افخم: بر مبنای توافق ژنو تحریم‌ها باید لغو شوند نه تعلیق/ تاکنون زمانی برای سفر ظریف به عربستان تعیین نشده است

افخم: بر مبنای توافق ژنو تحریم‌ها باید لغو شوند نه تعلیق/ تاکنون زمانی برای سفر ظریف به عربستان تعیین نشده است

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی تصریح کرد بر مبنای توافق ژنو تحریم‌ها باید لغو شوند نه تعلیق.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه، در کنفرانس خبری خود با اشاره به ارتحال آیت‌الله محمد رضا مهدوی کنی، رئیس‌ مجلس خبرگان، در گذشت ایشان را "خدمت مقام معظم رهبری، جامعه حوزوی، مردم سرافراز ایران و خانواده محترم" تسلیت گفته و "از خداوند علو درجات برای این فقیه مجاهد و فرزانه و صبر و شکیبای برای بازماندگان و همه فرزندان معنوی ایشان" مسألت داشت.

ایران بر اساس توافق ژنو خواهان لغو تحریم‌های است نه تعلیق آنها

سخنگوی وزرات امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 با اشاره به برگزاری این مذاکرات امروز (چهارشنبه) در وین گفت: "طی آن کارشناسان ایران و 1+5 جزئیات طرح‌ها و مباحث مطرح مذاکراتی را بحث کرده و در سطح کارشناسی مورد تبادل نظر قرار می‌دهند."

وی درباره چگونگی و زمان تداوم مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی با اشاره به اینکه تماس‌ها و مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 ادامه دارد گفت: "هماهنگی برای انجام مذاکرات در سطوح بالاتر در دست انجام است. و بر اساس جدول زمانی پیش رو و بر اساس جدول زمانی که داریم گفتگوهایی در حال تنظیم هستند. پس از هماهنگی‌های نهایی زمانبندی و تاریخ دقیق این گفتگوها اعلام خواهد شد."

افخم در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه در صورت دستیابی به توافق تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و تروریسم به قوت خود باقی خواهند ماند گفت: "این بخش از تحریم‌ها موضوع مذاکرات هسته‌ای نیست. موضوع تحریم‌‌های مورد مذاکره تحریم‌های هسته‌ای است."

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر تعلیق و نه لغو تحریم‌ها در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای گفت: "مواضع تیم هسته‌ای و جمهوری اسلامی ایران در خصوص لغو تحریم‌ها و شرایط شکل‌گیری تواق جامع به طور صریح و روشن در مذاکرات تبیین شده است. طبق توافق ژنو هم که یکی از اسناد رسمی مرتبط با مذاکرات است، دو هدف اصلی در این توافق وجود دارد: نخست، بحث روشن شدن و تثبیت موضوع فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برای طرف‌ها، یعنی به نوعی نگرانی‌هایی که آنها درباره برنامه هسته‌ای ایران داشتند مرتفع شود و بخش مهم دیگر لغو تحریم‌ها است."

افخم در ادامه افزود: "در عین حال به طرف‌های مذاکره کننده خودمان توصیه می‌کنیم که در برهه زمانی حساس باقیمانده از طرح موضوعات مورد مذاکره‌ای که هنوز قطعی نشده‌اند در رسانه‌ها خودداری کنند و مذاکرات را به صحنه رسانه‌ها نکشند."

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مقامات روسی پیش از مذاکرات قبلی وین مبنی بر اینکه 98 درصد پیشرفت حاضر شده است گفت: "نظر به اینکه مذاکرات در یک نقطه‌ای شروع شد و طی یک سال گذشته هم مسیری را پیش رفته‌ایم می‌توانیم بگوییم که تقریبا بالای 90 درصد از مسیر را طی کرده‌ایم. اکنون در گام‌های حساس، مهم و سخت آخر هستیم."

"همه طرف‌ها به استفاده از فرصت زمانی تقریبا چهل روز آینده فکر می‌کنند. هنوز موضوع تمدید مذاکرات در دستور کار قرار ندارد. امیدواریم در این برهه باقیمانده مسیر رسیدن به توافق روشن‌تر بشود."

همکاری‌های ایران و آژانس کاملا بر اساس تعهدات کشورمان در ژنو است

افخم درباره گزارش آخر یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گفت: "چیزی که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته اعلام آژانس است مبنی بر اینکه ایران در راستای توافق ژنو به تعهدات خود عمل کرده است. هیچ چیزی خارج از توافقات صورت گرفته انجام نشده است."

وی درباره اعداد و رقم‌های منتشر شده در این گزارش با اعلام اینکه این مسائل مورد توافق ایران و آژانس بوده گفت: "ایران اجرای توافق ژنو را متعهدانه دنبال می‌کند. آژانس هم صحت و درستی آن را به صورت رسمی اعلام کرده است."

افخم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد که "امیدواریم آژانس نگاهی کاملا واقع‌بینانه و متناسب با روند همکاری و بر اساس مستنداتی که ارائه می‌شود گزارش‌های خود را تنظیم کند. و گزارش‌ها گویای روند واقعی همکاری ایران باشد."

ترکیه و ایران درباره مسائل منطقه اختلاف‌نظرهایی دارند اما این امر مانع مذاکره نیست
وی درباره اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه ترکیه علیه کشورمان گفت: "ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که روابط خوبی در حوزه دو جانبه داشته و در زمینه‌ها مختلف دارای همکاری‌های خوبی صورت می‌گیرد. رفت‌و‌آمدهای سطح بالایی بین دو کشور انجام شده است."

افخم در ادامه با اشاره به مذاکرات مداوم ایران و ترکیه درباره موضوعات منطقه‌ای گفت: "طبعا دیدگاه‌های دو کشور در خصوص مسائل منطقه یکسان نیست. در عین حال این امر مانع از انجام مذاکره نبوده. گفتگوهای خوب و سازنده‌ای پیرامون مسائل منطقه‌ای بین دو کشور برقرار است. بحث‌های که در حوزه خبر و رسانه مورد اشاره قرار می‌گیرند بخشی از آنها مواردی هستند که بیشتر برای آنها جذابیت دارد."

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشومان تأکید کرد که گفتگو و مشارکت کشورهای منطقه برای حل مشکلات منطقه یکی از روش‌های اصولی و درست برای حل کمک به مسائل منطقه است. "طبعا چنین گفتگوهایی می‌تواند از پیچیده‌تر شدن شرایط جلوگیری بکند. این را به  عنوان یک اصل اساسی در گفتگوها با کشورهای همسایه مورد توجه قرار می‌دهیم."

وی در برابر مسائل اخیر ترازنزیتی که بین ایران و ترکیه بوجود آمده است گفت: "برخی موضوعات و مشکلات فنی وجود دارد که مذاکرات طرفین برای رفع این مشکل‌های فنی ادامه دارد."

افخم همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اردوغان در مورد رهبر معظم انقلاب گفت: "وزارت امور خارجه اقدامات سیاسی لازم را در این باره انجام داده است و گزارش فعالیت‌های وزارت امور خارجه برای مسؤولی نظام ارسال شده است."

انتقادها از وزیر امور خارجه درباره عدم اظهار نظر وی در برخی مسائل غیرکارشناسی و سطحی است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره انتقاد برخی نمایندگان از وزیر امور خارجه به دلیل عدم اظهار نظر مکفی درباره مسائل هسته‌ای گفت: " [بر اساس] جنس کار دیپلماتیک، فضای اعلام مواضع و تقسیم کاری که در یک فضای کار سیاسی انجام می‌شود، به طور عمومی شاهد هستیم که مسؤولیت‌هایی را یک تیم سیاسی تقسیم می‌کند. در اعلام مواضع به طور عمومی سخنگویان رسمی وزرات‌خانه‌ها، وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مجری سیاست خارجی، این کار را انجام می‌دهند. اعلام موضع از جانب سخنگو و یا سایر مقامات وزارت خارجه به مفهوم این نیست که درباره آنها کار داخلی انجام نشده و یا دور از نظر وزیر امور خارجه انجام می‌شود."

وی در ادامه با اشاره به اینکه مواضع و دیدگاه‌ها با هماهنگی وزیر امور خارجه اعلام می‌شود گفت: "حتی برخی از متون و اعلام نظرها، نظر صریح شخص ایشان است. اذا این دیدگاه که اگر وزیر امور خارجه اظهار نظر بکند درباره مسائل، [نشان‌دهنده] فعالیت ایشان است، دیدگاهی غیرکارشناسی نسبت به جنس کار سیاسی است."

افخم تأکید کرد که ظریف بر تمام حوزه‌های کار سیاست خارجی، اعم از مسائل منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای، اقتصادی، فرهنگی، امور کنسولی ایرانیان و همچنین مذاکرات هسته‌ای اشراف داشته و کارها را از نزدیک دنبال می‌کند. "اما در عین حال مسؤولیت اعلام مواضع و تبیین دیدگاه‌ها متناسب با تقسیم کار رسمی که صورت گرفته بر عهده سخنگو و دوستانی است که گاها آن هم با هماهنگی تنظیم می‌شود. اذا این دیدگاه که اگر وزیر امور خارجه در برخی حوزه‌ها اظهار نظر نمی‌کند پس در آن حوزه فعال نیست دیدگاهی سطحی است."

جدول زمانی برای سفر ظریف به عربستان نهایی نشده است

افخم در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره روابط کشورمان با همسایگاه عرب و نیز اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان گفت: "همین اصل [گفتگو و مذاکره] را در مورد کشورهای همسایه عربی مورد نظر داریم. منطقه در شرایط حساسی قرار دارد و معضلات و بحران‌های منطقه‌ای نیازمند گفتگو و مشارکت کشورها است. انتظار می‌رود دیدگاه‌های مطرح شده با توجه به شرایط حساس منطقه باشند و هر آنچیزی که می‌تواند مانع از شکل‌گیری همکاری بوده و در فضای مذاکرات و تفاهم موانعی را ایجاد کند، طبعا کمک کننده نخواهد بود."

وی در ادامه اعلام کرد که وزارت امور خارجه به اظهارات وزیر خارجه عربستان واکنش‌های لازم را در سطح مناسب نشان داده است.

افخم درباره سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به عربستان سعودی گفت: "برای این سفر جدول زمانی نهایی تعیین نشده است.... هر زمان که شرایط و زمینه‌های انجام سفر فراهم باشد ... نسب به هماهنگی‌های لازم اقدام خواهیم کرد."

وی گفت که اختلاف‌نظر‌ها بین ایران و عربستان درباره مسائل منطقه‌ای نیازمند سعه صدر و گفتگو است.

ظریف به اسپانیا و چین می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که ظریف اواسط هفته آتی به اسپانیا سفر خواهد کرد و اواخر هفته نیز برای نشست در دو چهارم اجلاس منطقه‌ای مربوط به افغانستان که در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد، به چین سفر خواهد کرد. این اجلاس با حضور 14 کشور جهان پیرامون افغانستان و ایجاد ثبات و امنیت در این کشور برگزار خواهد شد.

بررسی‌ها درباره کشف گور دسته‌جمعی در عراق

افخم در پاسخ به سؤالی درباره انتشار اخباری مبنی بر کشف یک گور دسته‌جمعی در عراق و وجود برخی ایرانی‌ها در میان آنها گفت: "از طریق سفارت ایران در عراق پیگیر هستیم تا اطلاعات تکمیلی از منابع موثق عراقی و نهادهای مسؤول دریافت کنیم. این دلیل را فعلا رسانه‌ها منتشر کرده‌اند. به دلیل جنس خبر و ذکر اسامی ایرانی‌ها ما هم نسبت به آن حساس شده‌ایم. به محض کسب اطلاع از مراجع رسمی و مسؤو و تأیید خبر برای توضیحات بیشتر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. موضوع در دست پیگیری است اما در پیگیری‌های اولیه تأییدیه قطعی دریافت نکرده‌ایم."

وی افزود که اصل این خبر نیز تاکنون تأیید نشده است.

کوبانی و آمرلی مظهر مقاومت مردمی در برابر تروریسم هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره همکاری ایران با ترکیه برای ارسال کمک به کوبانی گفت: "کوبانی اکنون در شرایط بسیار سختی قرار دارد. مقاومت مردمی در آن منطقه واقعا مایه شگفتی و تحسین افکار عمومی جهان، رسانه‌ها و حتی سیاستمداران شده. امیدوار هستیم که این مقاومت مردمی به نتیجه برسد و بتوانند نیروهای تروریستی-تکفیری را از این منطقه اخراج کنند. آمرلی و کوبانی دو منطقه مهم و نشانه مقاومت مردمی در مقابل تروریسم هستند."

وی افزود: "کمک‌هایی که بایستی از طرف ائتلاف به اصطلاح ضدداعش صورت بگیرد متأسفانه بسیار کند بوده و حتی در برخی موارد صریحا اعلام کرده‌اند که ممکن است کمک به کوبانی در برنامه نباشد. این امر تردیدهای ما درباره فعالیت ائتلاف ضد داعش را تقویت می‌کند."

افخم از ائتلاف ضد داعش خواست تا به عنوان اولین گام از حمایت‌های مالی از تروریست‌های تکفیری جلوگیری به عمل آورد و جدیت خود را در حمایت از کوبانی نشان دهد.

وی گفت که ایران برای ارسال کمک‌های انسانی گفتگوهایی را انجام داده و به محض اینکه شرایط برای ارسال این کمک‌ها فراهم شود شاید کمک اندکی برای مردم تحت محاصره‌ای باشد تا بتوانند از حقوق اولیه دسترسی به این کمک‌ها برخوردار باشند.

از توافق یمن استقبال می‌کنیم

افخم در پاسخ به سؤالی درباره یمن گفت: "ما از روندی که یمن وجود دارد، گفتگوهایی که انجام شده و توافقی که شکل گرفته حمایت می‌کنیم. امیدوار هستیم با پایبندی طرفین به این توافق و اجرای آن مسیر ثبات، امنیت و حرکت یمن به سمت توسعه و شکوفایی شکل بگیرد."

وی با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره حمایت ایران از حوثی‌های یمن گفت: "اینها گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای هستند. جمهوری اسلامی ایران از ثبات منطقه‌ای، صلح و امنیت حمایت می‌کند و همواره حامی و پشتیبان چنین فعالیت‌هایی در منطقه است. امیدوار هستیم که این نگاه مترقی به حل مسائل منطقه همه‌گیرتر شود و با مشاکرت، گفتگو و همکاری موضوعات و مسائل و بحران‌های جاری در منطقه به سمت حل و فصل پیش برود."

فلسطین قلب جهان اسلام و مسجد‌الاقصی قلب فلسطین است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اقدام پارلمان رژیم صهیونیستی در تصویب طرحی برای تقسیم مسجدالاقصی گفت: "رژیم صهیونیستی رژیمی غاصب و تجاوزکار است. اینکه این رژیم دیدگاه تندی داشته و هیچ حقوقی را برای فلسطینیان به رسمیت نمی‌َشناسد کاملا عیان و روشن است. ما همواره این اقدامات را محکوم کرده‌ایم. فلسطین قلب جهان اسلام و مسجد‌الاقصی قلب فلسطین است."

"چنین طرح‌هایی ملت فلسطین را از پیگیری‌های خواسته‌های‌شان بازنمی‌دارد. ما طرح چنین موضوعاتی را در راستای تداوم اشغالگری داشته و آنها را محکوم کرده و مردود می‌دانیم. و حمایت قاطع خودمان را از خواست فلسطینی‌ها اعلام می‌کنیم."

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان