مدیریت فعلی وزارت علوم رشد علمی کشور را با مشکل روبه‌رو می‌سازد

مدیریت فعلی وزارت علوم رشد علمی کشور را با مشکل روبه‌رو می‌سازد

خبرگزاری تسنیم: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مشهد مقدس گفت: نگرانی‌هایی که در رابطه با وزارت علوم مطرح می‌شود به خاطر شیوه مدیریتی این وزارتخانه است که رشد علمی کشور را پس از مدتی با مشکل مواجه می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمدحسین صفار هرندی عصر امروز در جمع دانشجویان حاضر در دوره آموزشی تشکیلاتی خط امام که در رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر رضوی برگزار شده است، اظهار کرد: به طور قطع توسعه به معنای ایدئولوژیک آن یک مفهوم فکری است و امروز جلوه‌های مختلف حاکم در جوامع غربی متاثر از همین نگاه در توسعه است به طور قطع توسعه معادل و هم معنی با پیشرفت نیست که البته این تقابل در زمانهای مشخص رخ پیدا می‌کند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با یادآوری سخنان گوهربار مقام معظم رهبری که فرمودند اگر می‌خواهید دچار رکود و ذلت و عقبگرد نشویم همچنان به همان وضعیت دوزخی که قبل از انقلاب وجود داشت برنگردیم باید در هر زمان پیشرفت کنیم، به طور قطع این ساخت مستحکم باید در حال پیشرفت باشد؛ پیشرفت نباید میان حالت گذشته و  حال ما یکی باشد. 

صفار هرندی تاکید کرد: الگوی پیشرفت ما تابع ارزش‌هایی است که از شریعتمان گرفته شده کما اینکه در قانون اساسی ما نیز صراحتا تاکید شده که هیچ اقدامی در صورت نداشتن حجت شرعی نباید انجام شود و شورای نگهبان را تعریف کرده است. پس در چنین نظامی مطرح کردن الگوی توسعه  با مفهوم خوشه‌چینی از خرمن دانسته‌هایی که خارج از نگاه دینی و اخلاقی ماست صحیح نیست.

وی خاطرنشان کرد: مکاتبی همچون سوسیالیسم، لیبرالیسم و مبانی توسعه حاصل شده از دانش بشری ایدئولوژیک است که وجه مشترک نظام‌های لیبرال اومانیسم است. پس از آنجا که مبانی ما با این نظام‌های لیبرال متفاوت است نمی‌توان مدل توسعه را با الگوبرداری از این نظام‌ها تعریف کرد.

وی با تاکید بر اینکه دانش یکی از پایه‌های الگوی پیشرفت اسلامی است اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها در سخنانشان خطاب به دانشگاهیان گفته‌اند که نخستین وظیفه در دانشگاه کسب علم است و این نگرانی‌هایی که در رابطه با وزارت علوم مطرح می‌شود به این دلیل است که با این شیوه مدیریتی بار علمی کشور پس از مدتی با مشکل مواجه می‌شود.

صفارهرندی با اشاره به اینکه پیشرفت در فضایی که برخی آقایان به دنبالش هستند ممکن نیست، افزود: از آنجا که ظرفیت پیش برنده در نظام اسلامی  شعائر دینی است و تمام برنامه‌ریزی‌ها باید نشان از مبانی دینی داشته باشد و غفلت از ظرفیت‌هایی همچون زائرپذیری بارگاه مطهر امام هشتم که ظرفیت ویژه‌ای در کشور ماست منجر به ندیدن واقعیت‌ها می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  افزود: ما در دوره‌هایی متاثر از دیدگاه‌هایی بودیم که توسط صاحب‌نظرانی که نظر خود را به صورت وارداتی در جامعه ما وارد می‌کردند و همچنین در حوزه قدرت امکان میدان داری داشتند، آنها به طور قطع با این ورود به جامعه ما ترجمه‌هایی از توطئه مطرح کردند که شاید باب میل ما نباشد. 

وی با اشاره به اینکه صندوق بین‌المللی پول که یک نهاد بین‌المللی است و به کشورهای توصیه می‌کند که بر اساس مدل بومی خودشان به برنامه‌ریزی اقتصادی اقدام کنند اظهار کرد: الگوی پیشرفت برای ما تابع گفتمان متکی بر ارزش‌های همچون عدالت است که در خیلی از نظام‌ها مفهومی ندارد اما اگر در منظومه تدابیر ما وارد شود سبب پیشرفت می‌شود.

صفارهرندی با بیان اینکه رئیس جمهور دهه حاضر را دهه اعتدال نامگذاری کرده است افزود: سخنرانی‌های تندی که آقای روحانی خطاب به منتقدانشان داشته‌اند نشان از این دارد که یا مفهوم اعتدال از منظر ایشان با آنچه که اهل ادب می‌پندارند متفاوت است یا ادبیات مشکل دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اینکه شما خطاب به کسانی که برای همکاری دعوتشان کرده‌اید بگویید به جهنم بروید تا جای گرم پیدا کنید و با نظر منتقدان این‌گونه برخورد کنید معنای اعتدال نیست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon