جزئیات تغییر رشته‌های تحصیلی؛ از انتخاب رشته در پایه دوازدهم تا عمومی شدن دوره دبیرستان

جزئیات تغییر رشته‌های تحصیلی؛ از انتخاب رشته در پایه دوازدهم تا عمومی شدن دوره دبیرستان

خبرگزاری تسنیم:معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:‌سال آینده انتخاب رشته دانش‌آموزان در پایان پایه نهم انجام می‌شود، براین اساس پیشنهادات مختلفی از جمله عدم وجود رشته تحصیلی خاص در دوره دبیرستان یا انتخاب رشته تحصیلی از پایه دوازدهم مطرح است.

علی زرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش "‌ سال آینده پایه نهم وارد نظام آموزشی کشور می‌شود و دانش‌آموزان باید در پایان پایه نهم اقدام به انتخاب رشته کنند، برای بحث هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش‌آموزان در پایان پایه نهم چه تدابیری را اندیشیده‌اید؟" اظهار داشت: با اضافه شدن پایه نهم به نظام آموزشی کشور و با توجه به سه پایه شدن دوره متوسطه اول باید از سال تحصیلی آینده در پایه نهم یک مرحله از هدایت تحصیلی دانش‌آموزان انجام شود.

وی افزود: هم‌اکنون دانش‌آموزان پس از پایان دوره متوسطه اول یا همان راهنمایی سابق بر اساس سوابق تحصیلی خود توصیه نامه‌ای را برای انتخاب رشته دریافت می‌کنند و در پایان دوره سال اول دبیرستان هدایت تحصیلی و انتخاب رشته آنها انجام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:‌هم‌اکنون در آموزش و پرورش برنامه ریزی‌های لازم برای اجرای هدایت تحصیلی در پایان پایه نهم که پایان دوره عمومی است انجام شده و لازمه تحقق این موضوع مشخص شدن ترکیب دوره متوسطه دوم است که تصمیمات مختلفی در این زمینه اخذ شده است.

زرافشان ادامه داد: هم‌اکنون این سوال مطرح است که آیا باید با انتخاب رشته در پایان پایه نهم، دانش آموزان مستقیما از سال اول دبیرستان وارد رشته‌های تخصصی خود شوند؟

وی افزود: هم‌اکنون بخشی از کار مشروط به این است ترکیب رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی در دوره دوم متوسطه مشخص شود و حدود یک سال است که این طرح در دست مطالعه بوده و مراکز پژوهشی بحث‌های مختلفی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. در مطالعات سند تحول بنیادین نیز نکاتی مطرح شده است و طی یک سال گذشته نشست‌های علمی در آموزش و پرورش برای تبیین موضوع برگزار شد و در جلسات مختلف پیشنهادات کارشناسان و مراکز پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت تا پس از تایید یک پیشنهاد آن را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پس از تایید این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش، جدول مواد درسی دوره دوم متوسطه تهیه و پس از آن تعیین شاخه‌ها و رشته‌های درسی صورت می‌گیرد، گفت: تا پایان اسفند ماه باید این کارها انجام شود تا از ابتدای سال آینده به تولید محتوای دوره دوم متوسطه و تنظیم آئین نامه‌های مورد نیاز بپردازیم.

وی درخصوص پیشنهادات مطرح شده ادامه داد: یکی از پیشنهادات که توسط دکتر افروز استاد دانشگاه تهران مطرح شده، عمومی شدن آموزش در دوره دوم متوسطه است که این پیشنهاد تاکید دارد در دوره دبیرستان هیچ انتخاب رشته‌ای نداشته باشیم و دانش‌آموزان فقط یک رشته را بخوانند این روند در برخی از کشورها تحت عنوان دوره متوسطه عمومی یا متوسطه فراجامع مطرح است.

زرافشان اظهار داشت: در پیشنهاد دوم که توسط مراکز پژوهشی ارائه شده، آمده است که دوران تحصیل  13 ساله شود اما ما فرض را بر این می‌گذاریم که دوران تحصیل همان 12 سال باشد و طبق این پیشنهاد در پایه دهم و یازدهم انتخاب رشته تحصیلی صورت نمی‌گیرد و دانش آموزان در پایه دوازدهم انتخاب رشته خواهند کرد.

وی گفت:‌در مطالعات سند تحول بنیادین رویکرد تخصص گرایی نرم پیشنهاد شده است،‌طبق مطالعاتی که داشته‌ایم رشته‌های تحصیلی بنا بر اقتضائات و ویژگی‌های آموزش و پرورش کشورها مطرح است.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon