اوباما: ایران امکان تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای موفق را دارد

اوباما: ایران امکان تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای موفق را دارد

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه رادیویی گفت: ایران با توافق نهایی هسته‌ای امکان تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای بسیار موفق را دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، رئیس جمهور آمریکا در یک مصاحبه رادیویی گفت: ایران با توافق نهایی هسته‌ای امکان تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای بسیار موفق را دارد.

باراک اوباما در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا افزود آنها شانس این را دارند که تکلیف خود را با جهان مشخص کنند. وی ادامه داده: ایران باید فرصت رسیدن به توافق را که می‌تواند تحریم‌های فلج کننده را لغو کند مغتنم بشمارد.

اوباما در این مصاحبه که روز 18 دسامبر (27 آذر) در کاخ سفید ضبط شده افزوده است: اگر آنها این کار را انجام دهند، قابلیت و منابع و مهارت‌های خارق العاده‌ای در درون ایران است که می‌تواند تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای بسیار موفق شود که همزمان از قواعد بین المللی نیز پیروی می‌کند و این برای همه خوب خواهد بود.

اوباما در این گفت‌وگو اظهار داشته که تأیید می‌کند ایران پس از آنکه در جنگ با عراق آسیب دید نگرانی‌های دفاعی مشروع دارد، با این حال وی از حمایت ایران از سازمان‌هایی مانند حزب‌الله که اسرائیل را تهدید می‌کنند انتقاد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا می تواند تصور کند که سفارت آمریکا در تهران، در دو سال پایانی ریاست جمهوری او بازگشایی شود گفت: «من هرگز نمی گویم هرگز، اما برای برقراری رابطه باید گام به گام پیش رفت.»

اوباما در این مصاحبه ضمن ابراز امیدواری به دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران گفت که امیدوار است، توافق هسته‌ای، روابط ایران با آمریکا را بهبود دهد.

وی گفت: ایران با کوبا فرق دارد. کوبا کوچک است و تهدید عمده‌ای را متوجه آمریکا نمی‌کند. ایران (تهدید) بزرگی است و از تروریسم حمایت کرده و به دنبال توانمندی هسته‌ای بوده است.

اوباما در پاسخ به این سؤال که در دو سال باقی‌مانده از ریاست جمهوری چه اقداماتی در قبال کشورهای جنگ‌زده خواهد کرد، پاسخ داد: کشورهایی مانند لیبی، سوریه و عراق خودشان باید پیشرو باشند، ما می‌توانیم کمک کنیم اما نمی‌توانیم این کار را به‌جای آنها انجام دهیم . تصور می‌کنم مردم آمریکا نیز این مسئله را درک کرده باشند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان