مسکن زاینده رود، دوشنبه در فرابورس عرضه اولیه می شود

مسکن زاینده رود، دوشنبه در فرابورس عرضه اولیه می شود

خبرگزاری تسنیم: ۱۰ درصد سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود شامل ۲۰ میلیون سهم دوشنبه جاری عرضه اولیه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ پس از عرضه اولیه ناموفق و البته پر حاشیه نفت سپاهان در بورس در روز پنجم خرداد امسال، به نظر می رسد مدیران بازار سرمایه دوباره عرضه اولیه سهام را به عنوان راهکار موقت برون رفت بورس از سیر نزولی برگزیده اند؛ هر چند که به گفته مدیرعامل شرکت بورس در شرایط کنونی، بورس به دلیل نبود نقدینگی دچار رکود شده که یکی از دلایل کاهش نقدینگی در بورس سیاست انقباضی دولت در اقتصاد است.
قالیباف اصل معتقد است: در شرایط کنونی عرضه‌های اولیه نمی تواند رونق را به بورس بازگرداند، مگر این که عرضه اولیه آنقدر جذاب باشد که بتواند توجهات زیادی را به خود جلب کند و موجب ورود نقدینگی جدید به بورس شود.
با این وجود قرار است روز دوشنبه(دهم شهریور) 20 میلیون سهم شرکت 200 میلیون سهمی سرمایه گذاری مسکن زاینده رود در نماد "ثرود" در بازار اول فرابورس عرضه اولیه شود.
در این رابطه رئیس اداره عملیات بازارفرابورس ایران گفت: بر اساس هماهنگی های به عمل آمده 20 میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود روز دوشنبه در بازار اول فرابورس عرضه اولیه می شود و پیش بینی شده حجم نقدینگی لازم برای این عرضه اولیه کمتر از 8 میلیارد تومان باشد.
بهنام محسنی با اشاره به این که این عرضه اولیه معادل 10 درصد از کل سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود است ادامه داد: سهمیه معامله گران برخط (آنلاین) 10 میلیون سهم تعیین شده و مشتریان آنلاین پس از کشف قیمت و تعیین سهمیه هرکد، می توانند اقدام به خرید کنند. همچنین سقف خرید هرکارگزاری به همراه تمام شعب، 73 هزارسهم و سهم هر صندوق سرمایه گذاری اعم ازمشترک و قابل معامله (ETF) هم 20 هزار سهم تعیین شده است.
محسنی با اشاره به اینکه بابت تجهیز نقدینگی این عرضه در بازار جای هیچگونه نگرانی نیست عنوان کرد: نقدینگی لازم به منظور انجام موفقیت آمیز این عرضه پایین بوده و این عرضه به صورت مدیریت شده انجام می شود؛ بنابراین سهامداران و فعالان بازار ضمن هوشیاری به این موضوع، تنها متناسب با حجم این عرضه نسبت به تجهیز نقدینگی اقدام کنند.
وی با تاکید به این که سهامداران و فعالان بازار بیشتر از نیاز، نقدینگی برای این عرضه تجهیز نکنند افزود: این عرضه اولیه بسیار محدود است و نقدینگی حاصل از این عرضه، دوباره به بازار باز خواهد گشت.
رئیس اداره عملیات بازار فرابورس در خصوص تخصیص سهام این شرکت به معامله گران برخط (آنلاین) خاطر نشان کرد: با توجه به تصمیم فرابورس در خصوص افزایش سهم کاربران آنلاین در عرضه های اولیه، سهمیه مشتریان آنلاین معادل 50 درصد از کل حجم قابل عرضه خواهد بود.
به گفته محسنی لازم است سهامداران و فعالان بازار کاملا هوشیار بوده و متناسب با محدودیت های ذکر شده و سهمیه خرید تعیین شده برای کارگزاران و میزان نقدینگی لازم، تجهیز نقدینگی کرده تا با مشکلات احتمالی بعدی روبرو نشوند.
وی در رابطه با تاثیر سرمایه سرمایه گذاری مسکن زاینده رود بر بازار گفت: سرمایه 20 میلیارد تومانی این شرکت تاثیر زیادی بر ارزش کل بازار فرابورس ندارد، اما با توجه به آغازپذیره نویسی اولین صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان در اولین روز، عرضه سهام این شرکت نیز مکمل چرخه ارزش بازار در صنعت انبوه سازی، املاک و مستغلات خواهد بود.
محسنی در پایان با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با سهامدار عمده در خصوص منابع حاصل از این عرضه خاطرنشان کرد: منابع حاصل از این عرضه برای حمایت از روند معاملات سهام شرکت و در قالب حمایت های سهامدار عمده درنظر گرفته شده و دوباره به بازار بازخواهد گشت؛ هر چند که صندوق توسعه بازار نیز با هدف حفظ تعادل سمت عرضه و تقاضای سهام در عملیات بازارگردانی سهام حضور خواهد داشت.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه