خانه‌های تاریخی اردبیل شناسنامه‌دار می‌شوند

خانه‌های تاریخی اردبیل شناسنامه‌دار می‌شوند

خبرگزاری تسنیم:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از شناسنامه‌دار شدن تمامی خانه‌ها و بناهای تاریخی در استان اردبیل براساس قدمت و تاریخچه کتبی آنها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، کریم حاجی‌زاده عصر امروز در بازدید از مرمت و احیای برخی از بناهای تاریخی در اردبیل اظهار داشت: با هدف صیانت از اماکن تاریخی به ویژه بناهای ماندگار در این استان تلاشمان بر این است تا علاوه بر احیا و مرمت آنها نسبت به بهره‌برداری مناسب از این اماکن اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با انتقاد از بی‌توجهی‌های گذشته به این بناها و نادیده گرفتن تاریخ کهن آنها گفت: حفظ و احیای اماکن و بناهای تاریخی که بیشتر در اختیار بخش خصوصی است با ترغیب و تشویق صاحبان آنها در بهره‌مندی از تسهیلات کم‌بهره با هدف احیا و مرمت به انجام می‌رسد که ما نیاز در صدور مجوز برای تغییر کاربری‌های آنها متقاضیان را از پرداخت هزینه های این تغییر کبری معاف می‌کنیم.

حاجی‌زاده تصریح کرد: تنها با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانیم حفظ و احیای بناهای تاریخی و مکان‌های گردشگری را شاهد باشیم چرا که در برخی از موارد مالکان بناهای تاریخی رغبتی به احیای آن ندارند که ما نیازمند همکاری شهرداران و اعضای شوراهای شهر در مناطق مختلف این استان هستیم تا در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به فعال کردن موزه‌های میراث فرهنگی را در شهرهای مختلف نظیر خلخال، نیر، نمین و گرمی بیان کرد: با رفع نواقصات حفاظتی و امنیتی تلاشمان بر این است تا این موزه‌ها و آثار برجای‌مانده آنها بتواند مورد صیانت قرار گرفته و جلوی تخریب‌های نامناسب آنها گرفته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: اگر بتوانیم این خانه‌های قدیمی را مرمت کنیم به طور قطع در جذب گردشگران نیز موفق عمل کرده و بخش عظیمی از نارسایی‌ها و خلاءهای به وجود آمده در زنجیره حضور گردشگران برطرف می‌شود.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon