یارانه سود طرح آخوندی در سال اول ۲۰ هزار میلیارد تومان

یارانه سود طرح آخوندی در سال اول 20 هزار میلیارد تومان

خبرگزاری تسنیم:اگر دولت بخواهد برنامه تامین یارانه سود را در ۱۰سال آینده و سالانه ۲۰۰ هزار فقره وام ادامه دهد میزان یارانه پرداخت شده بابت طرح ۵۰ درصدای اعطای مبلغ خرید خانه به بیش از ۱۹۶ هزار میلیارد تومان در طی ۱۰ سال افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی و رییس بانک مرکزی در نامه ای مشترک به آقای رییس جمهور خواستار ارایه یارانه سود توسط دولت جهت تامین ما به التفاوت سود تسهیلات پرداختی نظام بانکی برای وام خرید مسکن شدند.

اما سوالی که وجود دارد این است که دولت چگونه منابع لازم را برای پرداخت این یارانه سود تامین خواهد کرد. نویسندگان این نامه پیشنهاد کرده اند که دولت این منابع را از ردیف وجوه اداره شده و یا با استفاده از منابع عمومی و ردیف بودجه تامین کند.

وزارت راه شهرسازی پیشنهاد کرده است که مبلغ وام برای مناطق و نقاط شهری مختلف کشور بین 60 تا 120 میلیون تومان باشد. با فرض میانگین وام 90 میلیون تومانی 12 ساله و با بهره 25درصدخرید هر واحد مسکونی و با احتساب پوشش 11درصدی سود توسط دولت (این وام برای گیرنده به صورت خالص 14درصد سود پرداختی به همراه خواهد داشت) اگر بر طبق برنامه دولت بخواهد سالانه 200 هزار واحد مسکونی را توسط تسهیلات خرید مسکن تحت پوشش یارانه سود قرار دهد مجموع سود پرداختی توسط دولت به بانک ها به عنوان تامین یارانه سود بالغ بر 19هزار و ششصد میلیارد تومان خواهد شد.

شاید به نظر برسد که مبلغ مورد نیاز برای شروع این طرح در سال اول که حدودا معادل 1600 میلیارد تومان است در حد توان دولت باشد لیکن از آنجا تعداد فقرات وام پرداختی سالانه افزایش می یابد این یارانه سود نیز بصورت تصاعدی و تجمعی افزایش می یابد به گونه ای که طی 10 سال اول اجرای طرح مجموع مبالغ پرداختی دولت تحت عنوان یارانه سود تسهیلات به بانک ها رقمی بالغ بر 88 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

 

 

مبلغ کل سود دوران اقساط (میلیون تومان)

تسهیلات 90 میلیون تومانی 12ساله با احتساب بهره 25 درصد

194

تسهیلات 90 میلیون تومانی 12ساله با احتساب بهره 14 درصد

96

مبلغ ما به‌التفاوت پرداختی توسط دولت با احتساب 11 درصدیارانه سود به ازای هر فقره

98

کل یارانه سود پرداختی توسط دولت به بانک ها  به ازای 200هزار فقره

19.600.000

کل یارانه سود پرداختی توسط دولت به بانک ها  به ازای 2 میلیون فقره

196.000.000


** محاسبات توسط سامانه بانک مسکن انجام گرفته است**
 
با توجه به جدول فوق و همچنین با فرض عدم افزایش قیمت مسکن  و همچنین ثابت ماندن سقف وام در مبلغ 90 میلیون تومان، اگر دولت بخواهد این برنامه تامین یارانه سود را در 10سال آینده و سالانه همان 200 هزار فقره وام ادامه دهد مجموع مبلغ فوق به بیش از 196 هزار میلیارد تومان در طی 10 سال افزایش خواهد داشت!
 
این طرح تبعات و تعهدات سنگینی برای دولت های بعدی به جا خواهد گذاشت. تامین این رقم از عهده دولت خارج خواهد بود و این برنامه با تحریک تقاضا در بخش مسکن و رونق تورمی در این بخش نمی تواند توسط دولت در مدت ذکر شده ادامه پیدا کند و تنها با رشد قیمت مسکن به تورم عمومی دامن خواهد زد.

بررسی بودجه عمرانی کشور در طی سالهای گذشته نشان می دهد دولت در تامین بودجه عمرانی کشور با مشکلات جدی مواجه بوده است. طبق اعلام وزیر راه شهرسازی فقط در حوزه راه و شهرسازی بیش از 120 هزار میلیارد تومان  برای اتمام طرح ها و پروژه های تعریف شده پول لازم است با این وجود ایجاد این تعهد سنگین 196 هزار میلیارد تومانی توسط ایشان چه توجیهی می تواند داشته باشد.

 

 

مصوب

تخصیص یافته (محقق)

بودجه عمرانی کشور در سال 91

40 هزار میلیارد تومان

15 هزار میلیارد تومان

بودجه عمرانی کشور درسال 92

56 هزار میلیارد تومان

10 هزار و پانصد میلیارد تومان

 

این در حالی است که با وجود احتساب پرداخت یارانه سود و پرداخت سهم دولت اقساط این وام به بیش از یک میلیون و 300هزار تومان می رسد. سوالی که مطرح می شود این است که کدام دهک های جامعه می توانند ماهانه بیش از یک میلیون و 300هزار تومان قسط مسکن پرداخت کنند؟!

سیاست تحریک تقاضا در شرایط فعلی و پرداخت وام خرید سیاست شکست خورده ای است که در دوره های گذشته نیز تجریه شده است و اثرات تورمی آن نیز اثبات شده است. اما با این وجود مسوولان فعلی وزارت مسکن به دنبال اجرای این سیاست شکست خورده تورم زا هستند آیا مسایل و منافع پشت پرده ای وجود دارد که این جریانات با علم به تورم زا بودن تسهیلات خرید مسکن با اصرار به دنبال رونق تورمی در بخش مسکن هستند.

لازم است دولت برای ساخت و عرضه مسکن در زمین های دولتی برنامه ریزی کند و به جای تامین یارانه سود و فربه کردن بانک ها از طریق تامین یارانه سود، می تواند با عرضه تسهیلات ساخت که بعد از مدتی دوباره این مبلغ را از طریق بازپرداخت اقساط توسط مردم و سازندگان مجددا به دست آورد و این در حالی است که یارانه سود پرداختی از دست دولت خارج خواهد شد و بازگشتی در کار نخواهد بود و تنها موجب نفع بردن بانک ها خواهد بود.

*فرشید ایلاتی/کارشناس اقتصاد مسکن

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه