از احترام رئیس‌جمهور به رأی مجلس خوشحال شدم/ بیشتر نمایندگان مجلس وزیر علوم را نپذیرفتند

از احترام رئیس‌جمهور به رأی مجلس خوشحال شدم/ بیشتر نمایندگان مجلس وزیر علوم را نپذیرفتند

خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله مکارم شیرازی در مشهد گفت: بیشتر نمایندگان ملت وزیر علوم و تحقیقات را نپذیرفتند و فرهنگ غربی در دانشگاه‌ها نباید باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در حرم مطهر رضوی(ع) در جمع نمازگزاران حرم مطهر رضوی با تسلیت شهادت امام صادق(ع) اظهار کرد: امام صادق(ع) در دوران پربرکت حیات خود، منشأ اقدامات و خدمات بسیاری همچون تربیت شاگردانی شدند که تا مدت‌ها تأثیرگذار بودند.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: امام صادق(ع) در سال 148 هجری قمری و در سن 65 سالگی به‌وسیله سم منصور دوانقی به شهادت رسید و عالم اسلام را در سوگ خود داغدار کرد و این سوگ عظیم را به زائران و مجاوران امام رضا(ع) تسلیت عرض نموده امیدوارم همگان مورد شفاعت آن حضرت قرار گیرند.

وی افزود: امام صادق(ع) رئیس مذهب است با اینکه نباید این‌گونه باشد و امام علی و پیامبر(ص) در رأس هستند و نبی مکرم اسلام لقب شیعه را به اهل‌بیت خود دادند.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: چرا امام صادق را رئیس مذهب می‌نامیم؟ علتش این است که حضرت علی(ع) در دوران حکومت بودند و 5 سال امامت هم در 3 جنگ سخت حضور داشتند و در دوران امام حسن و امام حسین(ع) نیز اشاره نشر احکام نبود و در دوران امام سجاد(ع) هم سخت‌تر بود و دستور داده بودند که هر کس شیعه حضرت علی(ع) است کشته شود و هر کسی که این نام مقدس را برای خود انتخاب کرده بود اسمش را پنهان می‌کرد.

وی تأکید کرد: دوران امام باقر نیز سخت بود و ایشان پرچم نشر احکام دانش را بلند کردند و چراغ نورانی علم را برافروختند و کسانی بودند که سوی آن حضرت می‌آمدند و در دوران امام صادق(ع) نیز این مهم گسترش یافت و 4 هزار نفر در محضر ایشان درس علم، اخلاق، تفسیر، صداقت و راستگویی و... را آموختند و از بیانات آن حضرت بهره‌مند شدند و از مکتب علمی امام صادق درس‌های ارزشمندی را به اندوخته خود افزودند.

مرجع عالیقدر جهان تشیع اظهار کرد: 900 نفر بودند که علم حضرت امام صادق(ع) را آموختند و مدام می‌گفتند: "قال الصادق" و در روایتی آمده که منصور دوانقی وقتی شهرت امام صادق را دید ترسید که حکومت بنی‌عباس به خطر بیفتد و از ابوحنیفه عالم‌ترین فرد زمان خود دعوت کرد و 40 مسئله علمی سنگین را برای ایشان طرح کرد تا امام صادق(ع) پاسخ یکی از آنها را نتواند بدهد، وی گفت: کاری سخت به من سپردی و من نمی‌توانم با امام صادق(ع) مقابله کنم.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: ابوحنیفه سؤال‌های متعددی را طرح کرد و حضرت پاسخ‌هایی جالب می‌دادند و تمام مکتب‌های فکری و عقاید خود را می‌گفتند و این مهم موجب کینه‌ورزی منصور دوانقی شد و تصمیم گرفت که ایشان را از پیش روی خود بردارد.

وی افزود:‌ اسلام در زمان امام صادق(ع) گسترش عجیبی یافته بود و از ملیت‌ها، مذهب‌ها، عقاید و سنت‌های مختلف رو به سمت اسلام آمدند و حتی طرفداران مکتب مادی عقاید خود را آشکار می‌گفتند و امام صادق(ع) به همگان اسلام عظیم را عرضه کردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: تبلیغات ضداسلام مشکل دیگر آن زمان بود و جوانان مسلمان را از اسلام دور می‌کردند و فردی بود که تبلیغات مادی و ناشایست کنار قبر پیامبر(ص) می‌کرد که سبب واکنش شدید حضرت صادق(ع) شد و دلایل منطقی زیادی در خصوص خداشناسی در 4 روز توسط ایشان بیان شد و در موج تبلیغات دشمنان ایستادند.

وی بیان کرد: مکتب علمی، جهاد علم و دانش امام صادق(ع) را باید بدانیم و هرکدام از شاگردان ایشان در علوم مختلف تخصص داشتند و این نشان از ابتکار امام صادق(ع) داشت.

مرجع عالیقدر جهان تشیع تصریح کرد: مکتب امام صادق(ع) یک مکتب علمی جامع و فراگیری بود و اکثر کتبی که باز می‌کنید نوشته شده قال الباقر و قال الصادق و نشان از گستردگی علم مکتب امام صادق(ع) دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: اگر این‌گونه نبود و همچنین امام رضا(ع) در مقابل مأمون عباسی واکنش نشان نمی‌دادند اسلام متزلزل می‌شد و ما شیعیان افتخار می‌کنیم که امامی داریم که در رشته‌های علمی متخصص بود.

وی تصریح کرد: جابرین حیان نیز افتخار می‌کند که از شاگردان امام صادق(ع) بوده و ابوحنیفه معتقد است: اگر من دو سال شاگرد ایشان نبودم تمام علومم از دست می‌رفت، و باید به شیعه بودن خود افتخار کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد:‌ شرایط امروز نیز مانند آن زمان است و رسانه‌های دنیا تبلیغات گسترده‌ای را داشته‌اند و وقتی نتوانستند کاری بکنند در جوانان ما نفوذ پیدا کرده و آنها را گمراه می‌کنند و باید مکتب امام صادق ادامه یاید و علما و روحانیون در علوم مختلف آشنا باشند و در مقابل عقاید پوچ دشمنان بایستند و نگذارند از شبکه‌های فاسد ماهواره‌ها زهرشان تزریق گردد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید استقلال داشته باشد و ابزار سیاسی نسبت به این جناح و آن جناح نباشد و متکی به استقلال خود باشد و اگر این گونه باشد هرگز سقوط نمی‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: فرهنگ غربی در دانشگاه‌های ما نباید باشد و از علوم دیگران استفاده کنیم و نگذاریم که فرهنگ غرب بر ما حاکم شود و دانشگاهی موفق بوده که غرب‌زده نباشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند دانشگاه باید تولید علم کند و می‌بینیم که دانشگاه‌های‌مان خوشبختانه به این سمت و سو حرکت می‌کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد:‌ دانشگاه اعم از دانشجو و استاد باید دارای ایمان و تقوا باشند وگرنه کار مملکت ما زار است و گروه تحصیل‌کرده آمریکایی کمک به اسرائیل غاصب در جنایت غزه و کشت و کشتار کودکان بیگناه کرده‌اند، آنها علم دارند اما ایمان ندارند و منافع مالی‌شان حرف اول را می‌زند و حرف اول استاد مسلمان دین، تقوا، ایمان و دفاع از مظلوم در مقابل ظالم است.

وی تأکید کرد: دانشجویان در تمام مراسم مانند اعتکاف پیشگام هستند اما عده‌ای نفوذی هم هستند که پیدا می‌شوند و باید مراقب باشیم.

مرجع عالیقدر جهان تشیع گفت: تمام نمایندگان ملت وزیر علوم و تحقیقات را نپذیرفتند، وی کارهای خوبی هم کرده بود اما کارهای ناشایستی هم در کارنامه‌اش به ثبت رسیده و فرصت اصلاح به او داده شد که از آن استفاده نکرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: با لجاجت و لج‌بازی مملکت اداره نمی‌شود و از حرف رئیس جمهور خوشحال شدم که گفت به رأی مجلس احترام بگزاریم.

وی تصریح کرد: فرد بعدی باید مشکلات علمی را رفع کند و حوزه و دانشگاه قلب ملت است و این قلب نباید بیمار شود و امیدوارم که کسی روی کار آید که ایمان و تقوا و عدم غرب‌زدگی را به دانشگاه‌ها بیاورد تا مردم نگران فرزندان دانشجوی خود نباشند و محیط دانشگاه دارای علم و دانش، حساب و کتاب، عفاف و حجاب و... باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: به‌فرموده امام صادق(ع) سه چیز را خداوند از همه چیز مهمتر بر خلقش وارد کرده است: هر چه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند مانند سرقت اموال، مزاحمت همسایه، عدم اهانت به دیگران، اهانت به ناموس و... و هر چه برای خود می‌خواهی برای دیگران هم بخواه و اگر این مکتب درست شود تمام دنیا آباد می‌شود.

اگر می‌بینی برادر مسلمان نیازمند است، بیمار دارد، وسایل جهیزیه فرزندش را ندارد، جوانش را می‌خواهد داماد کند ورشکسته شده و یا مشکلی دیگر دارد که کاری از دست‌تان ساخته است او را کمکش کنید، همیشه به یاد خدا باشیم و وقتی که مجلس آلوده به گناه شد آن مکان را ترک کنیم و در عمل این‌گونه باشیم و تنها با زبان این ذکر را زمزمه نکنیم که مسلمان هستیم.

وی تأکید کرد: اما آمریکا هدفش چیز دیگری بوده و با این موارد فاصله بسیاری داشته است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon