ایران و شش قدرت جهانی به سمت یک توافق هسته‌ای "موقت" دیگر می‌روند

ایران و شش قدرت جهانی به سمت یک توافق هسته‌ای "موقت" دیگر می‌روند

خبرگزاری تسنیم: مشاور سابق اوباما معتقد است که در پایان ضرب‌الاجل ۳ آذر هیچ یک از طرفین از مواضع خود کوتاه نخواهند آمد اما از آنجایی که خواهان بن‌بست کامل در مذاکرات نیز نیستند به یک توافق موقت دیگر و یا یک توافق نسبی رضایت خواهند داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، گری سیمور، هماهنگ کننده سابق کاخ سفید در کنترل تسلیحات و سلاح‌های کشتار جمعی و مدیر اجرایی تحقیقات در مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر واقع در دانشکده کندی دانشگاه هاروارد، طی سخنانی در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در اسلو (20 سپتامبر)‌ به بیان دیدگاه خود درباره سرنوشت آتی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی پرداخت.

سیمور می‌گوید که هیچ یک از دو کشور ایران و آمریکا - که بازیگران اصلی در مذاکرات هسته‌ای هستند - حاضر نیست امتیازاتی سخت به طرف مقابل برای نیل به توافق هسته‌ای بدهد زیرا  ایران معتقد است بحران‌های اوکراین و داعش موضع آمریکا را ضعیف‌تر ساخته و از طرف دیگر ثبات اقتصادی نسبی در این کشور پس از روی کار آمدن دولت جدید نیز آن را در برابر تداوم تحریم‌ها قوی‌تر ساخته است. از سوی دیگر اوباما نیز حاضر به پذیرش "توافقی بد" نخواهد بود زیرا به منافع استراتژیک آن آسیب زده، متحدینش در منطقه را عمیقا آزرده خاطر ساخته و با مخالفت شدید از جانب کنگره مواجه خواهد شد. از سوی دیگر دولت آمریکا معتقد است می‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را بدون افزایش قیمت‌های جهانی سخت‌تر سازد.

"با این وجود هم واشنگتن و هم تهران احتمالا ترجیح خواهند داد که از فروپاشی مذاکرات جلوگیری به عمل آورند. وضعیت کنونی عالی نیست اما قابل تحمل است. برای ایران برنامه مشترک اقدام به معنای عدم تحریم‌های بیشتر است تا اقتصاد خود را بدون اینکه برنامه هسته‌ای‌اش را قربانی سازد، باثبات سازدو آمریکا نیز در توافق کنونی بخش اعظمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود یا متوقف کرده بدون اینکه رژیم کلی تحریم‌ها را دچار آسیب سازد. "

سیمور می‌گوید که علاوه بر این نفع دو کشور در اجتناب از بن‌بست هسته‌ای است زیرا مبارزه علیه داعش، دشمن مشترک، را پیچیده می‌سازد و در نهایت اینکه "بنا به دلایل کاملا دیپلماتیک، کنار کشیدن از میز مذاکرات برای واشنگتن و تهران در صورتی که طرف مقابل آماده ادامه باشد سخت خواهد بود. دیگر کشورهای گروه 1+5 خواهان بقای مذاکرات خواهند بود و نه تهران و نه واشنگتن نمی‌خواهند که مسبب دور جدیدی از تنش ها بر سر موضوع هسته‌ای قلمداد خواهند شد."

سیمور معتقد است که با توجه به این شرایط دو کشور در نهایت گزینه‌های تمدید مذاکرات بر اساس یک توافقنامه موقت جدی یا یک توافقنامه نسبی را بررسی خواهند کرد. اما با این حال به نظر وی در صورتی که این توافقنامه جدید اهداف مد نظر پایتخت‌ها را برآورده نکند، مخالفت‌هایی جدی در واشنگتن و تهران در انتظار این توافق احتمالی نسبی یا موقتی خواهد بود.

سیمور در ادامه می‌گوید که البته شکست مذاکرات به معنای بحرانی بزرگ نخواهد بود، "حتی اگر مذاکرات به شکست انجامد و ایران فعالیت‌های هسته‌ای را که بر اساس توافق برنامه مشترک اقدام متوقف شده بود، ادامه دهد، توانایی ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای در آینده نزدیک به دلیل عوامل سیاسی و فنی و نیز ریسک تحریک آمریکا به حمله بسیار محدود خواهد بود."

"به همین ترتیب، حتی اگر آمریکا فشارهای خود را ادامه دهد، رغبت آن برای حمله به ایران، تا زمانی که این کشور گام‌هایی آشکار برای نیل به بمب هسته‌ای برندارد، بسیار کم خواهد بود."

"به بیان دیگر، چه مذاکرات کنونی تمدید شود و چه نشود، مسأله هسته‌ای ایران احتمالا در آینده نزدیک حل نخواهد شد."

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان