برای بررسی نقاط قوت و ضعف محمود احمدی‌نژاد و دولت وی ‌در پرونده "خوب, بد, زشتِ احمدی‌نژاد" که بخش اول آن با عنوان "احمدی‌نژاد به روستاهایی رفت که فرمانداران هم نرفته بودند/دور زدن قانون جزو نقاط ضعف احمدی‌نژاد" منتشر شده بود, با وی به گفت‌وگو نشستیم که متن زیر حاصل این گفت‌وگو است:

*تسنیم: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای سال جدید فرمودند که رئیس جمهور بعدی باید آنچه اکنون برای رئیس‌جمهور فعلی نقاط مثبت شناخته می‌شود را داشته باشد و آنچه نقاط منفی و ضعف یاد می‌شود را نداشته باشد. ابتدا بفرمایید زمانی که آقای احمدی‌نژاد در سال 84 به ریاست‌جمهوری انتخاب شدند، دارای چه ویژگی‌های مثبتی بودند که موجب شد مردم رأی خود را متوجه وی کنند؟

- قدیری ابیانه: آقای احمدی‌نژاد شعارهای مردم، اسلام، امام، انقلاب و رهبر و خواسته‌های آنها را به عنوان شعارهای انتخاباتی برای خود برگزید. علاوه بر آن زندگی ساده و سالمی از خودش بروز داد؛ چهره مردمی که با مردم می‌جوشد، از مردم است، وفادار به نظام، اسلام و ولایت است، مطیع مطلق امر ولی است، کسی که در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کرده و در مسند اموری هم که تا پیش از ریاست‌جمهوری بوده است، مردمی‌بودن خودش را حفظ کرده است.

*** احمدی‌نژاد 84 بدون چشم‌داشت به مردم خدمت می‌کرد***

احمدی‌نژاد کسی بود که سال‌های متمادی به مردم بدون چشم‌داشت خدمت می‌کرد و کسی بود که قصد تحقق همه اهداف اسلامی را داشت. سرجمع این مسائل باعث شد که مردم به احمدی‌نژاد روی آورند البته تبلیغات گسترده‌ای که در گذشته علیه برخی از رقبای آقای احمدی‌نژاد وجود داشته است، به وی کمک کرد تا در انتخابات پیروز شود.

همچنین آقای احمدی‌نژاد در تبلیغات 84 نقاط ضعفی هم داشت ولی نقاط ضعف در برابر نقاط قوتش به چشم نیامد. بعضی‌ها تصور می‌کردند که نقاط ضعف احمدی‌نژاد تاکتیک تبلیغاتی است، نه اینکه باور او  باشد. نمونه این مسائل را می‌توان بحث سال 84 وی را درخصوص حجاب دانست که گفته بودند "آیا مشکل مردم کشور این چهار تا مویی است که بیرون می‌ریزند". غیر از این ایشان جمله‌ای بدین مضمون بیان کرده بود که حقوق‌ها ریالی است اما یارانه‌ها را دلاری درنظر می‌گیرند، این نشان می‌داد ایشان مخالف هدفمندسازی یارانه‌هاست و علیه آن موضع دارد.

*** احمدی‌نژاد در دوره اول مطابق شعارهایش عمل کرد***

* تسنیم: ویژگی‌های مثبت و نقطه قوت دولت نهم و دولت دهم و شخص رئیس‌جمهور در این 8 سال گذشته چه بوده است؟

- قدیری ابیانه: آقای احمدی‌نژاد در چهار سال اول هم تلاش گسترده‌ای انجام داد و مطابق با شعارهایی که داده بود، عمل کرد. بر همین اساس هم در انتخابات سال 88 تعداد آرای ایشان از حدود 17 میلیون به 24 میلیون افزایش پیدا کرد. این در حالی است که معمولاً در دور دوم آرای یک رئیس‌جمهور کمتر از دور قبل می‌شود.

تلقی دوست و دشمن از احمدی‌نژاد این بود که او وفادار به آرمان‌های امام(ره)، مطیع رهبری و پایبند به قانون و تصمیمات مراجع قانونی است و سعی می‌کند افراد سالمی را در راس امور بگذارد.

***تغییر رویکرد احمدی‌نژاد در دور دوم ریاست جمهوری***

در دوره دوم  آقای احمدی‌نژاد، رویکرد دیگری را متفاوت از دوره اولش دنبال کرد و شعارهایی داد که با شعارهای انتخاباتی او همسو نبود. انتخاب افرادی که مسائله‌دار بودند و پایبندی زیادی به مسائل دینی نداشتند، مخالفت با برخورد با بدحجابی و فساد اخلاقی که موجب گستاخ‌تر شدن افرادی در شکاندن حرمت‌های جامعه بود، قهر 11 روزه و لجبازی با سایر قوا، اخراج نیروهای ولایتمدار از دولت، دادن شعار زنده باد بهار به جای زنده باد اسلام، طمع به ماندن در قدرت و بی‌توجهی به قوانین کشور و مصوبات مراجع قانونی دیگر نمونه‌هایی از چهره متفاوت رئیس‌جمهور در دور اول و دوم بود.

تغییرات احمدی‌نژاد این سئوال را در اذهان مطرح کرد که آیا او در قدرت تغییر ماهیت داده و دیدگاه‌هایش تغییر کرده و یا قدرت او را از آرمان‌ها دور کرده یا اینکه او از ابتدا چنین تصورات و تفکراتی در ذهن داشته و آن را پنهان کرده و برای رسیدن به قدرت و پیاده کردن نگاه‌های غیردینی و گاه ضد دینی‌اش، نفاق به خرج داده است؟

مسلم است امروز اکثر کسانی که به او رای دادند و از او حمایت کردند، به شدت سرخورده شدند، بنابراین یکی از ویژگی‌هایی که باید رئیس‌جمهور بعدی داشته باشد، نقاط  مثبتی است که او از خود جلوه داد، هر‌چند ممکن است فاقد آن باشد و همین هم موجب رویگردانی مردم از او شد، ضمن اینکه در راه رسیدن به هدف خودش برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند و شب و روز نمی‌شناسد.

یک رئیس‌جمهور باید برنامه‌ریز باشد و تا جایی که قدرت دارد، به تلاش خودش ادامه بدهد ولی تلاش باید در راه صحیح باشد و البته راهی که باید بگوییم، متاسفانه رئیس‌جمهور از آن منحرف شده و بنده که خودم در سال 88 به آقای احمدی‌نژاد رای دادم، از این رفتارهای جدید او ‌در موارد متعددی بیزار شدم.

***رئیس جمهور آینده نمایش مضحکی مثل استادیوم آزادی راه نیندازد***

بنابراین فردی که قرار است برای دوره بعد رئیس‌جمهور کشور شود، هم باید ولایتمدار باشد و هم باید در ولایتمداری خود پایبند باشد. دست‌اندازی به بیت‌المال برای رسیدن به مقاصد سیاسی نداشته باشد. هر چند در این دست‌اندازی به اموال شخصی او اضافه نشود، نمایش‌های مضحکی مثل همایش استادیوم آزادی را که اخیرا برگزار شد، راه نیندازد، در صدد تضعیف مراجع رسمی مثل مجلس و شورای نگهبان نباشد، به افراد مسئله‌داری مثل آقای مشایی و امثالهم میدان ندهد، شئونات جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند، باور دینی‌اش، باور مستحکم و مبتنی بر فقه اسلامی باشد نه مثل آقای احمدی‌نژاد که در فوت آقای چاوز اعلام کرد تردید ندارم که او با حضرت مسیح رجعت خواهد کرد.

این پیام نشان داد که رئیس‌جمهور یا دین را بازیچه قرار داده یا تعادل فکری خودش را از دست داده است. کسی که می‌آید باید این استحکام را در وجودش داشته باشد تا به بیان چنین مطالبی آن هم در پیام‌های بین‌المللی یا هر زمینه دیگری روی نیاورد. می‌توانیم بگوئیم آقای رئیس‌جمهور در دوره اول شئونات ریاست جمهوری را حفظ کرد و در دور دوم شئونات ریاست جمهوری را زیر پا له کرد.

کسی که بیاید به آقای مشائی مدال درجه یک فرهنگ و هنر بدهد و به نمایندگی از ملت ایران از مشائی کسب اجازه بکند که آیا اجازه می‌دهید که من به عنوان نماینده ملت به شما مدال بدهم؟ ملت ایران را تحقیر کرده است. آقای مشایی و آقای احمدی‌نژاد خاک پای ملت ایران هستند. چطور به خودش اجازه می‌دهد به آقای مشایی بگوید اگر به من اجازه می‌دهید، از طرف ملت به شما مدال بدهم؟

چگونه آقای احمدی‌نژاد می‌تواند کسب اجازه کند تا از طرف ملت به عنصر مساله‌داری مثل آقای مشایی مدال بدهد؟ دادن مدال به این فرد خلاف است، چه برسد به اینکه از طرف ملت از او کسب اجازه بکند که آیا اجازه می‌دهید که ملت به شما مدال بدهند؟

***‌امیدم را برای عاقبت به خیری احمدی‌نژاد از دست دادم***

من امیدوار هستم که این چند ماه هم هر‌چه زودتر بگذرد و ما شاهد مساله‌آفرینی‌های آقای رئیس‌جمهور نباشیم و خدا را شکر کنیم که دوره ایشان هرچه زودتر به پایان رسید، زیرا ‌دعاهای ما برای اینکه ایشان از این مسیر انحرافی خارج شوند، مستجاب نشد؛ هر‌چند هنوز هم دعا می‌کنیم ایشان عاقبت به خیر شود اما من به نوبه خودم، امید خودم را برای عاقبت به خیری احمدی‌نژاد از دست داده‌ام.

***‌احمدی‌نژاد ظرفیت استقبال مردم را نداشت***

اینکه کسی فریب این سالوس‌نمایی‌ها را خورده باشد، برای هر مقامی امکان‌پذیر است. حضرت امام هم می‌گفتند من فریب برخی از این سالوس‌نمایان را خوردم ولی ملاک حال افراد است. برخی مواقع برخی افراد تغییر می‌کنند و تغییر ماهیت می‌دهند. در این افراد قدرت به عنوان کاتالیزور عمل می‌کند، زیرا برخی ظرفیت پذیرش مسئولیت‌های بالا را ندارند، ظرفیت اینکه مورد استقبال گسترده مردم قرار بگیرند را ندارند و این مسائل آنها را عوض می‌کند کما اینکه حضرت علی (ع) فرمودند کسانی که دنبال ایشان برای استقبال می‌دویدند، می‌گفتند این کار شما درست نیست. شاید احمدی‌نژاد ظرفیت این استقبال‌ها را نداشت. قطعاً ایشان این ظرفیت را نداشتند.

یک نمونه از کسانی که ظرفیت لازم را نداشتند و تغییر ماهیت دادند، زبیر بود که لقب سیف‌الاسلام (شمشیر اسلام) را از پیامبر (ص) دریافت کرد. زیبر زمان پیامبر (ص) صادقانه عمل می‌کرد و شمشیر اسلام بود اما بعدها تغییر ماهیت داد و  شمشیر خودش را علیه اسلام به کار گرفت. این تغییر ماهیت‌ها و تغییر رویکردها و فکرها را ما در دوران‌های مختلف تاریخی شاهد بودیم.

الان هم معتقد هستم مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند آقای احمدی‌نژاد را بابت زحماتی که کشیدند کمک کنند که به ورطه سقوط کشیده نشوند. منظور سقوط از موقعیت حکومتی نیست، بلکه سقوط سیاسی، اعتقادی و اخلاقی است. من معتقد نیستم ایشان موفق شوند. حضرت امام (ره) نیز‌ تلاش کردند بنی‌صدر و منتظری را از آن ورطه نجات دهند ولی موفق نشدند.

امام علی‌(ع) تلاش کردند طلحه و زبیر را از آن وضعیت نجات دهند ولی موفق نشدند. حضرت نوح نیز تلاش کرد فرزند خودش را از آن ورطه نجات دهد ولی موفق نشد. موفق نشدن در نجات دیگران ضعف آنها نیست بلکه ضعف افرادی است که شایستگی نجات را ندارند. با این وجود دعا می‌کنم که خدا عاقبت آقای احمدی‌نژاد را به خیر کند و ملت، کشور و نظاممان را از شر افکار پلید جریان انحرافی بدور بدارد. ان‌شا‌الله.

*تسنیم: مقام معظم رهبری مردمی‌بودن، سفرهای استانی، پرکاری، شجاعت، استکبارستیزی و عدالت‌طلبی را جزو ویژگی‌های مثبت دولت برشمردند. آیا این ویژگی‌ها در تمام عمر 2 دولت احمدی‌نژاد یکسان بوده است؟

- قدیری ابیانه: در دولت دوم این سفرهای استانی کم و بیش وجود داشته، هر‌چند که به نظر می‌رسد در حال حاضر این سفرهای استانی جنبه تبلیغاتی برای جریان انحرافی پیدا کرده است.

***‌استکبارستیزی آقای احمدی‌نژاد خدشه‌دار شده است***

استکبار‌ستیزی‌ آقای احمدی‌نژاد و دولتش لطمه خورده است. نمونه آن سخنرانی وی در روز 22 بهمن بود که گفتند "اگر آمریکا دست از تهدید بردارد، من خودم می‌روم با آمریکا مذاکره می‌کنم". این سخنان، حرف‌های مناسبی نبود و اصلاً با مواضع انقلاب و نظام و رهبری همخوانی نداشت و برای حیثیت کشور ما خوب نبود. براساس سخنان  آقای احمدی‌نژاد آنها تحریم داشته باشند و فقط "تهدید" نداشته باشند؟ تهدید نداشتن چه معنی می‌دهد؟ یعنی نگویند که ما تهدید می‌کنیم و آن وقت شما خودتان بروید مذاکره کنید؟ عشق مذاکره ظاهراً خیلی‌ها را گرفتار کرده است. متاسفانه باید بگویم که در سیاست استکبارستیزی آقای احمدی‌نژاد هم خدشه وارد شده است.

اما اینکه آقای احمدی‌نژاد می‌گویند تا آخرین ثانیه وظایفش را انجام می‌دهد، چیز خوبی است. هر مسئولی در هر کجا هست، باید تا آخرین ثانیه با استحکام و به درستی کار خودش را انجام دهد.

***‌دست‌اندازی جریان انحرافی به بیت‌المال کم نبود***

درباره سلامت مالی دولت هم نشنیدیم که چیزی به مال آقای احمدی‌نژاد افزوده شود اما دست‌اندازی به بیت‌المال در دولت ایشان توسط جریان انحرافی کم نبوده است. این هزینه‌ها  برای مقاصد خاصی استفاده می‌شود. مثلاً آقای مشایی در سازمان میراث فرهنگی 200 میلیون تومان اختصاص داد به نمایشگاه نقاشی و عکاسی‌هایی از آب توسط خانم هدیه تهرانی و در آخر هم گفت آدم وقتی عکس‌های آب را که خانم تهرانی تهیه کرده است، ‌می‌بیند، یاد توحید می‌افتد. این اظهارات به مضحکه گرفتن دین است. این در حالی است که آقای مشایی چنین بودجه‌هایی را برای ترویج فرهنگ اسلامی دریغ کردند.

به نظر من دولت در برخی شعارهایش تغییر ماهیت داده است، البته پرکاری آقای احمدی‌نژاد کماکان باقی است و در برخی موارد مواضع محکمی علیه استکبار می‌گیرد ولی درباره مذاکره معتقدم ایشان از مواضع اولیه‌اش عدول کرده است.

درباره مردمی بودن آقای احمدی‌نژاد هم باید گفت که یکی از ملاک‌های مردمی بودن این است که به جای خرج میلیون‌ها تومان پول برای برگزاری همایش در استادیوم آزادی، این پول را در نقاط حادثه‌ خیر جاده‌ها صرف کنند تا در ایام نوروز کشته‌های کمتری داشته باشیم. این که آن پول را آنجا هزینه نکنند و اینجا هزینه کنند، نشان می‌دهد که جشن هدف تبلیغاتی داشت اما به خاطر عدم استقبال جمعیت و خالی بودن استادیوم نتوانستند بهره‌ تبلیغاتی ببرند و موضوع را به آن سمت هدایت بکنند.

در سلامت مالی اینکه در ماجرای فساد 3 هزار میلیاردی دستور واگذاری برخی پروژه‌ها را بدون مناقصه به آقای آریا دادند، قابل قبول نیست. این یک پروژه مساله‌داری است در حالی که برگزاری مناقصه برای پرهیز از فساد است.

***‌خدشه به مبانی دینی و عقیدتی احمدی‌نژاد***

به هر حال آقای احمدی‌نژاد کسی است که امروز اگر بخواهد نامزد مجلس شورای اسلامی شود، نمی‌تواند تایید صلاحیت بگیرد. شورای نگهبان صلاحیت او را در دوره اول ریاست جمهوری تایید کرد و توانست پیروز شود و در دور دوم هم رای بیشتری آورد ولی امروز شایسته تایید صلاحیت برای مجلس شورای اسلامی نیست، زیرا در مبانی عقیدتی و دینی آقای احمدی‌نژاد خدشه وارد شده است. به عنوان مثال یکی از مواردی که در مبانی عقیدتی آقای احمدی‌نژاد خدشه وارد شده است همین مسئله تردید نداشتن در رجعت چاوز است.

***‌احمدی‌نژاد می توانست سمبلی مانند "رجایی" باشد***

در هر صورت از آنچه که اتفاق افتاده است، خیلی متاسفم، زیرا اگر ایشان صادق بود و روال دور اول ریاست جمهوری را ادامه می‌داد، می‌توانست به سمبلی مثل شهید رجایی تبدیل شود و 2 دروه ریاست جمهوری‌اش را با موفقیت انجام داده و می‌توانست اعتباری برای نظام باشد در حالی که آقای احمدی‌نژاد به یک مسئله برای نظام تبدیل شده است.

* تسنیم: آقای احمدی‌نژاد ابتدای حضورشان در دولت، زمانی که وزیرها را به مجلس معرفی کردند و چند وزیر رای اعتماد نگرفتند، گفتند مجلس موشکافانه بررسی کرد اما رفته رفته ارتباط آقای احمدی‌نژاد با مجلس تیره شد تا جایی که در سال 86 گفتند که مجلس با وضع قوانین نمی‌تواند تصمیات دولت را "وتو" کند و سال 89 نیز گفتند‌"‌مجلس در راس امور نیست". با توجه به این مسائل چرا آقای احمدی‌نژاد با مجلس زاویه پیدا کرد؟ آیا این مسئله هم می‌تواند یکی از نقاط ضعف دولت و آقای احمدی‌نژاد محسوب شود؟

- قدیری‌ابیانه: ممکن است هر رئیس جمهوری با مجلس زاویه پیدا کند و نظراتش با نظرات مجلس متفاوت باشد و فرد برای اینکه دیدگاه متفاوتی با اکثریت مجلس داشته باشد، لازم نیست که حتما رئیس جمهور باشد.

همانطور که اکثریت ملت ایران با مجلس ششم زاویه پیدا کردند و تصویب‌ها و عملکرد مجلس ششم را قبول نداشتند ولی موضوع این است که طبق قانون اساسی مجلس مسئولیت تدوین قوانین را بر عهده دارد و رئیس جمهور موظف به اجرای قوانین است، این مسئله در مورد مجلسی‌ها هم صدق می‌کند.

یعنی وقتی در مجلس لایحه‌ای مطرح می‌شود، مخالفان و موافقانی دارد که بحث‌های داغی را نمایندگان با هم دارند ولی در نهایت به رای می‌گذارند و تصویب می‌شود و بعد از آنکه مورد تایید شورای نگهبان قرار می‌گیرد، به قانون تبدیل می‌شود. آن وقت مخالفان و موافقان چه در مجلس و بیرون مجلس باید از این قانون تمکین کنند. مخالفت با قانون مصوب یا مضر دانستن آن مجوزی برای عدم رعایت آن نیست. اینجا مرزی است که آقای احمدی‌نژاد نتوانست و نخواست رعایت کند.

***آقای احمدی‌نژاد در موارد زیادی به قانون تمکین نکرد***

وقتی گفته می شود مجلس در راس امور است منظور این است که قانون در راس امور است و مجلس است که قانون را تصویب می‌کند، والا کسی تردیدی ندارد مهمترین قوه که قدرت عمل دارد، قوه مجریه است و به همین لحاظ رئیس قوه مجریه نفر دوم کشور است. آقای احمدی‌نژاد در موارد زیادی قانون را تمکین نکرد و امروز که می‌گوید هیچ کس نمی‌تواند به جای ملت تصمیم بگیرد، منظورش این نیست که کسی حق دارد و یا ندارد در صندوق آرا دست ببرد، منظور این است که شورای نگهبان حق ندارد راجع به تایید صلاحیت نظر بدهد، در حالی که قانون این مسئله را بر عهده شورای نگهبان گذاشته و ایشان در این زمینه کاملا منحرف شده و روحیه کاملا دیکتاتوری از خودش بروز داده است.

***عدم تمکین به قانون دیکتاتوری است***

کسی که به قانون و مراجع قانونی تمیکن نمی‌کند، به معنی دیکتاتوری است. تمکین نکردن، نه قبول نداشتن. کما اینکه قانونی وضع می‌شود، ممکن است همان کسانی که به آن قانون رای دادند، به اشکال آن پی ببرند و آن را عوض کنند. من نمی‌گویم قبول نداشتن یک مصوبه اشکال دارد زیرا در تصویب هر مصوبه‌ای یک تعدادی علیه آن مصوبه رای دادند ولی اقلیت شدند و رای مخالف دادن خلافی برای نمایندگان محسوب نمی‌شود، زیرا باید به تشخیص خودشان عمل کنند لذا من فکر می‌کنم که آقای احمدی‌نژاد از تعادل خارج شده است.

***‌احمدی‌نژاد "مشایی" دیگر است***

* تسنیم: مقام معظم رهبری در حکم حکومتی که به آقای احمدی‌نژاد دادند، بحث ریزش هواداران دولت را به خاطر حضور آقای مشایی را مطرح کردند. به نظر شما رابطه‌ای بین ریزش بدنه اجتماعی و هواداران آقای احمدی‌نژاد با اصرار ایشان برای حضور آقای مشایی وجود دارد؟

- قدیری‌ابیانه: قطعاً چنین است ولی من معتقدم که دیگر مسئله از حضور مشایی گذشته و مسئله این است که آقای احمدی‌نژاد مشایی شده است. یعنی دیگر خودِ او و افکارش موجب ریزش است و عملکرد خودِ احمدی‌نژاد موجب ریزش است، نه فقط مشایی. می‌توانیم بگوییم احمدی‌نژاد مشایی دیگر است، یا مشایی دیگر شده است.

* تسنیم: آقای احمدی‌نژاد در ابتدای حضور خود گفتند که دست رانت‌خواران را از اقتصاد کشور کوتاه می‌کنند و اجازه نمی‌دهند خودروی 300 میلیونی وارد شود. به نظر شما برخورد دولت با مفسدین اقتصادی مطلوب بود؟ آیا هنوز هم همین رویه را در ایشان می‌توان مشاهده کرد؟

- قدیری ابیانه:حدود هزار ماشین مدل بالا را بر اثر یک مصوبه‌ای که تصویب ‌و بلافاصله لغو شد، توانستند از این فرصت استفاده کنند تا در این چند ساعت ماشین‌ها را ترخیص کنند. این مسئله نمی‌تواند بدون هماهنگی باشد. دولت هم هیچ پاسخی در این رابطه نداده است.

البته باید بررسی شود ولی به نظر می‌آید که این سوءظن پیش آمده است که چنین حرکاتی برای تامین بودجه مورد نیاز برای جریان انحرافی سازمان‌دهی شده باشد. دولت باید تلاش کند این سوءظن را با استدلال رفع کند.

بزرگترین اختلاس در دوره دوم ایشان اتفاق افتاده است و مکاتباتی نیز از دفتر رئیس جمهور به نفع گروه آریا صورت گرفته است. دولت نمی‌تواند سر در برف کند و این ماجرا را مسکوت بگذارد.

***احمدی‌نژاد هر هفته بدتر می‌شود***

*تسنیم: به دولت اول و دوم آقای احمدی‌نژاد چه نمره‌ای می‌دهید؟

- قدیری ابیانه: به دولت اول نمره 18 می‌دهم و به دولت دوم مرتب هر سال نمره‌اش کمتر شده است و امسال هر ماه و هر هفته نمره‌اش کاهش پیدا کرده است. الان من نمره ردی به ایشان نمی‌دهم بلکه نمره اخراجی می‌دهم؛ یعنی از بدتر از بد.

* تسنیم: به نظر شما نقاط منفی دولت چه بوده و چه تاثیری بر مردم و کشور داشت؟

- قدیری‌ابیانه: بزرگترین سرمایه‌ای که آقای احمدی‌نژاد در مدیریتش داشت، اعتماد و حسن‌ظن مردم بود. در دور دوم این اعتماد را به سو‌ءظن و بدبینی و حتی بیش از سوءظن و بدبینی و اطمینان به خلاف عمل تبدیل کرده است و اعتماد عمومی را از دست داد.

امروز نمونه‌ آن خود بنده هستم. من در سال 88 به ایشان رای دادم ولی امروز اگر آقای احمدی‌نژاد بتواند نامزد انتخابات شود، تمام نیروی خود را به کار می‌برم که ایشان رئیس جمهور نشود؛ فکر می‌کنم خیلی‌ها مثل من هستند.

* تسنیم: آقای دکتر! به عنوان سئوال آخر نظرتان را در مورد ویژگی‌هایی که رئیس جمهور آینده باید داشته باشد, بفرمایید.

- قدیری‌ابیانه: 1- ولایت‌مدار باشد و در ولایت‌‌مداری خود پایند و ثابت باشد. 2- باید در دوره‌های مختلف پایندی و صلابت خود را در اعتقاد و پیروی از ولایت و اسلام را به اثبات رسانده باشد. 3- در مقابل توطئه‌های دشمن، جریان انحرافی و فتنه 88 نه تنها مشارکت نکرده باشد بلکه سکوت نیز نکرده باشد و با صلابت از نظام اسلامی و ولایت در مقابل این جریانات انحرافی حمایت کرده باشد. 4- باید متوهم نباشد و عاقلانه عمل کند. 5- لجباز نباشد و نسبت به قوانین و مراجع قاونی تمکین کند. 6- روحیه دیکتاتورمآبانه نداشته باشد و در مقابل بیگانگان احساس سستی نکند و به اسلام ایمان عمیق داشته باشد. 7- به قدرت و توانایی ملت ایران ایمان داشته باشد. 8- مقام ریاست جمهوری را فرصتی برای خدمت بداند. 9- در صورت پیروزی در ریاست جمهوری به پارتی‌بازی و باج دادن روی نیاورد.

10- از توان نخبگان و صاحب‌نظران کشور برای اتخاذ تصمیات درست و راهگشا استفاده کند. 11- بتواند مشارکت عمومی را در امور برانگیزد. 12- پیروی از ولایت را برای خودش نه تنها وظیفه بلکه یک افتخار و یک امتیاز بداند. 13- بتواند از انقلاب اسلامی در سطح بین‌المللی استفاده کند و در صحنه جهادی به تقویت بیداری اسلامی کمک کند و در سیاست خارجی منفعل نباشد. 14- به مسائل اقتصادی آشنا باشد. 15- در ترویج فرهنگ اسلامی و رفتار اسلامی در جامعه تلاش کند. 16- در جهت نزدیک‌تر شدن عرف جامعه به حدود الهی اعتقاد داشته باشد و مطابق آن عمل کند. 17- قومی‌گرایی در مسائل کشور نداشته باشد و از انتصاب‌های فامیلی، حزبی و رفاقتی بپرهیزد.
18- به شایسته سالاری اعتقاد راسخ داشته باشد.19- نگاه همه جانبه‌ای به امور مختلف کشور داشته باشد.

*** گفت‌وگو از صادق امامی و سیدمحمدمهدی توسلی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon