لاریجانی به اکوادور و نیکاراگوئه می‌رود/ نشست بررسی اجرای تعهدات ایران در آمریکای لاتین را برگزار می‌کنیم

لاریجانی به اکوادور و نیکاراگوئه می‌رود/ نشست بررسی اجرای تعهدات ایران در آمریکای لاتین را برگزار می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس مجلس کشورمان به دعوت روسای مجالس اکوادور و نیکاراگوئه تا پایان سال به این کشورها سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری به تشریح سفر هیئت پارلمانی کشورمان به کشورهای اکوادور و نیکاراگوئه پرداخت و گفت: این سفر بنا به دعوت رسمی روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی این کشورها انجام شد که بنده به اتفاق آقای منصوری آرانی، به اکوادور و نیکاراگوئه سفر کردیم.

وی رابطه با کشورهای آمریکای لاتین را که در دهه گذشته شکل تازه‌ای گرفته، برای جمهوری اسلامی ایران رابطه‌ای راهبردی دانست و خاطر نشان کرد: کشورهای آمریکای لاتین خصوصا کشورهای نیکاراگوئه، اکوادور، ونزوئلا، کوبا و بولیوی در بسیاری از مجامع بین‌المللی و در رای‌دادن به قطعنامه‌ها، همسو با کشورمان و به نفع جمهوری اسلامی رای می‌دهند که این ظرفیت‌سازی مناسبی بوده و در بُعد سیاسی و فرهنگی حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه مواضع کشورهای اکوادور و نیکاراگوئه در مسئله فلسطین قابل توجه است، تصریح کرد: مسئولان این کشورها جنایات رژیم صهیونیستی به خصوص جنایات در غزه را محکوم کردند و در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، سفرای خود را احضار کردند و نیکاراگوئه به طور کل سفیر خود را فراخواند.

بروجردی ادامه داد: این کشورها در جریان بحران سوریه حرکات تروریستی و ضد مردمی در این کشور را محکوم کردند و رابطه خوبی با دولت سوریه دارند و در رابطه با عراق نیز همینطور عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه طی 10 سال گذشته با اکوادور 30 سند همکاری امضا کرده‌ایم، اظهار داشت: از این 30 سند همکاری فقط یک سند که مربوط به هلال احمر و راه‌اندازی یک مرکز توانبخشی است در آستانه افتتاح است و باقی سندها اصلا اجرا نشده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: درست است که در تحریم به سر می‌بریم و در نقل و انتقال پول دچار مشکل هستیم اما این مسائل دلیل عدم فعال شدن تعهدات ما نیست و بنده به وزرایی که در این کشورها سند همکاری دارند، توصیه می‌کنم بدنه کارشناسی خود را جهت عملیاتی کردن تعهدات کشورمان در اکوادور فعال کنند.

بروجردی ادامه داد: هفته بعد از تعطیلات، کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای در رابطه با پروژه‌های زمین‌مانده در کشورهای آمریکای لاتین برگزار می‌کند و در این جلسه از وزرا و مسئولان ذیربط نیز دعوت خواهیم کرد چرا که یک بخشی از وظایف مهم ما بُعد نظارتی است و حیثیت ملی ما به اجرای تعهداتی که امضا کردیم بستگی دارد و امیدواریم با پیگیری‌ها شاهد اجرای این پروژه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه در این سفر با روسای مجالس و وزرای خارجه این کشورها درباره همکاری های دوجانبه دیدار و مذاکره داشتیم، گفت: روسای مجالس نیکاراگوئه و اکوادور از رئیس مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی دعوت کردند تا به این کشورها سفر کند بر همین اساس سفر آقای لاریجانی به این دو کشور تا پایان سال انجام می‌شود و امیدواریم تا زمان سفر رئیس مجلس بسیاری از تعهدات را عملی کرده باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: با توجه به ماهیت این کمیسیون، در کشور نیکاراگوئه با وزیر کشور و دفاع آن کشور نیز دیدار داشتیم و موضوعاتی درباره عراق، سوریه، فلسطین و تروریسم را مرور کردیم و به آنها گفتیم که آمریکا عامل اصلی بوجود آمدن گروهک‌های تروریستی در منطقه و اظهارات جو بایدن مبین حقیقتی است که سال‌ها ایران بر آن تاکید می‌کند که متاسفانه تعدادی از کشورهای اسلامی منطقه که هم‌پیمان آمریکا هستند آتش بیار این معرکه بودند.

بروجردی افزود: در این دیدار ابراز امیدواری کردیم که شاهد منطقه عاری از تروریسم و همراه با صلح و آرامش باشیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon