تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نامزد عنوان شخصیت سال ۲۰۱۴


تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نامزد عنوان شخصیت سال 2014

خبرگزاری تسنیم: مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای ۱+۵ به سبب گفت‌و‌گو‌های فشرده برای رفع حساسیت‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران از سوی مؤسسه کنترل سلاح یا (Arms Control) نامزد عنوان شخصیت سال ۲۰۱۴ شدند.

به گزارش گروه سایر رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، روزنامه ایران ستون اخبار ویژه روز دوشنبه خود را به خبرهای ذیل اختصاص داد:

سوابق سوء نفتی عربستان به روایت فارین پالیسی

مجله امریکایی فارین پالیسی با انتشار مقاله‌ای تحلیلی به قلم اسکات کوپر، عربستان را کشوری بدسابقه در استفاده سیاسی از نفت علیه ایران معرفی کرد. در این مقاله که 18 دسامبر برابر با 27 آذر ماه منتشر شده، نوشته شده است که عربستان در سال 2006 هم برای ضربه به رقبای منطقه‌ای خود از جمله ایران باعث کاهش شدید قیمت نفت شد. اسکات کوپر می‌نویسد: در نوامبر 2006 نواف عبید یکی از مقامات امنیتی سعودی نزدیک به شاهزاده ترکی الفیصل که بعدها سفیر ریاض در واشنگتن شد، طی مطلبی در واشنگتن پست به این اشاره کرده بود که کشورش می‌تواند با افزایش تولید و رساندن بهای نفت به نصف، اثر مخربی بر اقتصاد ایران بگذارد تا این کشور نتواند به دیگران از جمله در عراق شیعه و سایر نقاط کمک برساند.  در ادامه این مقاله آمده است: نشانه‌های کاهش قیمت نیز از قبل فرستاده شده بودند. شاهزاده ترکی در سال 2011 میلادی و همزمان با بهار عربی هشدار داده بود تا ایران از ناآرامی‌های بهار عرب در منطقه به نفع خود استفاده نکند. تهدیدی که عربستان در حال حاضر به آن جامه عمل پوشانده است. فارین پالیسی می‌نویسد آرزوی سعودی‌ها این است که ایران به هم بریزد

انجمن صنفی روزنامه نگاران در انتظار تصمیم وزیر کار

کامبیز نوروزی، حقوقدان و وکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران اعلام کرد اگر وزیر کار نتایج صورتجلسه آخرین مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه نگاران را تأیید کند، این انجمن می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند. کامبیز نوروزی این مطلب را در گفت‌و‌گویی با پایگاه اطلاع‌رسانی آفتاب گفته و افزوده است: با تأیید این صورتجلسه دیگر هیچ مانع قانونی برای بازگشایی انجمن وجود ندارد. گفتنی است ساختمان انجمن صنفی روزنامه نگاران سال 88 و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به‌دستور سعید مرتضوی، دادستان وقت کشور پلمب شد.

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نامزد عنوان شخصیت سال 2014

مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای 1+5 به سبب گفت‌و‌گو‌های فشرده برای رفع حساسیت‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران از سوی مؤسسه کنترل سلاح یا (Arms Control) نامزد عنوان شخصیت سال 2014 شدند. ایرنا نوشته است: این مؤسسه که مقر آن در واشنگتن است از سال 2007 تاکنون افراد و مؤسساتی را که در هدایت و اقدام برای حل مسأله سلاح‌های هسته‌ای فعال بوده‌اند، نامزد عنوان شخصیت سال کرده است.

روایت علیخانی از یک تصمیم خبرگان

در حالی که رسانه‌های منتسب به جریان‌های سیاسی مختلف هر از چند گاهی درباره حضور داشتن یا نداشتن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان گمانه‌زنی می‌کنند، قدرت‌الله علیخانی مشاور وی ناگفته‌هایی از تصمیم خبرگان پیش از فوت آیت‌الله مهدوی کنی را روایت کرد.  وی در واکنش به شایعات در این باره به ایلنا گفت: در جلسه اخیر مجلس خبرگان رهبری یک طرح دو فوریتی پیش از فوت آیت‌الله مهدوی کنی داده شد که مجلس خبرگان به همین شکل ادامه یابد و انتخابات جدید برای ریاست مجلس خبرگان صورت نگیرد. در روز رأی‌گیری هم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حضور نداشتند. اما این طرح دو فوریتی فقط پنج رأی آورد و نشان داد که آن چیزی که از بیرون نشان داده می‌شود با آن چیزی که در داخل مجلس است و تصمیماتی که گرفته می‌شود، بسیار متفاوت است. علیخانی همچنین تأکید کرد ورود هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان به احساس وظیفه وی بستگی دارد.

گمانه زنی رسانه های خارجی درباره دو سفر

سفر نخست‌وزیر سوریه به ایران در هفته گذشته و سفر علی لاریجانی به دمشق که روز گذشته آغاز شد، تحلیل‌ها و گمانه زنی‌هایی بین رسانه‌های خارجی و داخلی به دنبال داشت.  از جمله رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام سوری نوشته که مقامات دولت بشار اسد نگران کاهش قیمت نفت و تأثیر آن در کمک‌های ایران به این کشور هستند و «وائل الحلقی» نخست‌وزیر سوریه در سفر به تهران تلاش داشته تا روند حمایت ایران از این کشور و بخصوص ارسال محصولات پتروشیمی به بازار سوریه را تضمین کند. به گفته این مقام ارشد اقتصادی دولت سوریه «اگر کمک‌های ایران نبود، سوریه نمی‌توانست از بحران ایجاد شده جان سالم به در ببرد.»

ترش رویی دربرابر افشای مفاسد اقتصادی

یک سایت از افشای مفاسد دولت گذشته توسط دولت یازدهم انتقاد کرد. «فردا» در یادداشتی با انتقاد از اظهارات اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که دولت یازدهم را مظلوم‌ترین دولت تاریخ ایران دانسته بود از افشای تخلفات میلیاردی دولت قبل، بورسیه‌های غیر قانونی، ماجرای کمک 16 میلیارد تومانی احمدی‌نژاد به دانشگاه غیر قانونی خودش و اختلاس‌های 12 هزار میلیارد تومانی انتقاد کرد و آن را «مظلوم نمایی» دولت خواند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon