تجارت ایران و عراق در ۱۰ سال گذشته ۲۰ برابر شده است

تجارت ایران و عراق در 10 سال گذشته 20 برابر شده است

خبرگزاری تسنیم: معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه حجم روابط ایران با عراق نسبت به سال ۱۳۸۳ در حدود ۲۰ برابر شده است، گفت: روابط اقتصادی ایران و عراق توانایی دستیابی به حجم ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد شریعتمداری در نشست تجاری ایران و عراق اظهار کرد: روابط ایران و عراق راهبردی و استراتژیک است و این روابط همیشه رو به رشد بوده است.

وی ادامه داد: در پی تغییر دولت عراق شاهد اتخاذ تصمیمات مهمی در راستای صلح، صمیمیت در منطقه و عراق بوده‌ایم.

او با بیان اینکه داعش باعث شده انسجام و وحدت ملی در این کشور ایجاد شود، گفت: امید است هرچه زودتر شر این گروه تروریستی از سر عراق کنده شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور یادآور شد: با وجود آنکه ارقام امروز تجارت ایران و عراق با گفته مسئولین در رابطه با تجارت 25 تا 30 میلیارد دلاری بین دو کشور فاصله دارد اما این رقم قابل دسترس است.

شریعتمداری با بیان اینکه  آمار و ارقام صادرات خدمات فنی دقیق نیست، گفت: دو کشور در نمایشگاه‌های مختلف همدیگر شرکت کردند و از یکدیگر شناخت‌های مورد نیاز را به دست آوردند که باید قدم‌هایی برای تبادل بیشتر و روابط عمیق‌تر بین مسئولین و بازرگانان ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر صادرات خدمات فنی مهندسی ایران و عراق 5.4 تا 6 میلیارد دلار است، یادآور شد: ایران در ساخت سد و پل صاحب سبک است اما به‌خوبی از این موارد استفاده نکرده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه کمیته ویژه‌ای در ایران و عراق برای صادرات خدمات فنی مهندسی باید ایجاد شود، اظهار کرد: برخی از شرکت‌های ایرانی آمادگی تأسیس شرکت‌های خدماتی را در کشور عراق دارند.

شریعتمداری تأکید کرد: بحث روابط بانکی و بیمه‌ای بین دو کشور باید تقویت شود و می‌تواند به‌دور از مسائل بین المللی، بانکی تأسیس شود که نیاز به سهم دولتی در آن احساس نشود که با تأسیس این بانک می‌توانیم روابط بانکی نامطلوب امروز را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه دولت تا سقف 300 میلیون دلار را برای صادرات به عراق به‌وسیله صندوق ضمانت صادرات تضمین کرده است، گفت: باید روند مطلوب‌تری در مسائل بیمه‌ای داشته باشیم.

او گفت: کشور عراق از مزیت گردشگری بهره‌مند است که ایرانیان می‌توانند استفاده بهینه از این گردشگری داشته باشند.

معاون اجرایی رئیس جمهور یادآور شد: در رابطه با قراردادهای تجاری همکاری آزاد صحبت‌های بسیاری صورت گرفته که می‌تواند این قرارداد کنار پیمان همکاری‌های کشورهای اسلامی و خلیج فارس با کشورهای دیگر تأثیر بسزایی داشته باشد.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه حذف تعرفه بین دو کشور ایران و عراق بسیار مفید است، گفت: کنار حذف تعرفه باید استانداردها و ضوابط تجاری رعایت شود. پیش‌بینی می‌شود کشورهای دیگر به تفاهم‌نامه ایران و عراق در این زمینه بپیوندند.

وی بیان کرد: اتاق مشترک ایران و عراق از اهرم فشار خود باید استفاده کند تا دو دولت را قانع کند برخی موانع مبادلاتی کالا  را که غیرضروری است حذف کنند.

او در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: باید در راستای موضوع استاندارد، تفاهمی بین دو کشور حاصل شود و استانداردهای بین المللی از سوی هر دو کشور مورد تأیید قرار گیرد، نباید اجازه ورود یا خروج کالای غیرکیفی داده شود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه